Dumoulin: “Aan duurvermogen en taaiheid werken voor Tourzege”

vrijdag 11 januari 2019 om 15:34

foto: Cor Vos

Nadat Tom Dumoulin de Giro d’Italia 2017 won en vorig seizoen bevestigde in opnieuw de Giro én de Tour de France, behoort hij tot de grote matadors van het peloton. Toch ziet hij nog ruimte voor verbetering. Daarvoor moet hij nog werken aan zijn duurvermogen, taaiheid en ervaring, geeft hij aan in een uitgebreid interview met De Limburger.


Dumoulin schreef in 2017 historie door de Giro op zijn naam te zetten. Ook won hij het WK tijdrijden. In 2018 volgden tweede plaatsen in de Giro en de Tour en in 2019 hoopt hij opnieuw te kunnen schitteren in Italië. Welke stap moet hij nog zetten om ooit ook de Tour te winnen? “Ik zou het nu niet weten. Ik hoop dat ik mijn duurvermogen nog iets verder kan uitbouwen, waardoor ik op de slotklim net wat meer overheb. Taaiheid kweken. En ervaring opdoen: op de juiste momenten de juiste beslissingen nemen”, zegt de klassementsrenner van Team Sunweb.

“Het maximale uit jezelf halen is één, maar het maximale uit het team… dat is nog iets anders. Hoe kan ik mijn ploeggenoten nóg harder laten fietsen? Daar zit nog rek in”, gelooft de 28-jarige Nederlander, die dan ook wel eens hard met de vuist op tafel slaat. “Soms te veel. Dat is het probleem. Ik ben naar mezelf veeleisend, maar kan het moeilijk accepteren als ik het gevoel heb dat anderen niet zo veeleisend naar zichzelf zijn. Dat is ook lastig. En dat op de juiste manier brengen is heel belangrijk. Dat gaat nog niet altijd goed.”

Mixed zone
Sinds Dumoulins status in de wielerwereld rijzende is, kan hij zich nog maar moeilijk anoniem voortbewegen in de karavaan. Warm rijden bij de bus zonder de aandacht van het publiek en de media lijkt verleden tijd na zijn sterke prestaties in de Giro en de Tour. Ook een privémoment met zijn vrouw Thanee in de Tour is vrijwel onmogelijk. “Een keer had ze twee vriendinnen meegenomen en die verbaasden zich over de gang van zaken na een etappe: wat een gekkenhuis met al die mensen zo dicht om me heen. En ze hebben gelijk”, zegt Dumoulin.

Dat het publiek zo dicht bij hun helden kan komen, wordt ook wel de ‘charme van de wielersport’ genoemd. “Eigenlijk is daar niets charmant aan en vind ik het belachelijk dat pers en publiek er zo dicht opstaan. Dat moet echt beter geregeld worden. Er zou een duidelijke mixed zone moeten zijn waar ik heen kan lopen als ik er klaar voor ben. Zoals in alle sporten. Een voetballer wordt ook niet bestormd als het laatste fluitsignaal geklonken heeft.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

SteelHorseCowboy 11 januari 2019 om 16:25

Tja. De beste manier om taaiheid, hardheid en ervaring te kweken voor de Tour lijkt me toch om vol voor de Tour te gaan, juist ook als het parcours je wat minder ligt.

Brummel 11 januari 2019 om 16:33

dat zou kloppen als het parcours elk jaar hetzelfde is. Maar aangezien het parcours 100% anders is dat niet de beste voorbereiding denkbaar. Beter focussen op een betere wielrenner en kopman worden

Mwielerfan 12 januari 2019 om 20:24

Taaiheid heb je niet nodig voor het parcours, je hebt het nodig om tegen de beste renners in hun beste vorm te presteren

Tripodboom 11 januari 2019 om 16:55

Ik denk dar hij wat zou moeten werken aan zijn sprintsnelheid in de laatste kilometer bergop, anders blijft hij kostbare tijd verliezen op Yates, Thomas enz.

ajarmstrong 11 januari 2019 om 19:31

Eens. Vindt sprint bij Nederlandse klassements renners sowieso een minder punt. Anders hadden we in grote rondes nog meer etappes en tijd gewonnen. Is dat nog trainbaar zonder dat het ten koste gaat van duurvermogen?

Arema Pro Cycling Team 11 januari 2019 om 16:58

De toegankelijkheid is ook de charme van het wielrennen!

assen 11 januari 2019 om 17:08

Toevallig zag ik laatst nog de etappe waar Dumoulin indrukwekkend won in de Vuelta van 2015, ik geloof de 7e etappe. Tot mijn verbazing zag ik dat Thomas – ik was het vergeten – aan het begin van de beklimming werd bijgehaald door het peloton en niet meer vooruit kwam.

Wat een reuzesprong heeft die Thomas gemaakt in de laatste jaren!

Dumoulin kan ook best nog wel groeien, vermoed ik. Ik vrees dat ie wel zal moeten, om regelmatig een ronde te winnen.

Sebas 11 januari 2019 om 17:21

Thomas heeft inderdaad een hele dikke vette stap gezet als je die Vuelta (etappe) van drie (!) jaar geleden als referentie neemt. Hij had dat seizoen echter al een dijk van een voorjaar, 2e in Romandië en vijftiende in de Tour achter de kiezen. Destijds al een brommer.

Mwielerfan 12 januari 2019 om 20:26

Was dat niet het jaar dat hij heel lang hoog in het klassement stond van de tour, terwijl hij knechtte

IlPirata 11 januari 2019 om 17:43

Groot gelijk T.Dumoulin, maar wacht niet te lang Bernal komt eraan(maar die kan ook terugvallen). Giro is toch een mooiere ronde dan de tour. Alleen de meeste mensen kijken de tour omdat dan iedereen vrij is en er meer media-aandacht voor is. De echte wielerliefhebbers zijn meer fan van de giro dan de tour.

Covadonga 11 januari 2019 om 19:37

Spreek vooral voor jezelf! Ik ben een echte wielerfan en zet de Tour ver boven de Giro.

Lalsacien 11 januari 2019 om 20:37

Ik denk dat je hier je eigen mening iets te veel laat gelden voor anderen. De Tour is de grootste en niet zomaar. De historie daarvan reikt ver boven de Giro uit.
Maar ik denk dat de meeste mensen het wedstrijdverloop van de Giro zeker leuker vinden.

miguelon 11 januari 2019 om 20:51

Nee, Il Pirata, de heroïsche gevechten, de grootste renners uit de geschiedenis werden in de Tour gemaakt… De Giro reikt niet aan de enkels van de Tour…
De échte wielerliefhebber wat is dat??? Klinkt in ieder geval belachelijk….

IlPirata 12 januari 2019 om 01:17

@
Lalsacien Historie zeker, maar spanning en koersverloop is toch datgene waar de wielervolger fan voor is. Uitdagender parcoursen etc. De tour is vaak maar een paar etappes echt boeiend, en dat heeft vooral de maken met de parkoersmakers (of 1 ploeg die er te ver bovenuit steekt, qua sterkte(Sky,Us Postal recent bv.). Die zijn budgettair zo machtig en zetten alles op de tour waardoor het vaak voorspelbaar is., qua koersverloop.
Daarnaast de 1e 10 ritten, gemiddeld over de laatste jaren, met enkel vlakke sprintetappes is uiterst saai. In de giro zijn er dan al minstens 3 etappes geweest waar de uitslag veel moeilijker te voorspellen is.

Domestique 12 januari 2019 om 14:06

Ik vind E3 ook een mooiere wedstrijd dan MSR, maar vind San Remo wel een grotere koers. Als we in december de balans opmaken van het wielerjaar 2019 zou het toch ook veel grootser zijn dat Dumoulin de Tour gewonnen heeft dan voor een tweede keer de Giro?

Alhoewel de dubbel helemaal top zou zijn natuurlijk ;-)

Mwielerfan 12 januari 2019 om 20:28

Giro heeft vrijwel evenveel historie. De tour is wel al sinds de oorlog groter.

ebl 11 januari 2019 om 18:29

Tuurlijk kan Bernal een heule grote worden, maar over het algemeen zijn Colombianen al heel jong op hun top en wordt het alleen maar minder dan. Neem Uran, Henao en Quintana recentelijk, maar ook in de jaren 80 en 90 was dat zo

dikkechaap 11 januari 2019 om 23:46

Uran kun je beter weghalen uit dat rijtje.

Romāns Vainšteins 11 januari 2019 om 20:39

Vandaagtendaage schijn het vooral een soort van chicken-contest te moeten doen wie het langst als monnik op een bergtop kan verblijven zich te blubber trainen. Ik zie Dumoulin deze strijd vooralsnog niet winnen voor de op mij nogal gehersenspoeld overkomende Froome en Thomas.

dikkechaap 11 januari 2019 om 23:47

Neuh, dat is gelukkig alleen jouw idee van de werkelijkheid.

achterhoeker 11 januari 2019 om 21:58

Als er 1 duurvermogen en taaiheid heeft is het wel Tom du Moulin…
Hoopt dat ie zich niet opblaast in zijn drive naar dat extra kleine beetje.
Met Froome en Thomas kan je hem niet vergelijken daar spelen andere krachten

Romāns Vainšteins 11 januari 2019 om 22:12

Dat hardnekkige vermoeden wordt wellicht ook gedeeld door hemzelf of in ieder geval zijn omkadering gok ik. Het zou me niets verbazen mocht hierom vol op de giro ingezet worden,.

achterhoeker 11 januari 2019 om 23:04

RV denk dat Spekenbrink en Visbeek dit al doorgerekend hebben…niet elk rekensommetje komt uit.
Tom du Moulin heeft het dit jaar uit zijn tenen gehaald maar echte pech is hem bespaard gebleven, het is een riskant spel van Sunweb ze moeten Tom niet opblazen.

jacco4 12 januari 2019 om 12:01

Tom Dumoulin kan wel Tour en OS combineren. Laat Tom Dumoulin optreden als luxe knecht in OS wegwedstrijd. Dan hoeft hij nog niet helemaal top te zijn. Je kunt daar toch niet met 5 kopmannen starten. Communiceer dat van te voren wel goed met het hele team. Vervolgens hoef je de hele wegwedstrijd nog niet helemaal uit te fietsen, vooral belangrijk zijn in eerste deel wegwedstrijd. Vervolgens zich volledig storten op OS tijdrit. Vergt enkele aanpassingen maar landsbelang gaat voor, als je een topfavoriet hebt voor goud op OS tijdrit.