Dylan Groenewegen: “Mijn eergevoel is te groot om te knechten”

vrijdag 22 mei 2020 om 13:16
Dylan Groenewegen: “Mijn eergevoel is te groot om te knechten”

foto: Cor Vos (archief)

Voor Dylan Groenewegen draait het in de wielersport maar om één ding: winnen. De sprinter van Jumbo-Visma wil altijd als eerste over de streep komen en ziet voor zichzelf geen toekomst als helper. “Ik kan nooit een knecht zijn, daar is mijn eergevoel te groot voor”, zo vertelt Groenewegen in gesprek met het Parool.

Als pure sprinter is Groenewegen verslaafd aan winnen. De 26-jarige renner is al enkele seizoenen een van de snelste renners ter wereld. “Ik kwam als winnaar en ik ga als winnaar.” Het is duidelijk, Groenewegen heeft geen zin om over enkele jaren te gaan knechten voor andere renners. “Als winnen niet meer lukt, beleef ik er geen plezier meer aan.”

“Een sprint aantrekken voor een ploegmaat zie je mij niet doen”
“Een sprint aantrekken voor een ploeggenoot zie je mij niet doen. Dan zit mijn carrière er gewoon op. Ik vind het pijnlijk om te zien dat sommige renners met een enorme erelijst afsluiten in de marge van het peloton. Dat wil ik echt niet.” Groenewegen wil niet als knecht aan een koers beginnen. “Als knecht neem je bij voorbaat al genoegen met verlies. Ik ken die gemoedstoestand niet.”

Groenewegen moest in de voorbije Tour de France enkele gevoelige nederlagen slikken, zo verloor hij in de elfde etappe met finish in Toulouse een millimetersprint van Caleb Ewan. “Ik kwam toen net te vroeg op kop en daar baal ik dan ontzettend van. Ik kon gewoon winnen, ik was sterker. Mijn eerste gedachte is dan: shit, weer een zege minder op mijn erelijst.”

Gemengde gevoelens 
Groenewegen is na een nederlaag even niet voor rede vatbaar. “Dan moet iedereen me gewoon met rust laten. Ik ben dan niet aanspreekbaar, dat draait later pas bij.” Groenewegen kijkt met gemengde gevoelens terug op de Tour van 2019. De Nederlander won wel een etappe, maar kwam in de openingsrit naar Brussel op hoge snelheid ten val.

“Ik zoek niet naar excuses, dat past namelijk niet bij een winnaar. Maar in de Tour had ik overal schaafwonden en lag mijn knie open. Alles deed pijn en mijn lichaam was stijf. Ik kon drie weken lang amper slapen. Ik had wellicht moeten afstappen, maar ik won toch nog een etappe en zat er twee keer heel dichtbij’, aldus Groenewegen, die nu wacht op een herstart van de competitie.


Update 16.00 uur

Op Twitter heeft Dylan Groenewegen gereageerd op het interview. “Ik kan mijzelf niet vinden in dit stuk”, zegt de sprinter. “Ik zou er namelijk altijd alles aan doen om met de ploeg samen te winnen.”

Dit artikel delen:

68 Reacties

LightPhoenix 22 mei 2020 om 13:24

Eergevoel of ego te groot? Mijn zijn prestaties zou het gek zijn om te knechten maar Marianne Vos verdient wat dat betreft meer mijn respect. Toen haar prestaties minder werden is ze voor andere gaan knechten. Dat zie ik Dylan op zo’n moment ook niet zo snel doen. Het is ongetwijfeld een aardige kerel maar Kruijswijk, Roglic en Dumoulin gaan ook voor elkaar knechten. Net als Thomas, Bernal en Froome, er is niets mis met eens knechten voor een ander die jaren lang jou aan overwinningen geholpen hebben.

Hensie 22 mei 2020 om 13:43

Marianne Vos is dan ook stukken intelligenter en heeft veel meer inhoud dan Groenewegen. Ze heeft een missie die groter is dan eigen overwinningen, zoals bijvoorbeeld het groter maken van vrouwenwielrennen.

Arie den Blanken 22 mei 2020 om 14:34

Eens , zo’n ego en dat voor sprinters. Dat zijn voor mij e grootste profiteurs in het profwielrennen en voor mij ook samen met de ploegen die op een massasprint aansturen de verziekers van de amusementswaarde van veel wedstrijden op TV.
Voor topsprinters zou er iets in het wielrennen moeten worden gewijzigd dat het commerciëel aantrekkelijk is te kiezen voor een carrière als Harrie Lavreysen , Jeffry Hoogland , Matthijs Büchli. e.d.
Ik heb dat jaren geleden al wel eens geopperd bij Thijs Zonneveld. Een idee om dat te realiseren is bijvoorbeeld om bij koersen die op een massasprint eindigen geen podiumceremonie te doen zodat een groot deel van de publicitaire waarde verdwijnt.
Want winnen is niet het hoofddoel van het profwielrennen maar het belangrijkste middel voor dat hoofddoel: publiciteit voor de sponsor(en)

Ajvenema 22 mei 2020 om 14:53

Ach, dit is ook gewoon de jeugd. Over 5 jaar kan ie er heel anders tegenaan kijken.
Verder lijkt me dit een vrij bruikbare instelling voor de periode waarin ie nu zit, en heeft hij de luxe dat ie zichzelf een vroeg pensioen waarschijnlijk wel kan gaan veroorloven.

Pietspeed 22 mei 2020 om 14:57

Te groot ego. Hij vergeet even dat hij erg dik betaald wordt. En als de ploeg zegt dat hij moet knechten, dan heeft hij gewoon geen keus. Of stoppen idd. De zgn knechten die mss voor een fooi op de loonlijst staan, rijden wel eerst ff hun longen uit hun lijf, zodat meneer mss kan winnen. Misplaatste arrogantie en niet bepaald collegiaal!!

Oblomov 22 mei 2020 om 15:42

Wat zou de ploeg bezielen om Groenewegen te vragen om te gaan knechten?

klootje kriekeljon 22 mei 2020 om 13:32

Het heeft allemaal weinig inhoud in ieder geval.

Baik-Baik 22 mei 2020 om 13:40

Dan zal hij waarschijnlijk voor zijn 30ste stoppen.

Wel bewondering voor de mentaliteit, maar zoals Wuyts zegt is Jakobsen een stuk meer coureur dan Groenewegen.

Cyclinglife 22 mei 2020 om 13:41

Eergevoel? Nee klinkt als een te groot ego en trots. Zou het niet eens winnaars mentaliteit willen noemen arrogant dat wel.
Een groot man viert zijn overwinningen en nederlagen. Erkent dat hij enkel groot is door de werken van anderen.
Een leider realiseert zich dat hij enkel een leider is als er anderen zijn om hem te volgen. Hij zal in hun behoefte voorzien voor ze door hebben iets nodig te hebben dan kunnen zij ongestoord hun werk voor hem doen. Zodat hij kan zegevieren (door middel van het team).

kooltje 22 mei 2020 om 13:42

Als hij wint dan bedankt hij zijn ploeg en die winnen ook

Als hij een ploeggenoot laat winnen dan wint hij niet

Petchorin 22 mei 2020 om 13:43

Qua steek naar Van Aert en Teunissen kan dit wel tellen…

Kannibaal van Schepdaal 22 mei 2020 om 15:09

Dit dus. Niet erg slim.

Hensie 22 mei 2020 om 13:43

Groenewegen, steengoeie renner, maar zó dom.

Dirty Derrick 22 mei 2020 om 16:25

Coureur van mijn kloten ja en dom…

PoisRouges 22 mei 2020 om 13:46

Wat een vreemd interview.

Ik begrijp best dat hij er nu niet aan moet denken om knecht te zijn. Maar meer respect naar de belangrijke rol die knechten spelen zou wel mogen. Knechten hebben meer dan genoeg eergevoel en nemen helemaal niet bij voorbaat genoegen met verlies. Alleen zien zij winnen niet als iets individueels, maar als iets wat je met een ploeg doet. Ik heb ook menig knecht flink zien balen als ze een foutmaken waardoor de kopman het niet af kan maken.

Zonder goede knechten zou Dylan ook veel minder gewonnen hebben.

hartstikkebedankt 22 mei 2020 om 13:53

Het ego riekt soms wat naar narcisme en daar is dit interview geen uitzondering op. Komt voor mij wat respectloos over. Dus 6 van je steengoede ploeggenoten mogen wel voor jou knechten, maar als het zo uitkomt zul je dat niet voor hen doen.

Naar excuses zoeken is wat hij mijns inziens ook wel regelmatig doet als hij niet gewonnen heeft. Niks mis mee overigens, als je dat op een eerlijke en beschouwende manier doet.

Sommigen zullen zijn extreme winnaarsmentaliteit bewonderen en erkennen als eigenschap van topsportvakmanschap, maar het gaat mij er af en toe net een tikje over met Groenewegen.

Dekker 22 mei 2020 om 13:53

Lekker Dylan als jij je eigen knechten of zelfs misschien incidentele helpers (Van Aert) beticht van weinig eergevoel.

Sommige mensen kunnen ook eergevoel halen uit een teamoverwinning, jij blijkbaar niet. Stiekem hoop ik dat al je knechten opeens het licht zien en het met je eens zijn, succes met die zeges dan.

Deel Koeper 22 mei 2020 om 13:55

Lijkt me ook niet echt de capaciteiten te hebben om een goede of zelfs maar degelijke knecht te zijn.

Niels22 22 mei 2020 om 14:13

Ik denk dat hier een flinke spijker op zijn kop wordt geslagen. Niet willen klinkt 'beter' om te zeggen dan niet kunnen

Panache 22 mei 2020 om 14:04

Een charme-offensief noemen we dat.

gsmeken 22 mei 2020 om 14:15

Als zijn knechten er ook zo over denken kan hij het binnenkort alleen doen.
Mooi zicht: Teunissen, Van Aert en Groenewegen die hun eigen ding doen in de spurt.
Wat een ego! Je kan wel een winnaarsmentaliteit hebben maar als je zo negatief spreekt over knechten. Respect dan voor de werkijver die bv. Greipel (in de RVV) en Cavendish (bij Sky in de Tour of op het WK) opbrengen.

EducationSecond 22 mei 2020 om 14:16

Dit heeft helemaal niets met een winnaarsmentaliteit of eergevoel te maken. Puur egoïsme. Als hij de dingen zoals ze hier zijn opgeschreven echt vindt, lijkt het me geen fijne jongen om mee samen te werken, laat staan om voor hem te werken als knecht.

Deze uitspraak: “Als knecht neem je bij voorbaat al genoegen met verlies. Ik ken die gemoedstoestand niet.”

Ben benieuwd of hij dit ook op deze manier met van Aert en Teunissen bespreekt.

Ajvenema 22 mei 2020 om 14:55

Ach, hij heeft ook alle druk hoor. Daar hoor je hem ook niet over klagen. Vind het wel een mooi baasje.

Jungle Man 22 mei 2020 om 14:23

Dus…. hij zou zomaar team instructies in de wind kunnen slaan….niet echt een teamplayer.
Geef mij maar Andre Greipel; daar heb je als ploeg tenminste ook nog wat aan.

de_nis_ 22 mei 2020 om 14:24

Als je het hele artikel leest in het Parool krijg je er een heel ander gevoel bij dan bij de samenvatting hierboven. Dan leest het een stuk genuanceerder.

Pietspeed 22 mei 2020 om 15:01

Ok..

Dumoulinke 22 mei 2020 om 14:25

Ik vind het knap als je van jezelf durft te zeggen dat je eergevoel ergens te groot voor is. Er zijn genoeg andere renners bij wie het eergevoel eveneens (te) groot is, maar die doen overkomen alsof ze allemansvriend/-knecht zijn. Zeg gewoon waar het op staat: precies wat Groenewegen doet. En terecht, hij is de beste sprinter van dit moment.

hartstikkebedankt 22 mei 2020 om 14:34

Hij is erg snel maar ik vind persoonlijk dat Ackermann, Sam Bennett en Ewan weinig tot niets voor hem onderdoen. Ook vind ik hen erg complete sprinters. Dan heb je ook nog Gaviria natuurlijk die mits fit (maar daar schort het nog eens aan) in het rijtje past.

Thoin 22 mei 2020 om 15:19

ja dag, beste sprinter van het moment…
Cavendish was de beste sprinter van zijn moment.
Vergelijking:
Groenewegen is 6 jaar prof en won 53 koersen.
Cavendish won in zijn eerste zes jaar 108 koersen. waaronder 25 tourritten.
Das meer dan de helft meer dan Groenewegen.
Er is geen beste sprinter van het moment, Ewan, Bennett, Ackermann, Groenewegen en Viviani zijn steeds aan elkaar gewaagd.

Oblomov 22 mei 2020 om 15:32

Je trekt niet tot kotsen aan toe sprintjes op een brug naast de snelweg om vervolgens de knecht uit te gaan hangen. Dan had je het tijdens de trainingen ook rustig aan kunnen doen.

Zeker als je het niet in de schoot geworpen hebt gekregen, maar je via kleine ploegen omhoog hebt moeten knokken, moet je keihard zijn om tot topsprinter uit te groeien.

Zonder de mentaliteit waarmee bepaalde figuren hier het zo moeilijk hebben, zou Groenewegen gewoon bij het opdoeken van Delta cycling (de opvolger van De Rijke) uit het wielrennen verdwenen zijn.

Arry1337 22 mei 2020 om 14:34

Een typisch voorbeeld waarom nationalisme nergens goed voor is. Helemaal in de sport. Doe mij maar een overwinning voor Ackermann > Groenewegen any time of the day.

Ligthning 22 mei 2020 om 14:39

Merkwaardig hoe er steeds over het wielrennen in de nabije toekomst geschreven wordt, terwijl de eerste wedstrijd in het beste geval pas in augustus zal verreden worden. Elke negatieve evolutie in het verloop van de pandemie, kan zo maar even hetgeen rest van het wielerseizoen, laten opschuiven. Bij een vroegtijdige tweede golf, is een totale annulatie van de nog te rijden wielerwedstrijden ook nog mogelijk. En dan zit een herstart van het wielergebeuren er niet eerder in dan in de zomer 2021.

gsmeken 22 mei 2020 om 15:12

En als er een 3de, 4de, 17de golf komt zal hij misschien nooit meer fietsen.
Wacht nu toch eens gewoon af i.p.v. altijd dat negatieve te prediken.

Jacob Lohof 22 mei 2020 om 14:43

Egotripper

Japsie 22 mei 2020 om 14:49

Tijd voor een pr man bij Jumbo Visma.

Sinbad the Cyclist 22 mei 2020 om 14:58

Voor iemand die niet eens z'n eigen yoghurt uit de koelkast kan pakken zijn dit natuurlijk weinig verrassende uitspraken.

josemanuelfuente 22 mei 2020 om 14:59

Net zo’n hufter dus als Michael Jordan

Oblomov 22 mei 2020 om 15:02

Je zou bijna denken dat er sprake is van een patroon…

HV 22 mei 2020 om 15:18

“Als knecht neem je bij voorbaat al genoegen met verlies.”

Zou Mike Teunissen daar ook zo over denken? Die begon als knecht, nam blijkbaar genoegen met verlies en reed drie dagen in het geel en won de openingsetappen.

Maar goed, los daarvan: het komt niet over als erg respectvol voor de knechten. Terwijl die wel alles doen om hem op dat schavotje te krijgen. Er zijn ook renners die het in hun ‘ nadagen ‘ prettig vinden om de jonge garde op te leiden.

Als mens heb ik meer met die groep, dat zijn de echt grote meneren. Maar goed, wellicht bedoelt hij het minder oppervlakkig dan het hier staat.

Oblomov 22 mei 2020 om 16:19

Denk dat er voor Teunissen best een les te trekken valt uit dit verhaal. Wereldkampioen veldrijden bij de beloften plus winnaar van de belofte versie van Parijs Roubaix en jezelf dan bij herhaling een knechtenrol laten opdringen, dan gaat er iets fout. Weet zeker dat als het aan Niermann ligt, Teunissen gewoon tot knecht van Van Aert wordt gedegradeerd.

Teunissen was het grootste Nederlandse klassiekertalent op Van der Poel na, dan mag je best wat meer eisen. Van jezelf en van je omgeving.

Overigens is Teunissen juist sinds zijn samenwerking met Groenewegen aan het winnen geslagen, dus wie weet is de confrontatie met iemand met een echte winnaarsmentaliteit iets van een openbaring gebleken.

Hoe Teunissen in Duinkerken won, maakt overigens duidelijk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ze opgediend wordt. Groenewegen heeft echt wel oog voor de persoonlijke ambities van zijn knechten.

kleomantre 22 mei 2020 om 18:55

We zullen het zien, maar iets zegt me dat een vleugje Trentin toch een stuk betere uitwerking zal hebben dan, ook al is het gechargeerd of bewust sterk opgepend, deze communicatiewijze.

Vermoed dat de laatste Tour en de nieuwe koers van Jumbo hem ook tot zulke uitspraken heeft doen komen. In de Tour staat hij, als het goed is, de komende twee a drie seizoenen buitenspel. Waarschijnlijk voelt een Giro doen dan al als een degradatie. Het is ook niet prettig om te zien dat je met Van Aert en evt Theunissen op veel meer terreinen uit de voeten kunt. Die waarde voor een team hebben en ook gewoon in staat zijn tegen het beste van het beste te winnen.

Romāns Vainšteins 22 mei 2020 om 19:05

@ Kleo, dat gevoel heb ik ook ja.

Een overstap naar team waar hij 1e spurter tour is zou ik helemaal begrijpen, zeker.

vanSpringel 22 mei 2020 om 15:52

Wanneer DG stopt met fietsen ga ik ervan uit dat ie z’n schapen op ’t droge heeft. Indien hij na zijn fietscarriere zonder te knechten zijn centen uit de maatschappij moet gaan halen dan wordt ’t van een kouwe kermis thuiskomen. Hij zal daar wel over nagedacht hebben neem ik aan.

Headlines

Materiaalzone

Populair