Dylan Groenewegen wint in Tour de Wallonie voor het eerst sinds schorsing

dinsdag 20 juli 2021 om 16:53
Dylan Groenewegen wint in Tour de Wallonie voor het eerst sinds schorsing

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen heeft in de Tour de Wallonie de openingsetappe gewonnen. Voor de sprintkopman van Jumbo-Visma is het zijn eerste overwinning van het seizoen en zijn eerste zege sinds zijn lange schorsing. Groenewegen was de beste in de massasprint in de straten van Héron en is daardoor ook de eerste leider in de Waalse rittenkoers.

De etappe begon met een minuut stilte ter nagedachtenis aan de slachtoffers de hevige overstromingen in België afgelopen week. Ondanks de ramp ging de Tour de Wallonie ‘gewoon’ van start en al vroeg vormde zich een kopgroep van zeven renners. Zij kregen echter nooit meer dan drie minuten voorsprong.

Vroege vlucht
De kopgroep van de dag bestond uit Alexis Gougeard (AG2R Citroën), Julius van den Berg (EF Education-Nippo), Baptiste Planckaert (Intermarché-Wanty-Gobert), Dries De Bondt (Alpecin-Fenix), Tom Paquot (Bingoal Pauwels Sauces WB), Rasmus Quaade (Riwal) en Andreas Goeman (Tarteletto-Isorex). Op de eerste twee klimmetjes van de dag pakte Paquot de meeste punten, waardoor hij na afloop de bergtrui in ontvangst mocht nemen.

Ruim zeventig kilometer voor de finish werd de vroege vlucht al ingerekend door het peloton. De volgende aanval was van een Nederlands duo: Elmar Reinders en Pim Ronhaar reden weg uit het peloton. Deceuninck-Quick-Step en Qhubeka NextHash leidden de achtervolging en wisten het gat met Reinders en Ronhaar te dichten. Vervolgens waren het Stan Dewulf en Jenthe Biermans die ontsnapten. Zij pakten een halve minuut voorsprong.

Attractieve finale
Op een van de ongecategoriseerde heuveltjes in de finale werd flink aangevallen in het peloton. Onder meer Andrea Bagioli en Andrea Vendrame gingen in het offensief, op jacht naar Dewulf en Biermans. De Italianen, die ook Rasmus Tiller meekregen, namen de leiding over in de laatste oplopende kilometers. Zij begonnen met twintig seconden voorsprong aan de finale richting Héron, maar werden vlak voor de meet toch ingerekend door het peloton.

In de massasprint die volgde was het Dylan Groenewegen die zich veruit de snelste toonde. De sprinter van Jumbo-Visma, die in de afgelopen Giro zijn rentree maakte na de negen maanden schorsing als gevolg van de valpartij met Fabio Jakobsen, kon al ruim voor de finish juichen. Hij versloeg Hugo Hofstetter (Israel Start-Up Nation) en Gianni Vermeersch (Alpecin-Fenix).

Woensdag mag Groenewegen daardoor starten in de leiderstrui. Aanvankelijk werd de tweede etappe geannuleerd vanwege de overstromingen, maar de organisatie vond een oplossing op het Circuit van Zolder. Daar wordt een rit van 120 kilometer gereden.

Dit artikel delen:

90 Reacties

Petje 20 juli 2021 om 16:55

Lekker Jumbo!

Wildebert 20 juli 2021 om 18:54

Petje af!!

Pole Pole 20 juli 2021 om 22:43

Lekker voor Jakobsen. Ik mag aannemen dat Groenewegen ook Verstappen heeft meegekregen… Uiterst vreemd dat hij dan zo tekeer gaat…

xistnc 20 juli 2021 om 22:57

Heb jij info dat Jakobsen op dat moment in het ziekenhuis verbleef? Je ziet weer spoken.

Dikke vrouw 20 juli 2021 om 16:56

Hofstetter op 2, vermeersch op 3

Poeksel 20 juli 2021 om 16:57

Don’t call it a comeback! I been here for years!

kelderfan 20 juli 2021 om 17:00

Mooi hoor dat Dylan ’t weer doet.

Wheely 20 juli 2021 om 17:05

I’m gonna knock you out (Huuh)
Poeksel said knock you out (Huuh)

Michiel 20 juli 2021 om 17:10

I need Love

Barry Batsbak 20 juli 2021 om 18:57

Dit is een lekker bruut draadje!

D.Koch 20 juli 2021 om 20:21

Wheely hahaha poeksel said knock-out you out.

AWestie 20 juli 2021 om 16:58

Sprint straks langs het hek als ik het filmpje goed zie? Zag er oppermachtig uit, die jongen heeft het nog :)

Landeirovic 20 juli 2021 om 17:00

Tegen Hofstetter en Vermeersch winnen is super!

Sjonge Jonge 20 juli 2021 om 17:02

Waar is het sprinttreintje van UAE (Kristoff, Richeze, Gaviria) dan te bekennen tegen deze Hofstetter en Vermeersch?

Turtlehead 20 juli 2021 om 17:06

Strak langs het hek… en bijna in het midden over de finish, om precies te zijn ;)

Hangtieniedanstaatie 20 juli 2021 om 17:06

Want Nizzolo en Gaviria zijn hockeyers, @Landeirovic ?

xistnc 20 juli 2021 om 19:11

Ouch! Pijnlijke uitslag voor UAE. Maar die kunnen wat hebben, op het moment.

Jose Maria 21 juli 2021 om 03:02

@landeirovic. Winnen van ‘nobodies’ qua sprint niveau werd ook geroepen over Sagan en Cavendish in het voorjaar. Uiteindelijk winnen ze de puntentrui in de grote rondes. Dan doe je toch wel mee hoor.

Winnen is winnen. En die 75% van de winst behaal je in de fase vóór de sprint, het wringen. Zo’n Hofstetter of Vermeersch mogen dan niet de aller rapste zijn, dat betekent niet dat ze niet kunnen boksen. Daarom telt iedere overwinning, ook die tegen ‘nobodies’.

siepelstad 20 juli 2021 om 17:00

Mooi Voor Dylan van harte gegund!

Beer 20 juli 2021 om 17:00

Jammer. Ik had liever Jakobsen er eerst eentje zien winnen.

S. Morgenstern 20 juli 2021 om 17:07

Jammer dat je de noodzaak voelt die tijdlijnen met elkaar te verbinden. Lijkt me een nogal gekunsteld op de werkelijkheid geplakte manier van denken. Het is namelijk heel goed mogelijk beide op hun eigen manier, in hun eigen tempo, op de beste manier, de weg terug te gunnen. Wellicht één een stuk meer dan de ander, maar die beste manier en het beste tempo worden niet bepaald door de weg die de ander af legt. Beide zijn er wat dat betreft totaal niet bij gebaat dat anderen hun tijdlijnen constant geforceerd naast elkaar willen leggen.

Tomasz 20 juli 2021 om 17:16

Het kan ook dat Dylan intrinsiek gewoon de betere sprinter van de 2 is?

Maillot à Pois 20 juli 2021 om 17:36

@Tomasz
in de eerste plaats denk ik dat Dylan intrinsiek wat minder botten gebroken heeft.

Maar verder akkoord met Morgenstern, Groenewegen heeft zijn schorsing uitgezeten, je kan moeilijk verwachten dat hij wacht met winnen tot Jakobsen dat (hopelijk) ook weer kan.

Beer 20 juli 2021 om 17:53

Morgenstern, veel blablabla weer. Als Groenewegen deftig sprint in Polen hoeven we het hier niet over te hebben en was Jakobsen waarschijnlijk volop sprints aan het winnen. Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen.

Tomasz 20 juli 2021 om 17:59

Ben jij iemand die graag blijft hangen in het verleden beer? Wat een vreemde reactie zeg.
Dat is dan 10 bfr. alsjeblieft.

hanjovdberg 20 juli 2021 om 18:20

Edit redactie: Niet doen.

S. Morgenstern 20 juli 2021 om 18:23

Jammer, die respectloze opmerkingen. Veelzeggend wat mij betreft.

Willem Kieft 20 juli 2021 om 18:40

@Beer, waarom die enorme noodzaak om hier Jakobsen bij te halen? Wat voegt dat toe? En wat voegt het openen van discussie #387 op deze site over die sprint nog toe? Iedereen heeft uitvoerig over zijn zegje over deze sprint kunnen doen en het beste dat we er nog van kunnen maken is dat iedereen zijn finale standpunt nu heeft ingenomen en deze nooit meer zal veranderen zodat nog een discussie letterlijk helemaal niets meer toevoegt. Move on. Alsjeblieft zeg…

Beer 20 juli 2021 om 19:14

Jammer, dat 'de man spelen'.

Morgenstern, welke respectloze opmerkingen?

Tomasz, voor Jakobsen is dit nog steeds het heden.

S. Morgenstern 20 juli 2021 om 19:32

Die van jouw richting een reactie die je een iets minder star perspectief voor stelt. Wanneer dat wordt weggezet als blabla, dan ontneemt dat iedere zin om je normaal te benaderen. Wellicht iets om over na te denken.

Beer 20 juli 2021 om 20:03

Nee hoor. Het is niet de eerste keer dat ik met jou in een ‘discussie’ beland. Even vaak mondt dat uit in veel ‘blablabla’, zonder echt de kern van de zaak te raken, ingegeven door de onstuitbare drang om altijd en overal je ‘gelijk’ te halen. Misschien ook iets om over na te denken.

Willem Kieft 20 juli 2021 om 20:21

Beer kent die uitdrukking met de pot en de ketel denk ik niet. Over je gelijk willen halen gesproken: geef dan het goede voorbeeld en stop gewoon met het oprakelen van die nutteloze discussie waar niemand nader tot elkaar komt. Die kennen we nu wel.

Erik33 20 juli 2021 om 20:38

Dylan heeft zijn straf gehad, een flinke. Het is prima dat hij weer wint.

Reiger 20 juli 2021 om 20:40

negen van de 10 posts van Beer zijn bommetjes die er op gericht zijn om een negatieve discussie te starten waar Beer waarschijnlijk veel plezier aan beleeft. Dus Beer heeft weer een fijne avond en turft het aantal reacties.

Gr.R. 20 juli 2021 om 20:54

Jammer weer, dat antisupporteren.

notriple 20 juli 2021 om 21:28

Dan heb je nu pech.

hanjovdberg 21 juli 2021 om 11:06

Jammer weer @redactie. Mijn reactie was gewoon in dezelfde lijn als de reactie van Beer. Iets in de trant van als hij niet dat dan nu niet dit. Maar dat mag niet maar hier keer op keer bashen op alles wat TJV en met name Dylan Groenewegen heet mag uiteraard wel. Het zou jullie sieren als dit soort negatieve reacties met als enig doel trollen, eens worden aangepakt.

denistel 20 juli 2021 om 17:03

Toch knap van Groenewegen

Turtlehead 20 juli 2021 om 17:07

Zeker. En niet tegen Janneke en Mieke. Winnen telt!

Michelangelo 20 juli 2021 om 17:03

Misschien niet de grootste overwinning tegen de sterkste tegenstanders, maar ik neem aan dat deze heel zoet zal smaken bij Groenewegen.

Ik vind het mooi dat hij zijn wiel eindelijk weer als eerste over de streep weet te duwen. Nu ook Jakobsen nog…

tvm 20 juli 2021 om 19:02

Dit zal misschien wel de overwinning met de grootste impact voor hem zelf zijn.
Ik denk dat dit misschien voor hem persoonlijk een grotere overwinning is dan de eerste Tourrit in Parijs of welke wedstrijd ook.

Casar 20 juli 2021 om 17:03

Heel nice!

bartp25 20 juli 2021 om 17:06

Fijn voor Groenewegen en wat een schreeuw van ontlading.
Hopelijk pakt Jakobsen ook snel een overwinning

Tomasz 20 juli 2021 om 17:53

+1 ook geheel mee eens, gun het Fabio ook zeer.

hartstikkebedankt 20 juli 2021 om 17:07

3 man van UAE bij de eerste 7, daar is iets mis gegaan

Poeksel 20 juli 2021 om 17:10

Glorieus winnaar van het dagploegenklassement!

Verweggistan 20 juli 2021 om 17:13

Kristoff oefent alvast op Wantysprinten.

Silent Hill 20 juli 2021 om 17:23

Lol
Nice one, V.

Willem Kieft 20 juli 2021 om 18:43

Om precies te zijn, de carrière van Gaviria. Die is mis gegaan. Terug naar Patje maar om er nog wat van te maken.

Dikke vrouw 20 juli 2021 om 17:07

fabio niet meegesprint die is hier toch ook?

Staf V 20 juli 2021 om 17:09

Ik zie de bui al hangen voor de TDF van 2022, het zal drummen worden voor een plaatsje, de ploeg zal keuzes moeten maken.

bartp25 20 juli 2021 om 17:12

Blijft heel simpel, als je voor de winst gaat in de tour dan heb je niks aan Groenewegen. Hij heeft een treintje nodig van minimaal 2 en liefst 3 man, waar een WvA het zelf kan of met 1 man. Daarnaast kan Groenewegen nergens knechtwerk doen.
Zolang TJV voor eindwinst gaat en ook nog eens in WvA iemand heeft die ook massaspurts kan winnen met de helft van de mankracht alsook zijn werk kan doen in andere etappes is er geen plek voor Groenewegen in de tourselectie van TJV.

Melkzuur 20 juli 2021 om 17:14

Wie van de selectie van dit jaar moeten ze dan thuis laten, volgens jou?

ChefSpijker 20 juli 2021 om 17:22

Als Dylan nog naar de Tour wil (op korte termijn), moet ie weg bij Jumbo.

Wim Kruithof 20 juli 2021 om 23:02

Roglic vol voor Giro – Vuelta met Vingegaard als commandant en naar de Tour een treintje voor Groenewegen, met vrijbuiters van Aert, Kruijswijk en Kuss. Dat zou briljant zijn, IMO.

De Siepel 20 juli 2021 om 17:11

Mooi gedaan Dylan… Top

A.M.M. Jonkers 20 juli 2021 om 17:13

Zijne Grijze Eminentie Patrick L. zal wel een klacht indienen omtrent deze uitslag!

Thijs E 20 juli 2021 om 17:20

Neuh, die heeft Gaviria net aan de lijn, of het plekje van Cavendish volgend jaar vrijkomt.

Tomasz 20 juli 2021 om 17:14

Zo! Deze had hij nodig. Meer dan verdiend voor deze wereldtopper. Dat er nog vele overwinningen mogen volgen.

Merlinappa 20 juli 2021 om 17:18

Mooi. Dit geeft moraal, hij zal ongetwijfeld weer veel gaan winnen nu. Blijft intrinsiek misschien wel de beste sprinter op het moment.

Deel Koeper 20 juli 2021 om 20:10

Intrinsiek de beste sprinter, niet meteen.

Murcia 20 juli 2021 om 17:34

Juichcape mag weer om. Afgetekende zege van Dylan en natuurlijk is dit niet het meest imponerende sprintveld maar dat zal de vreugde niet minder maken. Hij krijgt hierdoor de bevestiging dat hij op de goede weg is. Ik dacht de eerste Nederlandse zege voor TJV (buiten NK natuurlijk) en de 25e van het seizoen.

Davide Lappartiente 20 juli 2021 om 17:43

De anderen durfden er misschien niet langs komen?

Merlinappa 20 juli 2021 om 17:47

Hoe lang heb je over deze opmerking na moeten denken?

Tomasz 20 juli 2021 om 17:48

Dat zegt dan heel veel over de anderen.

Dion 20 juli 2021 om 17:50

Zielige opmerking.

A.M.M. Jonkers 20 juli 2021 om 17:53

Kleinzieligheid en nog veel meer dommigheid in deze opmerking!

Silent Hill 20 juli 2021 om 18:48

Ik vind hem wel grappig. Teveel zuurpruimen hier.

Handige Harry 20 juli 2021 om 18:48

Waarom mag dit stokende gezwel nog steeds hier reageren?
Voegt echt helemaal niks toe.

Michiel 20 juli 2021 om 18:58

Politiek correct gereutel. Natuurlijk mag hij deze opmerking plaatsen

Tomasz 20 juli 2021 om 19:00

@Michiel, van de man die iets zei over een waterfiets in Wallonië had ik niets anders verwacht.

xistnc 20 juli 2021 om 19:12

Die had je het liefst tijdens de Giro al geplaatst, vermoed ik.

Michiel 20 juli 2021 om 19:18

Tomazsje. Blij dat ik aan je verwachtingen voldoe

Chaba 20 juli 2021 om 17:44

Winnen is winnen! Prachtig en hij heeft het verdiend. Ook hij heeft een moeilijke tijd gehad.

deharderpeter 20 juli 2021 om 17:51

Lefevre zoekt toch nog een sprinter voor volgend jaar?

Tomasz 20 juli 2021 om 17:57

Geinige opmerking ;)

skylimit 20 juli 2021 om 18:12

Vandaag en morgen geen fatsoenlijke beelden. Zal wel een reguliere sprint geweest zijn dan. Al lees ik in de commentaren dat hij strak langs de hekken sprinten en op de finishlijn in het midden uit kwam.
Bij andere sprinters zou dat tot opmerkingen leiden tot afwijken van zijn lijn, maar ja het zij Groenewegen gegund, hij is weer van de nul af en morgen kan het op dat shit circuit van 30 rondjes a 4km nummer 2 worden.

harryjohan71 20 juli 2021 om 18:21

@Skylimit Waarom naar andere commentaren verwijzen, als de beelden hier boven beschikbaar zijn. Je kunt je eigen oordeel vormen op basis van deze beelden. Dat hebben de anderen ook gedaan.

harryjohan71 20 juli 2021 om 18:25

https://twitter.com/TourdeWallonie. Hier kun je het nog beter zien.

Murcia 20 juli 2021 om 18:25

Hij lag dan ook ver voor op de rest,als je dan al niet mag afwijken met niemand naast je weet ik het ook niet meer.

JasperMollema 20 juli 2021 om 18:24

Lekker Dylan!!

klootje kriekeljon 20 juli 2021 om 19:33

Deze is voor jou Dylan. En voor jou RV.

https://www.youtube.com/watch?v=KdOjVsfuKPs

peervaneynthoven 20 juli 2021 om 20:51

RV ? Ken ik die? Reactie+1!

Barry Batsbak 21 juli 2021 om 00:05

Yeah? Well you know, that’s just like your opinion man.

Had dit niet het clipje “OVER THE LINE” moeten zijn? Qua toepassingsgebied

klootje kriekeljon 21 juli 2021 om 14:59

Romans Peer, die met de bijnaam is gekomen.

Kies er maar 1 Barry, ze zijn allemaal goed.

ProfrondeZevenbergen 20 juli 2021 om 20:35

Mooi voor Groenewegen. Ik hoop dat Jacobsen ook weer weet te gaan winnen en we het incident achter ons kunnen laten.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair