EK 2023: Wat een thriller! Solerende Laporte houdt nipt stand tegen sprintende Van Aert en Kooij
foto: Cor Vos
zondag 24 september 2023 om 16:49

EK 2023: Wat een thriller! Solerende Laporte houdt nipt stand tegen sprintende Van Aert en Kooij

Christophe Laporte heeft zich tot Europees wegkampioen gekroond. De Fransman ging in de slotronde in de aanval en wist, na een zinderende slotkilometer, de sprintende Wout van Aert en Olav Kooij nipt af te houden. Arnaud De Lie en Mike Teunissen, die zich hadden opgeofferd voor respectievelijk Van Aert en Kooij, eindigden op de plaatsen vier en vijf.

De start van het EK voor mannen was in Assen. Nadat de renners daar vertrokken, reden ze in 115 kilometer langs Norg, Zuidlaren, Gieten, Borger en Westerbork richting het lokale circuit. Vlak daarvoor beklommen zij de VAM-berg al vanaf twee kanten: Atteropad (circa 500 meter à 6%) en het Mount Vampad (circa 200 meter à 12%). Na deze eerste doorkomst aan de meet waren er nog zes lokale rondes van 13,7 kilometer te gaan. Daarin zat met het Dak van Drenthe – een nieuwe beklimming op het VAM-terrein – ook nog een derde helling.

Kopgroep met Tarling en Bissegger
De vlucht van de dag bestond uit vijf renners. De Europees tijdritkampioen Joshua Tarling en de nummer twee van het EK tegen de klok, Stefan Bissegger, gingen na enkele kilometers al op pad met Rory Townsend (Ierland), Mathias Vacek (Tsjechië) en Norman Vahtra (Estland). De vijf verzamelden een voorsprong van twee minuten, maar bij het opdraaien van het circuit bij de VAM-berg waren ze alweer in het zicht van het peloton.

De koplopers – foto: Cor Vos

In dat peloton trouwens geen Bauke Mollema meer. De Groninger had moeten opgeven nadat hij betrokken was geweest bij een grote valpartij op 115 kilometer van de streep. Die valpartij had overigens ook voor een breuk gezorgd in het peloton. Olav Kooij zat in het tweede deel, maar in minder dan tien kilometer werd de situatie rechtgezet.

Franse speldenprikken
Bij de eerste passage van de finish, na de eerste twee hellingen van de dag, was de kopgroep al uitgedund tot drie renners. Tarling en Vahtra hadden moeten passen. Bisseger, Vacek en Townsend kregen daarna weer wat meer ruimte van het peloton, waar vooral de Denen en Belgen zich toonden op de voorposten. De Fransen kozen in de eerste lokale rondes dan juist weer voor de aanval. We zagen onder meer Florian Sénéchal, Axel Zingle en Anthony Turgis de koers hardmaken. Wegkomen deden ze vooralsnog echter niet.

De Belgen en Denen controleerden de wedstrijd – foto: Cor Vos

Jaka Primožič (Slovenie) en Dušan Rajović (Servië) kregen wel wat ruimte. Met nog drie rondes te gaan, volgden zij op 22 seconden van Bissegger en Vacek, die Townsend een tijdje terug overboord hadden gegooid. Het peloton zat twintig seconden verder. Op het Dak van Drenthe kwam het pak echter al bij de twee tegenaanvallers, nadat er een versnelling was geweest in het pak. Ook na de beklimming waren er aanvallen – onder meer van Andreas Kron en later weer Turgis – maar de Belgen lieten niemand rijden.

De Italianen maken koers, valpartij Ganna
Het waren echter de Italianen die op een dikke dertig kilometer van de streep op kop boorden en zo voorbij Bissegger en Vacek stoomden. Ook op het Atteropad trok de blauwe trein door. Eerst was het Mattia Cattaneo, daarna gooide Matteo Trentin het tempo nog wat omhoog en net voor de top trok Filippo Ganna door. De krachtpatser bleef ook gasgeven op het Mountvam-pad. Wout van Aert zat strak in het wiel en een twintigtal andere renners kon ook nog volgen, maar daarachter brak het. Nederland zat mee met Olav Kooij en Mike Teunissen.

Ganna geeft gas – foto: Cor Vos

Die laatste trok ten strijde op het Dak van Drenthe. Een gaatje slaan lukte hem niet, in tegenstelling tot Christophe Laporte. Het was vervolgens Kooij die naar de Fransman – zijn ploeggenoot bij Jumbo-Visma – toesprong. Toen de Nederlander er net bij was, vond er in het groepje achter hem een valpartij plaats. Daarbij onder meer Florian Vermeersch en Filippo Ganna. Laatstgenoemde gaf daarna alles in de achtervolging, maar het zou lastig worden om nog terug te keren aan het front. De kopgroep was namelijk gegroeid en sterker geworden.

Laporte gaat solo
Kooij en Laporte hadden het gezelschap gekregen van Teunissen, Van Aert, De Lie, Kron, Mads Pedersen, Sandy Dujardin, Rasmus Tiller en John Degenkolb. Zij begonnen samen aan de slotronde. Daar muisde Laporte er opnieuw vanonder. De Fransman pakte vijftien seconden, maar bij de achtervolgers bleven ze wel ronddraaien. Allen Dujardin probeerde als landgenoot van Laporte natuurlijk wat te storen.

Aan de voet van de VAM-berg had Laporte nog altijd twaalf seconden. Bij het ingaan van de slotkilometer begon De Lie al aan zijn lead-out voor Van Aert. Naast Van Aert kon enkel Kooij volgen. De drie hadden Laporte bijna te pakken bovenop het Atteropad. Na de afdaling had de Fransman echter nog steeds een gaatje. Van Aert wist dat gaatje te dichten, nadat hij uit het wiel van De Lie was gesprongen, maar kwam niet meer over zijn Jumbo-Visma-ploeggenoot heen. Kooij kwam op zijn beurt niet meer voorbij Van Aert.

Het goud was dus voor Laporte, het zilver voor Van Aert en het brons voor Van Aert. De Lie finishte, in dezelfde tijd, nog als vierde. Mike Teunissen vervolledigde de top-vijf.

RIDE Magazine
103 Reacties
Sorteer op:
24 september 2023 16:51
De Belgen janken op sporza weer over het feit dat Laporte geen cadeau teruggeeft na Gent wevelgem. Sneue boel.
    24 september 2023 16:54
    "De belgen" neenee "de commentatoren bij de Belgen" :D
    Als Belg kom ik er zot van. Goeie commentatoren enzo maar als je er naar luistert zouden soms andere landen/ploegen de Belgen over de meet moeten duwen.
    24 september 2023 16:55
    Achja, frustratie. Zilver Wout zilver. Wel duidelijk als Wout aantrekt voor De Lie, dat De Lie het EK wint. Domme keuze van de Belgische bondscoach gewoon
    24 september 2023 16:59
    @Sean Rimy,
    dan zit je natuurlijk weer met het ploegenspel, De Lie reed dat gat met volle overgave (bijna) dicht, terwijl het als ploeggenoot toch net iets anders zit, hoewel het een landenwedstrijd is. Mooi voor Laporte uiteraard, maar het lijkt voor Van Aert toch nog niets iets meer dan vroeger het jaar van 'net niet' te worden. Natuurlijk wel veel mooie wedstrijden gewonnen met het team.
    24 september 2023 16:59
    Van Aert zijn keuze toen, dus men (Karl V) moet er niet over blijven leuteren. Laporte sterke solo en nog een eindschot over, ook Kooij kwam er niet over, dus verdiend. Van Aert heeft moeite om het af te maken, dus op (korte?) termijn kopmanschap nationale ploeg naar De Lie (afhankelijk van het parcours).
    24 september 2023 17:00
    Kijk dan niet naar Sporza beste paus want hun gejank en uw gejank en staan op hetzelfde eenzame hoge niveau.

    Buiten dat, Laporte moet niets geven in een landenwedstrijd. Langs de andere kant moeten we wel eens hopen dat Wout minder cadeaus gaat uitdelen aan ploegmaats, het betaalt zich toch niet uit. Buiten voor de sfeer binnen de Jumbo ploeg dan, daar gaat het wel goed voor zijn maar wat koopt hij daar qua overwinningen mee als hij afzwaait?? Mss is hij ook gewoon al over zijn top, en/of zijn de nieuwe lichtingen al voorbij hem gegaan...? Maar goed hij kiest zelf om minder overwinningen te scoren door zijn rol binnen Jumbo, hij krijgt er flink veel geld voor dus als hij er blij mee is moeten wij eigenlijk niet zeuren:-)
    24 september 2023 17:04
    Gent wevelgem kwam weer ter sprake maar dat laporte een cadeau moest teruggeven vandaag. Dat hebben ze nooit gezegd
    24 september 2023 17:09
    B.llsh.t, conclusie was alleen dat je geen kado's nav van G-W moet weggeven. Erg goedkoop om Karl en De Cauwer zo weg te zetten. Ook zij vonden de zege van Laporte verdient. Discussie was verder of Wout geen lead-out voor De Lie had moeten doen.
    Overigens leek het of Van Aert er nog makkelijk overheen zou gaan. Of dat hij zich ff in t wiel zou zetten. Alle lofzang voor Kooij deels terecht vanwege brons. Niettemin alleen in het wiel geplakt, gezeten. Wel slim, dat wel.
    24 september 2023 17:10
    Karl heeft net na de aankomst tot 3 keer Gent-Wevelgem erbij gesleurd en gezegd dat hij toch wel een cadeau terug kon doen. Triest figuur, net zoals de rest van Sporza
24 september 2023 16:55
Mooie winnaar. Inderdaad lachwekkend opmerking Karl.
    24 september 2023 16:55
    Karl wordt een parodie van zichzelf zo.
24 september 2023 16:52
Prachtige finale! Laporte beresterk. Verdiende overwinning na pech op het WK.

Wout weer 2e en Kooij erg sterk. Dat is ook meer dan een sprinter. Jumbo prachtig podium.

Karl lachwekkend met z’n cadeautje door Laporte. Wout is inmiddels de boosdoener voor alles wat niet goed gaat. Zuurpruimen.
24 september 2023 16:53
Prachtig dat de aanval van Laporte beloond wordt. Deze heeft hij niet kado gekregen.
Van Aert jammerlijk(voor hem) weer tweede. Kooij laat zien dat hij uit het goede hout gesneden is.
De Lie offert zijn kansen op en we zullen nooit weten of hij gewonnen zou hebben als van Aert voor hem had gereden.
    24 september 2023 17:07
    Waarschijnlijk wel zeker, dus foute keuze maar je weet het pas nadien dus boeien en verder zeker:-) Langs de andere kant, dit is weeral het zoveelste kampioenschap met Wout als (mede-) kopman, maar gaan ze zijn kaart blijven trekken als hij enkel ereplaatsen scoort? Als De Lie echt doorbreekt, je hebt Evenepoel, een topsprinter en er komen er nog aan, heeft Wout dan nog een plek als kopman of eerder als meesterknecht met een ietwat vrije rol als alles voor de rest misloopt?
    24 september 2023 17:10
    Achteraf een foute tactiek om De Lie op te offeren voor Wout, maar vooraf was dit natuurlijk de enige juiste. Het was vreemd geweest om Wout in dienst te laten rijden van De Lie. Daarvoor had De Lie voor vandaag gewoon te weinig laten zien in vergelijking met Wout.
24 september 2023 16:52
Iedereen gunt het Laporte. Mooie kampioen.
24 september 2023 16:50
Gave finish, mooi voor Laporte en op het goede moment aangevallen!
24 september 2023 17:11
Verdiende winnaar, meerdere keren in de aanval getrokken en toch nog de, op papier, snellere spurters bergop afhouden… daar kan weinig discussie over zijn..,
24 september 2023 16:52
Wat een mooie finishfoto! Laporte met de armen in de lucht en Van Aert en Kooij met het kopje naar beneden.
Van Aert leek heel even naar de winst te snellen, maar uiteindelijk was het toch Laporte met een ultieme eindsprint/de beste lijn.
    24 september 2023 17:21
    Laporte had slim de binnenbocht. Scheelt precies een fietslengte. Van een renner als van Aert zou je toch verwachten dat hij dat anders had moeten aanpakken. De Belgen hadden voor de Lie moeten kiezen dat lijkt mij wel duidelijk.
24 september 2023 17:25
Veel Monday morning quarterbacks hier. Als dit, als dat.... Als de Lie tweede was geworden met behulp van Van Aert, heb je soortgelijke kritiek.
Feit is dat het een hele mooie finale was en Wout blijft een geweldige renner die nog veel gaat winnen de komende jaren. Kooij wordt ook steeds beter, belooft veel.
24 september 2023 17:23
Mooie kampioen en van mij mag iedereen winnen, maar die motards waren verschrikkelijk. Dat probleem moeten ze echt eens oplossen... maar daar kan laporte zelf niets aan doen natuurlijk, chapeau!
    24 september 2023 17:25
    Daar is wel een oplossing voor, die heet drone. Maar ja, zo veel innovatie, dat kan de UCI de komende 20 jaar nog niet bevatten.
    24 september 2023 18:30
    In het zeer conservatieve veldrijden krijgen we tegenwoordig wel fantastische drone beelden.
    24 september 2023 19:56
    Leuk hoor, zo eenshot met een drone. Maar ik vind het wel heel onrustig kijken. Dat kan echt (nog) niet op tegen een goede een goede motor/helicopter cameraman.
24 september 2023 17:05
Toch het meest onder de indruk van Kooij - wat een progressie dit seizoen. Hij is toch gewoon een pion volgend jaar in de klassiekerkern?
24 september 2023 16:56
De babbelbelg denkt dat De Lie gewonnen zou hebben indien Van Aert voor hem zou knechten. Dat lijkt mij stug, want voorop zaten 3 TJV renners en 1 LD renner. Hoe je het ook went of keert speelt dat een rol.
24 september 2023 16:58
Als Wout een lead out deed voor De Lie was Anraud nu Europees kampioen geweest denk ik
    24 september 2023 22:40
    Wout zou nooit een lead out doen om zijn eigen ploegmaat terug te halen, en verder denk ik dat een lead out tegen 30 km/h bergop niet hetzelfde is als tegen 60 km/h, het maakt een verschil natuurlijk maar bijlage zoveel niet. Ik denk dat ze beiden praktisch even goed waren, onderweg was Wout sowieso de betere maar aan de meet heeft De Lie net iets meer sprint wellicht. Kooij geraakte ook niet over Wout dus het is niet dat hij hier niet goed was aan de meet.
24 september 2023 16:57
Rijdt precies weg met goedkeuring van Van Aert en Kooij, beiden hielden benen stil bij aanval initieel.

verder dikke klasse van De Lie.
    24 september 2023 17:45
    @OPQS iedereen hield even de benen stil. Ze zaten allemaal in het complot.
    24 september 2023 17:46
    Beide waren kopman van hun ploeg, dus was het aan de knechten om te rijden. Je kunt je evengoed afvragen of De Lie en Tennissen in de achtervolging wel vol gereden hebben, gezien hun 4e en 5e plaats in de eindklassering.
24 september 2023 17:00
Weer een 1,2,3 voor TJV. Laporte misstaat als winnaar niet, wat een uitstekende renner is hij geworden zeg. Leek mij dat je als België beter Wout had kunnen laten werken voor De Lie dan omgekeerd maar die kan natuurlijk ook aangegeven hebben dat het allerbeste er bij hem af was. Het gejank van Karl daarna is idioot. G-W was toen en Christophe hoeft niet in een landenwedstrijd voor van Aert te rijden. Moet ook zeggen dat een overdosis VAM berg er bij mij toe leidt dat we die wel even links kunnen laten liggen.
    24 september 2023 22:05
    Karl is dan ook een kneus. Sorry, maar het is zo.
    24 september 2023 22:31
    Wat betreft KVN. Een kneus zou ik 'em niet noemen als je erin slaagt om jaarlijks 300k à 500k van de Vlaemsche belastingbetaler op je giro te krijgen. En als goede ZZP'er dan nog eventjes de belastingkantjes ervan af lopen natuurlijk.
24 september 2023 17:29
Heerlijk weer het commentaar op sporza,het is net jiskevet ik heb m'n.........uit me broek gelachen.
24 september 2023 17:00
Mooi Jumbo podium. Voor Pedersen was deze wedstrijd net teveel denk ik.
24 september 2023 17:03
Jumbo weer 1,2,3 is toch niet te geloven dit!
24 september 2023 19:50
WVA begint stilaan een karikatuur van zichzelf te worden. Dat hij zelf niet gaat in de laatste ronde en daarbij De Lie in een zetel zet, begrijp ik niet. Altijd maar wachten, wachten en wachten op dat moment waarop hij dan weer achter de feiten aan moet rijden. Ik heb voor 2023, een weddenschap lopen met mijn broer : hij ontvangt 10 euro per (noemenswaardige) koers dat Wout wint, en ik ontvang er 100 als Wout geen enkele wint. It's like money in the pocket.
24 september 2023 16:58
Spannende laatste rondjes, mooie aanval van Laporte en net de sterkste en JV nog maar eens 1,2,3.
24 september 2023 17:07
Mooie finale, mooi podium.
En nu maar wachten op de Van Aert vs De Lie discussie. Ik pak de popcorn er al vast bij. In mijn ogen is de kaart Wout spelen gewoon terecht gezien zijn prestaties (en de leeftijd van De Lie). Als je een keuze moest maken op dat moment, dan zou ik dat ook zo hebben gedaan. Maar helaas is een deel van Belgie gefrustreerd als er niet wordt gewonnen, en moet er een zondebok gevonden worden.
    24 september 2023 17:20
    Op basis van prestaties? Die 10 andere keren dat hij een kampioenschap wist te winnen dan?
    Dat heeft overigens niet met chauvinisme te maken. Ik zou het bv ook perfect kunnen begrijpen als Jumbo volgend jaar in RVV voor Van Baarle kiest als plan A, omdat het andere plan (Van Aert volgt Vdp en Pogi) zijn beperkte slaagkans al voldoende heeft bewezen.
    24 september 2023 17:26
    @Cochise, doe mij eens een lol, ga naar PCS, en maar een overzichtje van de zeges van Wout vs de zeges van De Lie in grote wedstrijden. En dan praten we nog een keer.
    24 september 2023 17:51
    Oei, met De Lie is het volgende Wouterangelo slachtoffer gevonden? Of meen je het serieus wanneer je als "argument" de zegelijst van een 29-jarige doorwinterde prof naast die van een 21-jarig piepkuiken legt? Als we ons tot het lopende seizoen beperken zien we overigens dat Van Aert vier overwinningen heeft (1 op WT-niveau) en De Lie er acht heeft (ook 1 WT-wedstrijd).
    24 september 2023 17:58
    @Limal,
    Voor mij is De Lie absoluut geen slachtoffer. Maar gewoon een prachtige jonge renner.
    Maar waar ik wel moeite mee heb zijn de opportunisten die met de wijsheid van achteraf lopen te beweren dat Wout beter voor De Lie had gereden ipv andersom. Op basis van niks anders dan het scorebord achteraf en een bak frustratie over dat het weer net-niet is voor Belgie. Wout verdient zowel het kopmanschap alsook het respect. En dat heeft nul komma nul te maken met De Lie. Die zijn kansen gegarandeerd nog wel gaat krijgen als hij zich zo blijft ontwikkelen.
    24 september 2023 18:04
    Lees nog eens je reactie op (het best genuanceerde discours van Cochise) en antwoord dan inhoudelijk op het erelijst-argument ipv rond de pot te draaien, "dan praten we nog een keer"...
    24 september 2023 19:26
    Ik zie niet waarom de leeftijd van De Lie een ding is om hem niet uit te spelen, met die redenatie groeit er geen enkele toptalent door. De hele Belgische ploeg inzetten voor Van Aert wordt ook lastiger en lastiger, want al jaren spelen ze hem uit als kopman en elke keer is het net niet. Ik denk dat als hij in het eendaagse werk en kampioenschappen wil scoren dat het allround knechten in de tdf dan een slecht ding is. Goed voor Jumbo maar slecht voor zijn palmares. Vroeger scoorde hij nog als Mathieu er niet was, nu scoren zijn helpers al beter.
    24 september 2023 19:33
    De vraag is ook: heeft Van Aert 'gefaald' of heeft hij geleverd door de sprint te winnen? Laporte heeft gewonnen doordat hij met circa 12 seconden voorsprong de laatste heuvelzone in ging en waren dat er 5 geweest dan had Van Aert gewoon die zege gepakt. Dit is niet veel anders dan de etappe in de Tour gewonnen door Lafay, ook daar won Van Aert de sprint maar bleef er een aanvaller voorop. Volgens veel wielervolgers lag het toen niet aan Van Aert maar aan Kelderman of Vingegaard die het gat niet hadden dichtgereden. Eens met Wouter Van hout dat veel kritiek op Van Aert gestoeld is op de koe in de kont kijken.
    24 september 2023 21:00
    In mijn redenering wás het gat wel zo goed als dicht. Van Aert heeft 30 meter met z'n neus in de wind gereden van het wiel van De Lie naar het wiel van Laporte maar slaagt er dan niet in om er de volgende 100 meter nog over te gaan.
    Verder speelt het bij mij ook echt mee dat de manier waarop Laporte wegrijdt mede is omdat Van Aert en Kooij op dat moment 2 en 3 van het groepje zijn en niet (willen?) reageren. Ik begrijp dat mentale dilemma tussen land en ploeg maar moet je dan wel van De Lie vragen om dat gat zelf terug toe te rijden?
    Tenslotte legt hij zelf de vinger op de wonde "het had niet Laporte maar De Lie of ik moeten zijn die daar wegreed", waarmee hij dus De Lie bedoelt want z'n eigen tactiek in kampioenschappen en grote koersen is altijd dezelfde: de toppers volgen en rekenen op de sprint. Maar als je dan keer op keer de toppers niet kan volgen of geklopt wordt in de sprint is het mi geen slecht idee om het geweer van schouders te veranderen: zelf anticiperen of vol op de snellere man inzetten.

    Ik sluit graag af met de woorden van Vanthourenhout: "Goed dat wel wel vol iemand z'n kaart hebben getrokken, anders waren we misschien 2 en 3 geworden." Ze zijn nu 2 en 4, misschien die uitspraak én tactiek eens kritisch analyseren Sven.
24 september 2023 17:13
Eigenlijk en feitelijk vind ik het jammer dat Mathieu er niet bij was. Dan was deze farce ons alvast bespaard gebleven. Mathieu rijdt altijd !
24 september 2023 18:03
Kooij was beter dan die Lee Towers
24 september 2023 16:55
Mooie Europese Kampioen :)
24 september 2023 16:57
Zou je zeggen inderdaad. Wout heeft moeite om het af te maken, op (korte?) termijn gaat het kopmanschap richting De Lie shiften lijkt me.