Egan Bernal blikt vooruit op Monte Zoncolan: “Koude zal het nog zwaarder maken”

Egan Bernal blikt vooruit op Monte Zoncolan: “Koude zal het nog zwaarder maken”

foto: Screenshot

zaterdag 22 mei 2021 om 10:00

Op de dagelijkse persconferentie van de rozetruidrager werd met leider Egan Bernal uiteraard al vooruitgeblikt op de etappe van de Monte Zoncolan. “Ik ben er nog nooit geweest, maar dat het zware kost wordt, is duidelijk. Zeker in de laatste drie kilometer kunnen grote verschillen gemaakt worden.”

Met het oog op wat extra herstel voor de zware etappe van morgen, maakte Egan Bernal vóór ritwinnaar Nizzolo zijn opwachting op de persconferentie. De Colombiaan kreeg één vraagje over de rit van vandaag, maar de rest van de vragen gingen uiteraard over de rit van Cittadella naar de Monte Zoncolan.

“Vandaag was inderdaad een ideale rit om te herstellen”, aldus Bernal. “Dat hebben we dan ook gedaan. Maar morgen wordt het zware kost. Dat mijn voorsprong best groot is? Die is ruim, maar allesbehalve comfortabel met het oog op wat ons de resterende week in deze Giro d’Italia nog te wachten staat. Er moet nog zoveel geklommen worden. Er kan elke dag iets gebeuren. Het wordt een kwestie van kalm maar alert blijven. En zo weinig mogelijk fouten maken.”

Strava en Veloviewer
Dat hij de Monte Zoncolan niet kent, vertelde Bernal specifiek over de rit veertiende etappe. “Ik ben er nog nooit geweest. Uiteraard heb ik wel het profiel in het roadbook al bekeken. Het is een verschrikkelijke klim en zeker de laatste drie kilometer zijn loodzwaar. Als daar iemand zich goed voelt, kunnen er echt grote verschillen gemaakt worden. Ik voorspel dat ook de koude (de gevoelstemperatuur zou rond het vriespunt liggen, red.) zijn rol gaat spelen. Dat maakt de berg nog lastiger.”

Tot slot kreeg Bernal nog de vraag hoe je een klim als de Zoncolan bestudeert. “Er is niet alleen het roadbook, maar de voorbije dagen heb ik de klim ook al grondig verkend via Strava en Veloviewer. Daarnaast is er morgenochtend op de teambus nog een briefing. En onderweg heb ik uiteraard de steun van de sportdirecteur in de wagen.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

DUSHI CURACAO 21 mei 2021 om 19:47

blijf maar in het wiel van bennet dan komt het wel goed bernal !

Daan Brakenhoff 21 mei 2021 om 20:21

Bernal gaat hem morgen pakken. Evenepoel gaat een minuut of 2/3 verliezen

wimvl 21 mei 2021 om 23:19

En dan ? Is dat het belangrijkste voor jou

Lalsacien 22 mei 2021 om 09:43

@wim en wat denk jij dat er gaat gebeuren?

Tom De Kenner 22 mei 2021 om 10:46

zeg jij het eerst eens alsacien. Man toch.

Lalsacien 22 mei 2021 om 10:52

@Tom ik weet het niet, jij bent de kenner dus jij zou het moeten weten.

antilek 22 mei 2021 om 11:55

Ik hoop het ook Daan.

Puncheur du Framboise 21 mei 2021 om 21:18

Yates gaat morgen oorlog maken!

ruudenkit 22 mei 2021 om 00:42

Yates zag ik op voorhand als grootste tegenstander van Bernal en dat is onveranderd.
Als er iemand heeft geleerd van fouten maken in het verleden is het Yates, die heeft heel zuinig gereden volgens mij.

Arry1337 22 mei 2021 om 10:07

Precies dit. In de eerste week nog niet top en in de laatste week de beste. Bernal kan goed te vroeg gepiekt hebben.

Tony 22 mei 2021 om 10:37

Bernal gaat het goed doen. Remco wordt eraf gereden. Kijken wat Bennet kan doen. Ik verheug me op deze rit.

KnightBiker 22 mei 2021 om 11:36

Vooraf kan de kou wel lastig zijn, ik vermoed dat het bergop geen rol speelt maar als het nat en vochtig is wordt het wel heel lastig met slippende wielen en verkleumde handen.
Er staat steeds dat de laatste 3 km het lastigst zijn, maar in mijn beleving werd het naar de top iets makkelijker en bochtiger waardoor je beter kon versnellen en was juist de eerste helft het zwaarst met lange rechte stroken en korte stijle bochten.

adelaarvanantwerpen 22 mei 2021 om 12:01

Waarschijnlijk haal jij de twee verschillende kanten van zoncolan door elkaar, want op de bekende kant zijn de laatste twee km inderdaad minder lastig, maar op de kant van vandaag zijn de laatste drie km zeker de zwaarste.

KnightBiker 22 mei 2021 om 12:32

@adelaarvanantwerpen – IDD ik zit niet op te letten en denk aan de kant die men normaal oprijdt