Egan Bernal denkt ook voorzichtig aan Giro-debuut in 2021

vrijdag 15 januari 2021 om 09:44
Egan Bernal denkt ook voorzichtig aan Giro-debuut in 2021

foto: Cor Vos

Egan Bernal liet eind vorig jaar weten dat hij in 2021 mikt op een tweede eindzege in de Tour de France, maar de Colombiaan van INEOS Grenadiers sluit in gesprek met La Gazzetta dello Sport ook niet uit dat hij dit jaar zijn debuut zal maken in de Giro d’Italia.

“Ik bereid me voor op de Ronde van Frankrijk”, zo vertelde Bernal in december na het winnen van de prijs voor beste sportman van Zipaquirá. “Het is de belangrijkste wedstrijd ter wereld, dus ik zal er heel hard voor moeten trainen.” De 24-jarige renner heeft het nu met La Gazzetta dello Sport echter ook over de Ronde van Italië.

“Ik wil zeker een keer mijn debuut maken. De Giro is de eerste grote ronde op de kalender en is in mijn hoofd dan ook de eerste optie. Dat wil echter niet zeggen dat het allemaal al is geregeld. Ik moet het allemaal nog afstemmen met de ploeg. Het is ook nog te vroeg om het over plannen te hebben, gezien de coronacrisis.”

Bernal moest de Tour van 2020 na zestien etappes verlaten in verband met een rugblessure. De Colombiaan, die nog altijd herstellende is van zijn slepende blessure, hoopt dit seizoen sportieve revanche te nemen.

Dit artikel delen:

11 Reacties

KimJungPoels 15 januari 2021 om 10:15

Dit zei hij vorig jaar ook. Gaat toch niet gebeuren. Er is qua hoeveelheid kopmannen ook helemaal geen ruimte voor Bernal om de dubbel als kopman te doen.

Romāns Vainšteins 15 januari 2021 om 10:46

Ook zo'n vervelend standaard dingetje. Je kopmannen verplichten om voorzichtig nadenken over rondes die je niet gaat rijden te ventileren teneinde de organisatie aldaar een beetje 'warm' te houden. Net zo nep als bij netwerkborrels lachen om slechte grappen van lui waar je wat van hebben moet.

Lance4eva 15 januari 2021 om 10:56

Ik denk voorzichtig dat we het beste van Bernal al hebben gezien.

ThorHushovd 15 januari 2021 om 11:01

Dat schoot ook door mijn hoofd, beetje als nachtkaars Aru (hoewel de situaties niet vergelijkbaar zijn).

S'mon 15 januari 2021 om 12:12

@Lance4eva, en waarom denk je dat?

Lance4eva 15 januari 2021 om 12:42

Wist ik het maar.

jooprioolpijp 15 januari 2021 om 12:48

Gokje waarom ik hetzelfde (voorzichtig) denk als Lance: omdat het de beste worden één ding is, maar de beste blijven een ander ding. Nog afgezien van de vraag of hij ooit de beste geweest is, lijkt hij me niet per se de persoonlijkheid te hebben om dag in, dag uit, jaar in, jaar uit te doen wat nodig is. Ja, dit is onderbuikpsychologie.

SnellePelle 15 januari 2021 om 13:19

Ik denk het ook. Heb je zijn trainingskilometers op Strava wel eens bekeken?

Dat doet een prof veteraan niet eens. Dat lichaam heeft al een fors tikje gehad.

Lance4eva 15 januari 2021 om 13:26

Hij gaat in tijdritten al niet opgewassen zijn tegen Pogalass en de Remspoor. Een rugblessure c.q. beenlengteverschil is er een waar je een heel sportleven mee kunt sukkelen. Het is een beetje een softie. Heeft een hoop concurrentie in zijn eigen team. Klimgeiten jagen zichzelf makkelijk over de kling.

S'mon 15 januari 2021 om 14:05

Veel concurrentie, maar er zijn er (tegenwoordig) maar weinig bij INEOS die een tijdrit kunnen winnen en kunnen klimmen.

Bernal had bij zijn eerste deelname ook veel beter gekund moest hij zich niet opofferen. Máár, het zou wel kunnen dat hij het moeilijk gaat hebben tegen Pógacar en co, maar dat wil niet zeggen dat we de beste Bernal al hebben gezien.

S'mon 15 januari 2021 om 17:11

Wow, ik ben toch een beetje in shock dat Bernal “al” 24 is.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair