Dylan Groenewegen: “De derde keer is scheepsrecht”

vrijdag 12 juli 2019 om 18:06
Dylan Groenewegen: “De derde keer is scheepsrecht”

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen liet een oerkreet los nadat hij in de zevende etappe over de finish was gekomen. De Nederlander van Jumbo-Visma had even daarvoor zijn vurig gewenste sprintzege geboekt. “Vandaag was de derde keer scheepsrecht. Ik ben heel erg blij met deze overwinning”, aldus Groenewegen.


De overwinning was zeer welkom voor Groenewegen, die in de eerste etappe hard ten val was gekomen. “De Tour begon natuurlijk niet op de manier waarop ik had gehoopt met een flinke valpartij. Iedereen verwacht dat je dan weer honderd procent bent, maar dan heb je gewoon nog een aantal dagen nodig om te herstellen. Gelukkig was ik vandaag weer goed”, zegt de winnaar voor de camera van de NOS.

“Ik raakte even ingesloten op vijfhonderd meter van de finish”, gaat Groenewegen verder. “Maar gelukkig kon Mike nog wat ruimte vinden, waarna ik ben aangegaan. Ik zag Ewan vervolgens nog dichtbij komen: het was een close finish.”

“Dit is een echte teamprestatie. Mike doet zijn werk fantastisch ondanks zijn valpartij aan het begin van de etappe, terwijl de mannen de hele tijd van voren hebben gezeten”, eindigt de sprinter. “Het is mooi dat we konden winnen.”

Dit artikel delen:

8 Reacties

assen 12 juli 2019 om 18:44

Wat doet TJV goed in deze etappe?

– Wout van Aert FANTASTISCH; door zijn hoge snelheid kunnen andere renners niet gemakkelijk van voren komen.

– Jansen: idem – zie boven

– Teunissen: tsja, probeerde Dylan in zijn wiel te houden, maar dat viel niet mee (zie onder)

– Dylan: man man, wat kan hij SLECHT het wiel houden van zijn voorgangers, om moedeloos van te worden. Meer dan een schrale troost dat ie dan alsnog wint. ;-)

Mad 12 juli 2019 om 18:54

Ah fijn, een ervaringsdeskundige. Bedankt hoor!

Jori 12 juli 2019 om 18:55

Volgens mij was de beurt van Jansen toch wel te kort.
Wout van Aert was echt geweldig, die deed meer en langer zijn beurt dan gepland.
Wat er gebeurde tussen Teunissen en Dylan zag ik niet echt, maar wel lekker dat Groenewegen gewoon de beste sprint in huis heeft en het ook van wat verder kan afronden

Fast Freddy 12 juli 2019 om 19:10

Na drie body checks door verschillende renners verliest hij het wiel. Dat was iedere andere sprinter ook overkomen.

Titaantje 12 juli 2019 om 19:24

Die beurt van Jansen leek mij prima. Op die snelheid kunnen maar weinig renners nog lang doorsleuren. De tijden van Fassa Bortolo en Team High Road, waar 1 ploeg de volledige laatste 5-10km op kop rijdt zonder enige concurrentie, zijn inmiddels ver achter ons, met meerdere ploegen die zeer geprofessionaliseerde sprinttreinen hebben die elkaar op ieder moment vanuit de rug kunnen wegrijden in die laatste 5km. Tegenwoordig wil je eigenlijk pas op een km of 2 van de finish op kop komen.

Dit is gewoon knap gedaan door Jumbo, ze durven het initiatief te nemen en het wordt afgerond. Ik had in de laatste km wel gedacht dat Viviani zou winnen gezien het aantal renners dat QSI nog over had. Des te mooier dat Groenewegen het weet af te ronden.

maklukzat 12 juli 2019 om 21:39

Toen Jansen aan de beurt was ging de snelheid wel flink omhoog. Dan ga je het niet zolang volhouden. Prima beurt. WVA uiteraard ook, toen was het nog wachten tot de andere ploegen naar voren zouden komen.

moa 12 juli 2019 om 21:08

WVA komt op kop en niemand, maar dan ook niemand kan nog ademen. Wat een beest.

Trein van QS fenomenaal op dit niveau. Jammer van de leeglopen.

Philipsen als leadout wordt nog vijfde. Ze mogen de rollen daar es omdraaien.

Stoempen 12 juli 2019 om 21:16

Philipsen kwam natuurlijk te laat om van een leadout te spreken, en Kristoff liet het vervolgens een beetje lopen, was vorige sprint nog 2de, dus om direct de rollen om te draaien ..