Eddy Planckaert: “Evenepoel zal altijd tweede, vierde of vijfde worden”

vrijdag 8 april 2022 om 12:39
Eddy Planckaert: “Evenepoel zal altijd tweede, vierde of vijfde worden”

foto: Cor Vos

Alhoewel Eddy Planckaert steeds grotere stappen uit de wielersport zet, heeft hij nog altijd een gepeperde mening. De oud-winnaar van de Ronde van Vlaanderen ziet in Remco Evenepoel een groot coureur, maar niet iemand die later de Giro of Tour zal winnen. “Evenepoel zal altijd tweede, vierde of vijfde worden.”

De reden: er zal altijd iemand beter zijn dan hem. “Dat is de miserie van Evenepoel”, legt Planckaert uit. “Het is te hopen dat hij Luik-Bastenaken-Luik wint, omdat dat een koers is die hem past. Maar ja, Pogačar doet ook mee…”

“In het wielrennen gaat het om winnen. Bij Evenepoel zal het altijd iets zijn: hij is nog jong of heeft een slechte dag. Hij zal een keer op twintig minuten gereden worden, terwijl hij de dag ervoor nog iedereen eraf reed. Pogačar, die nu aan het bewind is, heeft geen slechte dagen. Een renner die de Giro, Tour of Vuelta moet winnen, mag geen slechte dag hebben.”

De Belg ziet dus geen grote toekomst in het rondewerk voor Evenepoel. Waar hij wel toekomst in ziet: tijdritten en kleinere rittenkoersen. “Hij wordt hopelijk nog een keer wereldkampioen en olympisch kampioen tijdrijden. Maar de Tour de France en de Ronde van Italië gaat hij nooit winnen. Zeg dat ik het gezegd heb”, zegt hij tegen Het Laatste Nieuws.

Maar Planckaert zou Planckaert niet zijn, als hij geen maar had: “In het Baskenland werd hij tweede na Primož Roglič, terwijl Roglič bij wijze van spreken is versleten.”

Dit artikel delen:

45 Reacties

Poeksel 8 april 2022 om 12:46

Als je tweede kan worden, kun je ook eerste worden. Ook Pogacar kan vallen/ziek worden/geschorst worden of wat dan ook.

0
Kartouche 8 april 2022 om 13:01

En als iemand anders altijd beter is, dan zal je nooit eerste worden. Ook logica van de koude grond.

0
Gelei 8 april 2022 om 12:47

Goed nieuws! Als Planckaert het zegt gebeurt meestal het omgekeerde.

0
Panache 8 april 2022 om 15:15

Je bedoelt derde, zesde of zevende?
Of een na laatste, drie na laatste of vier na laatste? Dat laatste is wel heel negatief hoor.

0
Turtlehead 8 april 2022 om 16:12

Dan is Roglic dus niet versleten. Geruststellende gedachte, maar ik weet het niet zeker…

0
Baukema Tomoulin 8 april 2022 om 12:53

De laatste zin gaat over Pogacar? Die werd vorig jaar zelfs 3de in Baskenland na Roglic + Vingegaard. Er is dus hoop voor alle podiumrijders.

0
Kopinkas 8 april 2022 om 13:04

Eddy Planckaert, sprinter en op zijn beste dagen kasseienkoning…
Ging 13 keer van start in een grote ronde, en haalde 3 keer de eindmeet, met een 95ste plek in de Vuelta (toen een veel makkelijker ronde) als beste resultaat.
Scoort als tijdrijder nog net iets slechter dan als klimmer.
Wou op het WK in Ronse 1988 hoge ogen gooien (kon naar eigen zeggen niet verliezen), trachtte een Evenepoel-achtige solo op te zetten avant la lettre, maar knalde tegen een onzichtbare muur aan, en eindigde als 13de.
Dé kenner als het op het betere Evenepoel-werk aankomt, zeg maar.

0
95procentftp 8 april 2022 om 13:11

Als je die logica doortrekt dan is jouw mening over Planckaert ook niet relevant

0
LucasR 8 april 2022 om 13:15

Wat hebben zijn prestaties op de fiets in godsnaam met zijn kennis van de koers in het algemeen te maken? Het is natuurlijk maar de vraag of Eddy gelijk gaat krijgen, maar ik vind het een plausibel verhaal.

0
Kopinkas 8 april 2022 om 15:49

95procent
Ik som gewoon wat leuke en minder leuke feiten over Planckaert op, feiten, geen meningen. (die GT statistieken ben ik wel even moeten gaan opsnorren, de rest is parate kennis)
Het grappige is dat ik ook gewoon had kunnen riposteren (zonder daarvoor in de statistieken te moeten duiken).
dat Evenepoel alleen al vorig jaar derde is geworden in het BK op de weg en in het WK tijdrijden.
En inderdaad, ik schat Planckaert niet zo enorm hoog in als kenner van het complexe, hedendaagse wielrennen (maar die mening kon je hoogstens tussen de regels door lezen).

0
Turtlehead 8 april 2022 om 16:15

@Kopinkas: je vergeet: won met een ploegmaat de Tour, won RVV en PR, de groene trui, genoot van het leven en nog best wat meer.

0
Mwielerfan 8 april 2022 om 18:46

Nou je laatste zin verraad dat je niet alleen feiten wilt noemen, maar ook interpretatie. En om goed te interpreteren, moet je niet alleen feiten noemen die je mening ondersteunen, maar een representatieve selectie geven. Nu ben je met cherry picking je mening aan het aankleden

0
Jean Dumas 8 april 2022 om 13:07

Hardop denken mag.

0
Arie M 8 april 2022 om 13:12

Zeg maar dat ik het gedacht heb

0
Adorni 8 april 2022 om 13:15

Pogacar heeft geen slechte dagen, maar ter verdediging van Remco: Pogacar heeft ook niet lang moeten revalideren van een zware blessure.

Ik heb mannen die een grote ronde willen winnen à la Froome, Contador, Roglic,… ook al eens een mindere dag weten hebben om het laken vervolgens toch naar zich toe te trekken.

0
Limal 8 april 2022 om 13:57

Zelfs Pogacar heeft periodes dat hij minder is ;-) Zoals eind augustus tot begin oktober vorig jaar toen hij pas in zijn 10e wedstrijd (Lombardije) terug kon winnen.

0
Dikke Vrouw 8 april 2022 om 13:18

Wat een flapdrol

0
Michelangelo 8 april 2022 om 14:52

Onze dikke madam is op haar teentjes getrapt, een mening die haar niet bevalt. En dus maar schelden op de boodschapper, ipv inhoudelijk in gaan op de boodschap…

Eddy heeft een punt. Of misschien ook niet. Maar in ieder geval gewoon een nette mening zonder te schelden of te beledigen.

0
xistnc 8 april 2022 om 13:21
Quote:
De reden: er zal altijd iemand beter zijn dan hem.

Wablief?

Verder doet de mening van Planckaert er niet echt toe. Wat vindt Marijn de Vries?

0
Melkzuur 8 april 2022 om 13:27

En zo wordt Evenepoel nog maar eens gebruikt/misbruikt door een wannebe/hasbeen om in de spotlights te staan.
Als hij bij een volgende overwinning het vingertje voor de mond houdt, zal ik dat maar al te goed begrijpen.

0
Kartouche 8 april 2022 om 13:40

Zo lang dat na een rondes van een week of eendagswedstrijden is, heeft hij gelijk.

0
hjjanssen1973 8 april 2022 om 13:57

Van je landgenoten moet je het maar hebben, REV. Bovendien: Froome en Roglic waren op hun 22e nog helemaal nergens.

0
RLM 8 april 2022 om 13:57

“Maar Planckaert zou Planckaert niet zijn, als hij geen maar had: “In het Baskenland werd hij tweede na Primož Roglič, terwijl Roglič bij wijze van spreken is versleten.””

Hij kan het hier toch niet hebben over Evenepoel, oftewel heeft hij een glazen bol. Naar mijn weten is de Ronde van het Baskenland nog bezig.

0
Murcia 8 april 2022 om 15:48

Eddy doelt denk ik op de tijdrit maar die opmerking over een versleten Roglic is respectloos. Kan het maar beter bij zijn kasteel houden.

0
zwiggelbig 8 april 2022 om 13:58

Remco kan gigantisch hard rijden, tijdrijden.. Maar hij kan de extreem stijle stukken niet aan. En dan heb je renners als pogacar die en dat kunnen.. En kunnen tijdrijden dat is wel net zijn pech. Maar heb het idee dat remco ook gigantisch goed zou kunnen zijn in vlaanderen en roubaix wat hij niet rijd..

0
gavirialaphilippe 8 april 2022 om 14:02

Dus al die tijd is Michelangelo het pseudoniem geweest van Eddy Planckaert…

0
Michelangelo 8 april 2022 om 14:54

Nee, Eddy heeft mijn mening afgepakt en loopt daar nu mee te pronken. “Zeg dat ik het gezegd heb!” zegt ie dan. Maar IK was hem voor!

0
Gelei 8 april 2022 om 16:23

@miche
Hij wil je vast tegemoet komen met een weekendje op zijn kasteel.

0
Edwin Jansen 8 april 2022 om 14:02

Nonckle Eddy weet hoe ie zijn vrienden van de media tevreden moet houden. Af en toe een smeuig verhaal zodat er weer wat kranten verkocht worden nemen ze hem graag in dank (lees geld) af. En verder tsja verder is het een koe in zijn gat kijken. Een wielercarriere hangt meer af van toevalligheden dan wat dan ook. 1 slechte dag en een beuk van Colbrelli en Roglic is ook al weer afgeschreven. Zoals ik al vaker heb gezegd de hele wielerwereld in al zijn geledingen hangt aan elkaar van opportunisme. Zal denk ik ook met het verdienmodel te maken hebben.

0
ivo001 8 april 2022 om 14:03

Derde moet toch ook nog kunnen.

0
Limal 8 april 2022 om 14:09

Ik wacht vol ongeduld op de meningen van Roger De Vlaeminck, Jean-Marie Dedecker en Pfaff.

0
Henk 8 april 2022 om 14:20

Als ronderenner in ieder geval teveel zwakken punten. Steile beklimmingen, afdalingen, 3e week.
Dus voorlopig maar focussen op 1 dagkoersen. Hoewel er daar in elk segment beteren zijn. Dat ben ik met Planckaert eens.

0
Asje Menou 8 april 2022 om 14:22

Die jongen wordt zo makkelijk afgeschreven, en als je dan toch weet dat hij nog maar zo kort eigenlijk op de fiets zit, en ook nog eens een heel jaar verloren heeft door een afschuwelijke valpartij, is het toch niet raar dat zijn ontwikkeling even wat trager verloopt?

Ik denk dat hij nog steeds wat procenten van het niveau afzit waar hij op zat, terwijl de anderen om hem heen wel dat stapje hebben kunnen maken, dus ik schrijf hem absoluut niet af voor een zege in een grote ronde in de toekomst.

0
tramontana 8 april 2022 om 14:33

Zei die Planckaert die ook zei dat hij een betere sprinter was dan Cavendish. Derde ook niet dus, enkel tweede, vierde of vijfde. Hopelijk heeft hij er zijn kasteel niet op ingezet. Rare kronkel in het hoofd van de kasteelheer van Chateau Migraine.

0
Gunther Leonhardt 8 april 2022 om 15:02

Het is toch een beetje ongefundeerd hol geleuter, waarmee ik niet zeg dat hij geen gelijk kan krijgen.
Er zijn genoeg renners geweest die met hun solide tijdrit een basis legden voor hun overwinning en aanklampten in de bergen. Bovendien heeft niet elke ronde zo’n extreme beklimmingen als pakweg de Angliru.
Evenepoel heeft twee grote nadelen.
1. Hij heeft geen flitsende demarrage/sprint waarmee hij bonusseconden kan pakken bergop.
2. Hij heeft een sterke ploeg nodig die bergop een hoog tempo rijdt waardoor concurrenten in de problemen komen. QS-AV voldoet daar niet aan.

Laat ons dit seizoen rustig afwachten. Ik wil hem eens een ronde van drie weken zien rijden met een goede voorbereiding.

0
Ivanoviclover 8 april 2022 om 15:09

hij zou ook kunnen zeggen dat het moeilijk gaat worden met een fenomeen als Pogacar. Maar Eddy heeft in zijn kasteel ook een glazen bol, en weet bijgevolg nu al ZEKER dat het nooit iets gaat worden met Remco. Nostradamus is er niets tegen.

0
Panache 8 april 2022 om 15:11

“Evenepoel zal altijd tweede, vierde of vijfde worden.”

Ik zou zeggen: schrijf je in voor Roubaix, Tro-Bro Léon, Parijs-Tours en de strandrace en je krijgt het imago van kasseienvreter Remco.

0
Michelangelo 8 april 2022 om 15:46

Ik weet eigenlijk niet of ik het helemaal met Eddy eens ben. Ik heb geen grenzeloos vertrouwen in de mogelijkheden van Evenepoel, maar eigenlijk denk ik dat het op een ander vlak verkeerd zit.

Evenepoel zit m.i. bij de verkeerde ploeg en de verkeerde ploegbaas. Het DNA van QS is totaal anders dan waar je als beoogd ronderenner op zit te wachten. Het winnen van klassiekers, sprints en etappes zit in het DNA van deze ploeg. Ze hebben iedere etappe een plan om de etappe te winnen, en heel vaak speelt de “klassementsjongen” daar een grote rol in. Waarmee uiteindelijk energie wordt verloren die nodig is voor een eindzege.

Daar komt bij dat qua klassementen alles om Evenepoel draait. Een snotneus die nog nooit wat heeft bewezen in sterk bezette rondjes, laat staan in drieweekse rondes. Hij heeft niemand bij wie hij in de schaduw kan groeien en de kneepjes van het vak te leren. Alles wat er was wordt weggesaneerd (Almeida). Vergelijk dat met Vingegaard, Almeida in zijn nieuwe setting, kijk naar Ineos. Bij dat soort ploegen had hij de mogelijkheid om in de relatieve luwte de ontwikkeling te maken.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat Evenepoel dat zelf niet wil. Hij wil zelf shinen, in de spotlights staan. Want hij vindt zich daar groot en goed genoeg voor. Stapsgewijs ontwikkelen en onder iemands vleugels groeien wil hij niet. En dan zit je dus bij QS perfect. Want daar staat een opportunist aan het hoofd die dat volledig ondersteunt.

Gisteren schreef ik al dat er keuzes gemaakt moeten gaan worden. Door Remco zelf (eendagsrenner worden bij QS of ronderenner worden elders) of door de ploeg (de ploeg compleet omgooien, met een tweede hele goede ronderenner naast Evenepoel, en het voorjaar (of de sprints en etappezeges) laten voor wat ze zijn.

Want wie het onderste uit de kan wil hebben…. moet niet op 2 paarden wedden.

0
Dark Noise 8 april 2022 om 22:56

Met voorsprong de beste reactie hier, eigenlijk is de rest puur geleuter.

0
vroege vlucht 9 april 2022 om 00:01

Helemaal eens met Michelangelo. Je merkt nu al de consequenties dat QS niet vol overtuiging keuzes maakt. Ze hebben geïnvesteerd in een klimploeg, maar dat is ten koste gegaan van de klassieke kern. Ze hadden bv ook een ploeg rond Asgreen kunnen bouwen, maar kozen om te investeren in Evenepoel. Maar deze ploeg heeft niet de omkadering voor hem om rustig te groeien. Het moest direct vol in de spotlights en met veel bravoure naar de Giro. En daar plukt QS nu de vruchten van.

0
tramontana 9 april 2022 om 11:02

@Michelangelo Niet om er enig leedvermaak uit te halen, maar je plaatste dit bericht werkelijk een uurtje voordat die snotneus eens goed aan de boom schudde en Primoz op meer dan een minuut reed. Ik kan me inbeelden dat je er ook wat de humor van inziet. In een sterk bezet rondje rijdt hij weg van de topfavoriet, nà al die inspanningen eerder deze week om voor Ala dagzeges binnen te halen. Voor QS kan het dus wel op hun eigen manier, en ik vind het ook wel knap dat ze het niet op de Ineos/TJV-manier doen (kopman1/kopman2 en een treintje van soldaten).

0
harryjohan71 9 april 2022 om 11:31

@tramontana Ineos heeft het gisteren ook aanvallend gereden en slim de overwinning binnengehaald. In de leiderstrui ben je niet in de positie om aanvallend te rijden, zeker niet als het team niet sterk is. Oftewel vandaag gaat QSA defensief rijden. Zo moeilijk is het wielrennen niet

0
Romāns Vainšteins 8 april 2022 om 16:30

Ik vind hier Eddy niet het niveau ontstijgen van de hier dagelijks terugkerende strofen zoals :

‘gaat 10 jaar domineren’
‘zal nooit iets winnen’

Evenepoel is geen uitontwikkeld renner en concurrenten zijn geen robots. Persoonlijk denk ik dat ze er bij QS goed aan doen om eerst 2 jaar het plan eendaagse koersen/ritten/rondjes met accent op tijdrit te volgen. Dat past beter.

0
Bontempi 8 april 2022 om 18:07

Toch wel grappig dat hij hem nooit derde ziet worden.

0
Kopinkas 8 april 2022 om 18:20

En nòg grappiger dat dit commentaar komt van niemand minder dan Bontempi…
“Als dàt mag, dan sprint (post?) ik de volgende keer ook zo. Het màg Bontempi zijn, hij zal met zijn kl*ten in de gracht liggen.” zoals het in 1984 luidde…

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone