Egan Bernal over bergrit van vrijdag: “Hoop dat ik goed hersteld ben”

donderdag 27 mei 2021 om 19:06
Egan Bernal over bergrit van vrijdag: “Hoop dat ik goed hersteld ben”

foto: Cor Vos

Egan Bernal kende vandaag een zorgeloze dag op weg naar Stradella. De Colombiaan was vooral bezig met energie sparen richting de zware bergetappes van vrijdag en zaterdag. “Ik hoop dat ik goed hersteld ben. Ik voelde me alvast veel beter dan gisteren”, klonk het na afloop in het flashinterview.

De mannen van INEOS Grenadiers reden vandaag gecontroleerd achter een kopgroep van 23 renners aan. Het gaf Bernal de mogelijkheid om wat te herstellen na zijn slechte dag richting Sega di Ala. “Al is dat lastig om zeker te weten, aangezien ik constant in het wiel reed en het ook zeker geen makkelijke dag was.”

“Ik voelde me vandaag wel veel beter op de fiets en ik hoop vrijdag weer op een goede dag.” Morgen trekken de renners in de negentiende etappe naar de top van Alpe di Mera, een beklimming van 9,7 km aan 9%. “Ik kan nu niet zeggen dat ik vol vertrouwen ben. We zagen woensdag maar weer dat je met een slechte dag alles kunt verliezen.”

“Ik heb daarnaast erg veel respect voor de andere renners. Ik moet me nu gewoon focussen en alles geven. Het is speciaal dat ik nu tien dagen de roze trui draag, maar het gaat erom dat ik het roze ook na de laatste etappe nog draag.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Dikke vrouw 27 mei 2021 om 19:31

Ik hoop het voor m

KnightBiker 27 mei 2021 om 19:45

Ik had gister het idee dat Bernal ook langzamer reed dan hij fysiek kon, het zou kunnen dat zijn rug blokkeerde en dat het niet een kwestie van conditie was. Na de finish zag je hem even lopen en dat zag er meteen houterig uit, alhoewel dat te kort was om conclusies uit te trekken.

Groetjesaandevoetjes 28 mei 2021 om 04:18

@knightbiker – dat idee had ik ook. Hij schakelde ook een paar keer lichter om daarna een soort van anders (comfortabeler) op de fiets te zitten en even weer wat tempo te maken.

Gannadier 27 mei 2021 om 19:41

Gun het Yates om deze Giro te winnen na 2018, maar toch ben ik echt fan van Bernal hoe hij terugkomt na zo’n zwaar jaar en hoe hij deze Giro ook koerst. Forza Bernal!

Romāns Vainšteins 27 mei 2021 om 20:26

Als die 2 elkaar over de kling weten te jagen en Caruso er straks met een monster tijdrit overheen klapt in extremis ook prima. Het is een aardige giro die de aankomende 3 dagen nog echt beklijvend kan worden, de gunfactor gaat in deze uit naar mezelf.

Tino Tabac 27 mei 2021 om 20:28

Zo kun je dus ook een interview geven, realistisch en respect voor de tegenstander. Een echte topper

KnightBiker 27 mei 2021 om 20:38

+1 ik vind het een aardige jongen: realistisch, bescheiden zonder zichzelf tekort te doen. (Schijnt ook in de volksaard te zitten..)

Groetjesaandevoetjes 28 mei 2021 om 04:20

Het zou toch wat zijn, Bernal die een zelfde inzinking krijgt als Yates in 2018, zodat Yates er met de overwinning vandoor kan gaan. Ik hoop voor Bernal dat hij niet teveel met krachten heeft gesmeten en dat zijn rug het nog enkele dagen uithoudt.

achterhoeker 27 mei 2021 om 20:52

Op zich gun ik het Bernal..hij heeft zich niet verstopt en klasse gereden..
Toch denk ik dat hij te breken is…als Yates en bijvoorbeeld Almeida vol aanzetten samen nadat bike Exchange en andere teams vol gas de eerste bergen oprijden moet het in elk van de laatste 2 bergetappes op de slotklim mogelijk zijn Bernal op achterstand te zetten..
Zo’n rit van 231 kilometer vandaag hakt er ook in na zon kutdag als gisteren..
Word nog een hele mooie Giro…kan nog alle kanten op…

Gannadier 27 mei 2021 om 21:02

Iedereen schrijft Bernal opeens af, terwijl het ook zo kan zijn dat het bij een slechte dag blijft. Het zou me namelijk niks verbazen als hij ze er morgen weer allemaal afrijdt.

rennerske 27 mei 2021 om 21:17

Wordt nooit meer spannend, 3.23 is een veel te groot verschil om goed te maken. Denk eerder dat Bernal morgen moeiteloos consolideert en er zaterdag nog een klap op geeft.

Panache 27 mei 2021 om 21:58

In 2016 stond Nibali op donderdagavond op 4:43 naast het podium en de einduitslag is bekend. Uiteraard waren dat veel zwaardere bergetappes en lijkt deze Giro meer op een Vuelta qua parcours, het geeft wel iets aan over de befaamde derde week. Indien je om wat voor reden niet meer fit bent dan gaat het niet meer om seconden maar wordt je gesloopt en val je figuurlijk diep.

lo squalo dello Stretto 28 mei 2021 om 08:54

@Panache: dank voor de herinnering! Dat was zo’n fantastisch einde van een hele mooie Giro!

lo squalo dello Stretto 28 mei 2021 om 08:54

@Panache: dank voor de herinnering! Dat was zo’n fantastisch einde van een hele mooie Giro!

JesperRenrad 27 mei 2021 om 21:29

Het feit dat we ons dit weer afvragen is wel een weelde natuurlijk. Ik gun het bernal om deze verdiende bokaal op te komen halen. Maar het is wel leuk voor de spanning dat we weer een discussie hebben wie de giro kan/ gaat winnen! Leuke laatste 3 dagen verwacht ik!

Panache 27 mei 2021 om 22:00

Ik gun het Bernal vanwege zijn aantrekkelijke manier van koersen, maar besef tegelijkertijd dat de renner die hem eventueel voorbijgaat een fantastische prestatie op de mat zal gaan leggen morgen, zaterdag en zondag. De winnaar zal het uiteindelijk altijd verdienen, zelfs Caruso die momenteel wat defensief koerst zou een zege verdienen.

Romāns Vainšteins 27 mei 2021 om 22:11

Er zal niemand zijn die het Bernal misgunt lijkt me, maar ook dat was in 16 en 18 het geval tov de soevereine rozetruidrager. En het zou toch wat zijn mocht Caruso er morgen of zaterdag ineens een Sastre-achtige raid tegenaan leggen, het forum gaat op de kop staan dan en zoiets is ook leuk!

Groetjesaandevoetjes 28 mei 2021 om 04:22

Caruso als winnaar zou prima zijn, maar dan hoop ik wel dat hij er nog even een etappe bij pakt of eens flink aan de boom schudt de komende etappes. Rijdt tot nu toe te anoniem rond voor zijn positie in het klassement.

Pedalo 27 mei 2021 om 23:25

Ik zie Vlasov, Carhty en Bardet nog wel uit de top tien vallen. Podium zoals het er nu uit ziet zal het eindpodium wel zijn maar geen idee qua volgorde.

95procentftp 28 mei 2021 om 08:14

Hoe zie je dat gebeuren dan? 11. (Martin) staat op 7.06 min achterstand van nummer 6. Bardet. Bennett en Bilbao op resp. 12.37 min en 20.59 min achterstand. Tenzij ze alledrie pech tegenkomen worden ze nooit meer ingehaald.

hjjanssen1973 28 mei 2021 om 09:44

Ik geef Yates nog wel een kans. Lijkt er toch op dat bij Bernal zijn rug weer opspeelt. Caruso gaat het niet redden in de tijdrit. Hoewel Yates daar trouwens ook niet goed in is…

vevie 28 mei 2021 om 09:59

In de tijdrit doen deze drie niet onder voor elkaar. Caruso waarschijnlijk de beste tijdrijder van hun 3. Maar goed genoeg om, stel, anderhalve minuut goed te maken op Bernal of Yates. Dat denk ik niet. Wellicht 30-40 seconden, max.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair