Dumoulin maakt comeback: “Vreugde beetje overschaduwd door gebeurtenis Jakobsen”
foto: Cor Vos
vrijdag 7 augustus 2020 om 14:35

Dumoulin maakt comeback: “Vreugde beetje overschaduwd door gebeurtenis Jakobsen”

Tom Dumoulin keert vandaag na 420 dagen afwezigheid terug in het peloton. In de Tour de l’Ain maakt hij ook meteen zijn debuut voor zijn nieuwe ploeg Jumbo-Visma. “Het is wel spannend, ja”, bekent de 29-jarige Limburger in De Telegraaf.

Er valt een last van Dumoulins schouder af, na zijn langslepende knieblessure van vorig jaar, de darmparasiet die zijn aanvankelijke debuut in de Ronde van Valencia dwarsboomde en de daarop volgende seizoenspauze door het coronavirus. “Ik ben zo blij dat het weer begint, dat ik opnieuw kan koersen. Dit is een rare gewaarwording. Dat is het allemaal, ook dat ik nu hier sta met een mondkapje. Het is niet anders. Ik ben al blij dat we weer aan de bak kunnen, en ik denk met mij de hele wielerwereld. […] Tot dusver heb ik me overal veilig gevoeld. Zo ziet het er hier ook uit.”

In de Franse rittenkoers gaat de nummer twee uit de Ronde van Frankrijk 2018 weer op zoek naar koersgevoel, om zodoende over drie weken te kunnen schitteren in diezelfde Tour de France. “De topvorm hoeft er nog niet te zijn”, vindt hij. “De trainingen zijn uitstekend gegaan, maar het rijden van een wedstrijd is heel wat anders. Zeker na 420 dagen. Het wordt wennen. […] De Ronde van Frankrijk is nog drie weken weg. Eerst moet ik het ritme krijgen en automatismen erin slijpen met de anderen, zodat we in elk geval met een fijn gevoel uit deze ronde komen.”

Dumoulin grapt op de achtergrond met Geraint Thomas in de eerste etappe Tour de l’Ain – foto: Cor Vos

Jakobsen
Ook het voorval tussen Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen van eerder deze week kwam ter sprake. Bij een zware val in de Ronde van Polen raakte die laatste zwaar gewond. “Als dit een feestdag is omdat ik opnieuw kan koersen, wordt de vreugde wel een beetje overschaduwd door wat er met Fabio is gebeurd. Het zag er verschrikkelijk uit, en dat vond iedereen in de ploeg uiteraard. Niemand heeft dit gewild, Dylan incluis. Ik zat te kijken op mijn hotelkamer hier. Zo akelig! Ik hoop dat Fabio hier goed zal uitkomen en dat de gevolgen op de lange termijn meevallen.”

Jakobsen is inmiddels ontwaakt uit zijn kunstmatige coma en zijn conditie zou volgens de berichten goed zijn.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
16 Reacties
07-08-2020 14:38
wat een lelijke kampioenstrui voor Roglic trouwens
    07-08-2020 14:59
    Vind dit altijd zo jammer hè. Ben je nationaal kampioen, krijg je een lullig streepje. Wie bedenkt zoiets?
    07-08-2020 15:05
    Eens. Jammer dat Jumbo hiermee laat zien dat ze ook van de Sunweb-filosofie zijn. Druist in tegen de wielernostalgie. Misschien moeten we een stichting oprichten 'ter behoud van de klassieke kampioenstrui'.
    07-08-2020 15:30
    Is een rare trui. In de vlag van Slovenië komt geen geel voor. En dat terwijl Amund Grøndahl Jansen wel een compleet Noorse vlag om zijn schouders heeft hangen.
    07-08-2020 15:33
    De officiele kampioenstrui van Slovenië heeft altijd alleen maar een bandje met de vlag daarin. Nooit een vlag die geheel de trui vult, zoals NL of BE (jammer genoeg). De nationale wielerbond bepaalt dat namelijk middels hun eigen reglement.
    Vaak zie je op de trui ook op de achtergrond de contouren van de Triglav (nationaal symbool van de hoogste drietoppige berg van Slovenië), en die is nu prominenter naar voren gebracht in donkerblauw.
    Al met al had het naar mijn idee best wel wat kunnen zijn, als het geel was vervangen door wit. Ik vind de combi nu ook spuuglelijk.
    07-08-2020 17:15
    Een kampioenstrui stamt uit de tijd dat er nog landenteams reden en de commerciële belangen niet groot waren. Je had zelfs onafhankelijke deelnemers, huurlingen.
    Je kan niet een miljoenensalaris willen verdienen en daarnaast je sponsor tekort doen met een voor de sponsor onherkenbare trui. Dat gezeik er over is ook zo jaren '70.
    07-08-2020 19:18
    Ten eerste is dat dus wielerhistorie en ten tweede denk ik dat de commerciële schade voor een bedrijf zwaar wordt overdreven. Veel bedrijven vinden het juist een eer om op bijvoorbeeld een rood-wit-blauw truitje gedrukt te staan. En ik vermoed ook dat Jumbo-Visma behoorlijk wat Noorse kampioenstruien verkocht heeft afgelopen jaar. Ik zie er veel mensen mee fietsen (Dat je als amateur eigenlijk niet moet willen fietsen in een kampioenstrui is een ander verhaal). Zeker voor het Noorse Visma is die trui een statussymbool natuurlijk.
07-08-2020 14:50
Erg lelijke trui bij Roglic
07-08-2020 14:58
Doet Dumoulin toch weer netjes. Het onderwerp 'Jakobsen' is natuurlijk lastig, omdat hij niet te hard Dylan mag afvallen. Maar hij verwoordt het op zo'n manier dat hij én Jakobsen een hart onder de riem steekt, én laat merken dat hij het echt heel erg vindt, én tegelijkertijd Dylan niets kwalijk neemt. Dan ben je niet alleen slim, dan ben je een klasbak als mens. Mag Jumbo blij mee zijn.
    07-08-2020 15:09
    Ja hij is er in dat opzicht zeker op vooruit gegaan sinds zijn gewonnen Giro.. En ondertussen vraagt hij zich vertwijfeld af bij wat voor totale 'deb' hij in hemelsnaam in de ploeg is gekomen..
    07-08-2020 15:22
    @verstandOp0, waar lees jij dat Dumoulin zich dat afvraagt ?. Ik lees dat namelijk nergens.
    07-08-2020 15:29
    Wat is een "deb"?
    07-08-2020 15:35
    Hap-hap-hap.. :-p
    07-08-2020 18:01
    @Verstand op nul - ik heb een hekel aan dat soort trollen gedrag dat je ten toon spreid, heb je dat nu echt nodig? Het is namelijk alles behalve constructief.
07-08-2020 15:15
Goh, 29 alweer.
    07-08-2020 15:24
    Geboorte voelt als de dag van gisteren hè

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine