Dylan Groenewegen maakt rentree in Ronde van Hongarije

vrijdag 22 januari 2021 om 14:00
Dylan Groenewegen maakt rentree in Ronde van Hongarije

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen zal in de Ronde van Hongarije (12-16 mei) weer een rugnummer opspelden namens Jumbo-Visma. De Nederlandse sprinter is tot 7 mei geschorst voor het veroorzaken van de valpartij van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen.

“Ik hoop dat ik straks mijn plek weer kan terugvinden in het peloton”, blikt Groenewegen vooruit op het nieuwe seizoen. De sprinter krijgt de tijd om koersritme op te doen en het juiste sprintgevoel weer terug te vinden. “We hebben daar goed over gesproken. Er is veel gebeurd en daarmee houden we rekening bij mijn terugkeer.”

“Natuurlijk hoop ik om opnieuw voor overwinningen te kunnen sprinten, maar het belangrijkste is dat ik eerst mijn plek in het peloton weer terug kan vinden.” De 27-jarige renner kijkt ook nog een keer terug op de bewuste valpartij in de Ronde van Polen. “Het voelt niet goed dat ik van mijn lijn ben afgeweken. Ik vraag me ook af hoe dit kon.”

“Dat neem ik mezelf zeker kwalijk. Je probeert te reconstrueren wat je in volle sprint hebt gedacht. Je kunt er nog zo vaak naar kijken, het blijft elke keer heel schokkend om te zien. Vooral door de hoge snelheid van meer dan tachtig kilometer per uur is de impact van de val enorm groot. Het is onbewust gebeurd en daar voel ik me heel naar over.”

Drie WorldTour-koersen 
Groenewegen zal in 2021 een programma afwerken van meerdere kleinere eendagskoersen en rittenwedstrijden. De renner van Jumbo-Visma heeft wel enkele WorldTour-koersen in zijn agenda gezet met de BinckBank Tour, de EuroEyes Cyclassics Hamburg en de Tour of Guangxi. Groenewegen zal niet deelnemen aan de Vuelta a España.

Programma flag-nl Dylan Groenewegen in 2021
flag-hu Ronde van Hongarije (12-16 mei)
flag-no Ronde van Noorwegen (19-24 mei)
flag-de Rund um Köln (6 juni)
flag-nl ZLM Tour (9-13 juni)
flag-nl Nederlands kampioenschap op de weg
flag-be Ronde van Wallonië (20-24 juli)
flag-dk Ronde van Denemarken (10-14 augustus)
flag-de EuroEyes Cyclassics Hamburg (22 augustus)
flag-nl/flag-be BinckBank Tour (30 augustus-5 september)
flag-be Kampioenschap van Vlaanderen (17 september)
flag-be Gooikse Pijl (19 september)
flag-be Münsterland Giro (3 oktober)
flag-cn Tour of Guangxi (14-19 oktober)

Dit artikel delen:

52 Reacties

Koersmaniak 22 januari 2021 om 14:16

Dit is een c-programma voor een renner met zijn palmares. Het lijkt als nog een jaar boetedoening.

Thoin 22 januari 2021 om 14:39

Hij kan in al deze koersen winnen… Dat zal het doel zijn, hem vertrouwen geven. Wat heb je eraan om tegen de toppers te gaan spurten zonder goeie voorbereiding en op je doos krijgen?
Hij kan zomaar 10 overwinningen pakken op korte tijd en dan is de Vuelta nog altijd een mogelijkheid naar mijn denken.

Trouwens wie zegt dat dit een C-programma is, door alle wedstrijden die door corona niet gaan gereden worden, zullen er nog wel goeie renners verspreid worden over de “mindere” koersen.

Groetjesaandevoetjes 22 januari 2021 om 15:44

Maar er wordt al gesproken dat Groenewegen de Vuelta niet rijdt. Ik zou zeggen dat ze die optie beter open hadden kunnen houden in het geval Dylan toch na een paar maanden merkt al weer goed op de fiets te zitten.

Panache 22 januari 2021 om 17:13

Kijk eens naar de (huidige) UCI kalender. Dat Groenewegen niet start in Dauphine, Zwitserland, Tour, San Sebastiaan is allemaal logisch. De enige WT koers met kansen voor hem die hij dan mist is de Ronde van Polen (lijkt mij logisch). WT Hamburg en Binckbank (beiden tijdens de Vulelta) en daarna Guangxi zitten er gewoon bij.

Peter Lippens 22 januari 2021 om 20:45

edit wf: niet doen

Merlinappa 23 januari 2021 om 08:10

Mag Peter Lippens nog reageren, hallucinant :(

hartstikkebedankt 22 januari 2021 om 14:16

Meest anonieme programma ooit maar goed misschien is dat ook maar even beter voor hemzelf en de buitenwereld.

AWestie 22 januari 2021 om 14:16

Echt een heel voorzichtig programma, maar ook heel begrijpelijk. Als hij vroeg al scoort kan het zomaar een zegerijk seizoen worden. Ik gun hem in ieder geval 1 rit in de BBTour

bommie 22 januari 2021 om 14:41

@Awestie: dat is wel een grappige, want de Binckbank tour is niet echt z’n favoriete koers. Tussen Parijs-Nice 2017 en de Ronde van Polen vorig jaar reed Groenewegen 25 meerdaagse koersen. In 22 van deze koersen won hij minimaal één rit. De drie keer dat het niet lukte: Binckbank 2017, 2018 en 2019…

AWestie 22 januari 2021 om 16:03

Daarom gun ik het hem ook. Eigenlijk was het ook ieder jaar een slecht gepland idee om Dylan naar BB-tour te sturen omdat hij of nog een beetje gebutst was en/of hij vermoeid uit de Tour kwam. Dit jaar kan hij er naar toe pieken.

Panache 22 januari 2021 om 17:17

Ging je vol voor de Tour, dan kon je in het verleden door afnemende vorm niet op tegen de sprinters die aan het opbouwen waren richting de Vuelta en dicht tegen hun hoogvorm aan zaten. Dát lijkt mij de reden, niet dat de koers hem niet zou liggen,

jvh93 22 januari 2021 om 14:17

Logisch zo’n programma. Hij zal eerst het vertrouwen op de fiets en zijn plek in het peloton weer terug moeten vinden voordat hij weer in “grotere” koersen kan rijden

kelderfan 22 januari 2021 om 14:21

Lijkt mij ook een prima programma om er weer helemaal te staan. Opvallend dat Wallonie weer eens is opgenomen in het programma van de ploeg.
Go Dylan go.

Martino87 22 januari 2021 om 14:28

Maakt het nou echt zo veel uit of hij in de Ronde van Noorwegen of de Ronde van Romandië rijdt?

Panache 22 januari 2021 om 17:19

Romandië is tijdens zijn schorsing.

Martino87 22 januari 2021 om 17:25

Het was een willekeurige voorbeeld. Ik bedoelde meer: maakt het zo veel verschil of hij Noorwegen rijdt of een WT koers van een week (kaliber Romandië)?

Panache 22 januari 2021 om 17:36

Welke dan? Dat Groenewegen niet start in Dauphine, Zwitserland, Tour, San Sebastiaan is allemaal logisch. De enige WT koers met kansen voor hem die hij dan mist is de Ronde van Polen (lijkt mij logisch). WT Hamburg en Binckbank (beiden tijdens de Vulelta) en daarna Guangxi zitten er gewoon bij.
Er zijn gewoon niet zo veel WT-wedstrijden voor een niet-Tourrenner vanaf 2e week mei. Parijs-Nice, Tirreno, Catalonië, Baskenland, Romandië allemaal tijdens de schorsing.

Beer 22 januari 2021 om 14:33

Vraag me toch af of ze aan zijn loon zitten of niet. Uiteindelijk zijn dit 2 seizoenen waarin hij niet in eens in de buurt komt van de overwinningen die ze met hem hoopten te boeken en uiteindelijk is dat waarvoor hij betaald wordt. Tel daar nog alle negatieve publiciteit bij. Niet de beste investering lijkt me.

YogiBear 22 januari 2021 om 14:41

Hij heeft gewoon een contract met daarin een vastgesteld salaris. Tenzij er een bonus- of performance component inzit, zal net als bij iedere andere werknemer logischerwijs gelden, contract is contract.

Gr.R. 22 januari 2021 om 18:36

Waarom is het loon van een werknemer van een wielerploeg van belang?

Beer 22 januari 2021 om 18:55

Belangrijk, tja, dat kan iedereen voor zichzelf uitmaken. Feit is wel dat Groenewegen goed betaald krijgt voor het bezoedelen van de ploegnaam en het rijden van een C-programma. Die vaststelling mag wel eens gemaakt worden.

Wanneer zou Jakobsen terug in competitie komen?

tendam 22 januari 2021 om 19:03

@beer
En het geld wat in mindering wordt gebracht moet zeker naar Van Aert? Ik snap niet waarom jij je bekommert om het salaris van Groenewegen. Je hoeft het zelf niet op te hoesten.

Dat bezoedelen van die ploegnaam valt overigens wel mee, aangezien in Nederland de heersende consensus toch wel is dat een fout te vergeven is, en zeker een fout die honderden sprinters maken met minder erge gevolgen. Waaronder ook sprinters van de ploeg van Jakobsen.

Beer 22 januari 2021 om 19:13

Wat heeft van Aert hier mee te maken? Het is niet omdat ik zijn loon niet moet betalen dat ik er niets van mag vinden. Als we dat doortrekken kunnen we heel het reactiesysteem hier wel opdoeken. En een fout is zeker te vergeven, wat niet wil zeggen dat een tegenstander de hekken in rijden zorgt voor een positief imago.

Panache 22 januari 2021 om 20:58

Beer maakt een valide punt. De ergernis zit ‘em in het gegeven dat je die opmerking bij alle renners kan plaatsen die boven of onder verwachting presteren (de reden maakt niet uit). Zie Wout: in 2019 voor een P4 in de tijdrit zijn team/werkgever in de steek gelaten (balen, salaris voor niets), dat in 2020 gecompenseerd door beter te presteren dan verwacht op de dag dat het contract ondertekend werd.

Beer 22 januari 2021 om 21:25

Klopt niet helemaal Panache. In het geval van een blessure is het immers een heel ander verhaal, zoals in het voorbeeld dat je geeft van van Aert (en die had dat seizoen al aanzienlijk gepresteerd). In het geval van Groenewegen gaat het niet om pech, maar over een zware persoonlijke professionele fout die hem een seizoen kost. En nu plakt hij er nog een tweede rehabilitatie-seizoen aan vast. Kostelijke zaak.

Frank V 22 januari 2021 om 21:53

@tendam
Kinderachtige reactie. Dat bedoelt Beer helemaal niet. Maar als je niet ziet waarop hij alludeert, tja…
Ik vind het overigens een valide punt wat Beer maakt. Ongelukken gebeuren maar dit was een professionele fout en het was niet de eerste keer op deze manier.

Derierre de la course 22 januari 2021 om 23:06

Het is ook in het belang van TJV om Groenewegen niet direct voor de leeuwen te gooien maar om rustig op te bouwen. Wie weet als het goed gaat dat het toch Vuelta wordt.

Dit getuigd eerder van goed werkgeverschap dan van slecht werknemerschap.

Merlinappa 23 januari 2021 om 08:15

Beer; als je iets van investeren af weet, dan weet je ook dat niet elk jaar ‘rendabel’ is. Dus of dit geen goede investering voor de ploeg is kan je niet zeggen op basis van deze twee jaar, terwijl hij al langer bij de ploeg rijdt en er voorlopig ook blijft.

Overigens is dit schema gewoon met z’n ploeg samengesteld dus ze zullen ongetwijfeld volledig achter Dylan en het huidige schema staan.

Beer 23 januari 2021 om 08:20

Het is geen lange-termijnsinvestering met 30 jaar rendement. Een renner heeft een aantal topjaren, Groenewegen gooit er twee weg en het kost Jumbo een bak geld. Blijkbaar mag dat van de fanposse niet gezegd worden, maar het is wel zo.

Lalsacien 23 januari 2021 om 08:36

@beer zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Het valt mij op dat leden die kritisch zijn op de ene renner of ploeg, het niet zijn bij andere renners of ploegen. Dus de opmerking over fanposse mag iedereen zich aanrekenen. Ook jij!

Merlinappa 23 januari 2021 om 08:47

Ik heb ook niet gezegd dat het een investering over 30 jaar is. Maar een investering over 5-10 jaar kan meer dan prima rendement hebben ondanks meerdere slechte jaren. Neem voor de grap Bitcoin, ook niet echt een langetermijnsinvestering. Als je dat eind 2017 had gekocht had je er een krappe $20k voor betaald. Daar zou je drie jaar lang spijt van hebben gehad, tot eind 2020; toen ging de prijs voor het eerst weer boven de $20k en zelfs direct door naar $40k.

Wat ik probeer te zeggen is dat je een investering niet meteen moet afrekenen voor 1 of 2 slechte jaren. Ook als dat een wielrenner is.

Maar hey, als jij je druk wil maken over de financiele kant van dit verhaal ga ik je verder niet tegen houden. Veel plezier ermee. ;)

Beer 23 januari 2021 om 08:56

Lalsacien, voor welk team denk je dat ik supporter? En als je wil zeggen dat ik hypocriet ben, dan denk ik dat er hier andere voorbeelden te vinden zijn. Daar ga je het niet tegen vertellen. Dus dat maakt jou dan ook… hypocriet?

Marik 23 januari 2021 om 10:39

Lalsacien heeft een valide punt beer. Ik snap dat het niet leuk is als je de maat wordt genomen, maar feit blijft dat jij zelden of nooit kritisch bent op WvA, REV of Lefevre. Als je die bijna altijd kritiekloos verdedigt dan is het toch logisch dat dit anderen opvalt? Je komt dan ook niet geloofwaardig over als je anderen verwijt wat je zelf net zo hard, zo niet harder, doet.

Derierre de la course 23 januari 2021 om 20:38

Ik voel mezelf nou niet direct fanboy, dus het argument van @beer getuigt in mijn richting van weinig respect. Probeer gewoon inhoudelijk te reageren in plaats van kinderachtig “dat mag je weer niet zeggen”.

Beer 23 januari 2021 om 20:57

Ik heb op jou helemaal niet gereageerd derriere. In mijn reacties hierboven ben ik denk ik inhoudelijke genoeg geweest.

koos1 22 januari 2021 om 14:37

Prima programma heel rustig herbeginnen. In kleinere koersen is de druk een stuk minder bij het sprinten en kan hij makkelijker het sprintgevoel en vertrouwen terug vinden.

Marik 22 januari 2021 om 15:12

Het mooie nieuws is dat Dylan weer gaat fietsen en dat hij beseft dat dit jaar in het teken staat van zichzelf opnieuw uitvinden. Er wordt wel gezegd dat de mate van beschaving kan worden gemeten door te bekijken hoe we met onze zwakkeren omgaan.
Wat dat betreft is TJV met vlag en wimpel geslaagd als beschaafde wielerploeg. Hulde voor deze menselijke benadering en natuurlijk gaat het er nu niet over of Dylan zijn investering niet waard is. Ook al is het een commerciële wereld, de menselijk maat mag nooit worden vergeten.

KimJungPoels 22 januari 2021 om 15:18

Uh.. juist ja….

Derierre de la course 22 januari 2021 om 23:08

Eens

DeGroteMolen 23 januari 2021 om 09:55

Het echte mooie nieuws is dat Jacobsen nog leeft en wellicht nog een carrière heeft. Groenewegen en zijn c programma is secundair.

Marik 23 januari 2021 om 10:01

De grote molen, dit artikel gaat over Groenewegen en niet over Jakobsen. Er zijn genoeg lieden die in deze kwestie eendimensionaal hebben gereageerd. Ik kies een andere weg.

Murcia 23 januari 2021 om 10:19

Wat Marik zegt, Je gaat klagen dat in een artikel over het programma van Groenewegen wordt gesproken over het onderwerp van de titel en niet Jacobsen. Dat lijkt op provoceren en niet op een eerlijke discussie over dit nieuws.

Veloburto 22 januari 2021 om 15:27

Grappig man

Murcia 22 januari 2021 om 15:31

Erg voorzichtige rentree die vooral bedoeld lijkt om Dylan mentaal zijn plek weer te laten vinden in het peloton en de media aandacht klein te houden.

Gebruikersnaam 22 januari 2021 om 16:02

Dat is dus een 2e verloren jaar voor iemand die in zijn topjaren zit. Ik hoop voor hem dat het najaar nog wat beter gestoffeerd wordt.

Als hij ooit 3/4 ritten wil winnen in een grote ronde en in het lijstje van de grotere sprinters uit de geschiedenis wil komen, dan moet het nu, dat gaat binnen 3 jaar niet meer lukken.

jappe666 22 januari 2021 om 16:41

Veel kleinere koersen die het grootste risico lopen om geannuleerd te worden door corona. Als ze doorgaan zou hij in principe in elke koers die op een sprint eindigt aan het langste eind moeten trekken, als de vorm en het mentale het toelaten.

Abysmal 22 januari 2021 om 18:21

Wauw wat ontzettend sneu

Blackcanyon 23 januari 2021 om 01:20

wielrentree

Bazzz 23 januari 2021 om 08:35

Vreemd dat hij het over het afwijken van de lijn heeft, terwijl in mijn ogen het gebruik van zijn ellebogen veel erger was. Van een lijn kan je weleens afwijken, maar bewust je ellebogen gebruiken is willens en wetens iemand in gevaar brengen.

Vind hem hierin weinig sympathie tonen en ook niet echt naar zichzelf kijken door vervolgens ook mog te zeggen dat de snelheid de impact vergroot. Als hij zijn ellebogen niet gebruikt, maakt de snelheid niet uit

DeGroteMolen 23 januari 2021 om 09:52

Om de opzet van Groenewegen te downplayen wordt het ‘afwijken van de lijn’ genoemd. Zal de advocaat van Groenewgen / JV hem wel ingefluisterd hebben. Het schandalige van de actie zit hem inderdaad in het gebruik van de elleboog en niet in de snelheid of de lijn. Komt allemaal niet heel oprecht over op deze manier.

toiletduck 23 januari 2021 om 10:06

Ik hoorde vorige week een podcast waarin vrij goed uitgelegd werd waarom die 80km/u er wel degelijk toe doet, zeker in relatie tot die ellebogen. Volgens mij was het Tom Leezer in de Rode Lantaarn, maar het kan ook Maarten Ducrot (is erg begaan met veiligheid in het peloton) geweest zijn bij Live Slow Ride Fast. Conclusie was dat iig dat het veel minder opvangen/elleboogstoot was dan het leek.

Ik denk dat wij er allebei te weinig verstand van hebben om een harde conclusie te trekken, maar een extra blik uit het peloton kan geen kwaad in dit soort discussies.

Blackcanyon 23 januari 2021 om 13:03

Hoe harder je gaat hoe harder de impact als je niet doorschuift. De finish is daar natuurlijk bekend onder profs. Hoewel je altijd eerlijk moet sprinten, is t daar wellicht zelfs nog belangrijker. Daar hoor je je van bewust te zijn als professional.

Headlines

Materiaalzone

Populair