Egan Bernal eindwinnaar Giro d’Italia 2021: “Dit is heel erg speciaal”

zondag 30 mei 2021 om 17:51
Egan Bernal eindwinnaar Giro d’Italia 2021: “Dit is heel erg speciaal”

foto: Cor Vos

Egan Bernal mag zich de eindwinnaar noemen van de Giro d’Italia 2021. De Colombiaan droeg sinds de negende etappe de roze trui en stond die daarna niet meer af. In de slottijdrit naar Milaan zette hij de puntjes op de i. “Ik was alleen maar aan het denken dat ik geen fouten moest maken”, lacht Bernal na zijn tijdrit.

“Ik was heel gefocust voor deze tijdrit. Waar ik kon, ging ik er echt voor, maar in de bochten heb ik geen enkel risico genomen”, vertelt de kopman van INEOS Grenadiers. “Eigenlijk is dit de eerste tijdrit waar ik echt van genoten heb. Ik ben altijd aan het afzien, maar vandaag was het speciaal met mijn coach in de auto. Dat was heel mooi.”

Op weg naar Milaan stond het zwart van de mensen. “Dat was heel erg speciaal. Ik zag heel veel Colombiaanse vlaggen en veel mensen die naar mij schreeuwden. Het moment dat ik mij realiseerde dat ik had gewonnen… Dat was ongelooflijk. Ik kan niet beschrijven wat ik nu voel”, reageert Bernal.

Na 21 dagen in de Giro d’Italia heeft Bernal een voorsprong opgebouwd van 1.29 minuut op Damiano Caruso. Simon Yates mocht als nummer drie mee het eindpodium op. De Brit keek na drie weken koers aan tegen een achterstand van 4.15 minuut.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

11 Reacties

Rufusvb 30 mei 2021 om 18:04

Snap dat hij dit speciaal vind, maar eerlijk gezegd heeft hij in mijn ogen gewoon aan de verwachtingen voldaan: eerste worden in een deelnemersveld die goed is, maar waar de echte toppers ontbreken. Neemt niet weg dat het ontzettend knap is om aan dergelijke verwachtingen te voldoen.

Sven1 30 mei 2021 om 18:17

Er zijn dus nu maar 2 toppers dan: Rog en Pog? Vind dat hij het heel sterk heeft gedaan in dit deelnemersveld. Toch heel wat sterke namen qua klassementsmannen.

fietsvriend 30 mei 2021 om 18:52

Sterkste man in koers met een belachelijk sterke ploeg. En ik moet zeggen dat de concurrentie me zwaar tegenviel. Iedereen kende in de eerste twee weken meerdere slechte dagen waardoor het nooit echt spannend werd toen Bernal in het roze kwam.

Was deze Giro te zwaar (parcours in combinatie met weer) voor de AK mannen die aan vertrek stonden? Allemaal van die scharminkeltjes die het koude natte voorjaar slecht leken te verteren. Toen eindelijk de zon doorbrak was Bernal al vertrokken en uit zicht. IIk veerde pas weer op toen ook hij een moment van zwakte kende maar bleek een klein dipje en coachte man van goud Martinez hem erdoorheen. Hoop dat Martinez zijn geld genoeg waard vindt want was in dit deelnemersveld podiumkandidaat, en misschien wel meer.

Michelangelo 30 mei 2021 om 19:28

Ik denk dat er veel mensen zijn die onderschatten hoe zwaar deze giro wel niet was. Ik lees veel commentaar zoals saai, matig deelnemersveld etc. Maar ik denk dat dit rondje zwaarder was dan wat je doorgaans in Frankrijk ziet.

Er is heel vaak hard gekoerst in de eerste uren, er was ontzettend veel slecht weer, vaak lange transfers en gewoon een pittig parcours tot aan de allerlaatste dag.

En uiteindelijk zie je dat Bernal (die vanwege een foute vriendin door enkele grote zieners al volledig was afgeschreven na de laatste TdF) toch gewoon een echte klasbak is die daar uiteindelijk het beste mee om kon gaan.

Ik zou die jongen ook graag in de Vuelta bezig zien dit jaar, want ik denk dat ook dat hem goed moet liggen. Zeker als hij net zo'n beresterke ploeg mee krijgt als hier.

EDIT: @fietsvriend, ik heb dezelfde vragen mbt Martinez. Maar het is vaak een stuk makkelijker om als goede knecht in de schaduw mee te fietsen naar een mooie ereplaats, dan om als kopman van huldiging naar de kleermaker gesleept te worden, waarna je ook nog eens de pers te woord moet staan….

Wim Kruithof 30 mei 2021 om 19:13

ik mis Coldeportes hier op Wielerflits, hij zou geheel in de nopjes zijn. Bernal is een prachtige renner en volledig verdiend winnaar van de Giro. Zijn ploeg heeft de koers gedragen. Hulde.

xistnc 30 mei 2021 om 19:23

Misschien meldt Marilise of een ander alter ego zich nog even straks.

Romāns Vainšteins 30 mei 2021 om 19:19

Bernal heeft deze giro wat mij betreft getoond dat deze ronde hem beter ligt dan de tour. Hij kan goed overweg met slecht weer, rare wegen en steile cols. Slim van hem om dit jaar niet de tour te pakken met veel tijdrit, duizenden extra camera’s en 2 bizar sterke concurrenten.

lampje 30 mei 2021 om 19:36

Hij is gewoon een van de beste renners van het peloton en wint hier verdiend. Er zijn maar weinig renners beter, hoe mager het veld van de Giro dan ook gevonden wordt (niet mijn mening).

Van een Carthy en Yates had ik wel wat meer concurrentie verwacht, maar die waren hier verre van top. Bernal stond er toch maar mooi even drie weken.

Ik vond het wel een redelijk saaie giro, maar ieder z’n ding toch.

Titaantje 30 mei 2021 om 19:48

zonder die koude had Yates hier denk ik “gewoon” binnen een minuut (voor of achter) van Bernal gestaan.

vevie 30 mei 2021 om 20:02

Nee, titaantje. Zo werkt het niet. Als we het zo doen, dan had Yates nog meer minuten verloren afgelopen maandag als die etappe niet was aangepast. Yates was de eerste twee weken gewoon duidelijk minder dan Bernal. Is uiteindelijk van de 21 dagen, maar twee dagen beter geweest dan Bernal. Bernal is de enige terechte winnaar van dit rondje.

lampje 30 mei 2021 om 22:27

Zonder die zon van afgelopen week, had Bernal 20 minuten op Yates voorgestaan. Wat is dit nu voor papieren waarheid haha.

Headlines

Materiaalzone

Populair