Edoardo Affini haalt uit naar UCI na ‘onacceptabele’ finale in Burgos: “Schande”
Edoardo Affini heeft op sociale media uitgehaald naar de UCI, dat de finale in de tweede etappe van de Vuelta a Burgos heeft goedgekeurd. De Italiaan van Jumbo-Visma vindt de laatste kilometer in Villadiego, waarin ploeggenoot David Dekker hard ten val kwam vanwege een verkeersdrempel, te gevaarlijk. “Dit is onacceptabel”, schrijft Affini.
“Beste UCI, na alles wat al gebeurd is, staan jullie een finish toe met een verkeersdrempel zo diep in de laatste 800 meter terwijl we van een super snel gedeelte komen. Het is een schande. Onacceptabel”, haalt Affini uit. Doordat Dekker de verkeersdrempel niet zag aankomen, verloor hij de controle en nam hij een groot deel van het peloton mee in zijn val.
Affini liet zich niet alleen uit over het gevaarlijke parcours in Burgos. Hem wordt ook verweten dat hij, juist na zo’n massale crash, juichend over de finish kwam achter zijn ploegmaat Timo Roosen. “Voordat iedereen onzin gaat schrijven, wil ik iets duidelijk maken. Ik deed volle bak een lead out. Er kwam een ploeggenoot voorbij op 200 meter van de finish en ik heb gejuicht ja”, aldus de tijdrijder.
“Ik had echt geen idee van het grote bloedbad achter ons. Het spijt me zeer en leef mee met iedereen die betrokken was bij de valpartij. Ik hoop dat niemand ernstig gewond is geraakt”, zegt Affini. Ook Roosen, die de rit won, verdedigde zich online over het juichgebaar: “Als we dat wisten, hadden we nooit gejuicht.”
Bekijk hieronder de beelden van de laatste kilometer en de valpartij van David Dekker.
Timo Roosen vencedor de la segunda etapa de la Vuelta a Burgos en el accidentado final de Villadiego #VueltaBurgos
Solo los tres ciclistas de Jumbo Visma que lanzaban el sprint han conseguido salvar la numerosa caída en el último kilómetro
En directo: https://t.co/xA9xxNzHsc pic.twitter.com/5YrOBJ1N3U
— Teledeporte (@teledeporte) August 3, 2022
Hij zal de valpartij wel gehoord hebben maar niet de omvang, oorzaak en slachtoffers.
Precies wat hij zegt dus.
Jouw waarheid tegen zijn waarheid. Maak je keuze!
Het valt me sws op dat deze persoon samen met het Numansdorp altijd negatief zijn. Gewoon royeren en lekker laten nuilen met z’n tweetjes
En anders zou TJV natuurlijk ook zelf de podium plaatsen kunnen inleveren.
Ergo er blijft wat dubbels zitten in de reactie van de geel zwarten, zowel op en direct na de streep als al het getoeter achteraf.
De tendens is vrij unaniem. Verontwaardiging over het gejuich van de twee Jumbo-renners. Met de juiste argumenten. Dat plaatst de belachelijke reacties van YogiBear, Lalsacien, Marik, Geel Zwarte Bril en anderen in het juiste perspectief. Een totaal gebrek aan objectiviteit, tot in het absurde toe.
Even de armen in de lucht nadat je een ontregelde etappe wint in een sport waar vallen erbij hoort, tja... Is het werkelijk allemaal zo heftig en schandalig? Kan wel ergere dingen bedenken die in deze maatschappij gebeuren eigenlijk en waarover mensen zich kwaad mogen maken.
Nogmaals ik raad je een cursus tekstbegrip aan.
Zeg gewoon eerlijk dat je in de euforie misplaatst gereageerd hebt.
Ik ga niet eens proberen je te geloven.
Ja, natuurlijk ligt er een drempel, en vliegen ze erop af met hoge snelheid. Maar ik vraag me af of er 1 enkele ploegleider is geweest die:
- al een keer eerder deze passage had gedaan en tegen zijn jongens heeft gezegd: "dit is te gevaarlijk, daar gaan we niet doorheen rijden"
- het roadbook bestudeerd heeft en zijn renners geinformeerd over de drempel in de laatste km.
- Gewaarschuwd heeft voor de drempel in de oortjes, die er nog altijd zijn onder het mom van "we moeten renners kunnen waarschuwen voor gevaarlijke situaties".
Nee, ik ken ploegleiders die achter renners zitten in afdalingen in tijdritten, en zeggen als volleerde navigators wat voor bocht het is en hoe hard ze erdoor kunnen. Ik heb zelden ploegleiders gezien die hun renners waarschuwen voor dit soort zaken op de momenten dat het ertoe doet. Nee, dan roepen ze "NAAR VOREN" of "FULL GAS NOW GUYS!".
Ik heb aankomsten gezien die veel belachelijker waren dan deze. En ik weet ook zeker dat je Affini niet gehoord zou hebben op de socials als er niemand was gevallen. Als ze gewonnen hadden, dan hadden ze lekker de champagne open getrokken. Als je echt een statement wil maken, dan stop je gewoon bij de laatste km.
Ik ben fan van meer veiligheid in de koers, maar te vaak zie ik renners die vooral achteraf en na een val commotie maken, en niet vooraf en zonder dat er is gevallen.
[i]edit wf: niet doen[/i]
Alleen is het teveel gevraagd om van renners, die een sprint willen winnen, te verwachten dat ze de laatste 2 km van een rit kennen en niet worden verrast door een drempel of scherpe bocht bijvoorbeeld? Natuurlijk met behulp van het team. De laatste 2 km zijn cruciaal in een sprint, zowel om te winnen als vanwege de veiligheid.
...en nee, ik geloof niet dat ze niets mee hebben gekregen van de val. De volledige omvang zullen ze vast niet helemaal door hebben gehad, maar ze hebben er echt wel iets van meegekregen.
Dit is eigenlijk wetens en willens renners blootstellen aan onaanvaardbare risico's.
Anderzijds, de ploegen bereiden deze aankomsten toch ook in detail voor? Was daarover niets terug te vinden in het roadbook? En hadden Affini en zijn collega’s met andere woorden niet verontwaardigd moeten zijn vóór de val? Ik vraag het me gewoon af…
Edit: ik verwar hier natuurlijk Burgos met Polen, maar mijn bedenking in verband met parcourskennis en verontwaardiging over parcours na de feiten blijft wel relevant.
Op naar het volgende paaltje/wegeiland of versmalling in de laatste 3km terwijl ze in dalende lijn zitten!
Maar wel zelf zulke parcoursen neerleggen waar renners grote gevaren lopen. Schandelijk. Maar het past weer in het plaatje van de UCI.
Hoe moeten die mannen weten wie er precies gevallen is en hoe ernstig het is?
Waarom velen het juichen 'onterecht' vinden is omdat 1 van hun teamgenoten zelf de grote val veroorzaakt heeft. Maar dat kunnen zij toch nooit weten? Dat er gevallen is zullen ze wel meekrijgen (maar niet de ernst van de valpartij), maar dat hoort er helaas ook bij en dan zeggen we dat goed vooraan zitten dus ook een verdienste is. Maar dat het Dekker was die de val veroorzaakte zullen ze nooit mee hebben kunnen krijgen. Ja Dekker was weg, maar mischien had iemand van een ander team hem onderuit gekegeld?
Prima reactie dus in mijn ogen. Wel wat ongelukkig juichen bij de finish in het moment, maar achteraf excuses aanbieden door alle omstandigheden eromheen. Kern blijft dat deze aankomst nooit goed gekeurd mag worden en iedereen die zegt 'ze hadden het maar moeten weten' kun je gewoon niet serieus nemen... Een dergelijk obstakel mag gewoon niet in de laatste kilometers zitten, vergroot het gevaar veel te veel zelfs als hadden ze het moeten weten.
Blijkbaar hebben weinigen al op een racefiets gezeten, laat staan in een peloton gereden. Daar is niets mee. Maar ga dan geen onzin vertellen.
Je weet dat er een valpartij heeft plaatsgevonden ja... Maar niet hoe erg. In wat... 33% van de sprints vind een valpartij plaats. Mag de winnaar dan elke keer niet meer juichen?
Veel kwalijker dan het juichen is dat er een dergelijk obstakel ligt in de laatste 500m... Zou me daar drukker over maken dan het juichen van een (toevallig?? TJV) renner nadat hij gewonnen heeft.
Incidenten en valpartijen in de sprints zien we wel vaker. En dan heb ik veel meer moeite met renners of ploegleiders die verongelijkt reageren als hun renner wordt gestraft voor gevaarlijk gedrag in de koers. Terwijl ze in alle rust en zonder hartslag 190 de beelden hebben kunnen herbekijken.