EK 2021: Thibau Nys Europees kampioen bij beloften na berenwerk van ploegmaat Van Eetvelt

zaterdag 11 september 2021 om 12:11
EK 2021: Thibau Nys Europees kampioen bij beloften na berenwerk van ploegmaat Van Eetvelt

foto: Cor Vos

Thibau Nys is de nieuwe Europees kampioen bij de beloften. Na een enerverende wedstrijd waarin er volop werd aangevallen, slaagden zeven renners er uiteindelijk in om uit handen te blijven uit het peloton. De Belg won daarna met overmacht de sprint voor Filippo Baroncini en Juan Ayuso.

De beloften stonden zaterdagochtend aan het vertrek van de Europese wegwedstrijd. In en rond Trentino had de organisatie een parcours uitgetekend van 132,8 kilometer, met in totaal 2500 hoogtemeters. De torenhoge favoriet in deze categorie was Juan Ayuso. De 18-jarige Spanjaard, die uitkomt voor UAE Emirates, won dit jaar al veel wedstrijden op beloftenniveau, waaronder de Giro d’Italia. 

Gesloten koers door aanwezigheid Ayuso
Alle blikken in het peloton waren op hem gericht. En dat zou het toptalent uiteindelijk opbreken. Ayuso ging er namelijk niet met de zege vandoor. Elke keer als het peloton de Povo-klim (3,6 kilometer aan 4,7%) omhoog reed, posteerden de overige renners zich in het wiel van de Spanjaard. Het zorgde lange tijd voor een gesloten koers, waarin we nog aanvallen van Gabriele Benedetti en Erik Fetter konden noteren. 

Pas toen de Spaanse ploeg en Ayuso zich passiever opstelde, opende de koers zich. Bijna meteen reed er een groepje weg met Henri Vandenabeele, Felix Engelhardt, Kristjan Hocevar, Savva Novikov, Petr Kelemen en Hugo Page. Er waren op dat moment nog 30 kilometer te rijden. 

De Belgen en grouppe – foto: Cor Vos

Van Eetvelt lijkt op weg naar de zege, kleine groep keert terug
Ook zij zouden geen stand houden. Toen zij teruggepakt werden op de voorlaatste Povo-klim, ging Lennert van Eetvelt er vandoor met Edoardo Zambanini en Tobias Bayer. Dat duurde maar even, omdat Van Eetvelt snel nog een keer ten aanval trok. Achter hem volgde zich een groepje achtervolger met Alexandre Balmer, Bayer en Zambanini, maar zij werden snel weer opgeslokt door het peloton. Ondertussen zag het er steeds beter uit voor Van Eetvelt: in de laatste tien kilometer koesterde hij nog altijd een voorsprong van dertig seconden.

Op de laatste klim kwam de aanval van Ayuso dan alsnog. Filippo Zana, Filippo Baroncini, Fetter, Louis Barre en… Thibau Nys waren in staat om te volgen. Het gat op de tweede groep, waar Alex Molenaar, Marijn van den Berg en Stan Van Tricht zich nog bevonden, was echter speelbaar. Zij zouden er echter niet meer bijkomen, onder meer door het berenwerk van Van Eetvelt, die het tempo hoog hield.

Juan Ayuso – foto: Cor Vos

Nys Europees kampioen, Van den Berg achtste
Nys bleek in de sprint vervolgens de snelste zijn. De rappe Belg remonteerde in de laatste honderd meters uiteindelijk Baroncini en Ayuso, die het zilver en brons pakten. Marijn van den Berg eindigde uiteindelijk als achtste, op 19 seconden in het pelotonnetje.

Dit artikel delen:

91 Reacties

Kempen en Ko 11 september 2021 om 12:13

Jaaaaaa!! Belgieuuuhh!!!

fietsmaar 12 september 2021 om 09:50

Gefeliciteerd

GerminalJerre 11 september 2021 om 12:13

Wat een race

notriple 11 september 2021 om 13:49

Jammer, ik had liever v.d.Berg zien winnen.

VerstandOpNul 11 september 2021 om 15:07

Alleen vanwege het Nederlandse vlaggetje?

S'mon 11 september 2021 om 12:14

Sterke koers van Nys en Van Eetvelt (die ook al een sterke GP Vermarc reed dacht ik). En dan die fenomenale eindsprint! Echt zeer knap, en dat voor de op één na jongste deelnemer als ik Renaat mag geloven.

WernerFranke 11 september 2021 om 12:22

Als ik PCS mag geloven, de op drie na jongste. Het maakt op zich weinig uit, het is een kwestie van dagen.

Thoin 11 september 2021 om 12:23

Van Eetvelt reed vooral een hele indrukwekkende Giro. Waar hij pas in het slot een hele mooie klassering verloor

De Cabybara van de Conradkade 11 september 2021 om 12:15

Proficiat. Erg sterk en slim gereden met een goede Van Eetvelt in dienst. Sowieso al erg sterk dat hij als enige nog naar dat groepje toe wist te rijden.

ajaxfandennis 11 september 2021 om 12:16

Zeer sterk van Nys. Voor Van den Berg jammer dat hij net niet meekon op de laatste klim. Achtervolgende groepje kon niet dichterbij komen anders had hij op het podium gestaan.

De Cabybara van de Conradkade 11 september 2021 om 12:18

Leken nog twee andere Nederlanders te zitten, maar heb niet gezien of ze op kop hebben gereden.

S'mon 11 september 2021 om 12:19

De Nederlanders hebben op het eind nog wel wat kopwerk verricht dacht ik gezien te hebben.

platteprijs 11 september 2021 om 12:26

Alleen Molenaar zat er nog bij en die kwam pas in de laatste km op kop rijden, veel te laat. De Duitsers brachten de groep tot dichtbij terug, Molenaar had met hun moeten meerijden. Als je ziet hoe makkelijk Van den Berg de sprint van de groep wint.

De Cabybara van de Conradkade 11 september 2021 om 12:17

Menneke kan ook al heel degelijk Engels.

Dion 11 september 2021 om 13:07

Kinderen spreken hele dagen Engels. Echt bijzonder is dat niet.

Lalsacien 11 september 2021 om 14:14

Kinderen luisteren hele dagen Engels. Spreken is voor vele een drempel.

Michiel 11 september 2021 om 15:57

Ik hoor bepaalde jongelui juist de godganse dag in een mix van Nederlands en Engels twitteren en praten. Wat een gruwel. Als in, het is really frustrating dat studenten in Groningen op the streets moeten slapen. I feel ashamed. #fuckrutte

Murcia 11 september 2021 om 12:21

Hele mooie zege van Nys jr. Ploegmaat ook voortreffelijk in de finale, van Eetvelt maakt hier indruk. UIteindelijk blijven alle grote namen over en maakt Thibau het af met zijn sterke sprint. Voor Marijn jammer, maar als je niet mee kunt op het klimmetje is het game over.

JensVdB 11 september 2021 om 12:22

Goud voor België en ik denk dat Van Eetvelt een profcontract bij Lotto gaat krijgen

La Bicicleta 11 september 2021 om 12:24

Straf als eerstejaars!

Steven_E 11 september 2021 om 12:30

Volgend jaar maar eens een stagecontract tekenen bij Trek voor augustus-september. Als zn rugklachten blijven aanhouden moet hij misschien toch maar net wat minder in t veld gaan rijden.

platteprijs 11 september 2021 om 12:24

Op 40 km ziet er nog goed uit voor NL ploeg met 5 man in een sterk uitgedund peloton. Maar vanaf dan dom gereden. Achter de feiten aan, nooit iemand mee in de groepjes. Zinloos een mannetje opgeofferd. En dan rijdt Alex Molenaar niet met de Duitsers mee op kop in de achtervolging en blijft hij zinloos achter in het groepje rijden (tot de laatste km toen het veel te laat was)! Had een ploegleider hier niet moeten ingrijpen?

notriple 11 september 2021 om 15:37

Helemaal eens.

Marcus Aurelius 11 september 2021 om 20:36

Zonder oortjes ? Moeilijk ingrijpen door de ploegleider … En wees maar blij dat er geen oortjes waren, Van Dijck heeft er haar overwinning aan te danken toen ze terugkwamen tot op 18 seconden op 8km van de streep … en het niet doorhadden. Ik bedoel maar, de ene keer is het een voordeel, de andere keer zie je liever allemaal uitvallen … :-)

O59 11 september 2021 om 12:26

Volgens de kenners van WF ging ‘Marijn van den Berg’ winnen …

Steven_E 11 september 2021 om 12:31

Volgens de kenners van WF had Thibau Nys niets te zoeken op dit EK, en had ie de selectie van een andere belofte afgepakt.

O59 11 september 2021 om 12:34

Wat en kenners hé :-)

Merlinappa 11 september 2021 om 13:27

Volgens de ‘kenners’ hier weten de ‘kenners’ hier niks, blijkbaar ;)

Thijs E 11 september 2021 om 13:34

Je kunt beter vertrouwen op wat de achteraf-kenners zeggen, die zitten er zelden naast

rennerske 11 september 2021 om 13:51

@Merlinappa, Thijs
Grappige conclusies

Lalsacien 11 september 2021 om 14:18

Zelfverklaarde kenners op dit forum neem ik met een korreltje zout. Vooral die, die maar blijven terugkomen onder een andere nickname…

wimvl 11 september 2021 om 12:27

Sterkte prestatie van de Belgische ploeg. Prachtig afgemaakt in de spurt. Mooi

Maartensmits 11 september 2021 om 17:34

Niets moois aan.

NiM 11 september 2021 om 12:31

Echte killer Nys. Zou Baloise-Trek op termijn dezelfde weg opgaan als Alpecin?

Steven_E 11 september 2021 om 12:47

Eerder intensiever samenwerken de hoofdploeg van Trek denk ik. Zoals bvb Van Anrooij en Brand ook al voor Trek rijden.

Solkanar 11 september 2021 om 12:33

NL toch de koers teveel ondergaan. Nooit mee in een groepje. Altijd reageren. Dan ben je gezien op dit parcours. Alle vorige races eindigden met een klein groepje. Dan moet je mee zijn of dan ben je niet goed genoeg.
België heeft als team veel beter gereden. Altijd mee in de aanval zodat de rest zich kan sparen voor de volgende ronde. Die Van Eetvelt was wel heel sterk en hoe Nys nog naar die elitegroep toerijdt! Ook heel knap. Verdiende winnaar!

notriple 11 september 2021 om 15:38

Wat Nederland heb je helemaal gelijk. Steeds maar dat passieve rijden.

Verweggistan 11 september 2021 om 12:43

Als ik zijn veldrit- en zijn wegresultaten bekijk zou ik misschien toch maar eens informeren naar dat laatste vrije plekje bij Trek.

Kempen en Ko 11 september 2021 om 12:45

informeren? Sven Nys en Trek staan in dagelijks contact met elkaar.

Kempen en Ko 11 september 2021 om 12:44

iemand zei: "Wel ben ik ook benieuwd wat er gaat gebeuren als de ontwikkeling even wat moeizamer gaat, want tot nu toe gaat het hem voor de wind."

" thuisvoordeel is niet te onderschatten" nadat hij van der poel klopte op de Balenberg.

ondertusse miste hij de selectie voor het WK in Oostende, mooie geantwoord met de pedalen.

Kempen en Ko 11 september 2021 om 12:53

Wat een prestatie. Van Eetvelt, ijzer, ijzersterk, er zat nog zoveel op. Heel lang solo gereden, ingerekend, dan denk je het is op. Nee, werken voor Nys, die deed nog slim (net als Ayuso) korte beurtjes. Toen ging een van de 2 Italianen en nog gaf van Eetvelt alles. Hij redde de situatie en ze reden het laatste gaatje toe op de fransman en Italiaan.

Uiteindelijk zie bijzonder veel koersintellect bij Thibau Nys. Positionering was perfect, durfde nog is lurken in de laatste bocht, keek wel 5 keer onder zijn oksel vanuit 2de positie en dan ja, sprint hij de anderen met heel veel zwier op 2, 3 lengten. Het zag er een beetje Van der Poeliaans uit, met die ellebogen rukken en zwaaien. Een echte veldrijderssprint, zo je zie 30 keer starten in de winter. Heerlijk!

Cochise 11 september 2021 om 12:57

Ik viel toch een beetje van m’n stoel van verbazing dat die kleine Nys daar boven geraakte bij Ayuso en Zana. Oke, het was geen steile Alpencol maar toch wat anders dan de ronde van Vlaams-Brabant. Knap werk van de hele ploeg

meqadon 11 september 2021 om 12:57

Belgische jeugd levert weer indrukwekkende prestaties. De toekomst oogt nog rooskleuriger als hij al was.

Romāns Vainšteins 11 september 2021 om 13:01

Mooie koers wel, het rondje (wat ik icm met landen truitjes een stuk beter pruim) is iets waar veel renners op kunnen winnen. Belgen hebben een fraai blik jeugd opengetrokken lijkt het, dat wordt peentjes zweten voor de patriottische noorderburen aankomende decennia.

notriple 11 september 2021 om 13:52

Gij zijt toch niet van den zotte???. Hoeveel medailles hadden die belgen op de os t.o.v die Hollanders.

Lalsacien 11 september 2021 om 14:34

@notriple en hoeveel medailles hadden de Hollanders tov de rest van Nederland???

djerkson 11 september 2021 om 14:59

‘Peentjes zweten’, heerlijke uitdrukking. Voor Nederland ziet het er anders ook niet slecht uit. Arensman, Schelling, Eekhoff om er maar enkelen bij de profs te noemen of neem de prestaties van de Nederlandse ploeg in de Ronde van de Toekomst. Het ziet er goed uit voor de lage landen in het komende decennium.

Limal 11 september 2021 om 18:12

"Gij zijt toch niet van den zotte"

Ik heb mij al vaker de bedenking gemaakt dat notriple misschien wel een Vlaming is die zich als anti-Belgische Nederlander voordoet. Een soort omgekeerde troll.

(@Redactie: jullie mogen dit gerust verwijderen; merk wel op dat notriple zonder uitzondering enkel dit type "bijdrage" levert op WF. Verder misschien ook eens nagaan of 'Maartensmits' niet dezelfde persoon is…)

de cauwer 11 september 2021 om 13:17

En nu waarschijnlijk topfavoriet voor Leuven.
Weet daar elke bocht en elke steen liggen

Parcours voor mannen als Ayuso net niet zwaar genoeg. Iets wat Uijtdebroeks ook aangaf na de juniorenkoers.

Chippen 11 september 2021 om 13:21

europese titel bij de jeugd is uiteraard nog geen garantie op een succesvolle wegcarrière, maar de stempel die de regionale folklore van het veldrijden op het wegwielrennen zet, blijft maar groeien

bij de mannen dan toch, bij de dames zijn er vaker toppers uit het veld die op de weg vooral pelotonvulling zijn.

RLM 11 september 2021 om 13:45

Zeker waar, de andere 2 Belgische EK-winnaars luiden naar de namen Kris Boeckmans en Sean de Bie. Boeckmans is gestopt en de Bie stopt op het einde van het seizoen.

Kopinkas 11 september 2021 om 14:15

@RLM De vraag is natuurlijk waar Boeckmans zonder zijn zware val had kunnen eindigen. Maar De Bie heeft het inderdaad nooit echt kunnen waarmaken.

Marcus Aurelius 11 september 2021 om 20:52

De koers is net als het voetbal al langer hoe meer ‘data’.
In één van de afleveringen van de docu soap DNA Nys, bleek bij de inspanningstest dat zijn maximale zuurstofopname echt niet zo denderend was. Waar Wout halfweg in de 80 zit, komt Mathieu zowat tegen de 90 aan. Thibaut zou ergens eind de 60 zitten … Deze waarden zijn aangeboren en nog moeilijk bij te schaven… Ik herinner me dat hij daar serieus teleurgesteld over was. Het is wat het is natuurlijk en één ding is zeker, er zijn er meer van 68 in het peloton dan van 88 … Maar niets staat een leuke loopbaan in de weg. We mogen alleszins niet vergeten dat hij al jaren quasi leeft als een prof, dus zijn groeimarge is daardoor waarschijnlijk ook beperkt. Hij mag ons verbazen alleszins, zie hem graag bezig !

Michelangelo 11 september 2021 om 13:36

Hele mooie zege. Waarbij ik altijd benieuwd ben hoeveel rek er nog in zit. In geval van nys is hij al van heel jong heel professioneel begeleid. En dan kan ik me voorstellen dat de groeimarge een stuk kleiner is dan bij iemand die min of meer bij de lokale wielerclub wegkomt.

Kopinkas 11 september 2021 om 14:12

De titel zet de cruciale rol van Van Eetvelt veel beter in de verf dan in de Belgische media. Daar is het een kwestie van tijd voor het blik met Merckx-referenties weer opengetrokken wordt. Stel je even voor dat Nys wereldkampioen wordt in Leuven…
Ach, dan kan zo’n Evenepoel misschien even verder groeien in de luwte ;-)

Maartensmits 11 september 2021 om 14:12

Is al net zo’n vervelend kereltje als zijn vader.

notriple 11 september 2021 om 14:22

Kan nooit zo irritant zijn als die evp.

Gidon 11 september 2021 om 14:26

Gelukkig post jij nooit vervelende comments.

wimvl 11 september 2021 om 14:39

@Maartensmits en notriple. Wat heeft Rev hier nu mee te maken en welke vervelende opmerking heeft de jonge Nys gemaakt. Ik ben benieuwd

Dr op en dr over 11 september 2021 om 15:01

Vervelend kereltje ?!?!?!?!

Bij sommige renners kan ik me daar nog wel iets bij inbeelden, maar bij Thibau ?!?! Of het moet gewoon zijn dat je alle Belgen die winnen vervelend vind ?

Mocht laatste het geval zijn. Tsja, dan kan je beter stoppen met het wielrennen te volgen want het ziet er naar uit dat er de aankomende jaren nog behoorlijk veel gewonnen gaat worden door de dappersten onder de Galliërs. ;)

Maartensmits 11 september 2021 om 17:35

Belgen dapper? Oh ja. Dat is nieuws.

Mwielerfan 11 september 2021 om 18:25

Waarom mag je geen voorkeur hebben? Ik heb zelf een voorkeur voor renners met humor, met intelligentie en of die hun gevoel laten spreken. Als het vaak wat negatief is en er staat niks tegenover kan ik iemand ook vervelend vinden. En tegelijkertijd kan zo iemand wel prachtige prestaties leveren

Dr op en dr over 11 september 2021 om 19:49

@Maartensmits …..> "Horum omnium fortissimi sunt Belgae" = Julius Caesar. ;)

Maar eeuh, wat is er nu zo precies zo vervelend aan Thibau ? Want ik kan me best inbeelden dat mensen bij sommige renners bepaalde gevoelens hebben vanwege bepaalde uitspraken of zaken die ze gedaan zouden hebben. Maar ik kan me wat betreft Thibaut eigenlijk helemaal niets voorstellen, terwijl ik toch "bijna" alles volg in het wielrennen.

Kan uiteraard best zijn dat ik ergens iets gemist heb, dus vandaar dat ik eigenlijk best wel verbaasd ben over zo'n uitspraak betreffende Thibau. En dus mijn nieuwsgierigheid. :)

mark peeters 11 september 2021 om 21:32

Voor wie supportert voor een andere renner zijn winnaars zoals Sven en Thibau Nys natuurlijk “vervelende kerels” . Elke overwinning van Nys betekent een nieuwe nederlaag voor zijn eigen idool.

Maartensmits 11 september 2021 om 22:46

Dat ging over de oude Belgen, wimvl. Jullie huidige generatie is niet bepaald moedig te noemen. Daarnaast: is het Thibau of Thibaut?

Maillot à Pois 11 september 2021 om 23:00

@maarten
In plaats van de betweter uit te hangen kan je misschien eens antwoorden op de vraag die men je stelt: wat vind je vervelend aan Nys (behalve zijn nationaliteit)?

PS heb je intussen al door dat Tijmen Ensing eigenlijk Tijmen Eising heet, en dus geen familie is van Janneke Ensing?

RLM 11 september 2021 om 23:02

Doe geen moeite, Op en Over. Maartensmits is hier enkel om te klagen over België en hun renners, terwijl antilek… sorry, notriple enkel praat over hoe jammer dat het is dat de dichtste nederlander in de stand niet won. Best negeren die handel.

Dr op en dr over 11 september 2021 om 23:39

@RLM ..> Thx voor de tip. Zal ik dus ook maar doen in het vervolg. ;)

Headlines

Materiaalzone

Populair