Dylan Groenewegen: “Volgend jaar dolgraag terug in Tour de France”

Dylan Groenewegen: “Volgend jaar dolgraag terug in Tour de France”

Foto: Cor Vos

zondag 18 juli 2021 om 06:00
Interview

Op het puntje van de stoel volgt Dylan Groenewegen de sprintritten in deze Tour de France. Als de sprinters in Frankrijk positie kiezen richting de driehoek van de laatste kilometer voelt hij voor de televisie ook de adrenaline door zijn lichaam gieren. Zijn respect voor Mark Cavendish is gedurende deze ronde alleen maar groter geworden. “Ik had niet meteen gedacht dat Cavendish weer in staat zou zijn om zoveel ritten in de Tour te winnen”, erkent de Amsterdamse sprinter eerlijk in een interview met WielerFlits.

Zoals het er nu uitziet gaan, met zondag het spurtersfestijn op de Champs Elysées in Parijs, liefst zes ritten in deze Ronde van Frankrijk in een massasprint worden beslist. Met vier etappeoverwinningen heerst Cavendish als in zijn gloriejaren en met het groen om zijn schouders lijkt het puntenklassement eindelijk weer eens een hoofdprijs te zijn voor de intrinsieke topsprinter.

“Vooraf had ik op basis van het parcours al verwacht dat we de nodige massasprints zouden krijgen”, geeft Groenewegen aan. “Zes of zeven mogelijkheden waren er op papier. Cavendish is in deze Tour heer en meester. De eerste massasprint kwam na een rit die ontsierd werd door een aantal grote valpartijen. Daar wist Tim Merlier te winnen en kwam Cavendish niet aan sprinten toe. De overige vier sprints wist ‘Cav’ glansrijk te winnen. Dat is heel knap.”

Thuis kan Groenewegen genieten van de pure snelheid van Cavendish. “Natuurlijk baal ik wel een beetje dat ik er niet bij ben, maar ik wist dat dit door de schorsing en de privé-problemen thuis rond de geboorte van mijn zoontje een moeilijk jaar voor mij zou worden. Cavendish grijpt in deze ronde op een fantastische manier zijn kans. In Turkije vond ik het al knap hoe hij vier ritten wist te winnen.”

“De Tour de France is echter van een veel hoger niveau. Dan is het nog maar de vraag of het dan weer lukt. Cavendish beschikt in Frankrijk over een ijzersterke trein en een super lead-out, maar hij moet het zelf nog altijd afmaken. Als je een paar jaar niet meer op het hoogste niveau hebt gesprint, is het bijzonder knap dat je dit nu weer kunt. Ik heb daar heel veel respect voor.”

Dylan Groenewegen met materiaalpech in de sprint die Mark Cavendish won in de Belgium Tour. Foto: Cor Vos

Had je verwacht dat Cavendish weer in de Tour van de ene na de andere ritzege zou sprinten?
“Nee, het is voor mij ook een verrassing dat hij alweer zo snel is. Zeker omdat hij zich de laatste seizoenen nauwelijks liet zien in de belangrijke massasprints. Hij is dit jaar bij de perfecte ploeg voor hem terecht gekomen. Deceuninck-Quick-Step heeft hem weer omarmd en geholpen om terug te komen naar zijn oude hoge niveau. Maar vergeet één ding niet, het is nog altijd Mark Cavendish die zelf moet trappen…”

In de slotrit van de Ronde van België behaalde Cavendish zijn laatste overwinning in de aanloop naar de Tour. Juist in die sprint in Beringen geloofde Groenewegen ook in zijn kansen, maar werd de sprinter van Jumbo-Visma teruggeworpen door problemen met zijn derailleur. “Al direct toen ik aanzette, had ik problemen met mijn derailleur. Ik zeg niet dat ik zonder dat probleem Cavendish geklopt zou hebben, maar ik zou toch dicht in de buurt van de overwinning zijn gekomen. Voor het eerst had ik weer het gevoel dat ik in de finale nog fris was en overschot had. Dat mijn intuïtie in de sprint klopte en dat ik de kracht om een snelle sprint neer te zetten.”

Denk je dat je in deze Tour een rol van betekenis in de sprints had kunnen spelen?
“Op basis van het gevoel dat ik in de Ronde van België had, geloof ik wel dat ik me had kunnen meten met de besten. Maar dat is natuurlijk makkelijk praten van thuis uit. Een Tour met zoveel massasprints biedt voor mij natuurlijk de nodige kansen. Maar het was dit jaar gewoon niet realistisch dat ik van de partij zou zijn. Volgend jaar wil ik er wel weer dolgraag bij zijn. Voor een sprinter is de Tour toch veruit de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Al is het nog even afwachten op het parcours voor 2022 en hoeveel kansen er dan voor de sprinters zijn.”

Wat gaan je doelen voor het najaar worden?
“Ik kom net van een trainingskamp in Spanje. Daar heb ik goed kunnen werken en ook veel trainingen achter de scooter van mijn vader gedaan. Ik voel me weer op het niveau waar ik wil staan. De komende maand zijn de Ronde van Denemarken en de Benelux Tour belangrijke doelen, waar ik hopelijk kan mee doen voor de ritzeges. En ook naar de EuroEyes Cyclassics Hamburg wil ik speciaal toeleven. Ik vind het ook een mooie uitdaging om daar mijn derde plek uit 2017 te verbeteren.”

Dit artikel delen:

124 Reacties

ti-raleigh 17 juli 2021 om 07:34

De kans is erg klein, als ik Plugge mag geloven

kleomantre 17 juli 2021 om 08:56

Zou niet vreemd vinden als al voor het ongeluk de kaart Groenewegen min of meer uitgespeeld was. En dat-ie er nu nog bij zit vooral is omdat het publicitair en qua reputatie in het peloton erg onhandig zou zijn geweest als ze zich van hem gedistantieerd hadden.

Vraag alleen is of het dan ondertussen bijgedraaid is en de vlag meer staat naar opnieuw succes behalen met een gevallen zoon, of dat het toch richting exit is. Veel zal afhangen van zijn eigen prestaties (en nederigheid). Voordeel is wel dat dit jaar blijkt dat je ook succesvol kan zijn met een beperkt team. Kun je evt ook een sprinter inpassen.

Panache 17 juli 2021 om 10:09

Ik zie het juist helemaal andersom Kleomantre. Voor mijn gevoel was Groenewegen steeds een zekerheidje voor 1-2 etappes en was het slechts voor TJV lastig om de puzzel rond te maken met ook de klassementsambities. LAstige, maar oplosbare puzzel.
Na Polen is dat veranderd: publicitair problematisch, qua niveau problematisch, qua puzzel inpassen problematisch. Ik sluit niet uit dat het kenbaar maken dat er voor Dylan geen Tour meer komt de weg opent naar een transfer waar beiden partijen misschien wel naar snakken.

dit is mijn achterwiel 17 juli 2021 om 10:11

Ik verwacht dat ook panache. Nieuwe ploeg.

S.t.B 17 juli 2021 om 10:35

@Panache

Beste voor iedereen.
Er komen bij Bora nog wat plaatsen vrij. Zou er niet gek van staan te kijken als Dylans manager (of misschien JV zelf) al hebben gevraagd of hij op Bora’s verlanglijstje staat.

jappe666 17 juli 2021 om 11:49

Wanty lijkt me ook wel iets voor hem. Zitten al redelijk wat NL’ers, ploegleiding is ook BE/NL, hij is er de uitgesproken kopman en hij kan zijn programma volledig zelf kiezen.

Wheely 17 juli 2021 om 12:10

ISN lijkt me ook wel geinteresseerd, Dylan heeft volgens mij nog steeds SEG als management, die zullen er ongetwijfeld iets moois uitslepen

kleomantre 17 juli 2021 om 23:22

@panache ik kan me toch een interview herinneren ruim voor start seizoen vorig jaar waar de Dylan het nodig vond om lichtelijke spierballentaal te gebruiken met als achtergrond dat er even voor hem geen rol was weggelegd in de Tour. Ik denk dat ie toen al wat druk voelde of frustratie bij zich had. En daar heeft hij zelf al dan niet bewust een dramatisch vervolg aan gegeven. Denk dat wat jij vanaf dat punt schetst wel kan kloppen en dat er een opening wordt geschapen waarin de wegen gaan scheiden, tot ieders tevredenheid. Maar wie weet willen ze juist wel iets doen met een gevalletje verloren zoon, maar dan zullen z’n benen wel meer moeten gaan tonen anders is het alsnog snel af.

demarage-deal 17 juli 2021 om 07:39

Dat zal hem niet meer worden bij TJV

Scibby 17 juli 2021 om 10:28

Ik vraag me af hoeveel andere teams op hem zitten te wachten momenteel. Wel zonde om zo te eindigen als ’s werelds beste sprinter.

Wheely 17 juli 2021 om 10:35

Genoeg teams staan nog droog deze Tour, een aantal van hen zal hem vast wel willen.

KissMyAce2.0 17 juli 2021 om 07:39

Geweldig interview

Mountainking 17 juli 2021 om 07:51

Wat mij betreft laten iedere ploeg al zijn sprinters thuis.

Odin 17 juli 2021 om 08:37

Wat mij betreft nemen alle ploegen alleen maar sprinters en sprintvoorbereiders mee.

Turtlehead 17 juli 2021 om 08:49

@Odin: een ‘Ronde van de Schelde-Prijs’. Goed idee!

En dan de ene dag finish in een bocht, de andere dag op een zebrapad of tramrails en dan op een aflopende snelweg, en dat een week of drie.

En wie het overleeft en wint krijgt een (bloed)rode trui.

S.t.B 17 juli 2021 om 09:02

Wat mij betreft alleen sprintetappes in de eerste week van een grote ronde (maximaal 4)
Uitreiking groene trui tijdens de eerste rustdag. Daarna moet elke ploeg 2 renners uit het team halen. Grote kans dat dit de sprinter en de belangrijkste lead out man zijn. Kan de rest na de rustdag met een stuk minder paniek en testosteron verder koersen.

Panache 17 juli 2021 om 10:13

Alle sprinters thuis laten? Ik denk dat het woord sprinter niets anders betekent dan een renner die bij de besten hoort als er een vol peloton op de finish af stormt. Door de beste 15 thuis te laten nemen de nummer 16 tot 30 die plekken in en krijgen zij het stempel ‘sprinter’ opgeplakt.

Beer 17 juli 2021 om 08:18

Eerst maar eens een paar andere sprints winnen. En zelfs dan liever niet. Groenewegen met een sprinttrein of een topteam zoals de selecties van de afgelopen 2 Tours; makkelijke keuze.

Tomasz 17 juli 2021 om 08:29

Als je een wereldtopper als Groenewegen in je selectie hebt dan is het zaak dat je die ook opstelt in de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Je hele ploeg afstemmen op 1 kopman is ook niet alles gebleken. Voor TJV telt toch alleen het geel in Parijs.

Beer 17 juli 2021 om 08:38

Die ritzeges halen ze zonder Groenewegen ook wel; zelfs als ze voor podium/geel gaan.

Daniel17 17 juli 2021 om 08:44

Het probleem is dat Groenewegen ook ondersteuning nodig heeft. Hij is niet zoals van Aert die zijn eigen weg makkelijk kan vinden. Daarom zie ik het de komende jaren ook niet gebeuren.

En je kan ook niet van de ploeg verwachten dat ze elke dag zich kapot rijden voor ritzeges, dan put je jezelf uit.

Ik zie het ook nog wel voor me dat Groenewegen buiten tijd wordt gereden eigenlijk. Dus je moet ook nog 1-2 personen laten wachten elke bergrit.

Viktrodriguez 17 juli 2021 om 08:50

Hun kansen op ritzeges zijn minstens net zo groot met Van Aert en Roglic in een klimploeg als met Groenewegen. Zelfs in een normale massaspurt in de naam van Van Aert. Daarnaast is een sprinter als Groenewegen alleen maar ballast in een klassementsploeg en dat weet de ploeg ook. Hij is geen sprinter die zijn kopman kan piloteren door het peloton en is daarnaast een behoorlijke antiklimmer. Komt daarbij kijken dat Groenewegen toch zeker 1 a 2 mannetjes voor zichzelf nodig heeft, omdat ie zijn eigen weg niet kan vinden.

Turtlehead 17 juli 2021 om 08:53

@Daniel noemt twee cruciale punten: Groenewegen heeft een grote trein nodig, dan nog twee controleurs/mannen die hem de bergen over krijgen.
Dat gaat hem bij TJV niet meer worden.

Bovendien heb je de eerste jaren alleen maar gezeul over de valpartij in Polen, met allerlei negatieve publiciteit. Dat wordt pas minder als hij (en Jakobsen) op verschillende plekken overwinningen hebben gehaald en dan ben je zo weer een of twee seizoenen verder.

Tomasz 17 juli 2021 om 09:03

Eens met al jullie argumenten. En toch is Groenewegen 1 van de speerpunten van TJV. Ik zou hem opstellen met 2 (allround) adjudanten. De andere 2 rond Roglic, Vingegaard en Van Aert.

Michelangelo 17 juli 2021 om 09:28

TJV heeft gezien wat er kan gebeuren als je alle eieren in 1 mandje legt. Nu wordt dit verbloemd door het verrassend goede presteren van Vingegaard, en de in mijn ogen verrassende zeges van Kuss en Van Aert. Maar voor hetzelfde geld was het net zo gegaan als de Giro van Quickstep dit jaar…

Ik denk dat een ploeg altijd op meerdere paarden moet kunnen wedden. Klassementsman mee en sprinter mee. Een klassementsman hoeft geen 4 man rond zich heen te hebben in de finale: 1 mannetje dat lang mee kan is genoeg, daarna moet ie het toch zelf doen. Daaromheen enkele goede allround renners die in principe goed genoeg zijn om aan redelijk hoog tempo de voet van de slotklim te bereiken. Maar die ook wat kunnen doen in de sprintvoorbereiding. En dan 1 goede leadout voor de sprinter.

Moet dus allebei kunnen….

Viktrodriguez 17 juli 2021 om 10:06

Groenewegen met twee adjudanten is een verspilling van een kostbare selectieplek voor een ploeg met de ambitie dat ding te winnen. SKY/INEOS rijdt ook niet voor niets al jaren rond zonder sprinter.

Daniel17 17 juli 2021 om 10:16

De allereerste keer namen ze Cavendish mee, maar toen waren er ook nog 9 man per team. Eigenlijk is het onrealistisch sinds het aantal renners is verlaagt naar 8 per ploeg, zeker als je met 2 klassementsrenners wilt starten.

Het is sowieso onrealistisch met van Aert in de ploeg, hij gaat eerder voor groen dan dat Groenewegen mee mag naar de tour.

Klaas Foppen 17 juli 2021 om 11:05

een wereldtopper?

mark peeters 17 juli 2021 om 15:43

Groenewegen heeft een trein nodig, Van Aert niet.

S.t.B 17 juli 2021 om 08:46

Miniem kansje, maar dan moet JV bereid zijn om van Aert samen met Teunissen de lead outs te laten doen.
Meer steun zal Groenewegen in de Tour zeker niet krijgen, en dan is het nog maar geheel de vraag of hij het voor elkaar krijgt lead out Wout voorbij te sprinten.
Als Dylan een beetje kloek is begint hij nu alvast met oefenen hoe hij zijn wagonnetje bij andere lead outs moet aanhaken.

platteprijs 17 juli 2021 om 08:53

Of Van Aert thuis laten.

Turtlehead 17 juli 2021 om 08:55

MvdP doet dat toch ook voor Merlier? Daar zijn Michel en José altijd vol bewondering over :)

Beer 17 juli 2021 om 09:58

Van Aert deed 2 jaar geleden hetzelfde voor Groenewegen. Ook daar plaveide hij de weg.

jooprioolpijp 17 juli 2021 om 12:53

Van Aert heeft inmiddels al meerdere andere rollen, en is in dat opzicht bij TJV niet te vergelijken met MvdP.

mark peeters 17 juli 2021 om 15:42

Groenewegen kan enkel spurten en sinds zijn schorsing kan hij niet meer met de beste spurters concurreren. Kijk naar zijn uitslagen in de Giro. Van Aert is sneller in de spurt en kan ook nog eens tijdrijden, klimmen en is bereid om te knechten voor de klassementsrijder. Rarara, wie zal geselecteerd worden voor de Tour 2022?

platteprijs 17 juli 2021 om 08:51

Ik denk dat sponsor Jumbo zich wel gaat roeren. Van Aert is leuk in Vlaanderen, maar dan gaat het om een bescheiden jaaromzet. Roglic, ondanks dat het een sympathieke vent is, boeit het grote publiek niet. En Vingegaard ook niet. Is zelfs voor het internationale Visma maar deels interessant. Dus als Plugge zich niet schikt en met een ploeg in de Tour wil starten die het grote Nederlandse publiek niet aanspreekt, zal Van Eert hem op de vingers gaan slaan (niet tikken!).

S.t.B 17 juli 2021 om 09:45

Visma heeft Scandinavische roots. Die vinden Foss en Vingegaard wel degelijk interessant. Roglic heeft een ongekend grote fanbasis buiten Nederland. Zijn ‘volgers’ overtreffen die van elke Nederlandse renner tot in de tiende macht. Van Aert zelfde verhaal. De grote Engelstalige wieler websites, dus die met een dagelijks aantal bezoekers waar WF peanuts bij vergeleken is, zijn lyrisch over al deze renners.
Van Eert zal ‘het grote Nederlandse publiek’ worst zijn omdat dit publiek allesbehalve groot is. Alleen bij het voetbal, schaatsen en F1 wil Jumbo inspelen op platte chauvinistische sentimenten. Die juichcape/dweilorkest sentimenten vind je alleen maar terug bij de supporters op de Alpe d’Huez. Van Eert begrijpt maar al te goed dat er bij het wielrennen qua vermarkten van chauvinisme geen droog brood valt te verdienen.

Viktrodriguez 17 juli 2021 om 10:10

Daarnaast is in Nederland traditioneel het algemeen klassement belangrijker dan ritzeges met een sprinter. Men ziet vaak zelfs liever een landgenoot eindigen achterin de top 10 dan diezelfde renner zich laat uitzakken en poogt ritten te winnen.

Kan me ook niet voorstellen dat het Van Eerd boeit wie er wint, zolang het maar iemand is in een geel-zwart shirt met Jumbo op de voorgrond. Het maakt namelijk voor de buitenwacht niet uit wie dat shirt draagt, terwijl het voor de sponsor ook niet uitmaakt wie erin rijdt.

platteprijs 17 juli 2021 om 10:32

En toch denk ik dat jullie ongelijk hebben. Want anders is Jumbo niet lang meer sponsor van een wielerploeg. Al dat geld gaat het bedrijf dan namelijk niks opleveren. Want het is echt niet zo dat als Roglic of Vingegaard de Tour wint, dat het grote publiek boeit. Terwijl een paar jaar geleden, ritwinst Teunissen en gele trui, winst ploegentijdrit, en later etappewinst Groenewegen dat wel degelijk enthousiasme en veel media-aandacht tot resultaat had. En ik geloof niet dat de wielersport een hobby van Frits is.

S.t.B 17 juli 2021 om 11:19

@platteprijs

Als een buitenlander op vakantie in Nederland boodschappen haalt en hij/zij staat voor links de Jumbo en rechts de Albert Heijn.
Hoe groot is de kans dat deze persoon de Jumbo instapt, en hoe groot is de kans dat deze persoon de Albert Heijn instapt. Reken maar dat de Jumbo kans
hoger is, dus van Eert heeft zijn investering sowieso terugverdiend.

Jumbo heeft zeer slim gekozen voor sponsoring van de sporten die net één trapje lager dan voetbal staan. Schaatsen en F1 gebruiken ze daarbij voor het nationalistische sentiment. Wielrennen verleend zich daar een stuk minder goed voor, en kun je dus beter als internationaal uithangbord gebruiken. Vond de overwinning van Teunissen ook geweldig, maar voor de ASO was het een nachtmerrie. Die willen een Fransman of buitenlander met naam en faam in het geel.

Theo H 17 juli 2021 om 11:20

@S.t.b.: Wat wil je nu eigenlijk zeggen over van Eerd? Het zal hem worst en hij begrijpt iets heel goed, maar wat is volgens jou nu zijn doelstelling?

S.t.B 17 juli 2021 om 12:27

@Theo H.

Dan moet je mijn bijdragen misschien iets beter lezen.
Jumbo gebruikt het schaatsen en F1 om nationalistische sentimenten te vermarkten.
Het wielrennen verleend zich daar niet goed voor omdat er maar drie (Tour)weken per jaar sprake is van een groot publiek/breed draagvlak. Tegemoet komen aan het sentiment meer Nederlanders in de ploeg te hebben is pas relevant als er het hele jaar door een groot Nederlands publiek naar wielrennen kijkt.
Jumbo zou wel gek zijn om te luisteren naar de eis van een ‘3 weken per jaar gelegenheidssupporter’.

Maak je een ploeg internationaler, dan creëer je ook een veel grotere afzetmarkt (dus omzet) voor de JV merchandise, vooral als de ploeg succesvol is. Shirtjesverkoop is een goudmijn, vraag dat maar aan merchandise afdeling van een willekeurige voetbalclub. Jumbo krijgt een flink percentage van de merchandise.

Internationale naamsbekendheid creëert daarbij een perfecte basis voor uitbreiding. Vooral als het team uit diverse nationaliteiten bestaat. In België schieten de Jumbo’s als paddenstoelen uit de grond, en elke Belg zegt Jumbo in één adem met van Aert.

En het voorbeeld wat ik al eerder aandroeg. Jumbo appelleert nu dankzij renners uit verschillende landen aan een veel groter publiek. Gaat een Deen, Sloveen of Italiaan op vakantie in Nederland naar de supermarkt, dan is de kans dat hij/zij de Jumbo binnenstapt een stuk groter dan een aantal jaar geleden.

Viktrodriguez 17 juli 2021 om 12:42

Zo groot is die goudmijn voor shirtjesverkoop nu ook weer niet, als je alle kosten er afhaalt.

platteprijs 17 juli 2021 om 12:51

@stb Voor Vlaanderen volg ik je (in Wallonië gaat het niet op), maar de rest van je verhaal vind ik drijfzand. Ik blijf erbij, Jumbo moet scoren met Nederlanders om profijt te hebben van de sponsoring. Liefst in de Tour, maar de Giro-winst voor Dumoulin zorgde ook voor veel exposure voor zijn toenmalige sponsor. De winst van Van der Poel in de Gold Race idem dito.

S.t.B 17 juli 2021 om 12:58

@Viktrodriguez

Limited edition is het toverwoord. Liefst nog ontworpen in samenspraak met de wielrenner. Publiek laten kiezen uit meerdere opties. Alle namen van de fans op het shirtje.
JV begint hier erg creatief in te worden, en dat is puur omdat ze hier een belangrijke inkomstenbron in zien.

S.t.B 17 juli 2021 om 13:18

@ platteprijs

Het Franse publiek roept al jarenlang precies hetzelfde, en de Franse ploegen geven hier grotendeels gehoor aan.
Gevolg.. De ploegen gunnen elkaar het licht niet in de ogen, winnen alleen secundaire koersen in eigen land. De ontwikkeling van veel talenten loopt ernstige vertraging op of stopt helemaal. Klassementsrenners schieten totaal in de stress als ze in eigen land moeten koersen (Pinot) of verkassen naar een buitenlandse ploeg (Bardet). Het Franse wielrennen verkeerd feitelijk in diepe crisis omdat ze juist zo nationalistisch georiënteerd zijn.

Theo H 17 juli 2021 om 13:45

@S.t.B.: Na uitbreiding is je mening me duidelijk, dank. Eens met je alinea over het sentiment, de rest heeft volgens mij niets met doelstelling van Eerd te maken (marketing van de wielerploeg staat helemaal los van kapitaalinjectie van de familie). Ieder zijn mening zal ik maar zeggen.

Derierre de la course 18 juli 2021 om 00:07

Er gaat echt geen hond extra naar de Jumbo omdat Groenewegen de Tour rijdt hoor.

mark peeters 18 juli 2021 om 19:26

Ja, inderdaad, laat die Van Aert maar thuis. Een renner die de bergetappe over de Mont Ventoux wint, daarna ook een tijdrit en tenslotte ook nog eens de spurt in Parijs is inderdaad publicitair niet interessant genoeg voor Jumbo Visma.

krypton 17 juli 2021 om 08:56

Groenewegen kan prima mee als je multifunctionele renners meeneemt, waar Roglic ook iets aan heeft. Dus een sprinttrein met Martin, Van Aert en Teunissen bijvoorbeeld. Dan Roglic met Kuss, Vingegaard en Kruijswijk erbij en je hebt gewoon een gebalanceerd team met meer dan genoeg ondersteuning voor allebei. Van Aert die z'n gang kan gaan in de etappes die te lastig zijn voor Groenewegen en klaar is Kees.

Veloburto 17 juli 2021 om 09:13

Jij laat dan Gesink thuis? Dat lijkt me een betere knecht dan Kruijswijk

S.t.B 17 juli 2021 om 10:17

@Veloburto

Kruijswijk is geen knecht. Hoog tijd dat hij het wordt, maar dan moet JV nu wel eens ophouden hem als half knecht/half kopman in te zetten. Gevoelsmatig kiest Kruijswijk dan telkens voor half kopman, zelfs al staat hij op grote achterstand. Dan heb je idd veel meer aan Gesink.

dit is mijn achterwiel 17 juli 2021 om 10:23

Je vergeet dat die knechten niet continu 100% kunnen geven. De ene dag vol voor de sprint en dan de volgende 2 cols over. Dat lijkt me teveel.

Scibby 17 juli 2021 om 10:33

Ik vraag me af als Kruijswijk mee mag volgend jaar, denk dat hij eerder zal richting op vuelta. en giro.

Veloburto 17 juli 2021 om 09:12

Van Aert kan prima de sprint aantrekken voor Dylan. Zou ik volgende keer gewoon Kruijswijk vervangen door Greenways

Klaas Foppen 17 juli 2021 om 11:07

Ik zou hem lekker thuislaten

Alfons Haavers 17 juli 2021 om 09:24

Ik vraag me af in welke mate het realistisch is om van Aert in de Tour te laten knechten voor zowel Roglic (of Vingegaard) als Groenewegen. Het gaat hier om 1 van de allerbeste renners van de wereld, die volgens mij ook geen 15-tal etappes meer als knecht aan de bak wil.

Dan kan je van Aert beter een ander programma geven met bv. eens een andere grote ronde en een paar andere jongens meesturen in de Tour voor Groenewegen.

Sowieso blijft het dan wel een moeilijke oefening om én voor Tour-winst te gaan én daar nog andere doelen aan te knopen. Met WvA gaat dat nu wel omdat hij zo allround is. Maar Groenewegen + 2/3 man voor 2/3?sprintzeges en je bent al een half team kwijt waardoor het klimvermogen om Pogacar onder druk te kunnen zetten sowieso mager uitvalt.

Jumbo heeft zich ook ontwikkeld tot echt klassementsteam. Met Dumoulin en Kruijswijk heeft het daarvoor de beste Nederlanders aan boord, alleen is het de vraag of die daar nog echt een toekomst in hebben. Je hebt dan wel nog Groenewegen als Nederlandse topsprinter, maar eigenlijk moet je daarvoor een ander team smeden dan wat ze nu hebben met meer focus op sprintvoorbereidingen, treintje etc. i.p.v. Tignes als tweede thuisbasis te hebben.

Zo evident is zo’n hybride team dan ook niet puur om de ‘Nederlandse identiteit’ te bewaren. Ook bij de concurrenten als UAE en Ineos staat het hele team in teken van een eindklassement. Die verslaan met een halfbakken klassementsteam dat ook nog eens op de sprints mikt lijkt me ook niet echt evident.

Daniel17 17 juli 2021 om 09:52

Ik zou het belachelijk vinden om knechten voor klassementsrenners op te offeren voor een sprinter, de ploeg wint toch wel etappes, ook zonder sprinter.

En het zou inderdaad ook respectloos zijn ten opzichte van WvA, hij is veel te goed om te knechten voor Groenewegen en voor de klassementsrenners. Het is heel zeldzaam om iemand van zijn kwaliteiten te zien werken voor anderen. Met dat betreft heeft hij totaal geen ego en is hij een geweldige teamspeler. Dat kan je van Groenewegen toch niet zeggen, die zei toch een paar jaar geleden dat op kop rijden te min was voor hem.

Ik hoop inderdaad dat de ploeg die nationalistische toon van de media gewoon negeert en doorgaat met het traject van de afgelopen 2 jaar.

Beer 17 juli 2021 om 10:00

Daniel17; prachtig verwoord, 100% mee eens. Zo mooi en beleefd krijg ik het niet geschreven.

mark peeters 17 juli 2021 om 15:35

Daniël17: +1, volledig met je eens.

Poeksel 17 juli 2021 om 09:37

Ruil met Van Wilder, iedereen blij (op Bol na).

platteprijs 17 juli 2021 om 12:55

Ik denk het ook, wie wil er nou in een ploeg van Spekenbrink fietsen!

lampje 17 juli 2021 om 09:38

Ik zie allemaal theorieën over de tourploeg van volgend jaar, maar Laporte en Dennis moeten waarschijnlijk ook nog mee. Dan is er al helemaal geen plaats voor Groenewegen. Hij zal toch naar een andere ploeg moeten als dit zijn ambitie is.

S.t.B 17 juli 2021 om 10:07

Klopt.
Neem nou eens een situatie waarbij er bij de volgende Tour o.a 10 sprintetappes en één ploegentijdrit op het programma staan. Zelfs dan moet Dylan nog vrezen voor zijn plekje.

Laporte zal sowieso meegaan. Al is het maar om hiermee de steun van de Franse pers en het publiek te krijgen. Tactische meesterzet van JV.

Viktrodriguez 17 juli 2021 om 10:12

Laporte is ook het type-sprinter die multi-inzetbaar is. Hij is een uitstekende tijdrijder, bovengemiddelde klimmer en kan waarschijnlijk beter Roglic begeleiden in een peloton dan Groenewegen ooit zal leren.

Aerosolo 17 juli 2021 om 10:17

En dan Gesink en Teunissen thuis laten? Qua kwaliteiten zou het redelijk logisch zijn, maar dan heb je met Kruijswijk nog 1 Nederlander over.

S.t.B 17 juli 2021 om 10:47

@Aerosolo

Laat Kruijswijk zich eerst maar eens omvormen tot een gedegen knecht.
Nu wordt er wel vaak gezegd dat knechtenwerk vrij onzichtbaar is, maar bij Kruijswijk moet je er echt met een vergrootglas bovenop.

platteprijs 17 juli 2021 om 12:58

Dit jaar was het EK vooral focus voor Jumbo. Volgend jaar hebben ze niets vergelijkbaars, dus gaat er een ploeg naar de Tour met of een herboren Dumoulin of met Groenewegen.

mark peeters 17 juli 2021 om 15:36

Of een ploeg zonder Dumoulin en Groenewegen maar met Roglic, Vingegaard en WVA.

PeterUitKampen 17 juli 2021 om 10:07

Ik denk dat DQS heeft bedongen dat waar Jakobsen start Groenewegen niet welkom is. Dus mocht Jakobsen volgend jaar de Tour (willen) rijden, wat ik zéér aannemelijk acht, dan zal daar geen Groenewegen aan de start staan.

Aerosolo 17 juli 2021 om 10:15

Heeft iemand van dqs of Jumbo dat eens gezegd? Welke aanwijzingen heb je daarvoor?

Daniel17 17 juli 2021 om 10:17

Groenewegen stond eerst wel op voor Wallonië, dus er is wel iets omgegooid. Maar dit lijkt me onwaarschijnlijk, zeker op lange termijn

Wheely 17 juli 2021 om 10:18

Ja natuurlijk, daarom is Kerstmis ook niet op 5 december, dat heeft Sinterklaas bedongen.

Aerosolo 17 juli 2021 om 10:18

En het NK reden ze allebei.

PeterUitKampen 17 juli 2021 om 10:28

@Aerosolo Reken maar dat er achter de schermen véél meer is besproken dan er publiek naar buiten komt.

platteprijs 17 juli 2021 om 12:59

Na Waterwappies hebben we nu ook al Tourwappies

mark peeters 17 juli 2021 om 15:45

Onzin, waar haal je dit vandaan? DQS bepaalt enkel welke renners van hun ploeg mogen starten. Ze hebben geen enkele inspraak in de selecties van andere ploegen. Graag je bron vermelden (indien die bestaat)!

Gr.R. 17 juli 2021 om 20:25

@platteprijs: Wieler Wappies…

Deel Koeper 17 juli 2021 om 10:19

Hij is het offer dat je moet brengen (deel van de ploeg opstellen in functie van hem) ook gewoon niet waard. Puur sportief dan en bij deze ploeg. Hij wint gemiddeld 1 ritje per Tour, dan heeft de ploeg genoeg andere opties die hetzelfde kunnen halen zonder bijhorende entourage. Het is geen Ewan/Cav/Kittel/… die er 4 gaat winnen en kans heeft op groen. In dat geval zou je nog kunnen gaan twijfelen.

En in een ploeg van multifunctionele renners, die meteen moeten kunnen omschakelen naar een andere prioriteit als de omstandigheden dat vereisen, is zo’n eenzijdige renner gewoon ballast.

En heeft 4 ritjes in de Tour en niets in de Giro en de Vuelta. Als hij als één van de snellere van zijn generatie wil herinnerd worden, dan mag dat ook eerst eens wat aangedikt worden. Lijkt me dus evident waar hij moet opgesteld worden.

Johnny7 17 juli 2021 om 10:25

Ik vond het al vreemd dat ze het contract van Groenewegen en Roglic destijds tegelijk hebben verlengd. Dit was al voor het ongeluk en het was al duidelijk dat TJV de komende jaren alle ballen op de overwinning in de Tour gingen zetten. Dus ik ben benieuwd wat ze destijds aan Dylan hebben beloofd?

Op dit moment denk ik dat Groenwegen een nieuwe ploeg moet zoeken die hem met minimaal 3 man naar de Tour wil sturen. Op zijn oude niveau zal hij toch aardig wat ritten gaan winnen de komende jaren.

Verweggistan 17 juli 2021 om 10:40

Ook ik vond het al vreemd bij de contractverlengingen van Roglic en Groenewegen, beide tot 2024 ofzo. Terwijl het bijna niet te doen is om ze beide in de Tour te hebben. Een keertje Groenewegen naar de giro kan natuurlijk, maar niet ieder jaar. Maar ik zou het wel leuk vinden als Jumbo met een vrijbuiters/sprintteam naar de Tour kwam. Groenewegen, Teunissen, Roosen, van Aert voor de sprint, Dumoulin in een vrije rol, Kuss en Bouwman voor aanvallen ik de bergen, Jos mee voor de hele dag op kop voor Dylan.

DuMoullemAert 17 juli 2021 om 10:47

Van Aert gaat de komende jaren voor de groene trui in de Tour de France dan lijkt mij dat er geen plek voor Groenewegen meer is in de tour selectie.
Groenewegen kan dan de Giro en de Vuelta doen.
Alleen in het geval dat Wout van Aert geblesseerd zou zijn kan Groenewegen naar de Tour.

platteprijs 17 juli 2021 om 13:01

Het is drummen bij Jumbo en dat gaat repercussies krijgen. Het zou mij niet verbazen als Van Aert zijn huidige contract niet zal uitdienen.

mark peeters 17 juli 2021 om 15:37

Het zou me meer verbazen moest Groenewegen zijn contract uitdoen …

RodyTur10 17 juli 2021 om 22:57

Roglic en Van Aert zijn de absolute wereldtop. Die moet je behouden.
Die laat je niet vertrekken om een sprinter tevreden te stellen.
Van Aert > Groenewegen.

de adelaar 17 juli 2021 om 11:47

Groenewegen gaat naar Cofidis is mijn gok

Dr op en dr over 17 juli 2021 om 11:58

Eerst maar eens afwachten of Dylan überhaupt nog iets gaat winnen op world tour niveau voordat hij deelname aan de Tour de France in de mond neemt.

Ik zou hem sowieso al niet meenemen. Hij is slechts interessant voor die paar fans die enkel juichen bij Nederlands succes, maar heeft verder nul komma nul meerwaarde voor een Tour team. Hij kan niet tijdrijden (In het geval van een ploegentijdrit toch wel handig.), en heeft al moeite om de eerste de beste viaduct over te komen.

Dus voor mij een dikke nee.

lepel 17 juli 2021 om 20:37

Ik denk dat 0,0 meerwaarde wel erg overdreven is voor iemand die al tourritten in sprints heeft gewonnen. En een TTT is ook een heel andere discipline dag solo tijdrijden, volgens mij kun je daar als sprinter ook best je steentje bijdragen.

Ik denk dat je vooral bedoelt dat hij niet veel extra waarde heeft in een team dat alleen vol wil gaan voor de gele trui?

Dat ze bij Jumbo genoeg andere (en misschien wel betere) opties hebben lijkt me duidelijk, maar een goede Groenewegen kan altijd van nut zijn in de ploeg.

Dr op en dr over 17 juli 2021 om 21:11

@Lepel …> Ja ik verwoorde het idd een beetje verkeerd. Uiteraard heeft Dylan wel z’n meerwaarde, want uiteindelijk is hij wel een kei goede sprinter. Een sprinter die bij vele teams een absolute meerwaarde zou hebben.

Maar bij Jumbo-Visma waar geel in Parijs het hoofddoel is, zie ik hem nog maar moeilijk een “TdF” plekje bemachtigen.

Beer 17 juli 2021 om 21:20

Groenewegen werd gewoon knal uit de wielen gereden in de vorige Tour-TTT. Teamplayer van Aert stond hem bij de finish op te wachten.

Merlinappa 18 juli 2021 om 07:26

Toen lag ie de dag ervoor ook flink op de grond Beer, dan is dat niet zo gek.

Overigens zijn sprinters vaak juist goed in TTTs, omdat het korte inspanningen zijn en sprinters vaak snel herstellen. Die kunnen prima een harde kopbeurt van een minuut doen, en dan in het wiel herstellen.

Beer 18 juli 2021 om 07:52

Die valpartij zou een rol kunnen gespeeld hebben, al kan ik me dat zo niet uit de commentaren van toen herinneren.

Kan je verder één goede ploegentijdrit van Groenewegen opnoemen? Er zijn idd sprinters die heel sterk waren in ploegentijdritten (Boonen, Museeuw…), maar one-trick-pony Groenewegen hoort daar volgens mij niet bij.

Merlinappa 18 juli 2021 om 09:34

3e in de eneco tour 2016, toen bleef ie er gewoon bij. Verder heeft ie praktisch geen TTT's gereden.

Dylan lag na de valpartij helemaal open en had nauwelijks geslapen. Vrij evident dat je dan niet zo hard kan rijden als normaal. Daarnaast vind ik 'one trick pony' wel wat tekort doen. Naast sprinten kan ie ook prima waaierrijden, en we hebben 'm ook goed in de aanval gezien op het jongste NK.

Beer 18 juli 2021 om 09:40

De bikkie bankie en 1 waaierrit in PN. Oké!

Merlinappa 18 juli 2021 om 10:24

Ik heb nergens gezegd dat Groenewegen goed is in TTT's, ik heb gezegd dat sprinters er vaak goed in zijn Beer.

Maar hey, blijf lekker Ollanders bashen ouwe Vlaming! ;)

Tomasz 18 juli 2021 om 10:43

Jammer van het anti-supporteren in dit draadje. Voor een renner die 60 profzege heeft behaald, waarvan 4 in de Tour mag toch wel iets meer respect worden getoond. Je mag zijn actie in Polen sterk veroordelen, zijn palmares verdient slechts waardering en credits.

jooprioolpijp 17 juli 2021 om 13:03

Ik zie Groenewegen de komende jaren ook niet in het shirt van TJV een grote ronde rijden, de hele teamontwikkeling gaat een andere kant uit. Klassement, tijdrijden, multi-inzetbare sprinters etc. Daarmee kan Groenewegen nog steeds van veel waarde = overwinningen zijn in allerhande sprintkoersen waar als WT team ook gestart moet worden. Als hij daar geen vrede mee kan hebben is een transfer logisch. Bora? Bahrain?

Pole Pole 17 juli 2021 om 13:22

Na wat is gelezen heb van Plugge is die kans nihil. Ik zei het in 2020 al. Als Groenewegen in de Tour wil sprinten moet hij naar een andere ploeg.

KennyKlimmen 17 juli 2021 om 13:49

In goed overleg uit elkaar gaan dan, zou ik zeggen. Ik zie geen plek voor Groenewegen in een tourploeg.

Marco Willems 17 juli 2021 om 14:02

Gaat ‘m niet worden vriend. Moet sowieso maar eerst zien op niveau te komen en te kunnen winnen en zolang TJV geen Tijdwinst heeft geboekt gaan alle ballen daarop. Dan is er geen plaats voor een pure sprinter, al helemaal niet als je Wout meeneemt.

Reiger 17 juli 2021 om 14:03

Volgens mij is het zinvoller om een sprinter beter te omringen dan een klassementsrenner. Positionering voor een sprint is toch vele malen bepalender dan die voor een bergreus? Ik snap ook niet zo goed waarom WVA zich zo lang uit elkaar trekt in een bergrit. In dienst van.. noemt men het. Volgens mij is het een zinloze inspanning tenzij je de leiderstrui in de ploeg hebt. Gewoon de kopman laten aanhaken bij de besten en zoek het maar uit voor de rest. Het is natuurlijk best indrukwekkend wat Wout doet in dienst van de ploeg maar het rendement van zijn inspanning voor de kopman lijkt mij nihil. Hij kan veel beter meer aan zichzelf denken en overal waar hij kan winnen. TJV is volgens mij niet de ploeg die Wout én Dylan het beste ondersteunt waar nodig. Het is een ploeg voor een klassement en de rest hangt af van toevalligheden en/of de grote klasse van een renner die het dan in zijn eentje moet oplossen en het dan ook vaak doet..
Voor beiden geldt dan ook dat ze óf eisen stellen over betere ondersteuning voor hen óf een andere ploeg zoeken.

Headlines

Materiaalzone

Populair