Egan Bernal wint eerste test bergop in La Route d’Occitanie

maandag 3 augustus 2020 om 16:51
Egan Bernal wint eerste test bergop in La Route d’Occitanie

foto: Cor Vos

Egan Bernal heeft in de La Route d’Occitanie de bergetappe met aankomst op de Col de Beyrède gewonnen. De renner van Team Ineos was op de slotklim de sterkste en bleef Pavel Sivakov met tien tellen voor.

In de Pyreneeën kregen de renners na twee sprintersritten vandaag een serieuze bergrit voorgeschoteld. Met de beklimmingen van de Port de Balès, Peyresourde en Col de Beyrède stonden er drie serieuze cols op het menu.

Dat weerhield acht renners er niet van om al vroeg in de rit ten aanval te trekken. Naast de Fransen Matthieu Ladagnous (Groupama – FDJ), Benoît Cosnefroy (AG2R La Mondiale), Lilian Calmejane (Total Direct Energie), Julien Bernard (Trek-Segafredo) en Julien Trarieux (NIPPO DELKO) waren ook de Colombiaan Harold Tejada (Astana), de Bask Joan Bou (Euskaltel-Euskadi) en de Duitser Georg Zimmermann (CCC) van de partij. Zij reden een voorsprong van meer dan vier minuten bij elkaar. Team Ineos controleerde het tempo aan kop van het peloton.

De Spanjaard Sergio Araiz (Equipo Kern Pharma) probeerde de oversteek te maken, maar belandde in een traditionele chasse patate. Ook een poging van de Nederlander Jesse de Rooij (Bike Aid) bleef zonder succes.

De kopgroep zou het niet tot het einde uitzingen. Op de slotklim werd het een duel tussen de sterkste klimmers. Deze strijd werd door Bernal in zijn voordeel beslecht. Hij haalde het voor ploeggenoot Pavel Sivakov. Chris Froome werd slechts 34e, op meer dan vijf minuten.

Bauke Mollema was op een vijfde plek de best geklasseerde Nederlander. De 23-jarige Kevin Inkelaar (Bahrain – McLaren) eindigde op bijna twee minuten knap twaalfde.

Dit artikel delen:

85 Reacties

Fredje Raketje 3 augustus 2020 om 16:58

Froome 34e… Die is blij dat zijn contract voor de volgende 3 jaar al binnen is.

hartstikkebedankt 3 augustus 2020 om 16:59

Wat is er met MA Lopez gebeurd dan, die zie ik ook niet terug bij de eerste 26 van de uitslag

harryjohan71 3 augustus 2020 om 18:06

Niet alle renners zijn meteen top in hun ‘eerste’ wedstrijd van het seizoen.

Hollow Knight 3 augustus 2020 om 16:59

Froome thuislaten is de enigste optie. Ik zou hem zelf nergens meer laten rijden, dan mist hij volgend jaar nog wedstrijdritme.

Veel te braaf tegenwoordig die ploegleiders.

Limal 3 augustus 2020 om 17:02

Ik hoop dat de ploegleiders van Ineos niet even zielig denken als jij.

Domestique 3 augustus 2020 om 17:03

Zou wel van bijzonder weinig klasse getuigen van onze vriend Brailsford om Froome na al die successen samen thuis te laten.

Lalsacien 3 augustus 2020 om 17:05

Enige…

Panter 3 augustus 2020 om 17:24

Soms ben je echt schandalig eh!!! Kijk ma na movistar wat er ook gebeurd schuiven ze valverde niet aan de kant maar iemand die zijn eerste koers rijdt na een zware val moeten ze direct wegsturen. Ineos is ineos dankzij froome!! Nu ben ook geen froome fan ma beetje respect kan toch ook.

Wheely 3 augustus 2020 om 17:27

Ja holle nicht, nu ga je echt een beetje te ver hoor!

Pol 3 augustus 2020 om 18:19

Hij kan alleen maar zeer domme opmerkingen plaatsen. Iemand die 9 wereldtitels heeft is minder dan iemand met 2 titels met geluk gehaald.

Pietspeed 3 augustus 2020 om 19:23

Wat bedoel je nu?
1 De leukste optie, of
2. Slechts 1 optie?

Man met de hamer 3 augustus 2020 om 20:43

Het houdt niet op, niet vanzelf.

Spake Breekerd 3 augustus 2020 om 17:01

Dat klinkt als een gevoelige nederlaag voor Froome. Geen beelden of tijden gezien, maar dat kopmanschap in Frankrijk staat wel op de tocht als hij deze week niet weet te overtuigen.

Pietspeed 3 augustus 2020 om 19:28

Mmm, Froome gaf aan op schema voor de Tour te zitten. Z’n achterstand is niet echt hoopvol, maar je weet niet hoe ‘diep’ ie bijvoorbeeld is gegaan oid.
MVDP, Alaphilippe, Sagan etc, kun je toch ook niet voor Milaan San Remo afschrijven, hoewel de presentatie van Van Aert groots was?

Murcia 3 augustus 2020 om 17:02

Bernal op de afspraak en Sivakov klopt steeds harder op de deur. Froome teleurstellend en Bauke is ook al weer op niveau.
Verheug mij nu al op de Tour de L’Ain waar Primoz, Tom en Steven ook een duit in het zakje mogen doen.

Fred Postma 3 augustus 2020 om 17:38

Tour de ain wel op eurosport.

freire93 3 augustus 2020 om 17:03

Froome, zal er wel staan in de Dauphine. Dit rondje is voor Bernal.

Kannibaal van Schepdaal 3 augustus 2020 om 17:13

De Dauphiné start over negen dagen. Geloven staat vrij.

Fred Postma 3 augustus 2020 om 17:39

Froome is ook in Zwitserland wel eens naar huis gereden en won toch de tour.

adelaarvanantwerpen 3 augustus 2020 om 17:48

Froome heeft nooit Zwitserland gereden.
En bij zijn vier tour overwinningen won hij drie keer de Dauphine en werd hij een keer vierde.

Fred Postma 3 augustus 2020 om 18:00

O dan was het Romandie , ook Zwitserland.

Panache 3 augustus 2020 om 18:33

Tirreno 2018 ook rond plek 30 vlak voor de Giro, maar Froome is meestal goed in de voorbereiding en leek nooit veel koersritme nodig te hebben. De signalen zijn niet goed voor zijn 2020 kansen.

Ajvenema 3 augustus 2020 om 19:13

Froomey heeft gewoon gewerkt voor zn teammates:)

Kannibaal van Schepdaal 3 augustus 2020 om 19:13

Froome reed vaak geen uitslagen tot begin mei, maar in zijn beste jaren was hij altijd goed tot uitstekend in juni.

Game over dit jaar.

Arema Pro Cycling Team 3 augustus 2020 om 17:04

Nette uitslag van Mollema en Inkelaar.

Tonydepony 3 augustus 2020 om 17:05

Knap van Inkelaar om hier 12e te eindigen maar eigenlijk is hij gewoon even oud als Bernal

xistnc 3 augustus 2020 om 17:17

En die ‘maar’ is omdat?

Wheely 3 augustus 2020 om 18:13

In bovenstaand tekstje van WF wordt expliciet verwezen naar “de 23 jarige”

Vandaar denk ik…

Panache 3 augustus 2020 om 18:37

Die maar lijkt mij duidelijk. Vroeger was je tot de 25 een ‘jongere’ maar gezien de kwaliteit van de 20-23 jarige toprenners moeten we het inmiddels anders gaan zien. 12e is oké, het verschil met de top (gelijke leeftijd) is groot (misschien zelfs onoverbrugbaar).

Joachim 3 augustus 2020 om 17:05

Hoezo Froome teleurstellend? Dat vind ik scorebordjournalistiek. Er waren geen beelden en Ineos werd 1e en 2e. Het kan dus evengoed zijn dat hij als twee/drie na laatste pion in de Ineostrein alles uiteen reed en zich daarna liet uitzakken.

Ajvenema 3 augustus 2020 om 17:12

Ik denk dat iemand als Froome echt totaal geen bewijsdrang heeft voor dit rondje. Ik ga me pas zorgen om hem maken als ie in de Dauphine nog steeds dit soort uitslagen rijdt. Heeft natuurlijk ook echt totaal geen wedstrijdritme of koershardheid, nog minder dan de rest.

Wheely 3 augustus 2020 om 17:06

Die Vlasov ook maar in de smiezen houden.

Joachim 3 augustus 2020 om 17:13

Zeg dat wel ja, was begin dit seizoen al heel indrukwekkend in de Tour de la Provence en verbaast me nu weer.

Kannibaal van Schepdaal 3 augustus 2020 om 17:16

Sjjt, laat hem maar onder de radar blijven.

Wheely 3 augustus 2020 om 17:29

Vlasov bestaat njet?

Kannibaal van Schepdaal 3 augustus 2020 om 19:16

Vlasov en McNulty dark horse voor de Giro.

boenk 3 augustus 2020 om 21:49

McNulty, hahaha.

Vlasov zie ik best hoog eindigen.

Kannibaal van Schepdaal 4 augustus 2020 om 09:48

Ik had Vlasov en McNulty al in december van vorig jaar als dark horse voor respectievelijk de Giro en de Vuelta.

Sindsdien hebben ze beiden al veelbelovende resultaten laten optekenen, dus ik zie geen reden om mijn gedacht te veranderen.

McNulty iets minder goed, maar hij heeft wel een goede tijdrit.

Een Giro zoals die van Carthy van vorig jaar zie ik hem zeker rijden.

Natuurlijk niet voor winst, maar een verre top tien lijkt mogelijk. Vlasov zal wellicht dichter bij de top vijf eindigen.

Maar je hoeft het niet met me eens te zijn, we zullen gewoon over enkele maanden kijken wie gelijk had.

Ik zeg Pogacar eindigt boven Buchmann in de Tour en McNulty flirt met de top tien in de Giro, en jij zegt Buchmann eindigt boven Pogacar in de Tour en McNulty komt niet in de buurt van de top tien in de Giro? We zullen zien.

Lalsacien 3 augustus 2020 om 17:06

Dit is maar een warming-up. Eerste seizoenswedstrijd zullen we maar zeggen. De motor is nog niet opgewarmd bij de meesten.

VasilKiryienka 3 augustus 2020 om 17:09

Kevin Inkelaar echt heel keurig

Limal 3 augustus 2020 om 17:13

Bernal rijdt weer op zijn voor hem normale hoge niveau, Froome heeft nog een maand om bij te sluiten. Na zijn crash van een jaar geleden zal hij allang blij zijn dat hij er aan de voet van de slotklim nog bij zat. (voor zover ik kon opmaken uit commentaren)

Martino87 3 augustus 2020 om 17:14

Die Vlasov is ook iemand om in de gaten te houden.

Romāns Vainšteins 3 augustus 2020 om 17:16

Pff, weer van die lui.

NCK17 3 augustus 2020 om 17:17

Gaat Vlasov de tour rijden? Hij rijdt weer zeer sterk bergop. Je kan bijna zeker een streep door Froome trekken wat betreft tourwinst. Ik denk niet dat hij dit verschil met Bernal in 1 maand kan dichten.

boenk 3 augustus 2020 om 21:50

Giro dacht ik.

Kannibaal van Schepdaal 3 augustus 2020 om 17:19

Weet iemand waarom Lopez zoveel tijd heeft verloren? Pech? Niet goed genoeg? Geknecht voor Vlasov?

Bob 3 augustus 2020 om 17:24

Remco niet eens top 10?

Fred Postma 3 augustus 2020 om 18:07

Niet eens boven aangekomen.

harryjohan71 3 augustus 2020 om 18:34

Ik hoor de Remco fans ook niet over deze prestatie van Bernal. Zij zien alleen Evenepoel schitteren. Bernal had in het verleden nog meer kunnen winnen als zijn seizoen in 2018 (aug harde val San-Sebastián) en 2019 ( mei sleutelbeenbreuk) niet tijdelijk onderbroken was. Helaas horen valpartijen bij het wielrennen. Op basis waarvan de Evenepoel fans denken dat Evenepoel een groter talent is in de bergen dan Bernal. Ik kan dit nog steeds niet plaatsen. Sosa had alleen van Bernal gewonnen, omdat Bernal hem had laten winnen.

Limal 3 augustus 2020 om 18:36

Hij kwam al aan toen de finishlijn nog niet was getrokken, daarom niet opgenomen in de rituitslag.

nickdt 3 augustus 2020 om 18:39

Deze overwinning is veel indrukwekkender dan die van Evenepoel in Burgos. Hier rijden eersterangsrenners, in Burgos was het meerendeel tweederangs (Vergeleken met elkaar dan)

Panache 3 augustus 2020 om 18:41

Hoe goed Evenepoel nu is gaan we zien deze Giro.
Hoe goed Evenepoel op zijn 23e-27e is en hoe veel marge er nog op zit zien we over een paar jaar wel.
Iedereen die zeker weet hoe het gaat lopen mag terug naar school.
Van Bernal weten we het niveau in de grootste wedstrijd waar iedereen piekt, dat is het verschil.

Hollow Knight 3 augustus 2020 om 19:45

Haha, de Remco haters zijn goed bezig hier.

Ga eens drie jaar terug in de tijd, toen Bernal 20 jaar was en vergelijk zijn palmares van toen met dat van Evenepoel nu.

Zijn enigste overwinningen boekte hij tegen de legendarische klimmer STÜSSI Colin.

Dirty Derrick 3 augustus 2020 om 19:54

@ Harryjohan
Dan had Bernal in ieder geval de Tour al niet op zijn palmares staan. De rest van uw onnozele reactie heb ik al niet meer gelezen…

Stablinsky 3 augustus 2020 om 19:56

Bernal koerst al veel langer en won de Ronde van de Toekomst toen hij in Italiaanse loondienst al een profprogramma afwerkte. Dus je kan ze moeilijk vergelijken. In de volgende jaren zal Evenepoel Bernal in elke tijdrit een oplawaai verkopen. En dan zal het er voor Bernal op aan komen om Remco bergop uit het wiel te rijden. Het zullen mooie duels worden. En zet daar nog eens Pogacar bij. En nog een reeks anderen.

sep0r 3 augustus 2020 om 20:37

@nickdt
Beetje gefrustreerd? In Burgos reden anders genoeg andere wielrenners die ook een palmares hebben. Het veld daar was toch ongeveer even sterk. Enkele namen: Carapaz, Landa, Yates, Majka, Valverde…en dan heb je nog de meer pure klimmers als Gaudi, (Chaves, Aru), Nieve, Bilbao, Mas, Bennett…

boenk 3 augustus 2020 om 21:56

Harry&Johan, misschien moet je eens beter de reacties over Evenepoel lezen. De meeste “Evenepoel fans” reageren daar in de eerste plaats op de onzin die door anderen gepost wordt, en op haters die alles wat hij doet moeten in het belachelijke trekken. Waarom *the fuck* moet er trouwens in een bericht over Bernal over Evenepoel begonnen worden?

harryjohan71 3 augustus 2020 om 21:57

Ik ben geen Evenepoel hater, maar ook geen fan van hem. Dat is wat anders. Ik ben gewoon van mening dat er nu nog betere ronde renners zijn dan hij. Hij kan wel over enkele jaren de beste zijn. Ik kijk meer naar resultaten dan leeftijd. Er zijn nu heel veel jongeren met potentie. Het is alleen de vraag hoe goed ze daadwerkelijk zijn over enkele jaren. De resultaten van Evenepoel zijn bewonderenswaardig alleen hij heeft nog niet gestreden in rondes tegen de renners die nu tot absolute wereldtop behoren in world tour rondes.

harryjohan71 3 augustus 2020 om 22:11

@ Boenk ik ben niet over Evenepoel begonnen. Ik vind wel dat hij teveel bewierookt wordt. Ik reageer niet op wat hij buiten het wielrennen doet dan wel zegt in zijn interviews. Ik probeer me vooral te richten op de prestaties van de renners en mijn mening te geven over het wedstrijdverloop. Het kan zijn, zoals een ieder, ik hier niet altijd volledig objectief ben.

josi 3 augustus 2020 om 18:13

Mooie prestatie van Inkelaar in dit toch niet misselijke veld.

BassoPietro 3 augustus 2020 om 18:15

Vlasov weer geweldig, wanneer rijdt hij eens een grote ronde. Maar wat is er met MAL, iemand een verklaring? Verder erg benieuwd naar Sivakov de komende periode.

Kannibaal van Schepdaal 3 augustus 2020 om 22:35

Vlasov rijdt wellicht de Giro.

Sivakov zal tijdens de Tour wellicht de rol vervullen van Bernal in de Tour van 2018, om volgend jaar of het jaar daarop medekopman te zijn in de Giro of de Vuelta. Als hij bij Ineos blijft, tenminste.

Romano1800 3 augustus 2020 om 18:29

Kijk op de Instagram van de heer froome en jullie vinden je antwoord , froome heeft geknecht voor bernal. Dat betekent dat het soort van trainingsrondje voor hem is . Al ik wel denk dat bernal de beste is van ineos ook in de tour . Denk dat roglic en dumoulin goede kans maken

harryjohan71 3 augustus 2020 om 18:41

Ik hoop ook dat Roglic en Dumoulin een kans maken. Alleen ik verwacht niet dat ze Bernal kunnen bijbenen in de steile beklimmingen.

Panache 3 augustus 2020 om 18:46

Bernal valt vaak en is niet super in de punchy heuvels. En dan moet hij ook nog 2 minuten voorsprong hebben richting de tijdrit. Ik zie Thomas misschien wel als de grootste Ineos troef deze Tour.

Groningen 3 augustus 2020 om 18:47

Thanks Romano.
Grappig om te zien wat er hier al aan conclusies getrokken worden. Of Froome goed is kunnen we hier niet aan afleiden, maar of hij echt slecht is evenmin.
Hij zal zijn momenten wel uitkiezen om te testen, en Dauphine zal hij ook een goed klassement willen rijden. Als hij daar niet bij de betere is zie ik het somber voor hem in, maar voorlopig valt er nog niks over te zeggen

Fredje Raketje 3 augustus 2020 om 19:03

Sivakov ook geknecht, maar die reed wel iedereen (behalve Bernal) naar huis en werd nog 2e…

harryjohan71 3 augustus 2020 om 19:15

@Panache Ik weet dat Bernal er bij valpartijen vaak bijligt. Ik hoop alleen dat de Tour niet beslist wordt door valpartijen en een echte strijd wordt tussen de toppers.

SnellePelle 3 augustus 2020 om 20:39

@panache
Valt Bernal nog vaker dan Dumo?

floris_harr 3 augustus 2020 om 18:53

MAL? Froome staat er altijd als het moet dus ik zal hem niet uitsluiten na zijn eerste koers sinds zijn val. Bernal ook ongekend hoog niveau maar vergeet niet dat slotweek TDF nog anderhalve maand verderop is…..

Ook moet niet worden vergeten dat de eerste 27 km van die ‘klimtijdrit’ in de tour nagenoeg vlak zijn, dus mannen als Bernal Quintana hebben echt marge nodig op Froome Roglic etc.

Kannibaal van Schepdaal 3 augustus 2020 om 19:23

Dit is niet de eerste koers van Froome sinds zijn val.

Pietspeed 3 augustus 2020 om 19:38

Het leuke is om voorspellingen te doen op basis van behaalde resultaten in t verleden, terwijl een ieder weet dat ze geen garantie zijn voor de toekomst.
Zat er ook naast dat MVDP met 2 vingers in neus de strade zou winnen. Gelukkig heeft elke koers z’n eigen verhaal…

Limal 3 augustus 2020 om 19:39

Kort interview met Froome: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200803_96297438

floris_harr 3 augustus 2020 om 19:41

@ Kannibaal,
een van de eerste dan maar toch zie ik Froome in topvorm starten aan de Tour, zoals altijd.

Kannibaal van Schepdaal 3 augustus 2020 om 22:41

Zoals tijdens zijn reeks 2013-2015-2016-2017, waarvan dus de laatste keer drie jaar geleden.

En Froome reed altijd resultaten in de maand voor de Tour.

Ofwel steekt hij zich weg, wat ik niet denk omdat hij toch moet bewijzen dat hij een selectie en zelfs het kopmanschap waard is.

Ofwel heeft hij dit wedstrijdritme nodig om mits compensatie in Ain en de Dauphiné telkens een trapje hoger te eindigen, om dan tijdens de derde Tourweek te pieken en het verschil te maken in de tijdrit op Planche des Belles Filles.

Ofwel is loopt hij achter de feiten aan en zal het niet voor dit jaar zijn.

Voorlopig houd ik het toch op het derde scenario, maar tijdens de Dauphiné zullen we het wellicht definitief weten.

Headlines

Materiaalzone

Populair