Egan Bernal etaleert klasse: “Wilde de roze trui respecteren”

maandag 24 mei 2021 om 16:33
Egan Bernal etaleert klasse: “Wilde de roze trui respecteren”

foto: Cor Vos

Egan Bernal heerst in de Giro d’Italia. De kopman van INEOS Grenadiers won de bergetappe naar Cortina d’Ampezzo en breidde daarmee zijn voorsprong in het algemeen klassement nog verder uit. “Dit is een geweldige overwinning”, reageert Bernal.

Nadat Bernal op de flanken van de Passo Giau de concurrentie zijn hielen liet zien, kwam hij solo over de finish. In Cortina d’Ampezzo had hij zelfs nog tijd om zijn regenjas uit te doen en in de roze trui over de streep te komen. “In de roze trui winnen, dat is speciaal. Daarom wilde ik hem laten zien. Je wint niet elke dag een rit in de roze trui. Ik wil de trui daarmee ook respecteren”, vertelt de Colombiaan.

Ondanks alle onrust vooraf, zo werd na veel discussie de etappe ingekort, bleef Bernal bij zijn plan. “Ik wilde iets speciaal doen vandaag. Ik wilde laten zien dat ik terug ben, terug aan de top. De ploeg geloofde in mij tijdens de etappe en ik probeerde alles eruit te halen”, geeft hij aan.

De omstandigheden waren nochtans zwaar, met de nodige regenval, koude en mist. “Het was heel zwaar, maar als de koers lastig is moet je ook mentaal sterk zijn. Dat zat goed aan het begin en dat hield ik goed vol. Het was afzien, maar dat is meer dan gelukt”, kan Bernal lachen.

In het klassement heeft hij 2.24 minuut voorsprong op de nieuwe nummer twee Damiano Caruso. Hugh Carthy is derde op 3.40 minuut.

Dit artikel delen:

24 Reacties

S'mon 24 mei 2021 om 16:37

Speciaal zijn regenjasje uitgedaan voor de foto, en er dan zo opstaan.

Wheely 24 mei 2021 om 16:40

Volgens mij was er wel een mooier plaatje te vinden.

tvm 24 mei 2021 om 20:19

Cor Vos had maar weinig tijd om deze plaat te schieten. Hij moest ook nog naar Limburg om Merlier op de foto te zetten.

Vincent Lacressonniere 24 mei 2021 om 21:52

Dit is inderdaad slecht. Of slechte fotografie, of slechte beeldredactie.

vevie 24 mei 2021 om 16:58

Top gereden. Fiets hier iedereen naar huis en er kan geen enkele twijfel over bestaan wie hier de beste is. Hopelijk gaat hij ook naar de Vuelta om het daar op te nemen tegen Roglic en Pogacar. Dat wordt dan wellicht de mooiste grote ronde van dit jaar. Laten we het hopen.

molovin 24 mei 2021 om 16:59

Roglic gaat volgens mij niet naar de Vuelta maar de najaarsklassiekers doen.

Murcia 24 mei 2021 om 17:06

@molovin
Je hebt gelijk, Roglic gaat de Vuelta niet rijden maar gaat o.a. de Canadese wedstrijden doen en Lombardije dacht ik.

FlecheWallonne 24 mei 2021 om 17:02

Ineos scoort: al 3 ritzeges en wellicht 2 truien. En dat met een B-ploeg. Alhoewel, zijn Thomas en kompanen eigenlijk wel beter?

S'mon 24 mei 2021 om 17:09

Carapaz is zeker beter dan pakweg Puccio. Maar voor de rest, verschrikkelijk goed team!

Jan Jaap G 24 mei 2021 om 17:03

Ineos gaat in 2021 voor eindwinst in alle grote rondes (na een teleurstellend 2020 met alleen de Giro) en zet gelijk de toon. Dat belooft veel mooie koersen!

Gilberto 24 mei 2021 om 20:43

Zie jij nu mooie koers dan?

Vincent Lacressonniere 24 mei 2021 om 21:54

@Gilberto
Nee, maar dat ligt dit keer echt niet aan Ineos en hun kopman.

Jan Jaap G 24 mei 2021 om 22:59

@Gilberto: Van Der Hoorn, Campenaerts, ‘strade’, Ineos dat vol

Jan Jaap G 24 mei 2021 om 22:59

strijdt, Bernal, Evenepoel vs Almeida.

Tripodboom 24 mei 2021 om 17:12

Dat afzien viel zo te zien wel mee. Was na de finish weer heel snel op adem. Nu maar rustig aan deze Giro uitrijden en winnen en dan maar even de Tour erbij doen en ook maar winnen. Rijdt zo makkelijk, er staat geen maat op.

Derierre de la course 24 mei 2021 om 22:03

Scheelt dat het finishte in een afdaling. Dan ben je wel bekomen van de beklimming. Had naar aanleiding van de tijdsverschillen wel het idee dat hij niet vol risico de afdaling ingegaan is. Maar daar was het het weer niet naar. Daarnaast heeft hij al een prima voorsprong in het klassement.
Voor welke tijdrijder moet hij nog oppassen in de huidige top-10?

F4L 24 mei 2021 om 17:16

Heel sterk hoe hij hier rondrijdt zeg. Gun het hem zeker na vorig seizoen. En niet onbelangrijk, wil altijd wel de koers maken.

KeesD 24 mei 2021 om 17:17

Wat bezielde EF om op kop te fietsen met Bernal in het wiel?
Laat hem lekker de kastanjes uit het vuur halen, een blind paard zag nog hoe dit ging aflopen…
Net als Bahrain Merida dat destijds met Sky in het wiel het gat naar Kruiswijk dichtreed naar de Alpe d’Huez. Vervolgens kletste Sky het peloton aan gort. Nooit begrepen die domme actie.

Massimo Bataille 24 mei 2021 om 17:46

Omdat ze vertrouwen hebben in hun kopman en ook eens voor etappezege gaan?
Sofar hebben ze ineos telkens het werk laten doen en dat resulteert in vluchtersgroep die wint.
Ineos blijft op kop ze temporiseren een beetje, ipv met 12man op 2min beginnen ze de col met 30man op 4min. Halverwege maken ze toch tempo of valt er iemand van de top-10 aan. Bernal heeft nu nogmaals getoond dat hij een klasse beter is dan al de rest en zou dan ook iedereen uit het wiel kunnen kletsen.

Enige verschil dat je zou hebben is Almeida die de rit wint ipv Bernal en Martinez die misschien sneller moet lossen.
Nu heeft EF tenminste geprobeerd te winnen

KeesD 24 mei 2021 om 18:06

Het spijt me enorm, maar verwachten dat Carthy de rit wint (en Bernal dus slechter is)… dat is toch alles behalve een reële inschatting.
Dat is hetzelfde als bijvoorbeeld Trek dat een treintje opzet voor De Kort om het duel aan te gaan met Ewan, Bennett en Gaviria.
Bernal is met kop en schouders favoriet, heeft zich in vorm bewezen, wordt als favoriet uitgespeeld, dan ga je hem niet in je wiel meenemen. Vertrouwen hebben in je kopman is 1 ding. Realistisch zijn en taktisch slim zijn is toch net zo belangrijk.
Net als die aktie van Bahrain die ik als voorbeeld aanhaalde… Laat de sterkste maar laten zien dat ie de sterkste is.

Romāns Vainšteins 24 mei 2021 om 18:58

Helemaal eens met Massimo.

vincenzo 24 mei 2021 om 21:02

Hahaha, "vertrouwen in hun kopman". Die deze ronde nog nergens heeft laten zien ook maar enigszins in de buurt te kunnen komen van Bernal. Waarop zou dat vertrouwen gebaseerd zijn? Ineos lacht in zijn vuistje.

Vincent Lacressonniere 24 mei 2021 om 21:57

Eh… paar concurrenten uitgeschakeld en twee A.K. plaatsen gewonnen met die move.. is dat niet voldoende?

Ik gok dat ze bij EF niet naar Bernal kijken maar vooral voor treetje 2 of 3 fietsen. En dat doen ze toch vrij aardig deze ronde.

Michelangelo 24 mei 2021 om 17:38

Mooi dat hij gewoon nog trots en blij is met een leiderstrui. Sommige grote renners zijn dit al lang kwijt, en willen de trui enkel op de laatste dag. Terwijl het een eer moet zijn om dat truitje te dragen; daarvoor word je wielrenner in mijn ogen…

Headlines

Materiaalzone

Populair