Dylan Groenewegen na zevende plek: “Ik mis nog de hardheid in dit soort finales”

vrijdag 14 mei 2021 om 19:08
Dylan Groenewegen na zevende plek: “Ik mis nog de hardheid in dit soort finales”

foto: Cor Vos

Na een vierde plek in de eerste sprintrit, een achtste plek in de tweede sprintkans moest Dylan Groenewegen vandaag genoegen nemen met een zevende plek in de door Caleb Ewan gewonnen zevende etappe. “Ik had niks meer over om nog te sprinten”, klonk het eerlijk na afloop.

“De ploeg heeft vandaag heel goed werk geleverd. We hebben precies gedaan wat we wilden doen in de finale; dat was mij begeleiden tot onderaan het klimmetje. Maar na negen maanden, en daarvoor al de coronabreak, niet te hebben gekoerst, mis ik nog de hardheid in dit soort finales. Dat merk je op een dag als vandaag. Ik had niks meer over om nog te sprinten. Achteraf gezien had niemand dat behalve Caleb. De sterkste heeft vandaag gewonnen.”

Ondanks dat Groenewegen nog niet op zijn gewenste niveau is, blijft hij optimistisch. “Nu is het uitkijken naar de volgende aankomst en hopen dat de koershardheid een beetje gaat verbeteren. En hopen dat de finales ietsje makkelijker worden. Maar we moeten de positieve punten van vandaag pakken en dat is de ploeg heel goed werk heeft geleverd. Zij hebben mij gebracht tot waar ik moest zitten, alleen mis ik vandaag nog die extra punch. Maar die gaat een dezer dagen komen. Dan hoop ik weer op mijn oude niveau te zijn.”

“Vorige keer maakte ik wat foutjes. Vandaag ging alles gewoon goed. Als je op waarde wordt geklopt, moet je daar vrede mee hebben. Zeker na zo’n lange break. Het is nu twee dagen overleven en dan opnieuw sprinten met dan een volledig vlakke aankomst.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

lampje 14 mei 2021 om 19:13

Prachtfoto

Xevar 14 mei 2021 om 19:22

Buiten het feit dat Groenewegen inderdaad nog flink tekort komt, ging er ook weer van alles mis in de sprintvoorbereiding. Affini en van Emden reden op compleet de verkeerde momenten op kop en Dekker kan het niveau ook duidelijk niet aan.

Vrij bijzonder dat Groenewegen dus blijkbaar vindt dat de ploeg goed heeft gereden. Ik mag hopen dat dit gewoon een standaardpraatje is voor de media en dat ze intern bij de ploeg wel heel kritisch zijn op hun eigen optreden…

jv88 14 mei 2021 om 19:25

Groenewegen verloor gewoon het wiel. Lag niet aan Affino en van Emden. En Dekker afschrijven is ook snel en opportunistisch!

Xevar 14 mei 2021 om 19:28

Ik schrijf Dekker nog niet af, ik zeg enkel dat hij op dit moment het niveau van de Giro duidelijk niet aan kan. Dat lijkt me wel een feitelijke constatering op basis van zijn rijden de afgelopen week.

The Whaler 14 mei 2021 om 19:32

Omdat alles opeens op Dylan gezet is krijgt Dekker geen kans te laten zien wat hij kan. Dat is wel schadelijk voor zijn ontwikkeling. Ik blijf bij wat ik gisteren zei. Deze eerste week hadden ze beter de kaart David kunnen trekken om hem wat te leren en Dylan erin te laten komen.

Yeez 14 mei 2021 om 19:56

Van emden en affini deden dat juist goed. Je ziet dat je bijna niet meer voorin komt als je er niet op tijd zit in zo’n hectische en technische finale. Het is Dylan die alleen wederom niet volgt en ook de kracht tekort komt

vincenzo 14 mei 2021 om 20:45

Van Emden en Affini maken zichzelf belachelijk. Lotto Soudal laat zich meezuigen en en Ewan lacht in zijn vuistje. Winst van Ewan komt deels op conto van deze twee dommeriken.

Martijn Arensman 14 mei 2021 om 21:20

Jezus, wat een respectloze troll reacties hier. Bizar.

harryjohan71 14 mei 2021 om 21:29

Hoe kan een ronde van 3 weken op dit niveau nu schadelijk zijn voor de ontwikkeling. Eerst horen we continue dat de klassieke renners niet goed genoeg zijn omdat ze geen grote rondes rijden. Nu rijdt Dekker een grote ronde en is dit slecht voor zijn ontwikkeling. Volgens mij klopt hier iets niet. Deze 3 weken is alleen maar goed voor Dekker zijn ontwikkeling ook al sprint hij niet.

Titaantje 14 mei 2021 om 21:47

Tactisch klopte er toch geen hout van bij Jumbo. Je hebt er echt niks aan om op 5km van de meet met drie man op kop te beuken terwijl je sprinter ALLEEN zit in het 20e wiel. Er zat niemand rond Dylan. Wat heeft hij dan aan zijn ploeg gehad in de voorbereiding? Blijven die twee gewoon bij Dylan en proberen ze er rond 2km te gaan uit te komen op die volle stoomlocomotiefpower dan zit er een veel betere lijn in en rijdt je tegen Lotto, ipv voor ze.

Westfalen 14 mei 2021 om 22:13

Tactisch ging het prima, maar Groenewegen moet wel in het wiel blijven zitten. Daar ging het mis vandaag.

Titaantje 15 mei 2021 om 01:11

Westfalen, als hij in het wiel had gezeten had hij met 2km te gaan vol met de wind in de neus gezeten. Ze waren met te weinig om a zo ver voor de finish op kop te komen. Laat Lotto at gewicht van de koers maar raken. Hoe zelfs als het prima is om op kop te rijden, waarom blijven ze dat dan doen als Groenewegen niet in het wiel zit zoals je zelf al aangeeft? Dan moet er toch een belletje rinkelen dat ze moeten stoppen? Dan is er toch niks tactisch prima aan?

antilek 14 mei 2021 om 19:35

Klopt jv88 zo zag ik het ook. Groenewegen kon gewoon niet in het wiel blijven en liet zich gewoon weg zetten. Komt nog wel.

Romāns Vainšteins 14 mei 2021 om 19:43

Groenewegen is sowieso een lastige spurtbom om aan het handje mee te nemen en zonder koers conditie en zelfvertrouwen wordt het natuurlijk wat lastiger.

Laatste man 14 mei 2021 om 19:51

Ja hardheid inderdaad. Zonde. Hopelijk nog een echt vlakke kans.

Xevar is een soort van ramptoerist. Zeer overdreven reacties altijd.

Merlinappa 15 mei 2021 om 07:43

Ik vermoed dat Xevar een soort reincarnatie is van een bepaald persoon die hier vroeger veel zat te trollen..

Wildebert 14 mei 2021 om 20:15

In elk geval fijn dat Groenewegen weer meedoet.

Vrijhoef 14 mei 2021 om 20:17

DG is er negen maanden tussen uit geweest en bijna iedereen verwacht dat hij in een grote ronde direct sprints wint en dat is niet reeel. Misschien was het beter geweest om hem eerst naar ronde van Hongarije te sturen. Maar misschien wist leiding TJV eigenlijk al dat Bennett te kort komt om een goed klassement te rijden en hopen ze met DG een etappe te winnen. Of dit verstandig is kunnen we na de Giro pas zeggen

reusjen 14 mei 2021 om 20:26

Hij heeft natuurlijk wel lang kunnen trainen dus het is niet zo dat zijn lichaam de arbeid niet aan kan. De Giro is dan denk ik zo slecht niet om even flink wat hardheid op te doen. Wat je meeneemt uit een grote ronde is niet te vergelijken met een ronde van Hongarije.

VerstandOpNul 14 mei 2021 om 23:27

Zeker mee eens; ik verwachtte ook helemaal niet dat hij gelijk ging winnen..

Maar voor aanvang werd er al geroepen vanuit TJV dat hij nog nooit zulke hoge vermogens haalde, meen ik? Dat soort berichten kunnen ook wel wat getemperd worden, niet?

Michelangelo 14 mei 2021 om 23:38

Blijkt maar weer eens dat sprinten méér is dan vermogens trappen. Het is ook geluk hebben, je leadout kunnen volgen, in een gat durven duiken, de inhoud hebben en de timing.
Alles moet kloppen, anders win je niet. En ik denk dat Groenewegen zelf ook aangeeft dat het op enkele van deze vlakken nog niet is wat het moet zijn.
Wel jammer maar geen schande…

Vrijhoef 14 mei 2021 om 20:36

Betreft hardheid op doen ben ik het geheel met je eens, maar ik dacht aan het zelfvertrouwen als je 1 of 2 etappes wint, maar laten we hopen dat hij er eentje in de Giro wint

jv88 14 mei 2021 om 22:34

Zit misschien wel iets in. Rustig brengen en vertrouwen kweken met overwinningen. Kon hij altijd nog de Vuelta doen. Ik denk alleen dat ze door Corona voor zekerheid kozen!

KennyKlimmen 14 mei 2021 om 21:27

Kan je na aantal top 10 plaatsen van Groenewegen stellen dat het verstandig is om Dekker een keer uit te spelen? Geen idee hoe die zich op dit moment voelt overigens….

S. Morgenstern 14 mei 2021 om 22:54

Nee, Dekker heeft duidelijk moeite met het niveau in de sprintritten. Hij komt nu in de voorbereiding al niet uit de verf, dus kun je verwachten dat hij het helemaal moeilijk zal hebben met de snelheid van de laatste kilometer.

Dikke vrouw 14 mei 2021 om 21:42

Een 4de, 7de en 8ste plaats. Het lijkt me nu aan Dekker

Aerosolo 14 mei 2021 om 22:07

Maar Dekker kon zich toch uberhaupt al niet handhaven voorin vandaag? Of had hij eerder in de etappe kopwerk gedaan?
Als je de jonge Dekker had willen uitspelen, had je dat op dag 1 moeten doen. In de UAE Tour sprintte hij na een week ook minder.

Merlinappa 15 mei 2021 om 07:45

Het valt me op dat veel mensen de inhoud van Dekker wat overschatten. Hij rijdt overigens al niet in het treintje dus hij kan prima zijn gang gaan mocht hij willen sprinten, maar hij komt er simpelweg niet aan te pas.

rennerske 14 mei 2021 om 22:13

Geen paniek! Nog even geduld mensen, komt goed!

Medicijnman 15 mei 2021 om 09:04

In de voorbereiding moet je ook af en toe uitdelen om in positie te blijven en dat zal Groenewegen nog niet echt durven schat ik

Headlines

Materiaalzone

Populair