Dylan Groenewegen was maandag niet in staat om het peloton van de Giro d’Italia te volgen in de heuvelzone. Daardoor kon de kopman van Jumbo-Visma niet meesprinten in Foligno. “Dit is helaas het doemscenario dat zich uiteindelijk voltrekt”, reageert ploegleider Arthur van Dongen na afloop.

“We hadden vooraf meerdere scenario’s voorspeld. Ook met dit scenario hadden we rekening gehouden”, aldus Van Dongen. “Tot aan de heuvelzone verliep alles goed, maar daarna versnelde BORA-hansgrohe en moest Dylan eraf. We hebben vervolgens nog geprobeerd om met David (Dekker, red.) de beklimming te overleven, maar ook hij kon het tempo helaas niet volgen.”
De ploegleider noemt het parcours van de rit naar Foligno ‘erg verraderlijk’. “Het is een gemiste kans, maar we hebben er als ploeg alles aan gedaan om onze sprinters in het peloton te houden en in stelling te brengen”, geeft Van Dongen aan. “Verder zijn al onze renners in orde. Na tien dagen koers zal iedereen blij zijn met de eerste rustdag. Daarna kunnen we met frisse moed beginnen aan de resterende anderhalve week.”
In de eindsprint speelde Jumbo-Visma geen rol van betekenis. Jos van Emden probeerde het nog wel op de verrassing te spelen, maar die poging mislukte. Uiteindelijk werd Tobias Foss de beste renner van de ploeg op de 37ste plaats. Groenewegen kwam uiteindelijk als 168ste over de finish, in een groepje op ruim tien minuten achterstand.
45 Reacties
Het is al mooi, dat Dylan de 1e. rustdag heeft gehaald.
Dat geldt natuurlijk ook voor David Dekker.
Kom op zeg kelderfan, je verwachtingen zijn wel echt extreem laag als je het al mooi vindt dat Groenewegen en Dekker de eerste rustdag hebben gehaald…
@Xevar Hij is gewend om Kelderman te supporten, voor hem is het ook vaak al een hele prestatie om de eerste rustdag te halen.
Dus kennelijk zijn mijn verwachtingen ook laag.. ik hoop natuurlijk ook op meer maar voor Dekker is het de eerste GT, en Groenewegen de eerste koers van het jaar. Voor bij de renners is uitrijden het belangrijkste doel om er later de vruchten van te plukken.
Voor Dekker is dat inderdaad erg mooi en alles wat je kan verwachten voor een neoprof die een grote ronde debuut maakt.
Groenewegen heeft gewoon niet genoeg skills om echt mee te kunnen op de meeste WT-parcoursen, en na zijn lange pauze is dat extra moeilijk.
Schrale troost voor zijn vroege lossen: als ook Nizzolo eraf moet vlak voor de top, dan had ie het toch niet bij kunnen benen.
@turtlehead – vooralsnog heeft Groenewegen genoeg bewezen TDF etappes te kunnen winnen en GT’s uit te kunnen rijden. Dat hij niet de beste klimmer is lijkt me duidelijk maar dat hij hij niet genoeg skills heeft is onzin, hij heeft zich niet echt specefiek kunnen voorbereiden en zijn Giro deelname was een last minute call.
Kortom, nogal opportunistisch wat mij betreft als je naar resultaten in het verleden kijkt.
Ik weet niet of je die kopbeurt van van Emden wel een demaragge kan noemen, kwam amper de voorste renner voorbij.
Hangt er vanaf hoe je het uitspreekt.
Het was een demo raggen.
Groenewegen had lekker na Hongarije moeten gaan. Daar had het al het zwaar genoeg geweest een rit te winnen en tevens koers hardheid op te doen.
Er komen nu 2 lastige etappes aan om te overleven alvorens nog 1 sprintkans in Verona te hebben. Na Verona zal hij wel afstappen, want Monte Zoncalan moet je hem niet aan doen.
Ik denk dat deze giro aanpoten, lijden en tekortkomen wel leerzaam kan blijken in zijn revalidatieproces. Hij is iig door de zure appel heen in het peloton en media en weet weer hoe veel toewijding, geluk en wijsheid het kost om überhaupt aan spurten toe te komen op dit niveau.
Wat was precies de meerwaarde geweest van Hongarije?
Ik heb geen verstand van fysica etc. maar ik hoor altijd zeggen dat een grote ronde met niets te vergelijken is qua wat het met je lichaam doet, ook op de lange termijn in positieve zin. Ik denk dus niet dat hij dezelfde hardheid op zou doen in Hongarije. De koers is veel korter en het niveau lager. Ik verwacht geen ritzege meer van Groenewegen, maar ik heb wel goede hoop dat hij door het rijden van de Giro een grote stap gaat zetten richting zijn oude niveau.
Waarom zou hij na Verona afstappen ? Laat hem nog maar een paar bergen verteren, wordt ie weer grote jongen van.
Dat Groenewegen er tot nu toe niet aan te pas komt is opzich nog wel logisch na afgelopen jaar. En hij was natuurlijk altijd al een van de slechtst klimmende sprinters.
Maar vooral Dekker stelt me wel teleur tot nu toe hoor. Die komt er zelfs als wagonnetje in de sprinttrein geen moment aan te pas en kan Affini en van Emden meestal amper volgen..
De teleurstelling zal vooral komen omdat hij onlangs na een paar goede uitslagen, door menigeen direct op het schild is gehesen.
Dit is een flink stapje hoger, geef die jongen gewoon de tijd!
In meerdere opzichten is het deze Giro vooral investeren voor Jumbo. Dat zijn ‘we’ natuurlijk niet echt meer gewoon.
Maar hé, ze doen nog mee! Dat was vorig jaar wel anders.
Dat is toch echt wel te matig voor deze ploeg hoor. Je mag hier toch minimaal verwachten dat ze een ritzege boeken. Tot nu toe is het allemaal heel pover van TJV. Ze moeten elkaar ff flink wakker schudden op de rustdag morgen. Met Foss, Dekker, Bennet, Groenewegen toch genoeg kwaliteit in de Giro om er nog wat moois van te gaan maken!
@Krakowic ik vind je verwachtingen eerlijk gezegd wat te hoog. Deze Giro is Dekkers eerste GT en Groenewegen heeft een jaar lang niet gekoerst. Foss is een groot talent, maar meer ook niet. Alleen Benett valt echt tegen t.o.v. wat je mag verwachten, maar vooralsnog vind ik niet dat TJV met dit materiaal onder de maat presteert.
Ik vind allereerst dat je TJV moet beoordelen op basis van de kracht van het hele team, niet alleen op basis van de selectie die hier start. Als je die maatstaf aanhoudt, dan mag je absoluut meer verwachten.
Ik vind het ook raar om te spreken van ‘investeren’, dit is de Giro en niet de ronde van Hongarije. Het is topsport op het allerhoogste niveau, dat gaat maar om één ding: winnen. Ze hebben nog 1,5 week om dat te bereiken, dus geen man over boord. Maar het moet beter dan dat het tot nu toe gaat.
@krakowic “Ik vind allereerst dat je TJV moet beoordelen op basis van de kracht van het hele team, niet alleen op basis van de selectie die hier start. Als je die maatstaf aanhoudt, dan mag je absoluut meer verwachten.”
Klopt, ik vind ook dat ze de intrinsieke klasse van een Roglic en van Aert beter moeten benutten in deze ronde…??
Logisch redeneren, het is niet iedereen gegeven. De maatstaf baseer je op de sterkte van de hele ploeg: een van de grootste en sterkste ploegen in de WT. De selectie die in de Giro rijdt, is een afgeleide van die ploeg en moet je dus langs diezelfde maatstaf beoordelen. Natuurlijk houd je er dan rekening mee dat WvA en Roglic niet rijden, maar dat betekent toch niet dat je niks meer mag verwachten van zo’n sterke ploeg?
De vergelijking gaat niet helemaal op, maar als Ajax in een minder sterke opstelling verliest van een amateurploeg in de beker, dan ga je je toch ook niet verschuilen achter je zwakkere opstelling?
Het is hoe je het bekijkt.
Uiteindelijk heeft TJV deze Giro ongeveer net zoveel gewonnen als pakweg DQS. Mocht Evenepoel komende etappe een oplawaai krijgen en uit het klassement vallen, dan kun je eigenlijk hezelfde zeggen van Quickstep.
Bij TJV is de klassementsman door de mand gevallen. En het mag duidelijk zijn dat men op volle oorlogssterke naar de TdF wil, en dat hier (met alle respect) de “B-ploeg” aan de start staat. Dus niet de puntenpakkers Roglic en Van Aert, geen vaste top 10 renner Kruijswijk, geen brommers als Gesink of Martin. Maar met een terugkerende Groenewegen, die duidelijk wedstrijdritme en hardheid tekort komt.
Is dat erg? Wat mij betreft niet, ik denk dat er meer ploegen zijn die niet op volle sterkte gekomen zijn, en ook niet zoals Ineos in elke grote ronde twee groterondewinnaars kunnen opstellen als ze zouden willen.
Ik hoop vooral dat TJV gebruik gaat maken van het feit dat ze met hun b-ploeg zijn, en gewoon lekker gaan koersen. Dekker een keer mee in de ontsnapping, Bennett een lange aanval in de bergen. Gewoon er wat van proberen te maken.
En wie weet moeten we op het eind van de 3 weken (het echte afrekenmoment) wel tot de conclusie komen dat ze het niet eens slecht hebben gedaan.
@Krakowic,
Vergelijk je nu de Giro en dit deelnemersveld met een amateurvoetbalploeg in de beker? Als Ajax, laten we zeggen, in de Europa Cup met een B-eftal van een Europese topclub verliest dan zal dat door menigeen toch echt als een verzachtende omstandigheid gezien worden.
Dat wil niet zeggen dat je niet kritisch mag zijn op TJV en vooral op de ploeg die ze hier opstellen, maar enigszins perspectief is toch wel op zijn plaatst zou ik zeggen.
Voor mij onderstreept deze Giro juist dat TJV, ondanks een aantal wereldtoppers, in de breedte nog ietsje te kort komt om zich echt naast DQS en Ineos te mogen plaatsten.
@Krakowic
Vergelijk je nu Bora, Merlier, Evenepool en Bernal met amateurs?
Vraag me zolangzamerhand af met hoeveel worst case scenario’s TJV naar de Giro is afgereisd. Tot nu toe is het commentaar op elke tegenslag dat ze het vooraf hadden ingecalculeerd, en de tegenslagen beginnen zich aardig op te stapelen. Natuurlijk kan het tij nog altijd keren, maar morgen in ieder geval geen polonaise rustdag.
Voor vandaag hoef je ook niet gestudeerd te hebben in de hogere wielerkunde om een paar scenario’s te voorzien. Ik denk dat het vooral verklaren is van wat we hebben gezien, bijvoorbeeld in het geval van Bennett, dan roepen dat ze dit wel vooraf voorzien hadden.
Doemscenario vandaag was buiten tijd komen.
Na doem heb je altijd nog doemer en doemst. Eigenlijk valt het dus best mee, vooral omdat dit scenario best realistisch was.
Als je het parkoers zag was het niet heel verwonderlijk dat er wat sprinters zouden afvallen als er een ploeg tempo zou maken.
Vandaag was TJV niet goed genoeg. Klaar.
Gisteren hebben ze ballen getoond. Als ze dat blijven doen worden ze misschien nog een keer beloond. Al zal het nog moeilijk worden om deze Giro na afloop als ‘geslaagd’ voor TJV te beschouwen.
De Giro als ‘geslaagd’ afvinken zal voor TJV een helse klus gaan worden.
Ineos zal elke gelegenheid grijpen om Bernal zijn boni’s te laten sprokkelen voor genoeg TT marge. De bergetappes kun je dus al haast doorstrepen.
Het moet gebeuren in de overgangsetappes en zal Foss zich maar gedwongen op achterstand moeten laten rijden om in die etappes voor ritwinst te gaan. Bennett zie ik eerlijk gezegd geen potten meer breken.
Jos Klimt wel behoorlijk deze Giro. Koop je niet veel voor, maar hopelijk haalt hij nog eens een mooi resultaat. Hup Jos!
Inderdaad. Ik zou Jos wel eens in de vlucht van de dag willen zien ipv eeuwige knecht.
toch knap.
TJV had nog wel wat meer kunnen doen. Namelijk iemand proberen mee te sturen in de kansloze vlucht, om deze wat minder kansloos te maken. Jos van Emden bijvoorbeeld, of Affini. Hoe sterker de groep vooraan en hoe minder ploegen achteraan werken, hoe groter de kans is dat de stoot van Bora uit blijft.
Maar het lossen van de TJV sprinters door Bora was gewoon te verwachten. Maar uiteindelijk doen zowel Dekker als Groenewegen hier de nodige koershardheid op.
Opvallend is het des te meer als je Dylan vergelijkt met REV. Beide zijn maanden, om verschillende redenen, niet in competitie geweest en beginnen zonder wedstrijd ritme. Waar Dylan het bij de eerste sprint nog goed deed, wordt het naar mijn gevoel daarna alleen maar minder in de sprintetappes. REV daarentegen blijft constant tussen de wereldtop iedere helling betwisten, waar ik verwacht zou hebben dat het gebrek aan wedstrijdhardheid hem moet gaan opbreken.
Is REV dan zo goed of Dylan dan zo slecht?
Of zijn het compleet verschillende takken van sport, ook al is het allebei wielrennen?
En is het misschien wel veel lastiger om zonder koersritme en met een behoorlijke deuk in je vertrouwen een massasprint te winnen, dan om gewoon "op vermogen" bergop te fietsen en een tijdrit af te werken?
Evenepoel klaagt over een klein zwiepje in de tunnel, en verliest prompt 20 seconden. Dan doet misschien Groenewegen het wel niet slecht als hij steeds in dezelfde tijd binnenkomt als de winnaar als hij mee sprint. En daar wordt pas echt gezwiept ;-)
(waarbij ik niet blind ben voor de enorme berg talent die in dat kleine kereltje is gestopt: daar zijn zonder enige discussie meer lepels talent ingegaan dan bij Groenewegen….)
REV is inderdaad zo goed, en Dylan is een normaal talentvol renner.
Mijn idee snor. Die Hemelepoel bewijst over een groot krachtreservoir te beschikken, wat hij in de kleinere rondjes al overtuigend liet zien. En mooi dat Dylan alweer meefietst, maar die venijnige bergjes is nooit zijn ding geweest. Dat kan je minder trainen achter de brommert van papa.
Ik denk vooral dat ze hier met hele andere doelstellingen gestart zijn. Remco wil de Giro winnen en heeft zich daar goed op voorbereid, Dylan wil koersritme op doen, zich in de sprint gooien en weer opgenomen worden in het peloton.
Natuurlijk kan Evenepoel dit ook omdat hij een uitzonderlijk talent is.
Foss, Bouwman en Affini hebben toch aardige dingen laten zien. Als je met deze ploeg een rit weet te winnen is je Giro geslaagd, zoals dat voor de meeste ploegen geldt.
Het is natuurlijk geen gemiste kans, zoals Van Dongen aangeeft. Jumbo was vandaag gewoon kansloos en heeft op geen enkel moment aanspraak kunnen maken op de ritzege.
In de zware wielersport moet je heldere keuzes maken. Of met een absolute topper in vorm aan de start verschijnen, of lekker gaan vrijbuiteren met jonge renners.
Erg jammer voor Groenewegen, maar na negen maanden geschorst te zijn geweest en de Giro als eerste wedstrijd te rijden is hij na omstandigheden best oke bezig.