Eindelijk raak voor Peter Sagan: “Ik heb het gedaan op mijn manier”

dinsdag 13 oktober 2020 om 17:46
Eindelijk raak voor Peter Sagan: “Ik heb het gedaan op mijn manier”

foto: Cor Vos

Peter Sagan leek het winnen een beetje verleerd, maar vandaag deed hij alles goed op weg naar Tortoreto. De Slowaak wist op weergaloze wijze de tiende etappe van de Giro d’Italia te winnen en was dan ook zeer blij na de finish.

Sagan was er vandaag op gebrand om mee te sluipen in de vroege vlucht. De coureur van BORA-hansgrohe slaagde er uiteindelijk in om samen met onder meer Filippo Ganna, Ben Swift, Simon Clarke, Jhonatan Restrepo en Movistar-renners Dario Cataldo en Davide Villella een mooie voorsprong uit te bouwen.

De koplopers leken in de finale te worden ingerekend door de klassementsrenners, maar Sagan wist op het goede moment weg te rijden van Swift en begon met een halve minuut voorsprong aan de laatste vlakke kilometers richting de finishplaats. Dit bleek genoeg voor Sagan om uit de greep te blijven van de achtervolgers.

“Ik win eindelijk weer op mijn manier”
“Ik ben heel erg blij. Eindelijk is het weer eens raak”, aldus Sagan na zijn eerste overwinning sinds de Tour de France van 2019. “Ik probeer al sinds het begin van het seizoen een overwinning te boeken. Ik wist vaak naar een podiumplek te rijden, maar voor mijn laatste zege moest ik alweer terug naar de Tour van vorig jaar.”

“Het was zeker niet het plan om solo naar de streep te rijden. Ik had al een beetje vrede genomen met de vele podiumplaatsen, maar juist nu kom ik als eerste over de streep. Ik ben er eindelijk in geslaagd om op mijn manier te winnen. Ik neem het initiatief, verzorg een beetje de show en vandaag pak ik een zege. Dat is erg speciaal.”

Voor Sagan is het in meerdere opzichten een bijzondere zege, aangezien hij nu in alle grote rondes een etappe heeft gewonnen. De drievoudige wereldkampioen won al vier etappes in de Vuelta a España en was al twaalf keer succesvol in de Tour de France.

Dit artikel delen:

18 Reacties

harryjohan71 13 oktober 2020 om 17:54

Fantastisch dat hij wint. Ook voor zijn ploeg die is blijven vechten om Sagan aan een overwinning te helpen. Bewonderenswaardig

kleomantre 13 oktober 2020 om 18:04

Het helpt wel als je in je team net-niet GT-winnaars hebt zitten en klasbakken voor middengebergte en heuvelterrein. Types als Majka en Konrad ga je niet op de TJV manier een hele Giro voor controleren etc. En in de Tour is na het misfortuin vooraf van Buchmann hetzelfde. Kamna was nog de enige over die misschien een zeer goed klassement zou kunnen rijden, maar nog wat jong op dat vlak en was in begin van de Tour ook gelijk over en out. Dus jah, hij zit niet in een team waar mensen gelijk op de tafel kunnen slaan en (vrijwel) alle support op kunnen eisen.

klootje kriekeljon 13 oktober 2020 om 18:10

Peter beseft ook dat als soon to be Giro-winnaar Kelderman in zijn ploeg komt het alle ballen op Wilco is. Voortaan zal de bever in keukenwinkelvitrines prijken en de show stelen in clips als John Travolta, samen met Rebecca.

adelaarvanantwerpen 13 oktober 2020 om 19:07

hahaha, precies of Sagan maar een seconde wakker ligt van de komst van Kelderman.

Groetjesaandevoetjes 13 oktober 2020 om 20:12

Wellicht een rare / speculatieve vraag, maar weet iemand of Sagan naast zijn start premie ook wellicht een extra premie krijgt als hij een etappe wint? Vind hem namelijk een stuk gretiger dan in de Tour. Komt ook door de vorm piek en sterke concurrentie in de Tour, maar ben benieuwd of zoiets bestaat in het huidige wielrennen.

freggle 14 oktober 2020 om 08:38

Van Sagan persoonlijk weet ik het niet, maar Gilbert had een prestatiecontract bij Quickstep in 2017. Hij won toen o.a. de Ronde en de Amstel en kon zo mooie premies opstrijken.

klootje kriekeljon 14 oktober 2020 om 10:18

Moest met een knipoog gelezen worden Adelaar.

Franco Ballerini 13 oktober 2020 om 18:14

De klasse spat er van af. Wat een fraaie stijl van rijden. Hij draait soepeltjes zijn benen rond en dan zie je daaronder die enorme wattages. Het was inderdaad niet al te best de laatste tijd, maar hopelijk nu zijn wederopstanding.

Wheely 13 oktober 2020 om 18:32

Zo’n zege smaakt toch net even zoeter als je al een tijd niet gewonnen hebt. Heerlijk om te zien na al die strijd eerder deze Giro en in de Tour.

Groetjesaandevoetjes 13 oktober 2020 om 20:14

Geinig ook dat het bij Sagan al lang geleden is als hij 15 maanden niks heeft gewonnen (en het seizoen ook 6 maanden stil heeft gelegen vanwege corona) en dat zijn laatste winst een rit in de Tour was en nu een rit in de Giro. We hebben als liefhebbers ook wel heel veel verwachtingen gecreerd bij Sagan

Frank V 14 oktober 2020 om 11:48

Maarja hoe goed was die ook? We zijn dan wel lyrisch over MVDP en WVA maar Sagan die heeft jaren met 15 a 20 zeges. Geweldige nummertjes. En al die jaren als topfavoriet.

Chef83 13 oktober 2020 om 18:54

En wat is deze overwinning verdiend voor deze gigant toppppp gedaan .

Aanklampen 13 oktober 2020 om 19:11

Wat een held! Daarom hoort Sagan altijd in je team. Hij gaat er altijd voor, behalve afgelopen zaterdag dan… Heerlijke etappe!

SjorsPatate 13 oktober 2020 om 19:17

Nu hij er weer één te pakken heeft kan je hem wel opschrijven voor meer. Peter is back!

FritsvanHoefelen 14 oktober 2020 om 00:09

Jammer dat WF niet ziet dat Sagan een Terpstra’tje doet met de songtekst van Brood

Zwarte Panter 14 oktober 2020 om 06:25

Toch echt de allergrootste van de laatste 10 jaar. Zie zijn erelijst wat heeft deze man niet gewonnen. Dan hebben we het nog niet over zijn ereplaatsen. Al zeggen sommige dat die niet tellen haha..PETER DE GROTE

Frank V 14 oktober 2020 om 11:45

Met afstand.

Etika 14 oktober 2020 om 09:08

Toch jammer dat hij er zondag niet bij is in de RVV.
WVA – MVDP – Alaphilippe – Sagan zou een mooi kwartet geweest zijn.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair