Egan Bernal: “Dit is een zeer belangrijke overwinning”

dinsdag 4 augustus 2020 om 19:24
Egan Bernal: “Dit is een zeer belangrijke overwinning”

foto: Cor Vos (archief)

Egan Bernal is de nieuwe eindwinnaar van La Route d’Occitanie. De Colombiaan eindigde als vierde in de slotetappe en bleef in het klassement zijn ploeggenoot Pavel Sivakov en Aleksandr Vlasov (Astana) voor. “Dit is een erg belangrijke zege in aanloop naar de Tour de France.”

Bernal greep maandag de macht in de koninginnenrit met aankomst op de Col de Beyrède, na een indrukwekkende vertoning van zijn ploeg Team Ineos. De 23-jarige Colombiaan was vandaag bij de les en finishte na een zeer lastige finale als vierde, op twee tellen van ritwinnaar Benoît Cosnefroy. “Ik voelde me erg goed en dat is een goed teken richting de Tour.”

“Ik ben heel erg blij met deze overwinning. Het is een belangrijke zege voor mezelf en de ploeg, zeker na een periode van lockdown. Ik geloof dat ik prima op schema lig voor de aankomende Tour.” Bernal kon in het zuiden van Frankrijk rekenen op een ijzersterke ploeg, met luxeknechten als Pavel Sivakov en viervoudig Tourwinnaar Chris Froome.

Froome: “Een goede test richting de Tour”
Die laatste finishte geruisloos als 37e in het klassement, op bijna tien minuten van Bernal, maar was na afloop wel tevreden. “We kunnen wel spreken van een goede test. Ik heb mijn rol gespeeld in de bergen, toch voor het eerst dit seizoen”, aldus Froome, die in de koninginnenrit kilometerslang op kop reed voor de latere eindwinnaar Bernal.

Froome: “Het is echt geweldig om weer deel uit te maken van een ploeg en ook nog eens een fantastisch resultaat te boeken met Egan en Pavel, die ook nog eens als tweede finisht. Ik voel dat het een goede springplank is naar de Tour.” Froome, die volgend jaar zal uitkomen voor Israel Start-Up Nation, hoopt dit jaar een gooi te doen naar een vijfde Tourzege.

Emotioneel eerbetoon aan Nicolas Portal 
Voor Bernal, Froome en alle andere renners van Team Ineos was het een emotionele middag, aangezien voor de start van de slotetappe een minuut werd geapplaudisseerd voor Nicolas Portal. De Franse ex-renner en ploegleider van Team Ineos werd in maart getroffen door een hartaanval en overleed op slechts 40-jarige leeftijd.

Zijn vrouw Magalie en kinderen Lenny (11) en Ainoa (7) waren aanwezig bij de start. “Het was fantastisch om de familie van Nicolas te zien”, aldus Froome. “Het is mooi dat we Nico hebben kunnen eren door een minuut te klappen. Het zijn emotionele dagen, aangezien ik vaak met hem in het zuiden van Frankrijk was om etappes te verkennen.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

Franco Ballerini 4 augustus 2020 om 19:46

Zeer belangrijke zege in deze zeer belangrijke koers met zeer belangrijke knechten, en vandaar ook dermate belangrijk dat het nergens te volgen was.

Hollow Knight 4 augustus 2020 om 20:07

Deze zege stelt niets voor, buiten Ineos een heel zwak deelnemersveld.

Panache 4 augustus 2020 om 20:25

Klopt. Echter heeft Bernal zich op het hoogste niveau al bewezen. Wat is precies je punt?

Hollow Knight 4 augustus 2020 om 21:19

Wanneer heeft hij dat gedaan dan?

In de Tour waar Froome, Roglic, Dumoulin, Nibali en Pogacar niet meededen? Waar Pinot uitviel door een spierscheur? Waar de tweede beste renner die overbleef in zijn eigen ploeg reed en niet mocht reageren op zijn aanvallen? Steven Kruijswijk was zijn enige echte tegenstander… Al die namen dat ik opnoemde verslaan Kruijswijk met twee vingers in de neus.

Lalsacien 4 augustus 2020 om 22:07

Klinklare onzin! Een overwinning is altijd goed voor het moraal!
En Pinot en MAL zijn in iedere grote ronde kandidaten voor het podium.

adelaarvanantwerpen 4 augustus 2020 om 22:15

Pinot, Bardet, Lopez, Porte, Barguil en Sivakov is geen zwak deelnemersveld. Zeker niet voor een rittenkoers als de ronde van Occitanie.

Hollow Knight 4 augustus 2020 om 22:22

Sivakov reed in zijn team en zat duidelijk in een knechtenrol… MAL rijdt hier rond als een natte dweil. Hebben jullie wel naar de highlights gekeken?

Cochise 4 augustus 2020 om 22:57

Zo kan je natuurlijk alles kapot relativeren. De dichtste belagers zijn zwakke renners en de sterke renners mag je niet meetellen omdat ze niet in vorm zijn.
Roglic z’n grote ronde pakt hij tegen een 40-jarige en een snotneus, terwijl hij en Nibali eerder op het jaar zelfs niet tegen Carapaz konden winnen. Pogacar kon niet eens diezelfde 40-jarige kloppen in z’n grote ronde. Froome deed hier mee en werd 37e en een renner die geen enkele wedstrijd rijdt kloppen is inderdaad heel moeilijk (Dumoulin).

Ik ben het met je eens dat het belang van wedstrijden als Burgos of Occitanie winnen in het licht van de latere grote rondes gerelativeerd moet worden, maar beide koersen hadden wel degelijk een sterk deelnemersveld.

Abraham Olano 4 augustus 2020 om 20:33

Bernal bevestigt overal. Topfavoriet voor de Tour wat mij betreft. Froome zal nog sterker worden richting de start, de vraag is of het genoeg is.

Bob 4 augustus 2020 om 21:04

Belangrijke overwinning omdat hij weet dat hij de komende 20 jaar tegen Evenepoel gaat verliezen?

Kannibaal van Schepdaal 5 augustus 2020 om 10:26

Je maakt jezelf belachelijk.

floris_harr 4 augustus 2020 om 22:30

@hollow knight,

Nu ik er zo naar kijk ben ik het er idd mee eens dat deelnemersveld vorig jaar heel zwak was. Toch denk ik dat Bernal de sterkste klimmer met de sterkste ploeg van dit moment is. Quintana en Pinot kunnen hem in topvorm volgen/verslaan, maar komen wellicht kwa ploeg en consistentie tekort.

Hollow Knight 4 augustus 2020 om 22:44

Begrijp me niet verkeerd, voor mij is Bernal de topfavoriet voor de Tour, maar hij gaat het niet makkelijk krijgen. En hij gaat sterker moeten zijn als verleden jaar in de Tour.

Romāns Vainšteins 4 augustus 2020 om 23:01

Of de rest zwakker/niet aanwezig, zelfde resultaat.

goldone123 4 augustus 2020 om 23:17

denk dat jumbo visma de sterkste ploeg heeft sepp kuss heel goed gereden in vuelta george bennet goed gereden in de tour van vorig jaar dat was op het moment top 8 sepp kuss als hij goed is kan hij lang bij bij de big 3 blijven george bennet eigelijk het zelfde laten we jumbo visma niet onderschatten.

adelaarvanantwerpen 5 augustus 2020 om 10:22

@goldone123
Natuurlijk was Bennet op dat moment nog top 8. Hij had superveel tijd gepakt in TTT. In de bergen kwam Bennet behalve op de tourmalet tekort. Sivakov was vorig jaar al een betere klimmer dan Bennett en lijkt nog sterker dan vorig jaar. Ik zou ook liever een goede Kwiatkowski in mijn ploeg hebben dan Kuss

tendam 5 augustus 2020 om 13:12

@adelaarvanantwerpen
Jij leest alleen de uitslagen, denk ik. Bennett ging twee keer in dezelfde rit zwaar onderuit, en was toen redelijk afgeschreven. Daarvoor vloog hij inderdaad de Tourmalet op. Ik zie het Sivakov niet meteen beter doen. Overigens is dat wel een talentvollere renner, Bennett is nogal wisselvallig.

Hoe je liever Kwiatkowski in je ploeg hebt dan Kuss is me helemaal een raadsel, Kuss kan met de beste 5 a 10 renners een berg op, Kwiatkowski absoluut niet.

Marik 5 augustus 2020 om 09:53

Ben vooral benieuwd naar het duel Bernal – Quintana

Kannibaal van Schepdaal 5 augustus 2020 om 10:34

Ben ook benieuwd hoe Quintana zich verhoudt tot Bernal en Thomas.

Quintana heeft de laatste jaren iets te veel teleurgesteld om er zomaar van uit te gaan dat hij hetzelfde haalt als dit voorjaar en dat dat niveau gelijkstaat met de beste Bernal en Thomas.

Ik verwacht ergens dat hij op het niveau zit van Pinot in Occitanie, d.i. een halve minuut na Bernal.

Bernal vs. Quintana vs. Thomas, we gaan het zondag weten.

Marik 5 augustus 2020 om 10:43

Van Thomas verwacht ik eerlijk gezegd weinig. Nergens op gebaseerd verder, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat hij hetzelfde hoge niveau haalt als voorheen.

Kuiperberg 5 augustus 2020 om 10:50

Marik, dat zei menigeen vorig jaar ook over Thomas. Mede omdat hij te zwaar stond en weinig liet zien in de koersen voorafgaand de Tour. Toch wordt hij nog ‘even’ tweede in de Tour de France. Dit jaar staat hij scherper, naar eigen zeggen.

Marik 5 augustus 2020 om 10:55

Yup ik weet het Kuiperberg, nou ja we gaan het zien

floris_harr 5 augustus 2020 om 13:08

inderdaad, vorig jaar verwachtte ik helemaal niets van Thomas en toen reed die opeens weg op la planche des belles filles. Nu verwacht ik weer niet zo veel van hem, maar hij is in topvorm erg sterk.

goldone123 5 augustus 2020 om 13:54

als jijh dat denkt denk je dat maar ik heb liever een wva dan een Kwiatkowski