Dumoulin over Tour: “Als de knie niet verbetert, heeft het voor mij niet zoveel zin”

donderdag 13 juni 2019 om 10:59
Dumoulin over Tour: “Als de knie niet verbetert, heeft het voor mij niet zoveel zin”

Dumoulin in de aanval deze Dauphiné - foto: Cor Vos

Tom Dumoulin worstelt nog altijd met zijn vorm. Of beter gezegd, met zijn herstel. Dat gaat volgens de kopman van Team Sunweb niet snel genoeg. “De Tour halen zou wel moeten lukken, maar het ligt eraan of ik dat wel moet willen als die knie niet honderd procent is”, zegt hij tegen het AD.

In de tijdrit van het Critérium du Dauphiné zette Dumoulin de derde tijd neer, 47 seconden na winnaar Wout van Aert. Met gemengde gevoelens keek hij daar al op terug. “Ik wilde graag wedstrijd-klaar zijn en winnen, maar dat is niet het geval”, sprak Dumoulin na afloop van zijn tijdrit.

Dus stelt de Limburger vragen bij een eventuele deelname aan de Tour de France. “Als die knie niet verbetert, of ik de vorm die ik nu heb niet kan uitbreiden, dan heeft het voor mij niet zoveel zin”, legt Dumoulin uit. “Op dit moment heb ik dat boek zeker nog niet dichtgedaan, want het is verbeterd de afgelopen weken, maar het gaat mij gewoon nog niet snel genoeg.”

Dit artikel delen:

48 Reacties

Teejay 13 juni 2019 om 11:01

Ik lees de laatste tijden meer negatieve uitspraken van Tom dan positieve, al is dat wel vaker met hem de laatste tijd. Lekker op de vuelta richten anders… Wilco wil ook wel kopman zijn TOM.

koos verrek 13 juni 2019 om 11:01

Ziet er niet best uit. Die splinter mot er ook nog uit..

Javier 13 juni 2019 om 11:02

Dit baart mij idd ook zorgen, terwijl ik de laatste dagen toch optimistischer was. Het is nu toch gewoon een kwestie van splinter verwijderen en herstellen?

ThorHushovd 13 juni 2019 om 11:04

tja maar als het 'verwijderen' betekent dat er ook enkele dagen (zo niet een hele week) gewerkt kan worden aan de vorm, dan houdt het voor hem ook op – zo maak ik er een beetje uit op. Hij noemt namelijk zowel de knieconditie als z'n vorm die vorderingen moeten maken.

Hoewel hij toch mogelijk wel iemand is die beter kan worden gedurende een tour? Maar goed dan strijdt hij niet om winst en dat is wel zijn absolute wens natuurlijk… Tja, dan Vuelta idd volle focus.

maximumniels 13 juni 2019 om 11:06

Tour loslaten en lekker gaan voor de Vuelta! Topvorm zal er hoogstwaarschijnlijk niet komen in de Tour.

Geit in mijn Kelderman 13 juni 2019 om 11:21

Ik zou de Vuelta ook al loslaten, waarom niet focussen op de Giro 2020?

madeinstars 13 juni 2019 om 11:33

Vol voor Dwars door het Hageland 2023. De rest heeft weinig zin meer, als je het mij vraagt.

Pannenkoek 13 juni 2019 om 11:15

Het gaat prima, je voelt je niet super en wordt 3e in een tijdrit op het allerhoogste niveau..
Volgens mij moet je dan niet zeuren, je bent inderdaad geen kandidaat winnaar met je huidige vorm maar je hebt nog 4 weken totdat de bergen beginnen. Misschien red je het, misschien red je het niet… maar doen alsof je kansloos bent is ook zo wat.. Froome is net uitgevallen en wie weet wat de andere concurrenten overkomt en hoe de competitie het doet. Als hij wederom mee kan doen voor top 5 kan hij ook zomaar winnen in de tour.

Geit in mijn Kelderman 13 juni 2019 om 11:23

Sterker nog, op de zware Vogezenrit na, beginnen de eerste zware bergritten pas in het op een na laatste weekend. Dat is over vijfenhalve week van nu. Als je dan nu al derde kan worden in de tijdrit van een sterk deelnemersveld in de Dauphine zou ik me niet zoveel zorgen maken.

Tenzij het herstel de komende dagen erg tegenvalt is dit gewoon zand in de ogen strooien dit.

Jan Blokland 13 juni 2019 om 13:06

Ben ik met je eens hoor. Kijk eens naar Carapaz. Die had ook nog niets gedaan. Ging in Asturie wat beter rijden en wint vervolgens de Giro.

Mystery Rider 13 juni 2019 om 11:16

Hij is zich duidelijk wel aan het testen, vroeg in de aanval gaan, tijdrit vol aanvatten, dus hij wil toch wel weten of het kan lukken. En natuurlijk voelt hij zelf best hoe zijn lichaam reageert. Altijd het beste om verschillende opties in acht te nemen, heeft ook geen zin om te starten en dan na een week opnieuw eruit te stappen omdat het toch niet lukt.

Daar geef ik hem wel gelijk in, als je als podiumkandidaat niet met de volle 100% vertrouwen en gusto aan de start komt, heeft het ook geen zin om 3 weken lang voor een top-10 te rijden.

roveroog 13 juni 2019 om 11:18

Splinter in de knie en zand in de ogen.

madeinstars 13 juni 2019 om 11:21

Dit dus. Kans lijkt me meer dan 90% dat ‘ie gewoon start in de Tour en meer dan 60% dat ‘ie gewoon podiumkandidaat is. Dumoulin heeft overduidelijk niet zo’n zin in de rol van topfavoriet na het uitvallen van Froome en tempert de verwachtingen een beetje.

Geit in mijn Kelderman 13 juni 2019 om 11:19

Als je derde kan worden in de tijdrit van de Dauphine rijd je nou ook weer niet helemaal voor jan met de korte achternaam. De gretigheid waarmee sommigen hier hem nu alweer naar de Vuelta willen sturen met nog vier weken te gaan is helemaal hilarisch. Alsof je nu al op en top moet zijn om in de derde week van de Tour (vrijwel alle bergritten zitten in de laatste 8 ritten) al te vlammen.

horsm 13 juni 2019 om 13:07

Ja, natuurlijk is derde worden in een tijdrit prima, maar met maar 17 seconden voorsprong op een renner als Adam Yates doe je niet meer mee om de eindwinst. Top tien zit er dan in de tour nog wel in, maar dat is natuurlijk niet waar Dumoulin voor gaat.

LaurentJalabert 13 juni 2019 om 11:22

Lekker knechten voor Kelderman dan in de Tour en een paar ritjes uitzoeken. De wedstrijdkilometers kan hij nog wel gebruiken voor de Vuelta.

boehoe 13 juni 2019 om 11:23

Alles op de vuelta zou ik zeggen!

Geit in mijn Kelderman 13 juni 2019 om 11:25

Ik zou zeggen alles op de Tour of Yorkshire.

kaas 13 juni 2019 om 11:34

Ik vrees inderdaad dat de Ster ZLM Toer wat te vroeg zal komen

JVD 13 juni 2019 om 11:24

Als je maar een week Giro gedaan hebt, kun je natuurlijk zelfs nog in Tour én Vuelta starten.

madeinstars 13 juni 2019 om 11:28

Dat lijkt mij ook, maar misschien toch beter om via BinckBank enTour of Britain naar het WK toe te werken. Mischien nog San Sebastian en Duetschland Tour meenemen.

Geit in mijn Kelderman 13 juni 2019 om 11:36

Echt hilarisch om te zien hoe sommigen hier maar even Dumoulin z’n schema bij de minste of geringste tegenslag willen omploegen en de Tour doodleuk nu al willen inruilen voor de Vuelta of zelfs de binck bank Tour. Alsof Sunweb er niet alles aan gelegen is om Dumoulin goed geprepareerd aan de Tour te laten verschijnen. Die wedstrijd is publicitair meer waard dan alle wedstrijden die daarop nog volgen in het seizoen.

Gilberto 13 juni 2019 om 11:40

Men slaat idd door, maar dat voedt Tom zelf ook natuurlijk. Die geeft zelf aan dat de Tour misschien wel helemaal geen zin heeft. Dan is het niet gek dat wij gaan roepen, dan maar alles op de Vuelta?

Geit in mijn Kelderman 13 juni 2019 om 11:44

Ja eens. Maar dit is Dumoulin z’n communicatiestijl, ultra voorzichtig. Ik heb daar zelf niet zoveel mee maar ik kom uit Rotterdam en hij uit Limburg. Zal wellicht meespelen.

Romāns Vainšteins 13 juni 2019 om 12:17

Zo is hij gewoon. Bij nagenoeg elk interview zie je dat hij al uitkijkt naar het doei-moment, ik vind dat juist wel vermakelijk en al helemaal omdat die journalisten altijd zo overdreven enthousiast doen. Volgens mij maakt het ook wel wat uit of je nu die Jakhals-mongool of mede limburger Kleikers op hem afstuurt qua toon van het interview.

girardengo 13 juni 2019 om 13:28

Je moet niet vergeten dat het hier vol zit met experts en kandidaat-ploegleiders, die mee denken over strategie en taktiek;-) En de Vuelta is een mooi alternatief doel natuurlijk. Dumoulin lijkt op de schaker die nadenkt – maar dan hardop – over zijn volgende zet. Mooi toch.

Gilberto 13 juni 2019 om 11:39

Tuurlijk voelt hij zelf wel hoe het zit, maar je ben redelijk in orde als je gewoon 3e word in die tijdrit hoor, en je hebt nog wel even voordat de Tour begint. Je schijnt hier natuurlijk nx te mogen zeggen over Dumoulin, want je moet hem nu natuurlijk weer vooral roemen om zijn nuchterheid en eerlijkheid, maar ik vind het toch weer meer indekken en dat word langzamerhand vervelend. Roep gewoon dat je misschien niet in topvorm zal verschijnen in de Tour, maar dat je er wel alles aan zal gaan doen om zo hoog mogelijk te eindigen. Dan mogen anderen er juist respect voor hebben dat Tom een winnaar is die alleen voor het hoogste gaat, maar geef mij dan toch maar iemand die strijdbaarder klinkt en er gewoon het beste van zal willen maken, ipv dat sombere gedoe van Tom altijd..

hartstikkebedankt 13 juni 2019 om 11:40

Nog wat vroeg om nu te beslissen (ook gezien het enorme belang van de TdF) maar als straks blijkt dat hij maar halfbakken kan starten in de Tour heeft het niet super veel zin lijkt mij.

Het risico op een volledig verloren seizoen is dan vrij groot. Dan zou ik eerder zeggen probeer de Vuelta te winnen door daar topfit aan te starten en begin volgend seizoen opnieuw. Dreigt een soort achter de feiten aan rennen seizoen te worden ander.s

Kingstown 13 juni 2019 om 11:46

Dit gun je uiteraard niemand, maar voor de aantrekkelijkheid van de Tour is het wel goed als hij afwezig is.

Marszzz 13 juni 2019 om 12:03

Ik vond de Giro anders minder aantrekkelijk na het verdwijnen van Dumoulin. Het had een andere koers geworden. Hoe meer toprenners hoe meer vreugd.

VerstandOpNul 13 juni 2019 om 11:55

Wie niet waagt, wie niet wint…

assen 13 juni 2019 om 11:59

Wel sneu om topsporters zo te zien twijfelen.
In deze vorm zal ie top10 AK niet halen nee, en met het oog op de toekomst zou je dan niet moeten willen starten. Maar hij kan nog groeien, en dan hopen we daar maar op.

Marszzz 13 juni 2019 om 12:06

Deze vorm is nooit de vorm van over 5 weken. En ja voorspellingen als deze daar kan niemand wat mee. Tenzij je een glazen bol hebt?

SprintMaster 13 juni 2019 om 12:13

Wanneer wist men dat er een splinter in de knie zit? Ik neem aan dat men dat al snel na het uitstappen in de Giro wist. Waarom is er dan niet meteen besloten die er uit te halen? De indruk wordt nu weer gewekt dat Sunweb niet professioneel bezig is geweest. Hopen dat het beter zou gaan om dan toch te merken dat het tegenvalt. Ik denk dat hij zich nu beter op de Vuelta kan richten. Met een knie die niet 100% goed gaat zijn kan hij de Tour nooit winnen.

madeinstars 13 juni 2019 om 12:41

Nope, de splinter werd pas een paar dagen voor de Dauphine gevonden. De artsen wisten te melden dat de splinter geen verdere schade kon aanrichten, maar dat de knie wel zou reageren na inspanning (door middel van wat vocht en dik worden) dus is besloten toch de dauphine te rijden, omdat hij de wedstrijdkilometers gewoon hard nodig heeft.

Sunnyweb 13 juni 2019 om 12:23

Ik kom ook uit Rotterdam en ben daar geboren en ik ken directheid als geen ander maar kan dit juist zeer waarderen van hem. Het is aangeven dat je niet bent waar je wilt zijn, dat het herstel veel te langzaam gaat en dat hij niet wil starten als hij niet mee kan doen voor de hoofdprijs. De tijdrijder in hem kan altijd wel een tijdrit rijden maar het is daarom voor hem ook het beste meetmoment. Hij voelt nu dat het niet genoeg is en maakt zich terecht zorgen. Ook al lijkt het resultaat mee te vallen hij weet dat hij normaal misschien wel een mimuut sneller kan. Waren ook bepaald geen toptijdrijders bezig. Vertaal dat naar de bergen en dan is het geen minuut maar gaat het meteen om minuten. Die rekensom heeft hij wel gemaakt.

Kelderman is ook aan het terugkomen. Waar staat die eigenlijk? Hou de hele tijd al rekening met een no start van Dumoulin.

horsm 13 juni 2019 om 13:10

Kelderman had wel een enorm zware blessure – nog zwaarder dan die van Dumoulin-dus ik zou er niet vanuit gaan dat hij wel in topvorm aan de tour begint.

Dumoulinke 13 juni 2019 om 13:27

Liever een honderd procent fitte Tom in de Vuelta (waar bovendien minder toppers aan de start verschijnen) dan een half fitte Tom in de Tour.

hugenholz 13 juni 2019 om 13:55

Tour en Vuelta loslaten en vol gaan voor het Eurovisie Songfestival want dat wordt immers in eigen land gehouden volgend jaar. Tom moet alleen nog zijn zangstem wat bijschaven maar dat komt goed.

JVD 14 juni 2019 om 08:15

Het songfestival met een splinter in je knie? Lijkt me een recept voor stranden in de halve finale. Zou ik nooit adviseren.

Chaba 13 juni 2019 om 14:01

lekker knallen in de Tour! Als een klassement niet lukt, dan maar ritme opdoen en je etappes uitzoeken. Waarom meteen alles laten afhangen van een goed klassement.

tetedelacourse 13 juni 2019 om 14:11

Dumoulin heeft nog nooit met zand gestrooid. Eerlijk en recht voor z’n raap, dan ben je al gauw een zeur hier.

Gewoon lezen wat ie zegt. Het is echt niet zo moeilijk.

fietsvriend 13 juni 2019 om 14:36

Tom ‘het zandmannetje’ Dumoulin

  • 1
  • 2