Eerste avond Zesdaagse van Gent stilgelegd vanwege zware val

woensdag 13 november 2019 om 08:02
Eerste avond Zesdaagse van Gent stilgelegd vanwege zware val

Thijssen (rechts) eerder op de avond met Moreno de Pauw - foto: Cor Vos

De openingsavond van de Zesdaagse van Gent is vroegtijdig beëindigd. De jonge Belg Gerben Thijssen kwam dinsdagavond zwaar ten val tijdens de supersprint na een botsing met de Deen Oliver Wulff.

Thijssen werd een kwartier lang verzorgd op de piste. Nadat hij (bij bewustzijn) naar het ziekenhuis werd overgebracht, besloot de organisatie op verzoek van andere renners om de verdere onderdelen af te lasten. De 21-jarige Thijssen komt op de weg uit voor Lotto Soudal. Teambaas John Lelangue heeft inmiddels aan Het Laatste Nieuws bevestigd dat Thijssen enkele ribben en een sleutelbeen heeft gebroken.

Eerder op de avond kwam ook Mark Cavendish al ten val. Na zijn val tijdens de tijdrit, kwam hij de rest van de avond niet meer in actie. Zijn koppelgenoot Iljo Keisse reed de rest van de avond met Jonas Rickaert, die koppelgenoot Roy Pieters ziek zag afhaken. Vanavond probeert Cavendish het opnieuw.

Update 09:00
Zijn team Lotto Soudal heeft aan Sporza laten weten dat Thijssen op de intensive care verblijft. Zijn toestand is stabiel, maar er zijn drie kleine hersenbloedingen vastgesteld. “Vandaag en de komende dagen zijn cruciaal om te zien in welke richting zijn toestand evolueert”, klinkt het.

Dit artikel delen:

10 Reacties

Thoin 13 november 2019 om 09:02

@redactie Hij heeft ook enkele hersenbloedingen waardoor hij op intensieve zorgen ligt.
De komende dagen zijn cruciaal in een eventueel herstel…

Lotto Soudal en jonge belgen die vallen is echt een zwarte geschiedenis aan het worden…
https://sporza.be/nl/2019/11/13/gerben-thijssen-hersenbloedingen/

Groningen 13 november 2019 om 09:17

Ai, dit zijn altijd nare berichten. Helaas hoort het een beetje bij de sport, maar Lotto zit wel echt in de hoek waar de klappen vallen…

koos verrek 13 november 2019 om 09:45

levesgevaarlijk vind ik dat pisterijden!

Peter Lippens 13 november 2019 om 13:21

laten we dan maar direct alle sporten op wielen maar per direct afschaffen …. natuurlijk zijn er risicos’s maar niet meer dan op de weg waar dit seizoen helaas verschillende doden zijn gevallen

davyduck 13 november 2019 om 09:53

Wat een nare deja-vu!

Exact dezelfde foto’s als X jaar geleden bij de val van Isaac Galvez.

Exact dezelfde plaats, hetzelfde cordon van fluomannetjes met dekens, …

Koude rillingen!

FDJ 13 november 2019 om 12:14

Vreselijk! Het is wat mij betreft een terechte vraag of het met deze snelheden wel verantwoord is om zonder remmen op een baan te rijden.

Sterkte voor deze jongen!

Geraint 13 november 2019 om 12:27

Is het verantwoord om met deze snelheden met remmen op een gewone weg te rijden?

Ik bedoel maar, het is toch niet zo dat het vaker fout gaat op de piste dan om het even welke andere tak van het competitief fietsen.

Peter Lippens 13 november 2019 om 13:22

remmen hebben hier niets vandoen

Thoin 13 november 2019 om 12:48

@fdj

Ze zijn in elkaar gehaakt, hier hadden remmen niet veel aan kunnen voorkomen lijkt me. De snelheden zijn inderdaad enorm hoog, ik ben de koers beginnen te volgen ten tijde van de mapei-dominantie, toen reden Museeuw en co gewoon zonder helm!?
Toen werd er ook gevallen in spurts maar was de zwaarste blessure een breuk of vijf…

Nu ik weet ook niet of remmen op een houten gepolijst ondervlak veiliger is, zou goed kunnen dat je gaat schuiven door te remmen.

girardengo 13 november 2019 om 13:16

Het Belgische wielrennen wordt wel zwaar op de proef gesteld de laatste jaren.