Egan Bernal behoudt de leiding: “Het was moeilijk om Caruso en Bardet te controleren”

zaterdag 29 mei 2021 om 17:30
Egan Bernal behoudt de leiding: “Het was moeilijk om Caruso en Bardet te controleren”

foto: Cor Vos

Egan Bernal begint morgen aan de afsluitende tijdrit in Milaan met een voorsprong van 1 minuut en 59 seconden op Damiano Caruso, die vandaag de twintigste rit naar Alpe Motta won. “Ik ben blij met het resultaat”, zegt Bernal na afloop. “Ik denk dat we goed zijn omgegaan met de situatie.”

“De twee minuten voorsprong die ik heb zorgen ervoor dat ik morgen in een goede positie aan de tijdrit kan beginnen. Vandaag was het niet fijn om zo lange de tijd de nummer twee in het klassement voor me te hebben rijden, maar gelukkig had ik drie ploeggenoten bij me.”

“Ik heb hen zo verstandig mogelijk gebruikt, zodat ik zo fris mogelijk aan de voet van de slotklim kon komen. Dat is goed gelukt, maar alsnog was het moeilijk om Caruso en Romain Bardet echt te controleren”, blikt de leider terug.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Davide Lappartiente 29 mei 2021 om 17:36

Heel moeilijk, zelfs de laatste kilometer alleen moeten rijden.

Tempobeul 29 mei 2021 om 17:46

Koelbloedig de buit binnengehaald, door de man en zijn ploeg.

Michelangelo 29 mei 2021 om 19:02

Er leek inderdaad geen sprake van paniek. Terwijl zowel Bardet als Caruso ook allebei nog een werkmier mee hadden.
Al bij al heeft Bernal 1 zwak momentje gehad in 3 weken Giro. En daarmee nauwelijks tijd verloren.

Tempobeul 29 mei 2021 om 19:38

Als je maar één zwak momentje hebt op drie weken, dan ben je oververdiend winnaar. Twee weken in het roze rijden is toch niet te onderschatten qua druk.

En Ineos is een indrukwekkende ploeg. Zowel de renners, kijk naar wat ze hier afvaardigen en wat ze voor de tour klaarstomen, als de ploegleiding. Gisteren en vandaag het hoofd koel gehouden, Evenepoel in de gravel etappe gaar gestoofd, tijd gepakt waar het kon, etc. Vorig jaar deden ze het in de giro ook al keurig op de laatste dagen.

Veleta 29 mei 2021 om 22:45

@Michelangelo: niet helemaal eens, Bernal heeft bij zijn zwak moment bijna een minuut verloren. Daarnaast was hij gisteren en vandaag ook niet okselfris met 2 keer ongeveer een halve minuut verlies. Bovendien verloor hij in de laatste km nog tijd op Caruso toen hij het alleen moest doen.
Verder trouwens een mooie en verdiende winnaar!

Michelangelo 29 mei 2021 om 23:37

@Velata,
kijk op wie je wint en op wie je verliest.
Caruso was de naaste belager op de momenten dat Bernal tekenen van zwakte vertoonde. En die kwam op dat moment niet significant dichter.

Dat hij wat meer verloor op Yates was op dat moment minder boeiend, die stond verder achter in het AK. En da’s uiteindelijk toch hoe je moet kijken.

klassementsrenner 29 mei 2021 om 18:00

Tja daar zijn ploeggenoten voor en als je ze hebt moet je er ook gebruik van maken. Net als Roglic met Kuss en Dumoulin in de Tour vorig jaar natuurlijk….

lars de kan 29 mei 2021 om 19:19

Sterkste over drie weken wint de Giro. Klasse Bernal.

assen 29 mei 2021 om 19:25

Persoonlijk vind ik het toch heel jammer dat INEOS zo sterk is. Maakt wielrennen een stuk minder leuk. Ze zijn hier met hun B-ploeg, muv Bernal, en dan nog winnen ze de ronde en het ploegenklassement.

Hopelijk gaat Almeida NIET naar INEOS.

Tempobeul 29 mei 2021 om 19:42

Het vervelende is dat ze in deze giro de beste ploeg en de beste individuele renner hebben. In de tour zal dit vermoedelijk anders zijn, daar zijn individueel Pogacar en Roglic de betere renners. Laten we hopen dat dat wel vuurwerk geeft tussen Ineos, UAE en Jumbo-Visma. Ik ben benieuwd naar de verschillende tactieken.

Romāns Vainšteins 29 mei 2021 om 19:59

Mwoah, b ploeg…

Ik moet het maar zien met de tour equipe , zou de metamorfose van Hart helemaal voltooid zijn of gaat good old G de getrokken kar zijn? Carapaz is het toch geen parcours voor?

KennyKlimmen 29 mei 2021 om 20:28

Vindt dit absoluut niet de B-ploeg. Wat voor beest gruwelijker dan Ganna hebben ze op voor op het vlakke? Sterkere klimknechten dan Martinez? Dsn vergeten gemakshalve Sivakov nog even.
In de tour lijken de meer gearriveerde namen te rijden…. That’s it.

Romāns Vainšteins 29 mei 2021 om 22:59

Ganna de hele ronde als volleerd wegkapitein rondgeboord, bijzonder indrukwekkend.

AdZ 30 mei 2021 om 00:00

Iemand een idee hoeveel km Bernal NIET in het wiel van een ploegmaat heeft gereden in deze Giro?

Behalve de etappe de Giao over is dat bijzonder weinig denk ik zo. Wel boeiend dat je zo toch de beste renner wordt.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair