Dylan Groenewegen vierde: “Het was genieten om er weer tussen te zitten”

zondag 9 mei 2021 om 17:44
Dylan Groenewegen vierde: “Het was genieten om er weer tussen te zitten”

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen is helemaal terug. De sprinter van Jumbo-Visma mengde zich in de finale van de tweede etappe van de Giro d’Italia in de massasprint en eindigde uiteindelijk als vierde. Vlak voor de meet hield hij even zijn benen stil, wat hem een plek kostte. “Derde was wel leuker, maar dat is een foutje dat ik maak anders word ik derde inderdaad”, zegt hij tegen WielerFlits.

De finale was behoorlijk technisch. “Er worden altijd risico’s genomen”, weet Groenewegen. “Het was wel heel hectisch, maar je leeft op dat moment in een tunnel. Je beweegt mee met het peloton en dat is niet anders dan altijd. Achteraf zie je op de beelden dat het misschien hectisch is, maar het was genieten om er tussen te zitten.”

Groenewegen voelde zich goed. “Een vierde plek na negen maanden afwezigheid, daar moet ik blij mee zijn. Maar ik ben een winnaar en wil altijd meer, al is een vierde plaats niet zo slecht in mijn eerste sprint”, zegt hij. “De benen zijn perfect, dus ik kijk uit naar de volgende sprint.”

“De ploeg reed ook sterk, ze deden goed werk. Dit is mijn eerste keer met David Dekker en Edoardo Affini. Door hen zat ik goed geplaatst”, blikt hij terug. “De sprint zelf ging vrij goed en beter dan verwacht. Soms moet je net de juiste beweging maken. Dat is de eerste keer weer. Het was soms even wennen, maar het liep goed. Ik moet de sprint misschien eerder aangaan. Maar dat gevoel moet ik hebben en dat zelfvertrouwen moet ik hebben.”

“Ik had geen angst. Ik ging in de flow mee van het peloton, dus dat was fijn. Het is nu verder kijken”, aldus Groenewegen.

Dit artikel delen:

44 Reacties

Rufusvb 9 mei 2021 om 18:00

Mooi om te lezen, hopelijk volgen er nog wat mooie sprints!

Tuttibellacosa 9 mei 2021 om 19:01

Vele hoop ik zelfs! Deze jongen mag zich wat mij betreft weer volledig aan zijn sport gaan wijden. Laat de juristen het verder uitvechten en de meningenfabriek sluiten.

fietsvriend 9 mei 2021 om 18:05

Één terug, mooi, nu Fabio nog.

Tuttibellacosa 9 mei 2021 om 19:13

Exact. Die gun ik ook een frisse herstart!

Guushovd 9 mei 2021 om 19:55

Helemaal mee eens

Nillus 9 mei 2021 om 22:06

Helemaal spot-on !
Als die 2 weer eens tegen elkaar zouden kunnen sprinten….

El-Imbattide 9 mei 2021 om 18:12

Goed om te horen dat hij weer als vanouds door het peloton kan bewegen. Hij mag stilaan weer aan sportief succes gaan denken, zoals het hoort!

jv88 9 mei 2021 om 18:42

Mist nog wel de echte versnelling zo lijkt. Maar goed dit is voor nu al positief en hij zat net te ver!

Julius de Wal 9 mei 2021 om 18:45

Ik vind niet dat Dylan dit nu al verdient. Eerst maar eens afwachten of Fabio zijn niveau ooit weer kan halen.

boehoe 9 mei 2021 om 18:57

Ach verdienen. Als hij wint is het verdiend anders niet. Sport is heel simpel.

Tuttibellacosa 9 mei 2021 om 19:02

Gelukkig gaat u er niet over.

HJJH 9 mei 2021 om 19:02

Daar ben ik het mee eens.

Jasper van Grieken 9 mei 2021 om 19:14

Pardon?
Julius zou je me eens uit willen leggen waarom Groenewegen dit niet verdient?

Emergo 9 mei 2021 om 19:17

@Julius
Kletskoek.

Olly 9 mei 2021 om 19:30

@Julius hahaha, wat een mening.
Ik hoop gewoon voor het wielrennen dat ze allebei terugkeren op het hoogste niveau. Dat is goed voor het wielrennen, en volgens mij gaat het op deze site hier over.

Rufusvb 9 mei 2021 om 19:43

Tsja, snap de emotie wel maar in de ‘grote mensen wereld’ gaat het niet zo.

Geert Kroezen 9 mei 2021 om 20:36

Idiote reactie. Sprinten is een risico, hopelijk zorgt het incident voor wat nettere sprints maar zoals het er naar uit ziet gaat dat niet gebeuren. Die kwam van Sagan moet volgens deze redenering ook bestraft worden met uitsluiting. Als die op zijn hoofd was gevallen had het klaar kunnen zijn, het is dezelfde gedachte als dat er pas aan veiligheid hoeft te worden gedacht als het mis gaat. Schuld ligt geheel bij UCI die toepasselijk moet straffen zodat er netter gereden wordt. Wanneer je uit een ronde wordt gegooid na een flinke kwak wordt het de volgende keer minder snel gedaan. Daarnaast is de UCI er voor dat het veiliger wordt qua hekken en dergelijken. Op dit moment doet iedereen maar wat die wilt.

jv88 10 mei 2021 om 10:56

Wat een onzin. Hij heeft zijn zwaar overdreven straf toch gewoon uitgezeten. Pff word ik toch moe van zulke mensen.

Michelangelo 9 mei 2021 om 18:52

Was met de bocht uiteindelijk een lastige sprint. Te vroeg op kop, en je bent de sjaak. Te laat op kop, en je moet door de buitenbocht.

Voor mij niet vreemd dat juist Merlier deze sprint wint. Hij is namelijk iemand die van ver kan aangaan en dat vast kan houden. Net als een goede Groenewegen. Terwijl een sprint als deze weer wat lastiger is voor types als Ewan, aangezien er weinig bewegingsruimte is om van wiel naar wiel te gaan. Alles blijft immers in de binnenbocht.

Ik vond het mooi dat Groenewegen zich weer smijt. Hopelijk snel beloond met een mooie overwinning.

Olly 9 mei 2021 om 19:32

Helemaal mee eens, jammer dat Fabio in Algarve niet alvast ook zoiets heeft kunnen doen.

Dion 9 mei 2021 om 18:56

4e perfect, als gister 7e ook goed was. Blij dat ze er allemaal weer zijn.

WernerFranke 9 mei 2021 om 21:25

De ene is wel niet van een brug gevallen

Dion 10 mei 2021 om 07:36

Klopt. Maar heeft wel de hele wereld over zich heen gekregen. Zit/zat mentaal in een zwaarder pakket.

Dikke vrouw 9 mei 2021 om 19:12

Genieten Dylan…

horsm 9 mei 2021 om 19:49

Affini deed een mooie leadout! Zou ik een vaste plek in de trein geven.

Wheely 9 mei 2021 om 20:01

Hield wel te vroeg zijn benen stil had ook derde kunnen worden.

Romāns Vainšteins 9 mei 2021 om 20:15

Dat is in ieder geval niet meer de ‘podium of jodium’ mentaliteit.

Medicijnman 9 mei 2021 om 23:21

Leek wel of hij door zijn versnelling trapte toen hij aan wilde zetten

Groetjesaandevoetjes 10 mei 2021 om 01:06

Ging ook al snel zitten toen bleek dat hij niet kon winnen.

antilek 9 mei 2021 om 20:20

Jammer ik had op meer gehoopt, maar dat je alweer meedeed in het sprintersgeweld is dit al een overwinnig.

Romāns Vainšteins 9 mei 2021 om 20:25

Ja, je deed het geweldig en wanneer je het nog net iets beter doet kom ik er aan om jou te bedanken Dylan!

jopie777 9 mei 2021 om 20:27

Als je iemand in coma hebt gereden en daarna geen excuus kan maken dan ben je voor mij de meest laffe ego die bestaat. Geen enkel respect voor die gast

Al Phila 9 mei 2021 om 21:15

@jopie777 Als Fabio een goede helm had gedragen (en niet één die al tijdens het in de lucht vliegen van zijn hoofd los kwam), was hij wellicht nooit zo zwaar gewond geraakt….. Raar dat Pat deze sponsor niet aanklaagt.

Romāns Vainšteins 9 mei 2021 om 21:23

Kijk, als het daadwerkelijk allemaal de rechtbank in gaat heb je nog kans dat Jumbo stelt : hij had zijn helm niet goed vastgemaakt. Ik denk niet dat het eerlijk is om alle pogingen vanuit de juristen in de mond van de renners te leggen, die moeten gewoon hun werkgever volgen.

Bikeslave54 9 mei 2021 om 22:01

Die Jopie777 begrijpt er helemaal niets van

Wim Kruithof 9 mei 2021 om 22:03

jopie, tenzij je in de zaal aanwezig was, oordeel je vanaf de zijlijn. Ofwel, geen idee van de details en roeptoeteren wat vanuit DQS geraaskald wordt.

Maar zo ieder het zijne. Ik heb juist na de Twitteronzin van Jakobsen een groot deel van mijn respect naar hem verloren.

Groenewegen (en sowieso heel kamp Jumbo-Visma) toont zich een hele heer en het keffen, blaffen en bijten van het DQS kamp is naar.

Maar ja, uiteindelijk zijn wolven vooral bekend om het huilen.

Limal 9 mei 2021 om 20:36

Ik gun het Fabio net iets harder, maar zal ook blij zijn voor Dylan als hij weer met de overwinning kan aanknopen. En die kans zit er deze Giro dus blijkbaar al in.

Eddy Vroemm 9 mei 2021 om 21:38

Gunde het Fabio ook iets meer tot eerder deze week. Maar sinds hij er juridisch met gesterkt been ingaat ben ik wel een beetje klaar met zijn slachtofferrol.

Wim Kruithof 9 mei 2021 om 22:05

Eddy Froome +1

Limal 9 mei 2021 om 23:01

De ene kan zich vanwege schuldbekentenisoverwegingen niet excuseren en zegt dat alles weer koek en ei is om de boel juridisch te minimaliseren, de ander onderlijnt het eerste en betwist het laatste, ook vanuit juridische overwegingen. In dat steekspel is de ene niet significant beter of slechter dan de andere. Ik blijf daarom Jakobsen meer slachtoffer vinden dan Groenewegen, zelfs al vind ik het triest als het zou eindigen in de rechtbank. Dat ze maar snel beide terug koersen kunnen winnen!

jv88 10 mei 2021 om 11:01

Ik gunde het beide. En nu nog steeds wel. Maar mijn symphatie ligt momenteel wel een stuk meer bij Dylan. Het gaat mij namelijk ook op de manier waarop Limal. Via sociale media en met goed bedachte timing. Meteen uit emotie zou ik me nog kunnen voorstellen. Maar nu is het hypocriet door over de inhoud te praten in een tweet, terwijl je de ander dat verwijt. Dat vind ik gewoon triest! Alsnog gun ik Fabio het beste uiteraard. Maar gun hem ook een andere ploeg!

Limal 10 mei 2021 om 11:21

Ik weet niet hoor, ik kan me best voorstellen dat het voor Fabio als een bijkomende klap in het gezicht voelde dat Dylan terzijde opmerkte dat alles weer goed en wel was na dat gesprek. Een gesprek waar een psychisch en fysisch zwaar getekende Fabio (om juridisch begrijpbare redenen) niet de 'closure' kreeg die hij nodig had, namelijk excuses. Dat hier advocaat-geschreven tweets op volgden vind ik op zich heel spijtig, maar ik kan ergens ook begrijpen dat het daartoe gekomen is. Als jij van de weg gemaaid wordt door een automobilist en die zegt zelfs geen sorry, dan zou je ook eerder geneigd zijn om het er niet zomaar bij te laten. En dan volg je de adviezen van je advocaat op.

Nogmaals, ik vind het spijtig hoe het zich ontwikkelt, maar kan van beide partijen de beweegredenen begrijpen en zie op ethisch vlak niet veel verschil tussen de twee.

tvm 9 mei 2021 om 21:47

Podium of …? Het werd vierde, dus opnieuw geen podium, net als zijn laatste sprint voor de winterstop.

Johnny7 10 mei 2021 om 09:32

Denk dat hij snel weer op niveau zit om etappes te gaan winnen. Ziet er goed uit qua niveau momenteel.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair