Eerste rit Belgium Tour prooi voor Tom Boonen, Dylan Groenewegen vijfde

donderdag 28 mei 2015 om 15:54

foto: Etixx - Quick-Step/Tim De Waele

De eerste rit in lijn in de Baloise Belgium Tour is gewonnen door Tom Boonen. De renner van Etixx-Quickstep wist in de slotmeters Arnaud Démare te verslaan in de massasprint. Démare eindigde als tweede, Jens Debusschere eindigde als derde. Matthias Brändle blijft leider.


De rit werd gekleurd door een zestal vluchters: Sander Cordeel, Philipp Walsleben, Benjamin Verraes, Ludwig De Winter, Dries De Bondt en Christophe Premont. Naast de Duitser Walsleben bestond de groep dus louter uit Belgen, die tijdens hun thuisronde de neus tegen het venster wilde drukken. De zes mochten ook als eerste de tussensprints in de ‘gouden kilometer’ betwisten.

Voor de meest ervaren renner in de kopgroep, Sander Cordeel, was dit het moment om alleen door te gaan. Achter hem organiseerden de sprintersploegen zich en op 4 kilometer van de meet was Cordeel nog de enig overgebleven vluchter. Het sprookje van de renner van Vastgoedservice – Golden Palace was op iets meer dan 1 kilometer van de meet definitief uit. Onder aanvoering van FDJ (voor Demare) en Etixx-Quickstep (Boonen) werd Cordeel vlak voor het opdraaien van ‘de dijk’ ingelopen.

Tom Boonen bleek op ‘De Wandelaar’ de sterkste van het pak. “Enorm leuk om nog eens te winnen. Door de ploeg ben ik goed afgezet en kon daardoor vooraan aan de sprint beginnen. Etappewinst was mijn eerste doel en dat is nu binnen”, aldus Boonen na afloop. Ondanks een lekke band onderweg blijft Matthias Brändle leider in de Baloise Belgum Tour.

flag-be Baloise Belgium Tour 2015 (2.HC)
Uitslag 1e etappe: Lochristi – Knokke-Heist (178,5 km)
1. flag-be Tom Boonen (Etixx-Quickstep) in 4u19m21s
2. flag-fr Arnaud Démare (FDJ) allen z.t.
3. flag-be Jens Debusschere (Lotto Soudal)
4. flag-be Jonas Vangenechten (IAM)
5. flag-nl Dylan Groenewegen (Roompot Oranje Peloton)
6. flag-fr Jean-Pierre Drucker (BMC)
7. flag-be Roy Jans (Wanty – Groupe Gobert)
8. flag-be Tom Van Asbroeck (LottoNL-Jumbo)
9. flag-be Yves Lampaert (Etixx-Quickstep)
10. flag-ru Alexey Tsatevich (Katusha)
Volledige rituitslag

Algemeen klassement na rit 1:
1. flag-at Matthias Brändle (IAM) in 4u27m15s
2. flag-au Rohan Dennis (BMC) op 2s
3. flag-be Gaetan Bille (Verandas Willems) op 9s
4. flag-ch Martin Elmiger (IAM Cycling) z.t.
5. flag-be Greg Van Avermaet (BMC) op 11s
6. flag-lu Jean-Pierre Drucker (BMC) op 16s
7. flag-be Tom Boonen (Etixx-Quickstep) op 17s
8. flag-fr Arnaud Démare (FDJ) op 18s
9. flag-fr William Bonnet (FDJ) op 19s
10. flag-be Yves Lampaert (Etixx-Quick-Step) z.t.
Volledig algemeen klassement

35 Reacties

Geraint 28 mei 2015 om 15:55

Tot zover de plaats “inpikken” van iemand anders…

VDB44 28 mei 2015 om 15:56

Mooie spurt van Boonen

SolerEritrean 28 mei 2015 om 15:56

Groenewegen komt ook nog van ver, talentje!

freire93 28 mei 2015 om 15:56

Demare…

Peetvader 28 mei 2015 om 15:56

Sterk hoor, knap Demare duidelijk geklopt.

NairoQ 28 mei 2015 om 15:56

edit redactie: niet anti-supporteren aub

salvasl 28 mei 2015 om 15:59

@nairoQ tuurlijk whahah.! Boonen mag niet meer meedoen om te winnen :)

Baka 28 mei 2015 om 16:02

@NairoQ: inderdaad. Let maar op: vandaag hoor je niks van die personen (of het moet zijn dat het maar om een B-koers gaat), maar als hij morgen niet weer wint gaan ze weer roepen dat hij er niks van bakt en beter met pensioen kan gaan. Stelletje opportunisten en anti-supporters zijn het, of hebben het geheugen van een goudvis.

Het ergste van al is dat ze ooit wel eens gelijk kan krijgen. Dat is uiteraard normaal, maar dat wil ik zulke mensen gewoon niet gunnen.

Guushovd 28 mei 2015 om 16:10

Shit ronde van België, volg je 2,5 weken de Giro via Sporza, missen we in één keer vanalles vanwege een veredelde kermiskoers.

Tokstar 28 mei 2015 om 16:11

@Guushovd
Wat dat betreft ben ik het wel met je eens ;) Liever de Giro.

GreenDay 28 mei 2015 om 16:22

Ik was er stilletjes op aan het hopen :). Krachtige spurt.

Tutu888 28 mei 2015 om 16:25

Blijf het wel vreemd vinden dat een renner uit de ene koers kan stappen omdat hij geen zin meer heeft en vervolgens in een andere gelijktijdige koers een etappe kan winnen.

salvasl 28 mei 2015 om 16:30

@tutu, Vermoed dat het afgesproken was met de Giro organisatie. Schijnt bovendien dat Boonen in Italie populair is. Dus Giro was blij dat boonen aanwezig was in de giro.

Giant-GreenEdge 28 mei 2015 om 16:37

Het is maar zijn eerste en maar in de ronde van België, maar toch is het ontzettend knap dat een renner die eigenlijk geen wielrenner meer hoort te zijn, laat staan een sprinter, er hier eventjes demare en de Belgisch kampioen erop legt in een massasprint…

fringale 28 mei 2015 om 16:58

Boonen en Gilbert, ze zijn nog niet aan vervanging toe !

AZH 28 mei 2015 om 17:12

Lanpaert weer terug bij Topsport?:p

Teddymanneke 28 mei 2015 om 17:18

edit redactie: niet anti-supporteren

superfcdb 28 mei 2015 om 17:46

Groenewegen alweer 5e. Volgens mij eindigt hij altijd 5e… Hopelijk de volgende keer een uitschieter naar boven

Lover16 28 mei 2015 om 17:56

@Tutu888
Ik citeer: “‘Mijn verwachtingen zijn alvast hoog’, verduidelijkte Boonen. ‘Ik wil hier een stevig resultaat neerzetten. Het was wel een deel van de planning om eerder te stoppen in de Giro en dan hier te starten. Er breekt nu immers een heel belangrijke periode aan voor mij” Bron: Het nieuwsblad.

Rondo 28 mei 2015 om 18:21

Mooi voor de witte tornado. Kheb deze dan wel gemist, de Giro gaat natuurlijk voor.
In mijn optiek is Boonen nog altijd de beste Belgische renner, samen met Gilbert !
Dus dat was lastig voor een Nederlander vanmiddag.

nero 28 mei 2015 om 18:29

Ik zal jullie feestje niet verstoren. Congrats met deze zege. Hij klopt hier toch maar mooi de internationale sprinttop.

Tokstar 28 mei 2015 om 18:34

Hé wat vriendelijk van je nero :)

MooieMario 28 mei 2015 om 18:53

Het is misschien niet meer de Boonen van weleer maar toch zie ik hem nog graag koersen. Pech speelt ook een rol de laatste jaren met diverse valpartijen die zijn voorjaar verpesten. Ik hoop echt dat zowel Boonen als Cancellara volgend jaar gevrijwaard blijven van blessures zodat ze beide de kans krijgen om met een mooi voorjaar afscheid te nemen. Ik denk niet dat ze nog 2 a 3 jaar in het peloton zitten.

F e r o x 28 mei 2015 om 19:06

Ik dacht hier te hebben gelezen dat Boonen enkel maar peloton vulling was. Blijkt dan toch niet waar te zijn. Krachtige sprint van Boonen.

omega 28 mei 2015 om 19:08

tom zijn beste jaren zijn voorbij maar wat voor hem zijn mindere jaren zijn zal voor velen nog niet hun beste jaren zijn is gewoon een groot renner met een grote K

  • 1
  • 2