Dylan Groenewegen: “Het brak op een plek waar ik het niet had verwacht”

zondag 11 augustus 2019 om 17:10

Dylan Groenewegen was vandaag tijdens het EK in eigen land met een twaalfde plek de best geklasseerde Nederlander. De sprinter moet na afloop constateren dat hij met zijn ploeggenoten op het beslissende moment te ver achteraan zat.

“Het was vanaf het begin meteen chaos”, kijkt hij terug. “Het was lastig om op dit rondje controle te krijgen. We wisten dat we bij het bochtige gedeelte van voren moesten zitten.”

Op het beslissende moment miste de Nederlandse ploeg de slag. “We zaten bij de eerste twintig, maar uiteindelijk brak het rond de veertiende plek. We hebben geprobeerd om het gat dicht te rijden, maar dat lukte niet. In de achtervolging bleef het op 30,40 seconden hangen. Toen we eenmaal aansloten, waren er alweer drie man weg.”

De drie bleven voorop. “Dat waren de drie sterkste van de koers”, stelt hij vast. Groenewegen sprintte niet mee voor een ereplaats. “Of je dan vierde of twintigste wordt, maakt mij niet heel veel uit”, geeft hij aan. “Deze wedstrijd staat mij mij wel hoog aangeschreven. Ik had hier graag willen winnen, maar dat is niet gebeurd. Dat is jammer.”

Morgen staat met de BinckBank Tour alweer zijn volgende koers op het programma. “Het hangt een beetje af van het weer. Als er weer wind staat, kunnen we wederom een leuke week verwachten.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

39 Reacties

Sagan=hulk 11 augustus 2019 om 17:15
Quote van Groenewegen:
“Of je dan vierde of twintigste wordt, maakt mij niet heel veel uit”

Natuurlijk maakt dat wel uit, zeker voor een sprinter, die willen toch even bewijzen dat ze wel degelijk in orde waren. Als Groenewegen in de spurt dan slechts 12e wordt dan was hij volgens mij niet goed genoeg om hier te winnen. Het zal moeilijk zijn om in de BinckBanck Tour te winnen tegen een sterke Bennett.

Marik 11 augustus 2019 om 17:35

Voor echte winnaars is de 4e plek helemaal niets

assen 11 augustus 2019 om 17:42

Oneens, als je zo reageert ben je eerder een loser. Denk daarbij even terug aan de AGR, waar MvdP ondanks de kansloze positie TOCH door blijft rijden. Hij won.

Het is verder ook respectloos tav je ploeg, die de hele dag voor je rijdt. En als je dan met je dikke kont niet eens meer meesprint….

Groenewegen verliest hier sympathiepunten van mij. Hij zal er niet wakker van liggen, terecht natuurlijk. :-)

Paul1963 11 augustus 2019 om 18:43

Zó gemakkelijk al die kritiek weer. Beste stuurlui staan nog steeds aan wal. Ook weinig respect of krediet voor Groenewegen. Erg opportunistisch.

ParijsTours2004 11 augustus 2019 om 19:32

Ehm, @Assen, er was wel ff een belangrijk verschil met VdP in de AGR: daar waren ze nog niet over de finish gekomen, hier al wel…

wiebipedia 11 augustus 2019 om 20:28

Ook vdP als voorbeeld nemen die zelf toch regelmatig heeft bewezen en gezegd dat hij niet meer voor resultaat rijdt wanneer hij toch niet kan winnen. Er is zelfs vast wel een letterlijke quote te vinden waar hij zegt niet te willen pushen voor een 4de plek

john 12 augustus 2019 om 07:22

@Assen: er is wel degelijk een verschil ,hier rijden geen motoren voor de tweede groep en in de AGR wel

Viktrodriguez 12 augustus 2019 om 10:21

Nou ja, zelfs al pusht VdP ook niet door voor plek 4 op zo'n kampioenschap, dan pleit alsnog voor hem dat hij zelf, net als Viviani en Ackermann gisteren menig sprinter in het klassieke voorjaar, gewoon daarvoor zelf de koers probeert te maken en niet volledig achter zijn ploeg en knechten verschuilt in het peloton. De kans dat VdP ook in zo'n kansloze situatie belandt, is hierdoor ook een stuk kleiner.

Daarnaast heeft een 4e plaats in een eendagswedstrijd of dergelijke kampioenschap wel degelijk nog steeds enige waarde. Het is geen Touretappe. Daarbij, wordt Dylan hier 4e, verslaat ie alsnog mannen als Kristoff en Bennett. Die laatste komt hij in de BBT ook weer tegen. Dan lijkt me die mentale opkikker een dag eerder wel lekker.

Viktrodriguez 11 augustus 2019 om 17:22

Ik weet niet of het aan mij ligt of niet. Ik weet dat Groenewegen nogal stevig gebouwd is, maar ik zag een shot van de zijkant vandaag en daar leek ie toch beduidend zwaarder dan normaliter. Ik kan me niet voorstellen dat de eventuele KNWU-outfit de oorzaak zou zijn.

Verder lijkt me idd wel een erekwestie om nog maar eens proberen 4e te worden.

Kosmonaut 11 augustus 2019 om 20:31

Viel mij ook al op, hij oogt dik.

havana 11 augustus 2019 om 20:40

Op zich een valide punt maar dat zou geen effect moeten hebben in een vlakke koers.

Viktrodriguez 12 augustus 2019 om 10:23

Het was ook meer een observatie dan dat het van invloed zou moeten zijn. Overigens kan ik me voorstellen dat het ook in zo’n vlakke koers, juist met dit koersverloop, een nadelig effect heeft. Die extra kilo’s moet hij toch 180 km meezeulen.

Matxin 11 augustus 2019 om 17:41

Beetje flauw gelul inderdaad dat die 4e plek hem niks uitmaakt. Hij sprintte gewoon mee voor die 4e plek, maar hij begon veel te ver van achteren en er zat sowieso weinig power meer op.

Benieuwd of hij in de BinckBank Tour weer kan laten zien dat hij de snelste sprinter van allemaal is, want vanaf de Tour is het allemaal toch wel een beetje teleurstellend en is hij enigszins voorbijgestreefd door andere sprinters.

limburgia 11 augustus 2019 om 18:27

Groenewegen moet gebracht worden tot op 200 meter van de meet , gebeurd dit niet dan is hij kansloos .
Viviani en Akkerman pakken zelf de koe bij de horens zo hoort een winnaar te “coursen “en niet dat eeuwige wachten tot de knechten hem in een zetel tot vlak voor de meet brengen.

Paul1963 11 augustus 2019 om 18:45

edit wf: iets meer respect voor elkaar aub

limburgia 11 augustus 2019 om 18:55

edit wf: Iets meer respect voor elkaar svp

r525 11 augustus 2019 om 21:48

@paul
ach jongen toch, doen ze gemeen tegen je grote held.
Dat zou toch niet mogen!

Retro Lex 11 augustus 2019 om 17:49

Dylan heeft wel een mooi klokje om ze pols hangen. En gelukkig zit z’n haar ook al weer goed.

Chaba 11 augustus 2019 om 21:44

Ja zal steken dat sommige mensen op meerdere vlakken wel succesvol zijn.

Ab Normaal 11 augustus 2019 om 18:01

Dylan mag dan misschien snel sprinten, maar van alle topsprinters is hij wel degene die het slechtst positioneert. Of hij mist ergens iets of hij let niet op, of volgt zijn lead out niet of raakt ingesloten. Er is vaak wel iets waardoor hij uit moeilijke positie moet komen of helemaal niet meedoet aan een sprint. Zie ook de Tour.

Denk dat hij juist daar bij moet leren.

Viktrodriguez 12 augustus 2019 om 10:40

Met zijn gebrekkige positionering vraag me ik wel af of A) hij wel dat credo ”de beste” waard is die men zo graag geeft en B) in hoeverre het wel verstandig is alleen maar zijn sprinttrein te perfectioneren in zwak bezette rondjes. Ik denk dat twee ritten in Romandie of Zwitserland een betere training is met het oog op de Tour als trein dan een c-programma. Uiteindelijk is het handiger zoiets uit te testen in een volledig WT-veld met meerdere goede sprinters dan een koers met 1 fatsoenlijke WT-concurrent en een handjevol PCT-teams. Van 1 nederlaag daar leer je ook meer dan van 5 zeges in twijfelachtige startvelden.

S. Morgenstern 12 augustus 2019 om 10:57

Romandië en Zwitserland hebben geen deelnemersveld met veel goede treinen. ZLM kwam wat dat betreft vaak dichter in de buurt van de Tour de France. Eigenlijk kun je buiten de grote rondes echter alleen in Parijs-Nice of Tirreno van een goede test spreken.

Franco Ballerini 11 augustus 2019 om 18:13

Sprinters komen en gaan weer. Cavendish heeft het lang volgehouden als snelste, maar de laatste jaren is het een carrousel. Groenewegen (helaas) niet meer de beste sprinter momenteel.

Tripodboom 11 augustus 2019 om 18:18

We hebben geprobeerd het gat dicht te rijden. We? Hij dan toch in ieder geval helemaal niet. Onterechte sterallures.

Napoleon 12 augustus 2019 om 08:06

Ze zijn een team, en in dat team had Groenewegen niet de taak het gat dicht te rijden. Net zoals een keeper na een verloren wedstrijd kan zeggen dat ‘we slordig met de kansen omgingen’.

Joachim Agostinho 11 augustus 2019 om 18:22

“Of je dan vierde of twintigste wordt, maakt mij niet heel veel uit”
Ik hoop en vermoed dat hij met deze opmerking wil verbloemen dat hij er helemaal doorheen zat, anders is dat wel erg lullig richting degenen die zich voor hem uit de naad hebben gereden, m.n. V. Baarle.

Martino87 11 augustus 2019 om 18:28

Ja, wat zal van Baarle balen dat Groenewegen niet voor de 4e plek heeft gesprint.

greeny 11 augustus 2019 om 19:02

van baarle denkt de komende keer wel 2x na voor die zich uit elkaar trekt voor een sprinter die het allemaal wel best vindt.

Romāns Vainšteins 11 augustus 2019 om 21:07

Hij is gewoon niet zo’n enorm handige coureur en daardoor kan je hem op veel verschillende manieren kwijtraken onderweg. Wel ‘onze’ beste spurter sinds Jeroen Blijlevens dus laten we hem nou niet meteen weer tot urethaangruis stampen als het een tijdje wat minder gaat.

Chaba 11 augustus 2019 om 21:46

Ach ja makkelijk klagen maar in voorjaar was hij als enige sprinter mee in de waaiers van Parijs-Nice? en won. Nu zit het niet mee en wordt hij afgeschreven. Lekker opportunistisch.

Dirty Derrick 11 augustus 2019 om 22:32

Ik heb al gezegd en ik zeg het nog eens:Dylan is een coureur van mijn kloten. Bij de minste moeilijkheid is hij gezien…

Merlinappa 12 augustus 2019 om 07:38

Inderdaad, toen in P-N met al die waaiers was ie ook nergens ofwel? ;)

Napoleon 11 augustus 2019 om 23:45

Yeah right , we hebben een nog jonge sprinter die de afgelopen 3 jaar overal en altijd wint, en nu een keer de waaier mist, en nu kan hij er niets van, en is-ie over de top volgens de toetsenbordcoureurs hier.

Voor wie denkt dat “hij bij de minste moeilijkheid gezien” is: remember Parijs-Nice….

ruudenkit 12 augustus 2019 om 00:57

Om even in te haken op wat hier boven vermeld staat.
* Het is inderdaad onbegrijpelijk dat Groenewegen niet 20 km lang met z’n snufferd in de wind mee op kop beukt.
* Onbegrijpelijk dat hij niet meer gemotiveerd/gefocused was om de pelotonsprint te winnen, wie wil er nu niet 4e worden.
* Van Baarle ligt nu nog de foeteren op Groenewegen omdat hij niet echt mee sprintte.
* Groenewegen kan er inderdaad geen ene pepernoot van, eigenlijk verbazingwekkend dat zo’n beperkte renner toch al een aantal aardige resultaten bijeen heeft gefietst.
* Onbegrijpelijk inderdaad dat hij eerlijk aangeeft waarom hij niet vol voor plek 4 ging, hij kan beter schijnheilig zeggen dat er iets mis was met zijn fiets.
* Groenewegen moet inderdaad een voorbeeld nemen aan al die topsprinters die zelf de koe bij de horens pakken en ontsnappen IPV wachten tot z’n knechten hem afzetten.

Moet ik nog vermelden dat het synisme van bovenstaande tekst afdruipt? Lijkt me niet hé .

Merlinappa 12 augustus 2019 om 07:39

Vergeet niet dat Dylan om bovenstaande redenen een arrogant ventje is! :’)

Napoleon 12 augustus 2019 om 08:00

Heeeeeeeeel arrogant, want hij gaat weleens naar de kapper en bovendien heeft hij een horloge ter waarde van een maandsalaris van de gemiddelde loonslaaf op die op wielerflits zit.

ruudenkit 12 augustus 2019 om 09:16

Het is een echte Amsterdammer,, recht door zee, overtuigd van zichzelf en natuurlijk een grote bek.
Maar ik vind hem ook reëel/straight to the point. Ik kan begrijpen dat mensen hen arrogant vinden maar ik zie dat anders.

Pubsted 12 augustus 2019 om 10:53

Wauw, wat wordt hij hier afgemaakt zeg. Ja het is niet zo’n handige opmerking, maar ik had hier wel wat meer krediet verwacht voor de renner met de meeste NL Tour etappe overwinningen in de laatste 20 jaar.

Olly 12 augustus 2019 om 14:13

Ik lees hier weer een aantal typisch nerderlandse reacties. Deze man heeft er wel voor gezorgd dat er in en na de sprint gejuicht kan worden de laatste jaren. Dat is wel van ff geleden, dus mijn steun blijft hij houden. Gogo Dylan!