Dylan Groenewegen: “Heel fijn om Fabio Jakobsen terug in peloton te zien”

woensdag 14 april 2021 om 10:16
Dylan Groenewegen: “Heel fijn om Fabio Jakobsen terug in peloton te zien”

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen zag hoe Fabio Jakobsen na een lange revalidatie in de Ronde van Turkije weer zijn eerste koerskilometers maakt sinds het beruchte incident in de Ronde van Polen vorig jaar. De Nederlander van Jumbo-Visma zegt erg blij te zijn om Jakobsen weer bezig te zien.

Exact 250 dagen na het veelbesproken ongeluk in de Poolse WorldTour-ronde heeft Groenewegen het er nog altijd moeilijk mee. “Ik vind het nog steeds vreselijk”, zegt de Amsterdamse sprinter tegen De Telegraaf. “Daarom was het heel fijn om Fabio weer terug in het peloton te zien in Turkije. En hem bezig te zien met wat hij het liefste doet.”

“We hebben allemaal enorm meegeleefd en als je hem dan met een lach op zijn fiets ziet zitten, maakt me dat ontzettend blij”, aldus Groenewegen. Zijn eigen rentree staat gepland voor 12 mei in de Ronde van Hongarije.

Groenewegen ging in de Nederlandse krant ook nog in op het overlijden van zijn opa, de legendarische fietsenbouwer Ko Zieleman, die op 88-jarige leeftijd overleed. “Ik heb heel veel aan hem gehad… We hebben zoveel meegemaakt… En ja, dan is het jammer dat hij er nu niet meer is om mijn terugkeer te zien, maar ik ben ervan overtuigd dat hij van boven meekijkt.

Dit artikel delen:

51 Reacties

Marik 14 april 2021 om 10:27

Is toch gewoon een mooi en empathisch mens dit. Hopelijk ziet de rest van de (wieler)wereld dit ook en blijft men niet hangen in die ene actie van vorig jaar in Polen.

S'mon 14 april 2021 om 10:41

Inderdaad, wat hij in Polen heeft gedaan is fout. Maar dat wil niks zeggen over hem als mens!

r525 14 april 2021 om 11:09

Het normale bijzonder maken….
Het zou toch bizar zijn als hij niet blij was geweest dat Jakobsen weer op de fiets zit? Dat hij dat is lijkt me nogal logisch. Maar om hem dan weer direct ‘een mooi en empatisch’ mens te noemen?

Marik 14 april 2021 om 11:27

Dank je wel voor je bijdrage r525

Beer 14 april 2021 om 11:57

r525 trekt het anders mooi in perspectief. Top dat Groenewegen empathisch is, maar het tegendeel zou pas vreemd zijn. En Cavendish blijft voor sommigen ondertussen de anti-christ. Tja…

Marik 14 april 2021 om 12:09

Ach beer, jouw mening is bij iedereen bekend. De langspeelplaat die telkens blijft hangen. En weet je wat nou het ergste is in het kader van beeldvorming? Zelfs als je een keer een verstandige reactie plaatst, dan krijg je daar de credits niet meer voor. Ik heb de afgelopen tijd gezien hoe de meesten op jouw bijdragen reageren. Hoon, spot, cynisme, dat valt jou ten deel. En dat beeld heb je zelf gecreëerd met trollen. Wellicht kun je je naam nog een keer veranderen?

Panache 14 april 2021 om 12:19

Er zijn mensen die het Groenewegen vergeven en er zijn mensen die het Groenewegen nooit zullen vergeven. Is het voor ons werkelijk interessant hoe die beeldvorming is? Groenewegen zal er mee moeten leven dat x-percentage hem niet meer blieft.

Marik 14 april 2021 om 12:26

Excuus ik was niet helemaal duidelijk. Met beeldvorming bedoel ik beer en de manier zoals hij zich heeft gemanifesteerd de afgelopen maanden. Met zijn bijdragen heeft hij zijn eigen beeldvorming gecreëerd en vanuit die beeldvorming krijgt hij zelden serieuze reacties van andere forumleden.

r525 14 april 2021 om 12:29

In plaats van me te bedanken was ik eigenlijk benieuwd naar je mening.
Het is toch gewoon normaal wat hier gebeurd? Ik snap niet zo goed waarom dat als bijzonder neergezet moet worden?

Panache 14 april 2021 om 12:30

Beer is inderdaad van de hyperbool. Iets tot in het overdrevene uitvergroten om vervolgens tegen de zelf gecreëerde karikatuur aan te schoppen.

xistnc 14 april 2021 om 12:43

Ik zie r525 er enkele keren voor kiezen om het woord ‘bijzonder’ te gebruiken. Waarom? Daar is geen enkele aanleiding voor.

Gitan 14 april 2021 om 12:49

Beer lijkt me vooral moeilijk te kunnen aanvaarden dat Wielerflits.nl nu eenmaal een Jumbo/MvdP-gekleurd forum is, waar zijn eigen favorieten door sommigen als de tegenstand/vijand worden gezien. Hij vindt de ophemeling van MvdP en Jumbo enerzijds en het schofferen van de ploegen/renners waar hij fan van is anderzijds oneerlijk en doet dan hetzelfde maar in de omgekeerde richting.

Lijkt mij eerder het monster dat je als forum (ik noem het maar eventjes niet website, hoewel Wielerflits met goed uitgekozen onderwerpen/koppen het spel uiteraard soms meespeelt) zelf hebt gecreëerd.

Misschien ook moeilijk te vermijden, door de mix van Nederlanders en Belgen hier die elk met hun eigen bril naar de koers kijken. Bij mijn weten is er in België niet echt een gelijkaardig discussieplatform over wielrennen. Beetje vreemd eigenlijk, gezien de wielersport er zo populair is.

Marik 14 april 2021 om 12:50

@r525, mijn mening staat toch in het oorspronkelijke bericht? Ik snap niet zo goed waarom er moet worden gezeurd over een comment die een louter oprechte insteek heeft.

@Gitan, wellicht zit je op het juiste spoor, maar om beer nu volledig vrij te pleiten en zelfs te stellen dat men hier het "monster" beer zelf heeft gecreëerd is natuurlijk onzinnig. Beer heeft de volledige vrije keuze in het plaatsen van de tendens van zijn berichten. Als we al over een monster zouden moeten spreken (zijn zeker niet mijn woorden) dan heeft hij die zelf gecreëerd.

Gitan 14 april 2021 om 13:06

Ik bedoel maar, het lijkt mij een (al dan niet) logisch gevolg van de mix van Nederlandse en Belgische wielervolgers op 1 plek. De Belgen hun hart klopt vooral voor de Belgen, en Nederlanders supporteren vooral voor Nederlandse renners.

Gooi er een tweestrijd bij zoals die tussen Matje en Wout, een paar love-them-or-hate-them-figuren als Lefevere en Evenepoel en je krijgt hevige reacties… en reacties op die reacties.

Alsof Feyenoord geen eigen forum heeft en de supporters dan maar gaan reageren op de artikels op de Ajax-site. Veel beschaafder natuurlijk, want de wielerfan is een welopgevoed sujet dat vooral houdt van de edele wielersport… maar niet altijd, want sport brengt nu eenmaal sterke emoties met zich mee.

Romāns Vainšteins 14 april 2021 om 13:08

Ik ben helemaal voor een hele hoop meer Vlamingen hier op het forum wat er voor gaat zorgen dat we een beetje normale afspiegeling van de meningen binnen de wielerminnende , nederlandstalige populatie voorgeschoteld krijgen. 60%-40% of zo. Bijvangst is dat je dan kraakhelder ziet dat de stokende 'kinderen tegen kinderen – koorknaapjes zoals Beer vs Michael uitzonderingen zijn.

reusjen 14 april 2021 om 13:29

@r525
Zeker is het normaal, maar Groenewegen is door bepaalde mensen afgeschilderd als een harteloze crimineel die niet gehinderd door enige empathie zijn collega’s de vernieling in jaagt voor eigen gewin. En dat strookt niet met wat we van hem hebben gezien na het ongeluk.

r525 14 april 2021 om 14:03

@xistnc
Omdat mooi en empatisch specifiek vermeld wordt, ga ik er inderdaad van uit dat Groenewegen daar bijzonder in zou zijn volgens Marik, waarom benoem je het anders zo? Ik vind het vooral normaal hoe hij er nu mee omgaat. Dat bedoel ik met iets normaals bijzonder maken.

@reusjen
Er zijn heus uitzonderingen die hem zo neerzetten. Maar ik denk dat veel van de negatieve uitlatingen vooral voortkomen uit het feit dat hij in het verleden vaker risico’s heeft genomen, en daar zich ook nooit schuldbewust van was (bijvoorbeeld destijds met Naesen). Domme slogans als ‘podium of jodium’ helpen natuurlijk ook niet.
Vervolgens doet hij in de nasleep van dit verschikkelijk incident menselijke (lees normale) uitspraken, en direct staan er op wielerflits alweer mensen klaar hem op te hemelen.
Dat is voor mij absoluut niet nodig.

reusjen 14 april 2021 om 14:15

@r525
Ik weet natuurlijk niet wat de verhoudingen zijn, maar op sociale media was het zeker geen uitzondering. Dat zou mee kunnen spelen, maar het leek ook verdacht veel op fans van DQS die in woede uitbarstten. Het ophemelen valt ook wel mee, er wordt gezegd dat het fijn is dat we medemenselijkheid van hem zien. Ik vind dat ook fijn, vooral ook omdat ik hoop dat ook hij er psychisch weer helemaal bovenop komt en er los van komt en daar kunnen dit soort dingen misschien bij helpen. Meer interessante vraag is waarom het je stoort als er gezegd wordt dat hij empathisch is. Is zijn boetedoening nog niet voldoende en moet er meer geleden worden voor hij weer gelukkig mag zijn? Wat is er nodig voor hij er vrij van kan zijn.

Beer 14 april 2021 om 14:29

Marik, misschien moet jij het toch eens wat meer over wielrennen hebben, ipv steeds met van die halfslachtige analyses over andere forumleden af te komen. Werkelijk 95% van jou posts gaat over andere gebruikers, hooguit 5% over wielrennen. Dus de vraag is; wat doe jij hier eigenlijk? Beetje schelden, beetje spotten, beetje anderen zwart maken… sterk, mag je trots op zijn. Maar als je dan toevallig toch eens iets over wielrennen post en je wordt mooi de maat genomen zoals hier door r525; gewoon slikken man.

Gitan zit er trouwens dicht bij met zijn analyse. Alleen supporter ik ook voor Jumbo.
Ow, en als Beer de volledige vrije keuze heeft in het plaatsen van de tendens van zijn berichten, dan vermoed ik dat dit ook geldt voor jou, Michel. en anderen.

Marik 14 april 2021 om 14:35

Blijkbaar lees je alleen mijn berichten waarin ik op jou reageer beer. Als je dan met feiten en cijfers probeert te komen, zorg er dan ook voor dat ze accuraat zijn. Overigens supporter jij niet voor Jumbo, jij supportert voor Van Aert en dat is echt wat anders. Iedereen weet dat wanneer jij voor een ploeg/renner supportert je daar bijna geen kritiek op levert. En je hebt te veel kritiek op de Jumbo ploeg gehad om jezelf supporter te noemen. Verder laat ik het voor nu weer gaan, we vervuilen dit draadje alweer meer dan genoeg met onze animositeit. Er zijn nog genoeg anderen op dit forum die jou (zeer terecht) een ferme tik op de vingers geven. Ik neem voor even pauze.

Beer 14 april 2021 om 15:08

Dus;

als ik iets positiefs schrijf over van Aert, Jumbo, Evenepoel, Lefevere, DQCS… dan verwijt je mij blinde adoratie, tunnelvisie en ander moois.

Wanneer ik echter kritiek heb op mijn favorieten, zoals bv over de workload van van Aert in de E3, de ondersteuning van van Aert in de klassiekers of de rol die Teunissen daar vervult, dan ben ik plots geen supporter?

Toch een beetje raar en in elk geval niet rechtlijnig. Blijkbaar ga je vooral op zoek naar zaken om negatief te kunnen zijn en om anderen verwijten te kunnen maken, liever dan de zaken en meningen aan te nemen zoals ze zijn. Het zijn vooral die andere meningen waar jij hebt moeilijk mee lijkt te hebben. Of om het met jouw woorden te zeggen: "toch vervelend, die Belgen die hier de boel komen ontwrichten'. Als dat de manier is waarop je tegen een discussieforum aankijkt, dan bekijk je het niet op de juiste manier vrees ik. Ik kom hier om wielernieuwsberichten te lezen en daarop te reageren. Jij blijkbaar om te genieten van de spot en beledigingen die andere gebruikers mogen ontvangen.

Ik lees hierboven 5 berichten van jou waarop je mij en r525 wilt belachelijk maken. Om dan als een grote meneer te vertrekken om de rust te laten weerkeren: schijnheilig; het spijt me.

Sammysosa 14 april 2021 om 10:29

BEL HEM NOU! Serieus, tuurlijk is het zwaar en ingewikkeld, maar doe jezelf een plezier en ga met Fabio een pint drinken, en nog een. Beste manier om jullie wederzijdse trauma te verwerken.

Caldaia Stivale 14 april 2021 om 10:35

Niet mogelijk/handig om juridische redenen…jammer, maar voorkomt een dikke claim

xistnc 14 april 2021 om 10:40

Die wens is allang kenbaar gemaakt. Met name de stennis die PatLev heeft geschopt in de eerste uren en dagen na het incident heeft dit vooralsnog verhinderd.

Yeez 14 april 2021 om 10:43

Volgensmij verhinderd patlef of een schadeclaim dit niet.

Groenewegen heeft al kenbaar gemaakt om hem te willen spreken, maar fabio zal zelf aangeven wanneer hij daar behoefte aan heeft. Daar heeft verder niemand iets mee te maken

bartp25 14 april 2021 om 10:46

Groenewegen heeft al lang geleden contact opgenomen maar jakobsen houdt voorlopig de boot af wat zijn goed recht is. Maar Groenewegen moet niet gaan pushen, als jakobsen het wil en er klaar voor is gaan ze zitten.

Panache 14 april 2021 om 12:21

Informeer je nou. Serieus, tuurlijk is het zwaar en ingewikkeld, maar doe jezelf een plezier en lees je even in voor je wat typt op een forum.

Echte Boter heeft oude vijanden weer samengebracht, maar Fabio heeft er momenteel geen behoefte aan.

reusjen 14 april 2021 om 13:32

@panache
Is er een bron waar hij dat onomwonden stelt? Ik krijg namelijk meer het idee dat zijn ploeg en het management daarvan het niet wil hebben en er dus tussen gaat staan. Zelfs de persvoorlichter moet eraan te pas komen om te zorgen dat er überhaupt niet over gesproken wordt.

Panache 14 april 2021 om 14:25

De dramatische val in Polen werd veroorzaakt door een onstuimige Dylan Groenewegen. Neemt Jakobsen zijn landgenoot iets kwalijk? “Ja, ergens wel. Ik ben niet zo verlicht dat ik zeg dat hij er niks aan kon doen. Hij wijkt duidelijk van zijn lijn af. Dat heeft iedereen wel gezien, denk ik.”

“Hij heeft me een bericht gestuurd om te vragen hoe het met me ging. Daar heb ik op gereageerd. Niet lang geleden heeft hij me gevraagd of we een keer konden afspreken. Ik snap dat het ook op zijn ziel drukt, dat hij het ook achter zich moet laten. Maar ik ben er nog niet aan toe.”

“Ik wil eerst iets meer weten hoe ik eraan toe ben, qua herstelproces. Hoe beter het met mij gaat, hoe beter het ook voor hem is. Hij heeft dit ook niet gewild. En hij krijgt een hoop stront over zich heen van anonieme mensen achter hun toetsenbordje – dat is belachelijk.”

https://sporza.be/nl/2020/12/24/fabio-jakobsen-ben-er-nog-niet-aan-toe-om-groenewegen-te-ontmoeten~1608797518779/

reusjen 14 april 2021 om 14:32

Thanks panache!

sjoerdtjen 14 april 2021 om 10:47

Goed dat hij naar buiten treedt en aantoont mee te leven.
Zou mooi zijn als het lukt dat ze voor 12 mei samen die pint te drinken (op een terras in NL). Hopelijk zien we Dylan ook weer snel terug op het oude niveau, net als Fabio.

japio 14 april 2021 om 11:01

Het initiatief om contact te hebben ligt denk ik bij Jakobsen. En ik snap dat dat voor hem, maar zeker ook voor DG moeilijk zal zijn. Aan de andere kant, ze gaan elkaar een keer tegen komen in de koers. En het zou niet goed zijn denk ik als er dan nog niet gesproken is.
Ik ben maar een amateur-psycholoog, maar ik denk wel dat het voor de verwerking van allebei goed zou zijn om het gesprek open en kwetsbaar te voeren.

MatteoDeBoniseconden 14 april 2021 om 11:12

Allemaal de verdienste van Lefevre!

Richard van Hoof 14 april 2021 om 12:44

Zo zie ik het ook. De heisa die die kerel heeft gemaakt heeft zowel Jakobsen als Groenewegen beiden erg veel schade toegebracht.

Romāns Vainšteins 14 april 2021 om 11:27

Misschien moeten we en masse stoppen ons er mee te bemoeien en ze het zelf uit laten zoeken in welke mate ze het wel of niet helemaal, gedeeltelijk of niet willen uitspreken met elkaar. Het besef dat dit een ontspoord incident binnen een levensgevaarlijke bezigheid is waar helemaal niemand ooit op heeft zitten wachten lijkt me evident, de rest is persoonlijke invulling.

iLLan 14 april 2021 om 12:54

Ja, dit is het. Alsof wij moeten bepalen wie er wel en niet vriendjes van elkaar zijn in het peloton.

Pedalo 14 april 2021 om 11:48

Inderdaad helemaal uit zijn verband getrokken. Allemaal zeer ernstig maar Dylan snapt zelf echt dat ie een dikke fout maakt, zoiets als een straatje van rechts missen en een zwaar ongeluk veroorzaken, maar de social media en dan met name Patrick en Remco hebben het vijandig gemaakt. Ook weer gezien tijdens de docu Ronde 104. Steels zegt eerlijk dat Alaphilippe op de motor knalt maar die twee mafkezen maken die motard uit voor alles wat lelijk is. Hoop dat ze beide hun niveau weer mogen halen!

KnightBiker 14 april 2021 om 12:19

Dat Remco & Patlef hun nivaeau weer halen? Ze zijn in ‘topvorm’.

(Alle gekheid op een stokje: inderdaad hopen dat Fabio & Dylan renners hun niveau weer halen, ik heb er goede hoop op – en laten we, zoals de meest hier, beide renners idd een hart onder de riem steken)

klootje kriekeljon 14 april 2021 om 12:27

Ik hoop van harte dat Groenewegen en Jakobsen op goede basis met elkaar terug in het peloton kunnen, zonder dat Wolfpackology de boel teveel vergiftigt.

r525 14 april 2021 om 12:33

Ik krijg een beetje het gevoel dat veel mensen hier zich voor houden dat het allemaal aan PatLef ligt dat de twee elkaar nog niet hebben gesproken.
Alsof mensen er niet aan willen denken dat het ook Jakobsen zelf zou kunnen zijn die daar absoluut geen behoefte aan heeft.
Dat zou natuurlijk ook prima kunnen en acht ik helemaal niet onwaarschijnlijk.
Maarja, dan zouden 2 Nederlanders niet met elkaar op kunnen schieten, ligt natuurlijk nogal gevoelig bij de nationalistische hartjes hier.

klootje kriekeljon 14 april 2021 om 12:42

Tja, en andersom krijg ik weer andere gevoelens.

Als ik voor mezelf spreek: het is ontzettend lastig van buitenaf in te schatten. En het is absoluut voor de hand liggend dat Jakobsen zelf de regie heeft en houdt in mogelijk contact etc.
Maar wat je wel van buitenaf kunt aanschouwen is het opgebouwde wij-tegen-zij cultuurtje bij de ploeg van Patlef en alles wat daaruit in positieve en negatieve zin voortvloeit.
Elk mens wordt beïnvloed door zijn omgeving, Jakobsen zal daar geen uitzondering op zijn. Dat is waar ik bang voor ben, aangezien er haast geen objectief of constructief geluid vanuit Deceuninck gekomen is over de hele zaak met Groenewegen. Was gewoon een hetze. Zie jij dat als hoofdrolspeler (slachtoffer) maar eens van je af te laten glijden. No way.

$kedel 14 april 2021 om 13:22

In die zin vind ik het ook wel lichtelijk onmenselijk van Jakobsen om de boot af te houden. Alsof het allemaal om hem draait.

r525 14 april 2021 om 14:07

Helemaal mee eens, lastig (of onmogelijk) van buiten af in te schatten.
Maar hier op wielerflits lijkt het een beetje als feit aangenomen te worden.

skylimit 14 april 2021 om 12:56

We gaan het zien hoe Groenewegen in zijn eerste koers in Hongarije zal worden ontvangen in het peleton. Vermoedelijk zal Groenewegen naar een reactie gevraagd zijn over het terugkeren van Jakobsen in het peleton. Hij beantwoort de vraag keurig, groter dan dat moeten we het niet maken.

@marik misschien moet je ook iets aan je eigen beeldvorming doen, er zijn ook andere meningen dan alleen door een geel-zwarte bril.

koekefretter 14 april 2021 om 12:57

Ik ga niet oordelen, we hebben allemaal wel eens de telefoon gebruikt in de auto. Ik bedoel in de hand, de chauffeur die een ongeluk veroorzaakt hangen we op. Het wielrennen zit vol met dit soort incidenten. En fout is fout helaas de ene heeft geluk dat tegenstander er zonder kleerscheuren er van af komt. Hier was de organisatie en ISU ook niet helemaal vrij van verantwoordelijkheid. Maar met een pak chips op de bank is het makkelijk oordelen

De Siepel 14 april 2021 om 15:15

Beste is dat beide elkaar binnenkort in alle anonimiteit fysiek spreken met een ervaren mentalcoach erbij. Beiden hebben een klote periode doorgemaakt.
Ploegleiding moet zich er verder niet mee bemoeien en er al helemaal niet over gaan Twitteren en andere sociale media opzoeken.
Des te langer dit speelt des te moeilijker het straks wordt in het peloton.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair