Een blik achter de schermen in de Tour of Guangxi

Door , donderdag 17 oktober 2019 om 17:45
Een blik achter de schermen in de Tour of Guangxi

©WielerFlits - Nico Dick

Met de Tour of Guangxi is de laatste WorldTour-wedstrijd van het seizoen begonnen. WielerFlits volgt deze rittenkoers – op uitnodiging van organisator Wanda Sports – ter plekke. Vandaag een blik achter de schermen aan de hand van enkele leuke beelden én duiding. Verzorger Dimitri Van Boxstael (foto boven, rechts) geeft ons een inkijkje bij Jumbo-Visma.


Een rondje op de parking van het rennershotel in Beihai maakt al snel duidelijk dat de Tour of Guangxi voor het personeel van de ploegen geen opdracht is zoals een doorsnee Europese wedstrijd.

“Dat is het minste wat je kan zeggen”, lacht Dimitri Van Boxstael, een van de Belgische verzorgers bij Jumbo-Visma en voor de tweede keer van de partij in Guangxi. “Vooral het logistieke deel is best omslachtig. En dat begint al in eigen land. Niet alleen heeft iedereen een visum nodig, daarnaast moeten ook lijsten ingevuld worden met alles wat in China wordt ingevoerd. Fietsen, wielen, voeding, alle andere materiaal. Alles, maar dan ook alles wat we meenemen, moet tot in detail worden opgelijst.”

Daarna begint het inladen. “We zijn beperkt in gewicht. Alles moet in vliegzakken en -dozen. Dus proberen we naar een minimum van materiaal te streven. Het is niet dat we hier, zoals in Europese wedstrijden, zomaar een schuif kunnen opentrekken. Hoe meer gewicht, hoe groter de kostprijs. Ik schat dat wij om en bij de 5.000 euro aan kosten hebben wat dat deel van de reis betreft.” Voor Jumbo-Visma werden in totaal 33 bagagestuks ingescheept. “veertien fietsen, vijf koelboxen en een aantal wiel- en bidonzakken. En onze eigen bagage uiteraard.”

Een blik in de truck van EF Education

Ook in Guangxi zelf is het logistiek niet evident. “Denk maar aan de beperking van de taal”, vertelt Van Boxstael. “Hier spreekt amper iemand Engels. Dus heb je bij alles wat je doet een tolk nodig. Een andere beperking: je mag hier als Europeaan niet met de wagen rijden. Dat maakt het er niet gemakkelijker op. Denk maar aan een eenvoudig winkelbezoek. Daarvoor moet je dus een chauffeur en een tolk regelen. Leuk extraatje: je kan hier in warenhuizen niet betalen met een visa- of mastercard. Dus moet je vooraf steeds weer zorgen dat je voldoende cash geld op zak hebt.”

Ook Team Ineos moet het in Guangxi met iets minder luxe doen

Tezelfdertijd benadrukt Van Boxstael dat dit niet mag vergeleken worden met een rittenkoers in bijvoorbeeld Gabon. “De organisatie doet zijn uiterste best om ons te helpen, hoor. En alles is strak geregeld. In 2012 was ik in Beijing. Dat was een ander verhaal. Hier slapen we in de betere hotels van Guangxi. De organisatie doet wat ze kan. Je moet dit zien als een avontuur.”

Een beetje creativiteit helpt daarbij. “De meeste teams laten hun was doen in het hotel waar ze verblijven. ’s Avonds wordt de kledij afgegeven, ’s morgens krijg je die terug. Wij hebben bij onze aankomst in China voor 150 euro zelf een wasmachine gekocht. Het geeft ons wat extra vrijheid én na een paar dagen hebben we de investering terugverdiend.”

Wat met de maaltijden, vragen we ons af. Van Boxstael lacht. Alle teams kregen van organisator Wanda Sports de garantie dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over de kwaliteit van het eten. Jumbo-Visma neemt echter geen enkel risico. “Natuurlijk moeten we hier iets soepeler zijn dan in Europa. Maar we proberen toch zo strikt mogelijk onze eigen richtlijnen te volgen. Zo verbieden we onze renners Chinees vlees of kip te eten. Het geval Contador, weet je nog? We hebben vanuit Nederland kip en tonijnfilet uit blik mee. Van de buffetten in de hotelrestaurants – hoe netjes ook – eten we alleen rijst, pasta en groenten.”

de brandweer staat te allen tijde paraat

Op de parking van het teamhotel vind je om de dertig meter een agent

De teambussen in Guangxi

De organisatie zorgt ook voor de volgwagens

Dit artikel delen:

22 Reacties

aardappeljager 17 oktober 2019 om 06:34

Leuk inkijkje. Graag meer van dit

Secondant 17 oktober 2019 om 06:44

Wat een prachtig verhaal. Ook leuk dat WF uitgenodigd wordt door de organisatie, mooie promotie.

Secondant 17 oktober 2019 om 06:58

Vraagje aan Nico (of wie er dan ook aanwezig is aldaar). Hoe zit dat met het besturen van de volgauto’s? Als de westerlingen daar niet mogen rijden, wordt er dan een Chinees zonder enige kennis van de koers in de auto gezet als bestuurder? Of is het parcours vrijgegeven voor de ploegleiders die ervaring hebben met het rijden in peloton?

trickstuff 17 oktober 2019 om 07:03

Euhm, je schrijft het alsof Chinezen per definitie geen verstand van de koers kunnen hebben?

Nico Dick 17 oktober 2019 om 07:34

@secondant: ín koers kan het wel. Dat geldt trouwens ook voor de motorrijders die met de fotografen op pad zijn. Mits die de UCI-cursus gevolgd hebben.

Bulcke 17 oktober 2019 om 07:35

Dat vroeg ik me ook gelijk af secondant.

Edit: dank nico.

Secondant 17 oktober 2019 om 08:24

@trickstuff
Het lijkt mij dat er weinig Chinezen zijn die dagelijks in een wielerkoers meerijden, inderdaad. De wedstrijden op de Aziatische kalender zijn toch van een ander niveau en vaak criteriums.

@nico
Top, dank voor de uitleg!

Friso 17 oktober 2019 om 07:03

Edit: Klopt, aangepast!

Polleke 17 oktober 2019 om 07:21

Tot zo ver de mondialisering van de wielersport… met het minimum aan middelen op een parking staan aanmodderen voor een koers waar niemand naartoe zou trekken ware het niet verplicht….

Carlos8 17 oktober 2019 om 07:53

Leuk inkijkje, goed om nog eens wat te lezen hoe het er nu voorstaat met de no meat policy in China. Terecht, ze kunnen dat risico gewoon niet lopen. Wel grappig die verschillende ecosystemen, sta je dan met je Engels, dat spreken ze daar niet. Cash is ook heerlijk ouderwets, gebruikt ook niemand daar meer. En die was zou ik thuis nog maar eens in een echte wasmachine doen. @Nico Dick, als het toch gaat over een blik achter de schermen, dan heb ik ook nog wel wat vragen ;) wat krijgen teams en coureurs als instructies mee voor internetgebruik in China? Iedereen vooraf een VPN abonnement? Neem aan dat jullie van WF dat ook doen anders is het weinig google, youtube of twitter voor jullie? Zijn jullie nog geïnstrueerd om het niet te hebben over de politieke situatie om een gevalletje NBA te voorkomen? Dank!

Nico Dick 17 oktober 2019 om 08:14

@Carlos8: Zowat iedereen heeft idd een VPN-abonnementje en een Chinese sim-kaart. Maar ook dat biedt niet altijd garantie, ondervond ik zelf al… Soms werkt het, soms ook niet. Instructies kreeg ik gelukkig (nog) niet.

Verweggistan 17 oktober 2019 om 08:30

Bahrain, Turkije en nu China. Mooi rijtje uitnodigingen :).

Jorco 17 oktober 2019 om 08:57

Gaaf!
Geniet van het mooiste stuk natuur van China!
Het eten daar is geweldig, maar snap wel dat er geen risico genomen kan worden.

Jasper11 17 oktober 2019 om 11:18

Leuk stuk inderdaad!

Wel een vraag ook: Er wordt gesteld dat je als Europeaan niet in China mag rijden. Volgens mij heb je daar alleen een internationaal rijbewijs voor nodig. Dat is relatief simpel aan te vragen, dat regel je dan toch als WT-ploeg lijkt me?

Nico Dick 17 oktober 2019 om 11:54

Je hebt een Chinees rijbewijs nodig. Een internationaal is niet voldoende

Covadonga 17 oktober 2019 om 12:32

Dit is echt een topstuk. Heel erg leuk om te lezen.

HoofdIsVrij 17 oktober 2019 om 13:22

Leuk stuk inderdaad. Ik ben benieuwd of de renners ook nog wat meekrijgen van de cultuurverschillen.

@Nico, is wielerflits niet geblokt in China? ;-)

Samlambeej 17 oktober 2019 om 14:20

Aan de rennerslijsten zag hrt er al een strafkamp uit maar nu helemaal. Als ze je het zo moeilijk maken wil je der toch helemaal niet naartoe? Wanda sports, niet toevallig dezelfde Wanda die in Madrid een bombastische soepketel heeft neergepoot ter koste van het legendarische Estadio Vicente Calderón? Tot zover de mondialisering. Wanda en de UCI gaan effe lekker tafelen en de renners worden er als circusapen naartoe gestuurd.

Mooie natuur, dat wel.

Derierre de la course 17 oktober 2019 om 21:57

Leuk artikel en tof dat ze jullie uitnodigen. Vraag me wel af of dit echt zoveel spartaanser is als bijvoorbeeld een ronde van Utah?

KennyKlimmen 18 oktober 2019 om 00:10

Als renner zou ik niet weten of ik dit leuk vindt, maar als verzorger lijkt het me wel tof om zo inventief mogelijk te zijn met een minimum aan middelen… ff uit de routine

DonQuijote 18 oktober 2019 om 05:57

Leuk om te lezen!
Mag wel wat langer voor mij.

En de fotografie.. is een beetje een rommeltje. Jammer dat dat niet door een goeie fotograaf is gedaan.

Nico Dick 18 oktober 2019 om 19:31

@donquijote: je zou ook blij kunnen zijn dat ik als ‘schrijvende journalist’ de moeite heb gedaan om toch enkele foto’s te nemen ;-) Maar dat ik geen goede fotograaf ben, laat daar geen twijfel over bestaan…