Egan Bernal blikt terug op bergrit: “Het was geen geplande aanval”

vrijdag 14 mei 2021 om 08:48
Egan Bernal blikt terug op bergrit: “Het was geen geplande aanval”

foto: Cor Vos

Egan Bernal staat er na zes dagen Giro d’Italia uitstekend voor in het algemeen klassement. De Colombiaanse klimmer maakte gisteren indruk in de bergetappe naar San Giacomo en wist aan de finish nog naar belangrijke bonificatieseconden te sprinten.

INEOS Grenadiers, de ploeg van Bernal, besloot gisteren vol door te trekken in de afzink van de Forca di Gualdo (de eerste klim van de dag) en wist het peloton volledig uit elkaar te rijden. Bernal: “Het was geen geplande aanval, maar ik reed op een gegeven moment in het wiel van ‘Pippo’ (Filippo Ganna, red.) en ik voelde dat we te maken hadden met wat wind.”

“Na overleg met mijn ploeggenoten besloten Pippo en de andere jongens volle bak door te trekken. Ze reden zich volledig leeg tot de slotklim. Aanvankelijk was het plan om geen tijd te verliezen en om conservatief te koersen, maar ik voelde me goed tijdens de etappe en er diende zich een moment aan om de wedstrijd in handen te nemen. Je moet je kansen grijpen.”

Goede uitkomst 
Op de slotklim van San Giacomo besloot Bernal met nog enkele kilometers te gaan de forcing te voeren. De Tourwinnaar van 2019 wist een tik uit te delen aan meerdere concurrenten, maar de Colombiaan bleek niet in staat om de gevaarlijke Remco Evenepoel uit zijn wiel te rijden. “Door de tegenwind was het mogelijk om in de wielen wat energie te sparen”, aldus Bernal.

“Onze strategie was uiteindelijk niet helemaal succesvol, maar we kunnen wel spreken van een goede uitkomst. We hebben geen tijd verloren en ik ben er nog in geslaagd om wat seconden te pakken op bepaalde renners. Beetje bij beetje doen we goede zaken in deze Giro”, concludeert Bernal, die nu derde staat in het klassement, op zestien seconden van leider Attila Valter.

Dit artikel delen:

10 Reacties

vevie 14 mei 2021 om 08:53

Goed bezig, Bernal. Blijf je voet op hun nek zetten. Aanvallende Ak-mannen blijft toch het mooiste wat het rondewerk betreft.

josi 14 mei 2021 om 09:03

Bernal maakt een sterke indruk en heeft uitstekende ondersteuning. Met name Ganna is echt beresterk. Toch blijft het tot nu toe seconden sprokkelen. In de slotweek zal er wel met minuten worden gegooid.

Michelangelo 14 mei 2021 om 09:29

Ik denk dat hij gewoon een heel compleet team om zich heen heeft. Van tempobeulen tot behoorlijk goede klimmers. Je noemt Ganna (en terecht), maar uiteindelijk zat hij tot in de finale goed omringd en werd het tempo hoog gehouden.

Jammer dat hij Sivakov is kwijtgespeeld, en daarmee de schaduwkopman. En ik hoop niet dat hij te gretig is, en dan leegloopt in de derde week. Alhoewel ik ook denk dat iedereen achter hem nagenoeg net zo diep moet gaan voor het klassement….

josi 14 mei 2021 om 09:59

@Michelangelo, Eens, de ploeg zit uitstekend in elkaar en iedereen draagt zijn steentje bij. Zelfs zonder Sivakov, zal het daar niet aan liggen.

Natte spons 14 mei 2021 om 10:05

Het is juist goed voor de wedstrijd denk ik dat Sivakov er niet meer is, het wordt toch net wat makkelijker om aan te vallen, als het na de aanval 1 tegen 1 is en niet Bernal nog lekker in het wiel van een ploegmaat kan wachten. Ook zal dat ervoor zorgen dat Bernal eerder zelf gaat, zoals gisteren.

S'mon 14 mei 2021 om 10:06

En dan staat Felipe Martinez ook nog dicht in het klassement, dus eigenlijk hebben ze nog steeds een schaduwkopman.

KimJungPoels 14 mei 2021 om 10:28

DIe schaduwkopman hebben ze met Martinez inderdaad nog. Iemand van wie ik sowieso al meer verwachtte dan van Sivakov op voorhand. Maar uiteindelijk blijft het gewoon een groot nadeel dat 1 van de 2 echte toppers (bergop dan) die Bernal bij zich had nu is weggevallen.

Echter zijn er niet extreem veel etappes waar dat problemen op hoeft te leveren denk ik. De etappe over de Giau kan een probleem zijn, maar er zijn maar weinig ploegen over die Bernal en Martinez kunnen isoleren zonder ook hun eigen kopman te isoleren verwacht ik.

KnightBiker 14 mei 2021 om 10:36

De key is toch wel Ganna, hij doet het werk van drie man en kan ook klimmen waardoor er meer knechten overblijven bij Ineos.
Je ziet met Ganna, Dennis en Tony Martin en Wout Van Aert dat de diesel krachtpatsers een fundamentele rol hebben in een ploeg die de koers kan dragen in een GT.

antilek 14 mei 2021 om 09:53

Als je die evp maar achter je laat.

Pietspeed 14 mei 2021 om 13:37

Want, waarom?

Headlines

Materiaalzone

Populair