Dylan Groenewegen blijft overeind in juridisch moddergevecht
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
maandag 10 mei 2021 om 12:00

Dylan Groenewegen blijft overeind in juridisch moddergevecht

Opinie Met een vierde plaats in de eerste massasprint van de Giro d’Italia heeft Dylan Groenewegen zijn mentale twijfels verslagen. Zijn rentree na een schorsing van negen maanden in het geweld van de rappe mannen voelde als een eerste profkoers voor hem. Dat hij met de snelsten kon wedijveren is in ieder geval een bewijs dat hij alle ophef die donderdag ontstond naar aanleiding van zijn ‘geheime’ meeting met Fabio Jakobsen enigszins achter zich kon laten.

De verschrikkelijk valpartij in de sprint in de eerste rit van de Ronde van Polen zal voorlopig zijn sporen nog nalaten. Waar het gros van de wielerwereld hoopte dat Jakobsen en Groenewegen in het tweede kwartaal van dit wielerseizoen hun loopbaan weer zonder wrok konden oppakken, blijft de juridische strijd de boventoon voeren in het contact tussen beide Nederlandse topsprinters.

Negen dagen nadat Groenewegen in een kleine persbijeenkomst had aangegeven dat er een ontmoeting met Jakobsen was geweest, reageerde de sprinter van Deceuninck-QuickStep fel op deze zogenaamde onthulling van de Amsterdammer. De meeting had vertrouwelijk moeten blijven. En het zat hem dwars dat Groenewegen hem in die meeting geen persoonlijke excuses had aangeboden.

Dylan Groenewegen achter winnaar Tim Merlier in de eerste massasprint – foto: Cor Vos

Zoveel had de sprinter van Jumbo-Visma echter niet verteld over dat gesprek. Groenwegen zei dat er vlak voor de Ronde van Turkije in Amsterdam een gesprek was geweest waarin beiden hun hart konden luchten. “Voor beiden was dat een heel fijn gesprek. Wat daar precies besproken is, houd ik liever tussen ons.”

Dat de berichten van Jakobsen op Twitter gevoed waren door zijn juridische team was duidelijk uit de teksten op te maken: “Dylan heeft ook geen bereidheid getoond om enige verantwoordelijk voor zijn daden te nemen. Ik zou nog steeds graag tot overeenstemming met Dylan willen komen.” En om af te sluiten: “Mijn juridisch team is bezig vervolgstappen ingang te zetten. Om die reden zal ik verder geen commentaar geven.”

Juridische lading
Juist met die laatste zin legt Jakobsen de vinger op de zere plek. Hoe kan hij verwachten dat Groenewegen uitspraken doet die wellicht een juridische lading krijgen, wanneer hij zelf van zijn advocaten geen verder commentaar mag geven?

De tweets van Jakobsen zorgden voor een opmerkelijk wending in de publieke opinie. Op sociale media werd zijn kritiek op Groenewegen door velen als sneu beoordeeld. Ineens werd het slachtoffer zelf het middelpunt van vele gifpijlen. Het heeft me verbaasd hoe negatief er werd gereageerd, al kan ik me wel voorstellen dat veel wielerliefhebbers met deze twee sprinters weer willen vooruitkijken in plaats van verlamd te blijven in het verleden.

Hoe graag iedereen deze zaak ook achter zich wil laten, we mogen niet vergeten dat Jakobsen het grootste slachtoffer in deze zaak is. Zijn toestand was kritiek en hij werd in Polen enkele dagen in een kunstmatige coma gehouden. Het interview dat hij vlak voor de kerst in het Algemeen Dagblad gaf, heeft diepe indruk gemaakt. Denk alleen al aan zijn uitspraken hoe hij op de intensive care in het ziekenhuis in Katowice bij een patiënt naast hem het alarm hoorde afgaan en even later een aluminium lijkkist door de gang hoorde aankomen.

Fabio Jakobsen bij zijn rentree in de Ronde van Turkije – foto: Cor Vos

Naar aanleiding van alle negatieve reacties op social media gaf ook zijn teammanager Patrick Lefevere vandaag bij de tweede rit van de Giro d’Italia zijn commentaar. De West-Vlaming benadrukte dat Jakobsen geen excuses heeft gekregen: “Integendeel, vanuit het kamp van Jumbo-Visma werd aangegeven dat de crash ‘dingen zijn die gebeuren in koers. Ze werden naar mekaar toe gezogen’. Eigenlijk is er niks gebeurd volgens hen.”

Dat Jakobsen aan een schadevergoeding denkt, is totaal niet gek. Los van de emotionele klap zijn er de nodige sportieve en daaraan vasthakende economische vraagtekens. Hoewel hij in april zijn rentree in het peloton in de Ronde van Turkije heeft gemaakt en de afgelopen dagen in de Ronde van Algarve actief was, is het nog altijd de vraag op welk niveau hij straks weer kan presteren. Kan hij op zijn oude niveau terugkomen, dan valt het financieel nog relatief mee. Maar wanneer hij niet meer de honderd procent haalt, dan kan hem dit enkele miljoenen kosten.

En ook zijn ploeg Deceuninck-QuickStep ziet nu al een klein jaar hun topsprinter niet meer op niveau presteren wat het team natuurlijk de nodige publiciteit kost. Moet je dit als een risico zien dat op het hoogste niveau in de wielersport kan plaatsvinden? En zijn de gevolgen van de valpartij enkel aan te rekenen op Dylan Groenewegen en/of zijn team Jumbo-Visma? In het betreffende interview gaf Jakobsen immers al aan dat Dylan dit ook niet heeft gewild.

Groenewegen zei in januari in een uitgebreid interview dat ik met hem had voor Helden Magazine: “Ik kan Fabio antwoorden dat het zeker niet mijn idee was om iemand te verwonden. Het is echt onbewust gebeurd. Ik probeer altijd zo aerodynamisch mogelijk te sprinten, met mijn hoofd omlaag. Daardoor ben ik onbewust van mijn lijn afgeweken. Dat was zeker geen bewuste actie.”

De vreselijke valpartij in de Ronde van Polen – foto: Cor Vos

De schuldvraag is bij deze horrorvalpartij moeilijk te beantwoorden. Waren de gevolgen zo groot geweest wanneer de finish bergaf in Katowice niet zo gevaarlijk was en wanneer er stabiele hekken hadden gestaan? Je hoort al maanden niets meer of de organisatie van de Ronde van Polen en de internationale wielerunie UCI ook aansprakelijk zijn? In Polen werd de wielerwedstrijd vorig jaar zelfs nog uitgeroepen tot sportevenement van het jaar.

Politiek
En de UCI repte zelfs bij de introductie van de nieuwe veiligheidsmaatregelen geen woord over het ernstige incident in Polen. Al lijkt hier ook politiek op het allerhoogste niveau een rol te spelen. Agata Lang is achter de schermen een van de belangrijkste personen in de organisatie van de Ronde van Polen. Daarnaast was zij tot dit voorjaar vice-president van de UEC, de Europese wielerbond.

Zij zit momenteel in het Professional Cycling Council van de UCI en wordt als een belangrijke kandidate voor het management comité van de UCI gezien. Zeker nu je de laatste verkiezing van het UEC-bestuur min of meer als een Oost-Europese coupe kunt omschrijven, lijkt haar rol binnen de internationale wielerunie alleen maar belangrijker te worden.

Het is duidelijk dat er in deze vervelende zaak grote andere belangen zitten die het onderlinge contact tussen Fabio Jakobsen en Dylan Groenewegen overtreffen. Dit kan een jarenlang juridisch getouwtrek worden, waarbij beide hoofdrolspelers (lees: renners) slechts marionetten blijken te zijn. Beide sprinters gaat deze polemiek alleen maar negatieve energie kosten.

foto: Jumbo-Visma

Jakobsen heeft acht maanden moeten herstellen en zal nog operaties aan zijn gehemelte moeten ondergaan. Groenewegen heeft er een schorsing van negen maanden opzitten en wist gelukkig direct in deze Giro d’Italia de mentale veerkracht te vinden om zich weer in de massasprint te gooien.

Dat beiden terug zijn in het peloton hoort een feestelijk feit te zijn. Het is te hopen dat het juridische gevecht vanaf nu achter gesloten deuren plaats vindt. Dat Jumbo-Visma nu niet via de media gaat reageren op de uitspraken van Lefevere. Van een moddergevecht voor de bühne wordt geen van beiden beter. Dat heeft het bericht van Jakobsen van afgelopen donderdag wel bewezen.

RIDE Magazine
109 Reacties
Sorteer op:
9 mei 2021 18:02
Goede column Raymond, Ik vind net als jij de totale stilte met betrekking tot de organisatie in Polen en het stuk verantwoordelijkheid wat zij in mijn ogen ook zeker dragen opvallend. Maar jouw achtergrond over mevrouw Lang verklaart weer een hoop.
Deze zaak gaat nog lang duren, en hoewel een moddergevecht via de media goed is voor deze site en andere media in clicks en reacties hoop ik oprecht dat de partijen in het vervolg de zaak afwikkelen daar waar het thuis hoort en niet via de pers.
    9 mei 2021 18:08
    Inderdaad mooi dat RK hier de diepte in de politieke achtergronden mee neemt. Dat verklaard weer veel over hoe de UCI werkt.
    9 mei 2021 19:10
    Inderdaad, die achtergrond verduidelijkt een hoop. Toch vind ik het bizar dat PatLef de Ronde van Polen danwel de UCI niet aansprakelijk stelt.
9 mei 2021 18:07
Goed genuanceerd stuk die vanuit verschillende perspectieven naar de situatie kijkt: netjes geschreven!

Ben het vooral met de laatste alinea eens: hopelijk stoppen ze met modder gooien en kunnen beide renners zich gewoon weer 100% gaan richten op de koers.
9 mei 2021 18:07
Geen oude koeien uit de sloot halen.
Groenewegen is weer bijna op zijn oude niveau, Jakobsen heeft nog wat meer tijd nodig.
9 mei 2021 18:10
Greenways gaat nog een etappe pakken.
9 mei 2021 18:11
Prima afgewogen verhaal, behalve dan dat de hoop uit de laatste alinea toch ook terug zou mogen reflecteren op de uitspraken van Lefevre. Daar wordt opmerkelijk mild over bericht. Hoewel opmerkelijk.. Blijft natuurlijk een boezemvriend, die niet tegen de haren in geaaid dient te worden.
9 mei 2021 18:12
Zodra het over geld gaat, wordt het lelijk..
    9 mei 2021 18:17
    Als ik mij goed herinner heeft Groenewegen het ‘lelijk gemaakt’ in eerste aanleg. Zonder die ‘moordaanslag’ geen schadeclaim nu. Minimaal een excuus zou passend zijn.
    9 mei 2021 18:39
    "Ik probeer altijd zo aerodynamisch mogelijk te sprinten, met mijn hoofd omlaag. Daardoor ben ik onbewust van mijn lijn afgeweken. Dat was zeker geen bewuste actie.”
    Sinds wanneer is een uitklappende elleboog aerodynamisch? Dit maakt het zo lelijk, dat gekronkel als een paling in een emmer met gele snot.
    9 mei 2021 18:55
    @DeGroteMolen: Aan uw reactie te zien sleept U met uw knokkels over de grond? Meteen mijn excuses aan andere holbewoners.
    9 mei 2021 19:58
    @rouleur precies dat!!

    Als je de beelden bekijkt, weet je dat die hem eerst ziet komen, vervolgens naast hem voelt komen en hem dan naast zich ziet en de elleboog nog even gebruikt...

    Deze lulkoekverhalen zijn nou precies de dingen die het tot zo’n gekonkel maken. Geef gewoon toe dat je geen fatsoenlijk sportman bent Dylan!
    9 mei 2021 21:19
    Ik ben het met jullie eens.. Groenewegen zou volmondig zn excuus moeten aanbieden..

    Het wordt nu lelijk van beide kanten..
    9 mei 2021 21:30
    Een excuus maken zou de rechter gelijk ruimte geven....het klinkt mij zelfs een beetje als uitlokking in de oren, met al die juristen erbij en een al aangekondigde rechtszaak in aantocht.

    Ik snap tegelijkertijd de boosheid van Jakobsen. Hij had bijna het loodje gelegd. Lefevre zou zich juist moeten inhouden, ik denk niet dat de mens Jakobsen hierbij gebaat is.
9 mei 2021 18:16
Je beste column op WF tot nu toe.
    9 mei 2021 18:24
    En zo is ‘t.
    9 mei 2021 18:29
    Over waarheden en koeien gesproken: “ Dat beiden terug zijn in het peloton hoort een feestelijk feit te zijn.“
9 mei 2021 18:21
Goede column hoor, geeft ook goed weer hoe de meeste volgers er naar kijken.
    9 mei 2021 18:34
    De meeste volgers verwachten excuses.
    Want bewust of onbewust, en laat ons van dat laatste uitgaan, excuses zijn op zijn plaats.
    9 mei 2021 18:55
    Sorry Bart. Het wasni
    9 mei 2021 18:57
    ...iet mijn bedoeling.... druif
    9 mei 2021 19:01
    Tutti, beetje stoere fanboy uithangen?
    Je mag me altijd vertellen wat ik fout zeg hoor.
    9 mei 2021 19:36
    Den Izzy: Als u mij kunt vertellen bij welke van uw reacties de stoere fanboy heb uitgehangen....
    9 mei 2021 20:07
    De druif was onnodig.
    Allergisch aan fruit en zo. ;-)
9 mei 2021 18:21
Nog even en we maken er een heilige van.
    9 mei 2021 18:27
    De 9e mei, de dag van de heilige Dylan.
9 mei 2021 18:25
Eerste goede column van RK op
WF!! Mijn complimenten
9 mei 2021 18:26
@Raymond kerckhoffs
Er staat in het stuk dat Lefevere tijdens de meeting het gevoel had dat Jumbo-Visma vond dat er weinig gebeurd was in Polen, maar dit klopt niet. Lefevere was namelijk niet aanwezig bij het gesprek, zie het interview bij de NOS.
9 mei 2021 18:27
En goed, helder en afgewogen verhaal. Ik hoop dat Groenewegen, Jakobsen, TJV en DQS het lezen en ernaar handelen.
9 mei 2021 18:34
Deze hele discussie gast puur om de knaken. Zolang Dylan niet biedt wat Fabio wil, blijft het (zure) reacties over en weer regenen. Eens met Raymond dat dit alleen maar negatieve energie gaat geven.
Goed te zien dat beide heren weer in koers zijn. Als wielerliefhebber hoop ik dat we het snel weer over de prestaties kunnen hebben ipv dit geneuzel.
9 mei 2021 18:34
Nog wat meer olie op het vuur gooien met deze column of wat is het doel hier eigenlijk van ? Een opsomming van feiten en zaken die plaats hebben gevonden.
Makkelijk scoren bij de fanboys van TJV inzake Groenewegen.

Groenewegen heeft bewust de deur dicht gegooid met ongeoorloofde middelen en is daar door de UCI al voorgestraft. Dat er nog een civiele procedure/geschil omtrent een schadevergoeding komt of loopt, is er de oorzaak van dat het tussen die 2 (voorlopig) niet meer goed komt. Door de UCI is Groenewegen al als schuldige aangewezen, in hoeverre eventuele excuses van Groenewegen aan Jakobsen dan juridisch dan nog consequenties zou kunnen hebben weet ik niet.
Duidelijk is dat excuses een groot deel van de kou uit lucht gehaald zouden hebben.
Groenewegen heeft een fout gemaakt, en dit ook toegegeven dan moet je ook een grote meneer zijn om sorry te zeggen en de consequenties van je daden te aanvaarden.
    9 mei 2021 18:44
    Nu is er maar één hier die olie op het vuur gooit. Wat hebben Jumbo fan boys hier mee te maken? Raymond komt met een duidelijk verhaal van 2 kanten.

    Je hebt nog niks gevolgd hierover? Anders had je geweten dat Groenewegen openlijk al meerdere keren zijn excuses heeft gemaakt.

    Maar nu hap ik en dat is vast je bedoeling en nee ik ben geen TJV fan boy in tegendeel zelfs.
    9 mei 2021 18:49
    Ik meende ook dat die excuses er al waren. Maar wat ik me afvraag: waarom heeft Jakobsen dit niet rechtstreeks op de dag zelf tegen Groenewegen gezegd? Waarom dit via Social Media spelen? Hij had recht in zijn gezicht kunnen zeggen: “Het valt me tegen dat je geen excuses maakt”.
    9 mei 2021 18:51
    'juridisch moddergevecht'? Bij mijn weten is het juridisch gevecht nog niet gestart. Als je puur naar de feiten kijkt, dan gaat Groenewegen veroordeeld worden voor de rechtbank. De discussie zal enkel over de strafmaat gaan. Dit artikel is inderdaad weer olie op het vuur. Door de lezers van Wielerflits naar de mond te praten (en hen te volgen in hun blinde haat voor Lefevere) hoopt Raymond te scoren.
    9 mei 2021 18:58
    De discussie voor de rechtbank zal niet over de strafmaat, maar over de vergoeding gaan. Er is Groenewegen niets ten laste gelegd door welke rechtbank dan ook op dit moment. Lefevre gaf aan de schade vergoed te willen zien. Dat is een civiel proces en geen strafrechtelijk proces. Voor de letselschade zal de verzekeraar van TJV worden aangesproken op het moment dat de rechtbank vonnist dat er 100% aansprakelijkheid ligt bij TJV en diens werknemer Groenewegen.
    9 mei 2021 19:00
    De UCI lijkt me niet de partij die een schuldige kan aanwijzen in de vraag wie allemaal hun steentje hebben bijgedragen aan de gevolgen van de valpartij.
    UCI heeft als jury beoordeeld dat de sprint niet reglementair was. Daar zijn ze wel toe bevoegd.

    Heeft iemand al ooit gehoord wie schuldig was aan die helm die zo makkelijk af vloog?
    Wie de boarding zo krakkemikkig in elkaar heeft gezet?
    9 mei 2021 19:44
    @Aart van Woud
    De strafmaat is de 'maat van de straf'. Als de rechtbank Groenewegen veroordeelt (civiel of strafrechterlijk, dat maakt niet uit), dan krijgt hij een straf en/of boete opgelegd. En dan gaat het over centen. Hoeveel schadevergoeding zal Groenewegen bij veroordeling moeten betalen.
    9 mei 2021 20:01
    @Stablinsky: dan hebben we dezelfde opinie, met de nuance dat TJV en niet Groenewegen voor de rechter zal staan. Tenzij er bewuste roekeloosheid of opzet onomstotelijk kan worden aangetoond.

    Het komt geregeld voor dat een werknemer schade veroorzaakt in de uitoefening van zijn werk. Het kan dan gaan om schade die de werkgever lijdt, maar de schade kan ook worden toegebracht aan een derde. Voorbeelden zijn het beschadigen van de zakelijke computer, het veroorzaken van een verkeersongeval of een onverklaarbaar kastekort. Wanneer de schade is veroorzaakt in het kader van de werkzaamheden dan is de werknemer alleen aansprakelijk jegens de werkgever of derde als hij de schade opzettelijk heeft veroorzaakt of wanneer hij bewust roekeloos heeft gehandeld. Is dit niet het geval, dan draagt de werkgever het risico voor de schade.
    9 mei 2021 20:29
    ‘Roekeloosheid’ is natuurlijk een lastige term. Je zou dat punt natuurlijk wel kunnen maken, maar elke massasprint is redelijk roekeloos. En ook Jakobsen poging om een gat te vinden was vrij roekeloos.
    9 mei 2021 21:16
    Bewust roekeloos of niet is ook wat de zaak zo lastig maakt.
    10 mei 2021 12:00
    En het Pools recht natuurlijk, wat zeker zal afwijken van het Nederlands recht.
9 mei 2021 18:42
Dylan stak zomaar onbewust aerodynamisch zijn elleboog uit. Kan gebeuren. Zand erover.
    9 mei 2021 18:46
    Precies, laten we weer vooruit kijken.
    9 mei 2021 19:49
    Jij steekt hier verbaal ook je eleboog uit. Oké niet met dezelfde gevolgen, maar ook jij had niet door dat het niet passend was.
9 mei 2021 18:47
Voor het eerst sinds ikweetniethoelang een keer een verhaal van Kerkhoffs wat iets toevoegt, en met name als het gaat om het politieke spel binnen de UCI.

Voor mij blijft "de grote grijze alfawolf" het grootste stuk vergif in de hele geschiedenis. Beginnend met zijn tweets en reacties na het ongeval zelf (met moordenaar, gevangenisstraf etc), via het verhaal schadevergoeding enkel richting Groenewegen en niet ook richting Ronde van Polen of UCI, naar het goedpraten van gevaarlijk sprinten van zijn eigen mannen, naar uiteindelijk de voorgekauwde tweets van Jakobsen en de meest recente reactie van de grote grijze bruller himself.

Zolang Lefevere dit pad blijft volgen, zal het een juridische strijd blijven, en zal dit altijd als een deken boven beide Nederlandse topsprinters blijven hangen. Dat gedrag van Lefevere maakt ook dat op deze manier uiteindelijk dat Jakobsen steeds meer gezien wordt als "oorzaak voor het feit dat het een juridisch moddergevecht blijf", in plaats van het grootste slachtoffer van deze valpartij.

En daarover is Kerkhoffs m.i. erg mild richting de grootste moddergooier van allemaal.
9 mei 2021 18:49
Is het trouwens überhaupt mogelijk dat Groenewegen wordt veroordeeld tot het betalen van een geldbedrag aan Jakobsen? Dan zou je moeten bewijzen dat de verwondingen door de actie van Groenewegen komen, terwijl ze in de praktijk door de slechte hekken zijn veroorzaakt. Daarnaast zou je je dan wellicht ook moeten afvragen over Jakobsen ook geen onverantwoorde risico's heeft genomen.
    9 mei 2021 18:52
    Groenewegen veroorzaakt de verwondingen in diensttijd van zijn werkgever. Die is daar voor verzekerd (verplicht). Er kan dus een claim komen op de werkgeversaansprakelijkheid. De werkgever kan deze claim evt op zijn beurt wel verhalen op zijn werknemer.
    9 mei 2021 19:12
    @Aart,
    Maar de eerste relatie werkgever-werknemer is die van Lefevere met Jakobsen. En Jakobsen is gewond geraakt tijdens zijn werk (massasprinten) dat hem is opgedragen door Lefevere en met middelen (lees: een loszittende helm en een dun lycrapakje) in de wetenschap dat er wel eens mensen in de hekken belanden.

    In mijn ogen zou Jakobsen dus als eerste bij Lefevere aan moeten kloppen. En dan zou het aan Lefevere zijn om de schade ergens anders terug te halen...
    9 mei 2021 19:19
    Dat is een stap die ook gezet zou kunnen worden Michelangelo, maar ik denk niet dat Fabio Jakobsen die stap zal doen. Lefevre heeft eigenlijk vanaf het begin aangegeven de juridische weg te willen bewandelen via een schadeclaim tegen TJV /Groenewegen. Vandaar dat ik jouw scenario oversloeg. Maar inderdaad, het kan wel.
    9 mei 2021 19:25
    @Aart,
    Misschien zit daar wel de genialiteit/doortraptheid (doorhalen wat niet van toepassing is) van Lefevere. Door zelf direct de pijlen te richten op Groenewegen en TJV blijft hij zelf als werkgever buiten schot.
    9 mei 2021 19:26
    Dat is een mogelijkheid die niet uit te sluiten valt. PatLef reageerde vlak na het drama in the heat of the moment, al deed en doet hij weinig nuanceringen van die uitspraken tot op heden. Of hij op dat moment dan meteen denkt aan een afleiding om zichzelf buiten schot te houden vraag ik me af. Ik vraag me ook af of dat van die loszittende helm bekend was. Dat zou wel een punt zijn dat kan worden aangevoerd indien het bekend was. Maar dat zullen we nooit weten.
    9 mei 2021 20:21
    En door die grote uitspraken van Lefevere was een ‘normaal’ gesprek, dus zonder na te denken over de juridische gevolgen, meteen al bijna niet meer nodig.
9 mei 2021 18:52
Eerlijk gezehd vind ik het een vrii zwak stuk. Het is een opsomming van gebeurtenissen met aan het eind de conclusie dat het voor beide niet prestatiebevorderend werkt. De kern van het probleem in mijn ogen, de primitieve reactie vanuit Lefevre en co, wordt door Raymond niet eens benoemd. Het lijkt erop alsof hij bij beide partijen niet in het verdomhoekje terecht wil komen. Wat deels begrijpelijk is. In mijn ogen had, ongeacht de terechte schuldvraag, in eerste instantie het herstel van Fabio en een goed gesprek tussen deze 2 renners centraal moeten staan. Had Fabio dit getouwtrek en Dylan wat doodsbedreigingen gescheeld. Wellicht waren ze dan meteen wat nader tot elkaar gekomen en was er juridisch ook eerder overeenstemming. Want ik vind het ook 100% te begrijpen dat hier ook naar gekeken wordt uiteraard. De hele gebeurtenis kent enkel verliezers, waarvan Fabio zonder twijfel de grootste is. Maar ik geloof nooit dat hij dit ook echt prettig vindt zo...rancune maakt ongelukkig
9 mei 2021 18:56
Prima column. Dat de specialistische roeptoeters vanaf heden mogen zwijgen!
    9 mei 2021 20:58
    Er staat werkelijk niets in wat iedereen niet al lang weet en als normaal en neutraal mens van deze affaire denkt...dat beide partijen liever niet voor de eventuele schadeclaim opdraaien is bovendien ook gewoon , welja, menselijk...
9 mei 2021 19:01
Mijns inziens is PatLef de rechtszaak vooral begonnen omdat hij bang was dat er vanuit Jakobsen eentje tegen hem zou komen. PatLef heeft als werkgever Jakobsen namelijk pad gestuurd met een niet functionerende helm (vloog af tijdens de crash, vóór de impact), op een levensgevaarlijk parcours. Derhalve schiet hij als werkgever tekort in het beschermen van zijn werknemers.

Hoe de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
    9 mei 2021 19:04
    Soms lees je hier toch dingen...
    9 mei 2021 19:05
    Denk je dat echt? Daar twijfel ik aan. PatLef begon enkele uren na de koers al over derving van inkomsten van zowel Jakobsen als van de ploeg. Ik zoek daar vooral zijn motivatie.
    9 mei 2021 19:07
    Och derving van inkomsten zal ook wel meespelen, die gast ziet vooral eurotekens fietsen natuurlijk. Maar denk er eens over na; geen hele gekke conclusie hoor. Hij is degene die iemand met een ondeugdelijke helm op een levensgevaarlijke finish af stuurt.. Of zijn ploeg toch in ieder geval.
    9 mei 2021 19:15
    Ben geen jurist, maar zit wel in de "arbeidsongevallen". En daar is de eerste lijn die bekeken wordt toch altijd de lijn werkgever-werknemer.

    Nu is de vraag hoe het in de Belgische (of Poolse) wetgeving geregeld is, en hoe het zit in de topsport, maar normaal gesproken is de opmerking van Merlinappa echt niet zo dom.
    9 mei 2021 19:34
    Het kan zeker een factor zijn, maar dan moet wel aangetoond worden dat de helm vooraf al niet functioneerde.
    10 mei 2021 09:02
    @Aart

    Dat is duidelijk te zien aan de beelden, omdat de helm afvliegt op het moment dat Jakobsen de hekken raakt en er nog niet doorheen is gevlogen.
9 mei 2021 19:07
@redactie: onderschrift foto beweert dat de rentree in Polen was
9 mei 2021 19:11
Het enige goede aan deze column is de kritische kijk naar organisatie en UCI. Vandaag ook weer duwen en trekken zonder straf. Gaviria wordt notabene door een eigen ploegmaat de hekken in gereden. Geschaafd...maar beperkt door degelijk hekwerk! Sagan, Molllema zeggen wat de meeste denken! Er gebeurt nog steeds van alles wat vele malen erger is dan wat DG gedaan heeft! Dus bij deze gefeliciteerd voor de eerste goede opinie, column of redactioneel stuk.
9 mei 2021 19:31
Tot nu toe was ik redelijk neutraal over de persoonlijke rol van beide heren in de publieke discussie. Groenewegen was nogal nederig en Jakobson leek niet bezig met de schuldvraag maar (terecht) meer met zijn herstel. De ontwikkelingen van afgelopen week stellen me hevig teleur in Jakobson. Mijn sympathie voor hem is gedaald. Blijkbaar heeft hij zich overgeleverd aan de haviken en juristen.
9 mei 2021 19:47
Er is maar 1 geneesmiddel: succes. Als beide heren snel weer wedstrijden gaan winnen, zal de kou stukken sneller verdwijnen. Alleen komt Fabio en DQS dan wel in een spagaat. Want als hij kan winnen, kan hij ook geld verdienen en dan kan hij dus ook minder gaan claimen bij Dylan. Ik wens beide kampen wijsheid.
9 mei 2021 19:51
Ik vraag me af of "juridisch team Jakobsen" verwacht had dat zijn tweets zo slecht zouden vallen in de publieke opinie. Want tot op dat moment was Jakobsen duidelijk het slachtoffer, en Groenewegen de dader. Die wel aan sympathie heeft gewonnen door de ongezien zware schorsing en de nederigheid waarmee hij zich sinds het voorval heeft opgesteld.

Het zou zo maar kunnen dat de hele entourage bestaat uit jaknikkers en napraters. Die elkaar in een cirkeltje vertellen hoe stout Groenewegen is geweest en hoe ze hem uitkotsen, waardoor ze zijn gaan geloven dat tweets als deze hun zaak zouden helpen. Maar dat er buiten deze enge blauwe wolvenbubbel een heel ander beeld heerst, namelijk van wielerliefhebbers die zowel Jakobsen als Groenewegen weer normaal willen zien sprinten.

Mij zou het niet verbazen als dit vooropgezette getwitter uiteindelijk een compleet foute inschatting is geweest van het juridische team van Jakobsen en onze grijze brulboei. En dat ook de uitlatingen van Lefevere gezien moeten worden als het terug proberen te draaien van de beeldvorming. Maar dat hij niet lijkt te beseffen dat een groot deel van de wielervolgers buiten Belgie deze man al lang niet meer serieus nemen in zijn gebrul.
    9 mei 2021 21:18
    Er waren twee problemen met de tweets van Fabio, ten eerste de timing want de interviews met Dylan waren ongeveer een week eerder. Het lijkt er sterk op dat Team Jacobsen verrast werd door de positieve reactie na diens media-optredens. Daarom niet meteen gereageerd omdat men verwachtte dat er er negatieve respons zou komen. Die bleef uit en sterker nog Dylan zijn verhaal werd gewaardeerd en ook de positieve geluiden uit het peloton (Mollema bv) kwamen weer in het nieuws. Door te wachten met het antwoord tot donderdag werd het door het grote publiek gezien als een poging Dylan en TJV's Giro te ondermijnen.

    In de tweede plaats waren de tweets overduidelijk niet door hemzelf opgeschreven en ook tegenstrijdig in hun boodschap. Dylan zou inhoudelijk op het gesprek zijn ingegaan (wat je met de beste wil van de wereld niet kunt aflezen uit zijn interviews, hij gaf slechts een oordeel over de sfeer, "hart kunnen luchten", "fijn gesprek" maar nergens opmerkingen over de inhoud.) Fabio was daardoor teleurgesteld en zou niet op de inhoud ingaan om dit vervolgens in de volgende zinnen te doen. Dat komt gewoon oneerlijk over en als je dan ook nog in de tweets nergens de mens Fabio kunt terugvinden maar alleen taal van zijn juristen schiet het antwoord haar doel voorbij.

    De civiele zaak, want een strafzaak gaat er niet komen denk ik zal in Nederland plaatsvinden. En in de Nederlandse media en publieke opinie zijn Patrick's manier van optreden en zijn uitspraken niet bepaald een pluspunt. De Vlaamse media is slaafs ten opzichte van hem maar hier is dat niet het geval en zal hij eerder een blok aan het been zijn voor Jacobsen.
    9 mei 2021 21:42
    @Murcia,
    en ik denk dat het derde probleem misschien wel het allergrootste is. Namelijk het algemene beeld dat de tweets van Jakobsen uiteindelijk niet zullen leiden tot verzoening en vooruit kijken. Terwijl de meeste wielervolgers zitten te wachten op een terugkeer van beiden *, het liefst tegen elkaar in een faire sprint, en elkaar het licht in de ogen weer gunnen.

    Tijdstip en toon van de tweets onderschrijven dit.

    *(en op beweging bij de UCI als het gaat om veilig sprinten en het erkennen van verantwoordelijkheid bij UCI en organisatie, maar dat terzijde).
    10 mei 2021 08:58
    Ik sta nog altijd meer aan Jakobsen zijn kant eigenlijk, en ik kan gerust wel geloven dat hij allesbehalve blij was met Groenewegen zijn statement.

    Als je na al die tijd eindelijk de stap durft maken met je 'bijna-moordenaar' ( al was het natuurlijk niet de bedoeling van DG om zwaar letsel te doen aan Jakobsen). Met het idee dat het een persoonlijker gesprek zal zijn, en Groenewegen komt aan met 'entourage' en juristen. Als het gesprek dan voor Fabio niet geheel was wat hij ervan verwacht had (met geen excuses etc), dan zal hij daar vertrokken zijn met een slecht gevoel
    Als Groenewegen dan later happy in de media zegt, we hebben een leuk gesprek gehad en de indruk geeft: alles is terug OK, dan geloof ik wel dat Fabio redelijk ontplofte. En dan vond ik zijn statement nog redelijk proper.

Reacties zijn gesloten.