fbpx

Dupont beticht Slik van afsnijden tijdens EK Strandrace: “Ik koos de snelste route”

dinsdag 17 december 2019 om 13:54
Dupont beticht Slik van afsnijden tijdens EK Strandrace: “Ik koos de snelste route”

Slik en Dupont tijdens het EK Strandrace - foto: Cor Vos

Ophef na afloop van het EK Strandrace in Duinkerken afgelopen zondag. Hoofdrolspelers? Europees kampioen Ivar Slik en Timothy Dupont, de nummer twee. Dupont beschuldigt Slik ervan het parcours op een bepaald punt te hebben afgesneden, waarna de Nederlander naar de titel kon snellen. Slik ontkent de aantijgingen van de Belg: “Het is een regel dat je in het strandracen je eigen route mag kiezen, tenzij anders aangegeven.”

In gesprek met Het Nieuwsblad haalt Dupont uit naar Slik. “Ik was samen met twee Nederlanders voorop: Slik en Rick van Breda. Ik bepaalde het tempo en was er vrij zeker van dat ik ze ging kloppen in de spurt. In het rondje op het parcours was er een U-turn, met een moeilijke passage, en plots zag ik die Slik twintig seconden voor mij rijden. Wat bleek: vanuit derde positie had hij die bocht gewoon afgesneden. Zo is het makkelijk natuurlijk…” Slik betwijfelt of het verschil zo groot was. “Ik denk dat het maximaal tien seconden bonus opleverde.”

Dupont diende protest in bij de jury, maar dit haalde niets uit. “Ze zijn gaan kijken, maar omdat er niet echt linten waren getrokken, vonden ze dat ze het niet konden maken om Slik te declasseren. Ongelooflijk, ik ben gewoon bestolen. Blijkbaar hadden de achtervolgers de ronden daarvoor ook al die lus afgesneden. Maar dat heb ik niet gezien.” Dupont moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats.

“Er stond niks afgezet”
Slik kan zich niet vinden in de lezing van Dupont. Hij deelt op Facebook zijn versie van het verhaal: “… Het ging over een Z-bocht op twee kilometer van de finish waarbij je van de boulevard weer het strand op ging. Je kon echter ook steil van de boulevard het strand op rijden. Dit was risicovoller, maar wel sneller. Welke route je nam werd aan de renners overgelaten. Er stond niks afgezet met hekken of linten, in tegenstelling tot andere passages in het parcours. Het is ook een regel dat je in het strandracen je eigen route mag kiezen, tenzij anders aangegeven.”

In de tweede van de drie rondjes reed ik in het laatste wiel van de kopgroep van zes en keek ik expres naar links om te kijken wat de achtervolgende groep op de passage deed. Zij pakten hem allemaal rechtdoor, steil het strand op. Vanaf toen had ik in mijn hoofd om op dit punt het laatste rondje te demarreren. Na afloop bleek dat gedurende de wedstrijd steeds meer renners deze lijn kozen, wat ook te zien is op alle GPS-gegevens.”

“Op twaalf kilometer van de streep bleef ik over met mijn ploeggenoot Rick van Breda en Belgisch Kampioen Timothy Dupont. De koers verliep perfect en ik voelde mij sterk. Eenmaal bij de Z-bocht aangekomen koos ik de snelste route. Het pakte goed uit en ik had een gaatje op Timothy en Rick die ik richting de finish wist uit te breiden. Op deze manier reed ik naar de Europese titel. Ik heb veel respect voor Timothy maar ben teleurgesteld dat hij dit onsportief opneemt”, besluit de Europees kampioen zijn verhaal.

Klik hier voor de Strava file van Dupont. De GPS-gegevens van Slik zijn hier te vinden.

Dit artikel delen:

48 Reacties

Joachim 17 december 2019 om 14:10

Begrijpelijke, teleurgestelde reactie van Dupont als je voelt dat je kan winnen maar iemand anders je op een onverwachte manier de loef afsteekt. Maar als ik het goed begrijp is er dus niks verkeerd gebeurd en moet Dupont zich er maar bij neerleggen.

Vinyakke 17 december 2019 om 14:20

Vooral een fout van de organisatie lijkt me. Het is niet normaal dat je een keuze kan maken tussen 2 routes waarvan de ene een winst van 20 seconden kan opleveren. Het is toch geen orientatielopen!?

Rawolf 17 december 2019 om 14:30

Dat is bij sporten als mountainbiken wel vrij gewoon, 1 moeilijke route en een ‘chicken run’. 20 seconden is niet gewoon nee maar Dupont zal ook wel wat overdrijven :p.

Zoals ik het lees heeft Slik de moeilijke route genomen, gelijk steil de zandbult opdraaien en is Dupont langs het buitenlint gereden waar je flauwer omhoog gaat.

Barry Batsbak 17 december 2019 om 14:30

Ik vind het toch voornamelijk de verantwoordelijkheid van de organisatie om de route zodanig te bepijlen of met linten/hekken af te zetten dat er op dergelijke punten geen discussie mogelijk is over het af te leggen parcours. Rob Barel heeft op een vergelijkbare manier ook eens het EK cross triathlon op Ameland gewonnen door een hemelsbreed zo kort mogelijke route door mul zand naar een duinopgang te pakken in plaats van de meer voor de hand liggende paden op hardere ondergrond. Parcours was ook hier niet met linten afgezet, bovenaan de duinopgang pas. Was nummer 2 ook matig over te spreken.

leor 16 17 december 2019 om 15:25

De tijdwinst van het manoeuvre was 14″

Barry Batsbak 17 december 2019 om 15:48

14 seconden kado puur door parcourskennis. Lijkt me een handige move. Wat ik overigens niet begrijp; als ruim het halve veld 1 of meerdere rondes rechtdoor gestoken is, dan moeten er toch duidelijke sporen zijn. Een wedstrijdrijder als Dupont moet dat toch ook oppikken als er op het strand van links ineens tig sporen invoegen, daar moet je toch een radar voor hebben?

Cadellie 17 december 2019 om 14:35

Tsja, opletten heeft dat!!

Thoin 17 december 2019 om 14:46

Dit is toch onkunde van de organisatie? Net zoals je in de Ronde op 5km zou kunnen kiezen rechtdoor steil bergop of links een ommetje maken maar licht hellend, dat 700 meter langer is?
Daarnaast zal Slik even naar Bau gebeld hebben om te vragen hoe je zoiets doet.

leor 16 17 december 2019 om 14:59

Tjah, je hebt altijd mensen die de grenzen van het toelaatbare opzoeken. Zowel bij de profs als bij recreatieve wedstrijden.
Helaas blijft dit soort onsportief gedrag vaak ongestraft en is er zelfs consternatie als er wél gevolg aan gegeven wordt.

Hoe dan ook leuk voor Ivar dat hij met dank aan deze twijfelachtige move kon winnen, maar hij had evengoed een tweede Eekhoff kunnen zijn ..

nickdt 17 december 2019 om 15:04

Als niks is afgezet is het niet onsportief, maar gewoon slim.

leor 16 17 december 2019 om 15:10

Aan jou de eer om bij een volgende strandrace heel het rondje af te zetten. ;)

En dan nog, als je echt van slechte wil ben, kan je altijd nog wel ergens vals spelen.

Beetje jammer dat dit soort gedrag wordt goed gepraat, puur omwille van iemands nationaliteit.

dikkechaap 17 december 2019 om 15:21

Je kunt niet “altijd wel ergens” valsspelen, want dan wordt je gewoon gediskwalificeerd.

Het heeft ook niks met nationaliteit te maken, Slik nam gewoon een route die hij daarvoor al vele anderen had zien nemen en daar wordt hij op beoordeeld.

leor 16 17 december 2019 om 15:29

Tjah, als "de anderen deden het ook" je enige verdediging is, kan je al bijna evengoed schuld bekennen.

Foto'tje van het parcours toont duidelijk dat de Z-bocht moest worden genomen:
https://i.ibb.co/FB7j7wM/Ivar.jpg

Als organisator kan je in principe niet anders dan over gaan tot DQ, ware het niet dat ze zelf mede-verantwoordelijk zijn voor deze situatie, waardoor Slik hier wel mee weg zal komen. Hoe dan ook, niet iets om trots op te zijn.

Pizzi 17 december 2019 om 17:44

@leor 16: dit is natuurlijk geen fotootje, maar een afbeelding. Een foto van de plek zelf inclusief bandensporen van de ‘beoogde’ route én bandensporen van de afkortroute lijkt me schitterend, maar die gaat er natuurlijk niet zijn.

dikkechaap 17 december 2019 om 17:54

Het argument "de anderen deden het ook" gaat niet zozeer over of het reglementair was toegestaan (dat was het), maar of hij trots kan zijn op zijn overwinning (met "beoordeeld" bedoelde ik hier op het forum). Dupont zat te slapen, Slik niet.

leor 16 17 december 2019 om 17:54

Foto, afbeelding, hoe je het ook noemt, dit is het parcours zoals het te vinden was op de site van de organisatie.

Op Strava zie je dat Dupont dit parcours gevolgd heeft, en Slik (samen met een hele boel anderen) niet.

Deelnemers zoals Slik worden geacht het parcours te kennen, maar de fout ligt ook deels bij de organisatie (geen linten), vandaar ook dat er wellicht geen DQ kwam.

Neemt niet weg dat het wat flauw en onsportief is. En jammer ook voor Slik zelf, komt de eerste keer in de media, en meteen negatief. Wordt lastig om die stempel ooit nog weg te krijgen.

dikkechaap 17 december 2019 om 17:57

@leor
https://www.wielerflits.nl/?s=Slik

SolitaryShell 18 december 2019 om 13:45
Quote:
Foto'tje van het parcours toont duidelijk dat de Z-bocht moest worden genomen:
https://i.ibb.co/FB7j7wM/Ivar.jpg

Dat kaartje toont ook duidelijk aan dat ze door de zee heen moesten rijden. Iedereen maar diskwalificeren dan?

leor 16 18 december 2019 om 15:12

Er was trouwens niet alleen het kaartje van het parcours. De deelnemers worden tevens geacht het parcours te kennen bij aanvang van de wedstrijd. (zie artikel 4.5)

Verder waren er ook wel degelijk aanduidingen dat de Z-bocht moest genomen worden. Alleen bleken die niet zo duidelijk. Dit mede doordat enkele dranghekken werden weggenomen door de felle wind. Ik snap dat de renners in de achtergrond daarom in de fout gingen, uiteindelijk volg je in zo'n wedstrijd ook bijna automatisch je voorligger, dus gaat deze in de fout, doe je dat meestal zelf ook.

Bij de koplopers heb je echter een quad die voor rijdt, dus dan moet je echt al van slechte wil zijn om het parcours te verlaten.

Ik snap daarom heel goed de reactie van Dupont, maar tevens is het begrijpelijk dat de organisatie geen gezichtsverlies wil lijden door de winnaar te diskwalificeren. Hoe dan ook denk ik dat ze volgend jaar bedachtzamer zullen omgaan met de aanduidingen.

En wat Slik betreft, of je hem nu een opportunist dan wel een valsspeler vindt, het blijft jammer voor hem dat hij vooral met dit onsportief gedrag in het nieuws kwam, en niet met zijn prestaties in de wedstrijd.

StonedCamel 17 december 2019 om 15:10

In dit soort discussies is de Flyby functie van Strava erg handig.
Als ik het goed begrijp uit de lezing van Slik heeft een groot deel van de deelnemers de route van Slik genomen, dat blijkt ook uit de data (sterker nog: iedere deelnemer die ik aanklikte behalve van Breda en Dupont hebben minimaal 1x de steile kant genomen).

Lijkt me dan dus vooral niet zo handig van Dupont. Dupont was bezig met naar de sprint rijden, Slik met hoe hij de koers het beste kon gaan winnen, routekeuze is dan een onderdeel van beachracen. Daar had Dupont even niet op gerekend, en het is natuurlijk logisch (maar niet terecht wmb) dat hij zich nu in het pak gestoken voelt.

Volgens Strava Flyby is het verschil niet de 20 sec die Dupont noemt, maar eerder een seconde of 10, Slik liep daarna nog iets uit.

Edit: kleine aanvulling. Het statement dat de route Dupont sneller was klopt ook niet. Als je kijkt bij bijv Hoogerland zie je dat deze bij deze splitsing als hij de steile kant neemt iets inloopt op Dupont. De steile kant is dus sneller (allicht met meer risico zoals Slik aangeeft).

Rawolf 17 december 2019 om 15:27

Goed werk, beetje onderzoek :p

JaBo 17 december 2019 om 16:19

Mooi uitgezocht hiermee is gelijk de discussie met “lero 16” gesloten.

Imbatido 17 december 2019 om 15:13

In de Strava Flyby kan je het goed zien. Route gaat van rechtsonder naar linksboven.
https://i.ibb.co/Y82y72p/Screenshot-32.png

Dit is de eerste ronde, waarbij de kopgroep de Z heeft afgelegd door rechts af te gaan, terwijl de achtervolgende groep met Hoogerland en Ockeloen (elke ronde) daar de shortcut rechtdoor neemt. Het zwarte lijntje is van Slik, die dus de eerste twee rondes rechts ging, en in de laatste ronde ook voor de kortste weg ging.

wielrenner 17 december 2019 om 15:30

Stom van de organisatie.

thorsen 17 december 2019 om 15:31

Als ik al deze informatie zo tot me neem kom ik tot de conclusie dat Dupont de regels niet goed kent, en/of het parcours niet goed kent. Beide zijn natuurlijk gewoon de verantwoordelijkheid van de renner zelf.

Volgende keer beter opletten Timothy!

west 17 december 2019 om 15:43

Klinkt voornamelijk als slechte parcourskennis / er niet vantevoren over nagedacht…

piet kierewiet 17 december 2019 om 15:56

altijd weer die belgen die gaan zeiken

O59 17 december 2019 om 17:38

Ja, dat deden die Pelgen ook bij de diskwalificatie van Nils Eekhoff.
Wat een zeikerds die Pelgen. Ze zouden beter op hun eigen fora gaan bleiten.
Kunnen we die Pelgen niet bannen ?

Goed gezien van Slik dus verdiend gewonnen. Maar of dit nu een overwinning is om stoer over te doen ….

Silent Hill 17 december 2019 om 16:35

Het is de eerste keer dat die Slik (wie ?) wat wint, gun het hem toch eens, Timothy. Vast zijn enige overwinning op het eind van zijn ‘carrière’.

Jelle 17 december 2019 om 16:58

Slik is misschien niet de bekendste renner maar is een prima wegrenner die dit jaar twee keer een etappe won in een 2.1 koers en een etappe in een 2.2 koers. Een beetje meer respect mag wel

kiryienka 17 december 2019 om 16:41

Volgens mij won Boasson Hagen 2 jaar geleden een touretappe door de goede kant van de rotonde te kiezen, toen begon Arndt ook niet te roepen bij de jury. En in het veldrijden kan je de lange, veilige afdaling of de korte gevaarlijke kant pakken. Iemand met parcours- en spelregelkennis van valsspelen betichten, is het teken van een hele slechte verliezer.

leor 16 17 december 2019 om 16:54

Klopt, prachtige etappe. Arndt koos trouwens ook de goede kant, maar werd vervolgens uit de wielen gereden. EBH had in die Tour al een paar keer eerder moeten winnen.

Verder snap ik je vergelijking niet echt. :)

Romāns Vainšteins 17 december 2019 om 17:07

Was een gruwelijk mooie rit waarvan je er helaas nooit heel veel van hebt in een ronde. Zijn de mooiste.

Meer on topic is hier sprake van een truc speciale, die kunnen er nooit te veel zijn.

Rawolf 17 december 2019 om 19:07

Pinot nam de verkeerde kant van de rotonde in de waaierrit van de tour dit jaar :p, hielp ook niet echt

platteprijs 17 december 2019 om 17:17

Op Sporza.be krijgt Dupont een breed podium. Aan hoor en wederhoor doen de Vlaamse ‘journalisten’ niet.

Romāns Vainšteins 17 december 2019 om 18:12

En nu?

Barry Batsbak 17 december 2019 om 18:44

Nu huilt niet alleen Dupont, maar ook de rest van Vlaanderen. Of zoiets. Om een strandrace.

A.M.M. Jonkers 17 december 2019 om 20:07

Hugo Claus heeft daar een lijvig boek over geschreven:
“Het verdriet van België”………..

WernerFranke 17 december 2019 om 20:41

Misschien pas later toegevoegd, maar de reactie van Slik staat er toch bij?

Covadonga 17 december 2019 om 19:47

Zo wordt een vrijwel onbeduidend EK toch nog smeuïg.

Wildebert 17 december 2019 om 20:42

Slikken voor Dupont.

Dupouey 17 december 2019 om 22:52

Even op Google maps bekeken. Waarom zou je de zigzag rijden als het niet met linten is afgezet? Het is geen wegkoers…

Ligthning 17 december 2019 om 23:37

Wat een idiote opmerking. Dan kan je meteen na de start rechtsomkeer maken, een wijde bocht maken, en de aankomstlijn overschrijden. Ronde na ronde, om zo met tientallen minuten voorsprong te winnen.

leor 16 18 december 2019 om 08:46

Als een Nederlander dat zou doen, zouden ze dat op dit forum vervolgens ‘slim’ noemen :D

Ligthning 17 december 2019 om 23:35

Onbegrijpelijk dat dit afsnijden van het parcours goedgepraat wordt door (Nederlandse ?) wielerfans. Het parcours is wat het is, en moet nagevolgd worden. De organisatoren/juryleden hadden o.m. door het nagaan van Strava die oplichterij van Slik kunnen vaststellen.
In elk geval, een onterechte winnaar en organisatorisch alleszins een miskleun van jewelste.

toke 18 december 2019 om 01:56

Armstrong werd destijds ook niet gediskwalifiseerd nadat hij het parcours afsneed om Beloki te ontwijken.

leor 16 18 december 2019 om 08:44

Armstrong is wel vaker ongestraft weggekomen. Om niet te zeggen altijd. ;)

Dennis Ebert 18 december 2019 om 09:38

Geweldige actie. Goed bedacht en uitgevoerd als ik het zo lees. Persoonlijk vind ik dat de overwinning hierdoor juist extra glans krijgt. Risico nemen om de beste lijn te kiezen lijkt mij één van de onderscheidende aspecten van strandracen.

De valsspeel discussie is makkelijk. Kijk naar het parcours als naar een slalom in het skiën. Het parcours volgt de snelste weg tussen opeenvolgende paaltjes/poortjes. Dit kan de kortste lijn zijn, maar ook een langere weg met minder weerstand.

Een lint om een obstakel (bijv. een paal of boom) is genoeg om een hoekpunt te markeren. Het spannen van een lint vóór het obstakel dient eigenlijk alleen ter verduidelijking van het parcours. Bijvoorbeeld om het obstakel überhaupt duidelijk zichtbaar te maken, of om te laten zien langs welke kant je erlangs moet gaan.

Een lint kan natuurlijk wel dienen ter verhindering van afsnijden buiten het zicht van de jury. Dat is hier niet het geval; het al dan niet rijden van de betreffende route staat niet ter discussie.

In dit geval moet de vraag dus zijn: was er een slalommarkering aanwezig? Zo ja, dan is de jury (en wellicht ook de parcoursbouwer) tekort geschoten. Ivar valt dan nog steeds niks te verwijten, die heeft met open vizier en in het volle zicht een manoeuvre gemaakt.

Was er geen slalommarkering aanwezig dan is Ivar sowieso de terechte winnaar én is hij op een schitterende manier kampioen geworden.