Egan Bernal: “Ik wist vanaf de eerste dag al dat ik niet op mijn beste niveau was”

woensdag 25 augustus 2021 om 19:20
Egan Bernal: “Ik wist vanaf de eerste dag al dat ik niet op mijn beste niveau was”

foto: Cor Vos

Egan Bernal kon zich niet mengen om de etappezege in de elfde rit van de Vuelta a España. Op de slotmuur in Valdepeñas de Jaén was de Colombiaan van INEOS Grenadiers als negende, op elf seconden van winnaar Primož Roglič.

“Het einde was heel zwaar, echt. De laatste meters waren zeer lastig”, vertelde Bernal na afloop van de etappe over de steile laatste kilometer, waar Primož Roglič samen met Enric Mas een fraaie strijd uitvocht om de dagzege. “Het moet een mooie etappe zijn geweest om op televisie te bekijken. Het was belangrijk om aan het einde van voren te zitten, maar ook om je inspanning te controleren omdat de slotmuur lang was.”

De Colombiaan staat na elf etappes zevende. “Eigenlijk wist ik vanaf de eerste dag al dat ik niet op mijn beste niveau was en als je niet op je beste niveau bent, is het moeilijk om de koers te winnen. Mijn doel blijft om het beste te geven en we blijven het proberen. Het is heel moeilijk om van de ene op de andere dag je beste niveau te krijgen, dat komt met maanden voorbereiding, maar je moet kalm blijven en je bewust zijn van de dingen.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

LaDoyenne 25 augustus 2021 om 19:27

Wanneer het één van de drie grote ronden betreft, is wellicht het allerbelangrijkste te starten met realistische verwachtingen: hoeveel renners hebben 2 grote ronden in eenzelfde jaar gewonnen? En: hoeveel van hen kampen met chronische rugpijn? Hoeveel van het liepen corona op? Maar ook: hoeveel van hen stonden reeds in het prille voorjaar op het podium in meer dan respectabele wedstrijden?
Vreemd is dat berggeit Bernal in deze ronde gewoonweg niet één -letterlijk niet één- versnelling kan doen. Altijd gestaag (trachten te) volgen vanuit het zadel. Nooit "en dansant", zoals ie deed in de Tirreno en de Giro. Zoiets kan toch maar één ding betekenen: pijn in de onderrug. Of is er iets anders aan de hand?

Aart van Woud 26 augustus 2021 om 08:29

Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat hij de vorm gewoon niet heeft. Je benoemt zelf al dat hij Corona heeft gehad. Men weet gewoon niet hoe lang hij daar in meer of mindere mate last van blijft houden voor een bepaalde periode. Bernal komt er wel weer, daar ben ik van overtuigd.

vevie 25 augustus 2021 om 19:29

Hij zoekt iig nooit naar excuses. Toprenner. Volgend jaar weer gaan voor Giro/Vuelta, want in de Tour komt hij er niet aan te pas. Zal volgend jaar wel met Carapaz gedeeld kopman zijn in de Tour, maar plek 3 lijkt mij voor beiden het hoogst haalbare.

peterwinnen 25 augustus 2021 om 19:45

Mwoah, zou niet weten waarom niet.

Romāns Vainšteins 25 augustus 2021 om 19:52

Is er al een parcours dan? Hebben Pogacar en Roglic al de start gehaald? Etc.

VespavanBern 25 augustus 2021 om 19:57

Ligt maar net aan het parcours. Een pogacar van afgelopen zomer is schier onklopbaar, welk parcours dan ook, maar bij een hoge passage door de Alpen in de 3e week is Bernal denk ik eerder podiumkandidaat dan Roglic. Als er wat meer korter werk in zit en meer tt is Roglic weer de man met de beste papieren.

Jean Dumas 26 augustus 2021 om 08:27

De bergetappes van de Tour 22 moeten worden nog worden vastgesteld. Zeker is wel dat opnieuw eerst de Alpen worden aangedaan.

josi 25 augustus 2021 om 19:30

De grote vraag is dan natuurlijk hoe het komt dat hij niet op topniveau is. Heeft geen Tour of Spelen gereden, zoals sommige anderen.

Murcia 25 augustus 2021 om 19:33

Combinatie van een slopende derde week in de Giro, Corona en de nog steeds spelende rugklachten. Hij moet steeds meer zijn piekmomenten uitzoeken ipv wat de verwachting was nog geen twee jaar geleden het hele jaar domineren. De Slovenen hebben verder de lat weer hoger gelegd. Zij rijden betere tijdritten, zijn explosiever en hun ploegen doen ook niet meer veel onder voor INEOS.

LaDoyenne 25 augustus 2021 om 19:36

Simpel: hij werd in het prille voorjaar reeds 3e in de Strade Bianche, 2e in de Trofeo Laigueglia, 3e in de Tour de la Provence en 4e in Tirreno Adriatico en won vervolgens de Giro d’Italia.

Jan 25 augustus 2021 om 21:24

Corona gehad

HaxVanMeeswijk 25 augustus 2021 om 22:51

Corona dus.

Titaantje 25 augustus 2021 om 20:03

zeg dat dan iig vooraf. kunnen we allemaal onze pooltjes erop aanpassen. (ik heb hem gelukkig niet bij scorito, alhoewel die witte trui vast nog wel aardig scoort)

josi 25 augustus 2021 om 20:07

Vervelend dat hij je niet geïnformeerd heeft, inderdaad. Zijn eigen ploeggenoten trouwens ook niet, vermoed ik.

Turtlehead 25 augustus 2021 om 23:11

Lekker hoor, Titaantje. Had je ook graag vooraf van Roglic willen horen wanneer hij zich via Colbrelli uit de Tour zou laten kegelen?

Snorro 26 augustus 2021 om 12:10

@Turtlehead:
Haha heel grappig hoor. Dat had van Colbrelli zelf moeten komen natuurlijk.

Petje 25 augustus 2021 om 21:12

Bernal is gewoon wat het is en in de giro geluk met de tegenstand

NCyclingfan 25 augustus 2021 om 21:30

En de meestand

lampje 26 augustus 2021 om 07:21

Dagelijks terugkerend item dit dus.

Lendilonus 26 augustus 2021 om 08:32

Hij lijkt in ieder geval een stuk beter dan in die Tour van vorig jaar dus podium/top 5 is misschien nog mogelijk. Al zou hij eventueel ook een dag 20 minuten kunnen pakken om zo voor een rit te gaan aangezien een 5de plek in de Vuelta voor een Tourwinnaar natuurlijk niet echt een gedroomd resultaat is.

Turtlehead 26 augustus 2021 om 10:18

Als ie 20 minuten pakt wint ie de Vuelta ;)

Headlines

Materiaalzone

Populair