Dumoulin kijkt naar Oomen als Giro-vervanger

donderdag 11 april 2019 om 20:15

foto: Team Sunweb

Team Sunweb moet terug naar de tekentafel nu Wilco Kelderman en Martijn Tusveld niet kunnen starten in de Giro d’Italia. Kopman Tom Dumoulin weet wel wie de ideale vervanger is. “Sam Oomen is de enige renner die qua niveau in de buurt komt van Kelderman”, zo laat hij weten aan het AD.


Een probleem: Oomen zal normaal gesproken starten in de Tour de France. “Ik weet niet of de ploeg dat nog omzet. Ik vind zelf ook dat Sam klaar is voor de Tour, maar het hoofddoel van de ploeg is de Giro. Het is dan ook een afweging”, aldus Dumoulin.

Oomen was vorig jaar zeer belangrijk voor Dumoulin in de Giro. Zelf eindigde de Brabander als negende in het eindklassement. “Als Sam naar de Giro wil gaan om mij te helpen, dan is dat supercool”, zo geeft Dumoulin aan. “Maar de keuze is aan de ploeg en niet aan ons.”

Oomen was vorig jaar nog zeer belangrijk voor Dumoulin – foto: Cor Vos

Intrinsieke motivatie
Dumoulin wil zijn jongere ploeggenoot wel de ruimte geven. “Ik geloof namelijk heilig in intrinsieke motivatie. Je kunt niet zomaar naar de Giro gaan omdat de ploeg dat zegt”, aldus de Limburger, die baalt van het wegvallen van Kelderman. “Het is vooral klote voor hem. Hij heeft de laatste jaren echt veel moeten slikken.”

Kelderman liep bij zijn val in de Ronde van Catalonië onder meer een gebroken nekwervel op. “Hij kan bijna niks”, aldus Dumoulin. “Ik hoop het zelf nooit mee te maken.” De vraag is of Dumoulin het in de Giro kan redden zonder steun van een topklimmer. “Het kan wel, maar het wordt zeker een heel stuk moeilijker.”

Dit artikel delen:

40 Reacties

Groningen 11 april 2019 om 20:21

Geen twijfel mogelijk wat mij betreft (als Giro echt hoofddoel is). Voor mij is Oomen misschien sowieso wel een betere keuze dan Kelderman

IlPirata 11 april 2019 om 20:25

Logisch gevolg van een zwak inkoopbeleid. Dumoulin heeft niet zoveel jaar om grote rondes te winnen, dan moet je investeren.

Groningen 11 april 2019 om 20:41

De kritiek op het inkoopbeleid – die hier wekelijks geuit wordt – snap ik niet zo goed, ze kunnen namelijk echt wel een heel sterk team opstellen. Dat team gaat echter naar de Tour…

Als het klassement in de Giro het hoofddoel van Tom is, waarom dan niet voor etappes gaan in de Tour, met Matthews voor de sprint en heuveletappes, Dumoulin voor de tijdritten en hooggebergte en af en toe een vrije rol voor de rest

LutsenkoFan 11 april 2019 om 21:08

Waarom gaat dat team naar de Tour dan?
Ze bouwen een team rond Dumoulin, maar blijkbaar willen zijn teamgenoten liever naar de Tour.

Groningen 11 april 2019 om 21:47

Waarom? Geen idee, al vermoed ik sponsorbelangen. Dat de teamgenoten zelf iets te willen hebben betwijfel ik (muv Matthews wellicht)

platteprijs 12 april 2019 om 08:12

Sterk team, lees ik hier … Misschien volgend jaar, maar waarschijnlijk ook dan niet. Dumoulin moet dringend naar een andere ploeg. Want Il Pirata heeft een punt, Dumoulin heeft maar een paar jaar om grote rondes te winnen.

LaurentJalabert 11 april 2019 om 20:30

Ik zou de Hirschi eens overwegen!

Kannibaal van Schepdaal 11 april 2019 om 20:34

Is inderdaad goed in vorm, maar ik denk dat het beter is om pas in je tweede jaar in de World Tour een grote ronde te rijden.

xistnc 11 april 2019 om 20:34

Oomen heeft nog wat goed te maken, dus dit lijkt me een prima oplossing.

katerkop 11 april 2019 om 20:35

Oomen moet weg bij deze ploeg om zich verder te ontwikkelen

SolitaryShell 11 april 2019 om 20:41
Quote:
Hij heeft de laatste jaren echt veel moeten slikken.”

Hmm, ik zou dan toch kiezen voor andere uitdrukkingen zoals ‘voor de kiezen gekregen”.

52voor11achter 11 april 2019 om 21:33

Waar slaat dit op ? Is gewoon een Nederlandse uitdrukking en hij gebruikt hem goed. Ben jij zijn gemankeerde Nederlands leraar?

SolitaryShell 11 april 2019 om 23:02

Taalkundig is er niets mis mee nee.

Tripodboom 11 april 2019 om 20:51

Wat goed is komt snel. Ik zou Hirschi meenemen.

maklukzat 11 april 2019 om 21:02

En jij denkt dat Hirschi de inhoud heeft in zijn 1e profjaar om Dumoulin bij te staan? Het zwaartepunt ligt in de 3e week van de Giro.

Samlambeej 11 april 2019 om 21:01

Behalve Oomen is er niemand bij Sunweb die mee kan in de finale van zware bergetappes.

LutsenkoFan 11 april 2019 om 21:05

Dumoulin zal nooit de Tour winnen bij deze ploeg. Dit jaar was zijn beste kans, hij moet niet zoveel naar die tijdritkilometers kijken. Heeft vaak zat bewezen bij de beste klimmers te behoren.
Volgend jaar heb je ene Bernal als kopman bij Sky in de Tour de France. Veel succes Tom maar het zal bij 1 of 2 Giro zeges blijven, in ieder geval als je bij Sunweb blijft.

Random wielerliefhebber. 11 april 2019 om 21:07

Je vergeet dat Bernal een Colombiaan is, die zou zomaar is nu al op zijn hoogtepunt kunnen zitten

Johnny7 11 april 2019 om 21:19

Tom, snel naar een andere ploeg!

KennyKlimmen 11 april 2019 om 21:42

Kruiswijk en/of Roglic weg bij JV bijv. naar Sunweb en Tom naar JV. Dan ga je een tourploegje hebben hoor….

Rico. 11 april 2019 om 22:01

Waarom zou Kruijswijk en/of Roglic weg willen bij TJV om naar Sunweb te gaan?

sven241 11 april 2019 om 22:00

Tom moet zelf gewoon de Tour rijden met Oomen, SK Andersen, Roche en Kelderman als helpers.

VerstandOpNul 11 april 2019 om 22:16

Toch zonde van het talent van Oomen.. Ik hoop dat die ook af en toe met de vuist op tafel durft te slaan..

Vibeman 11 april 2019 om 22:17

Oomen lijkt me nog niet echt in vorm. Ik zou Kragh A en Hirschi meenemen. Oomen gewoon de Tour laten doen.

Gina Dietters 11 april 2019 om 23:10

Het is natuurlijk een uitstekende zaak als een ploeg inzet op het ontwikkelen van jonge talenten. En dat is wat Sunweb nu al enkele jaren doet. De renners die vanuit de beloften teams doorstromen zijn stuk voor stuk prima coureurs, echter kunnen we van zulke knulletjes niet verwachten dat zij de inhoud hebben om hun kopman in een drieweekse koers te kunnen ondersteunen. Tenminste niet als we over het hooggebergte spreken.

Vooral op dit gebied zijn de coureurs bij Sunweb op een paar vingers te tellen. Kelderman, Oomen en met een goede dag Roche, SKA en Bakelants. Dus als er daar één of twee van wegvallen dan zit je met de gebakken peren, en dan moet je nog maar hopen dat die paar overige de vorm hebben.

Roche, SKA en Oomen staan al niet ingepland voor de Giro, dus ik vrees voor Tom dat hij het in het hooggebergte toch vooral alleen zal moeten doen. En nu is dit geen schande want er zijn natuurlijk maar weinig ploegen die nog met meerdere rijders bij de laatste vijftien in het hooggebergte aanwezig zullen zijn. Maar van de andere kant zijn er ook maar weinig ploegen die een uitgesproken favoriet als Dumoulin in huis hebben.

Maar dit is nu eenmaal het beleid dat bij Sunweb gevoerd wordt, hier kiezen ze bewust voor dus heeft het nu geen zin om hierover te mopperen. Laten we vooral die jongere gasten ook de kans geven en hen niet op voorhand al afbranden.

En Oomen verdiend het gewoon om voor eigen kans te gaan in de Tour. Hij werd keurig vijfde in de Algarve en pakte de jongerentrui in de Tirreno. Dat hij in de R.v.Baskenland “pas” 20e staat na vandaag is dan ook weer niet zo’n ramp, tenslotte is het ook onmogelijk om van Februari t/m de Tour in hoog vorm te zijn.

Kannibaal van Schepdaal 11 april 2019 om 23:22

Roglic zal wellicht ook alleen zitten bij de laatste vijftien in de bergen. Yates heeft waarschijnlijk Haig nog, Nibali heeft Pozzovivo, Lopez heeft Izagirre en Bilbao, Bernal heeft Sosa, Landa heeft Carapaz en Valverde. Konrad en Formolo zitten er ook nog bij. Dumoulin heeft Oomen als die toch de Giro rijdt. Dan heb je nog Zakarin. En dan zullen we er ongeveer zijn denk ik. Laatste 18 man. Vingerdik kijken of Jungels, O’Connor en Gallopin dan (nog) goed gaan zijn. Afwachten of Woods, Mollema en Majka voor een klassement gaan.

rahimns 11 april 2019 om 23:38

Op het moment dat Bilbao en Sosa er nog bij zijn, is denk ik De Plus ook nog wel bij Roglic en misschien zelfs Gesink of Tolhoek ook nog.

Kannibaal van Schepdaal 12 april 2019 om 10:59

Dan ga ik er natuurlijk van uit dat Sosa en Bilbao tegen dan top zijn. De Plus was ook heel goed in UAE Tour dit jaar, dat is waar. Maar of hij dat ook in de hoge bergen kan, is nog maar de vraag. Maar hetzelfde geldt natuurlijk voor Sosa, die ook nog moet bewijzen dat hij het aankan in een ronde van drie weken. Bilbao heeft vorig jaar wel bewezen dat hij iets aankan.

Gilberto 11 april 2019 om 23:41

Wat moet zo’n knecht volgens jullie allemaal doen voor een Dumoulin? Volgens mij is dat toch gewoon te doen voor Bakelants en 1 van de anderen knapen die al geselecteerd waren.

Retro Lex 11 april 2019 om 23:57

er zijn maar een paar etappes waar het er echt om gaat. Grootste gedeelte van de ondersteuning kun je inderdaad aan Bakelants overlaten. De overige “juioren”knechten moeten vooral heel veel rust pakken om de dag of zo. lekker op half uur binnenkomen als het niet hoeft. Dus heeeeel spaarzaam met je knechten omspringen. In de finale moet ie het toch echt zelf doen

Gilberto 12 april 2019 om 00:25

Daarom joh. Als de grote kleppers gaan, moet hij er toch zelf achteraan springen, of hem kennende, eventueel op eigen tempo er achter blijven hangen, een tempo die sowieso te hoog legt voor welke knecht dan ook. En wat als hij de trui op een gegeven moment pakt, altijd die onzin van die ongeschreven wet dat je dan je verantwoordelijkheid om je zou moeten nemen, schei toch uit…

Gina Dietters 11 april 2019 om 23:43

Yates S. zal nog wel de sterkste ondersteuning hebben met Chavez, Nieve en Haig inderdaad, en Roglic moet hopen op een goede dag van Gesink en/of De Plus. Nu denk ik dat De Plus een ijzersterk jaar gaat draaien, dus die kan nog wel eens gaan verassen. De Sky trein is deze Giro ook lang zo imposant niet als we in andere rondes wel eens hebben gezien, dus Bernal zal vooral op steun moeten rekenen van Sosa.

Landa heeft inderdaad wel sterke ondersteuning van Carapaz en Valverde, zoals je al aangeeft Kannibaal van Schepdaal. Maar ik zie Landa dan weer niet als een serieuze titelkandidaat. Ik zie eigenlijk maar vier renners in aanmerking komen voor winst met, Yates, Bernal, Roglic en Dumoulin.

girardengo 12 april 2019 om 00:20

Het zelfvertrouwen van de kopman is ook wat waard. Dan gaan de teamgenoten vanzelf harder rijden. Kijk maar naar Corendon.

toke 12 april 2019 om 02:26

We kunnen met zijn allen iets doen om Dumoulin een beetje te helpen….Als we in mei nu allemaal eens een paar keer langsgaan bij een Maria kappeletje om een kaarsje aan te steken en een paar weesgegroetjes te bidden voor Tom….Alle kleine beetjes helpen.

aardappeljager 12 april 2019 om 06:21

Ik lees hier en daar dat Tom dan toch maar voor de tour moet gaan. Wie kan mij vertellen hoe ingewikkeld het is om een over een maand geplande vormpiek een maand uit te stellen?

mamaffia 12 april 2019 om 07:58

Plan omgooien, de beste helpers in de Giro laten starten en dan in de Tour ritten kapen. Een andere optie zie ik momenteel niet echt. Je kunt Tom moeilijk met een gemankeerde ploeg laten starten in de Giro en dan wel de eindwinst ambiëren.

FDJ 12 april 2019 om 10:21

Juist de giro laten schieten en de Tour kiezen. Nu nog een ploeg die op de rol staat voor de Tour klaarstomen voor de giro zonder hoogtestage en specifieke voorbereiding is gekkenwerk.

west 12 april 2019 om 08:36

Het probleem is meer dat die ploeg qua Marketing net doet alsof ze het beste van het beste zijn, maar er mankeert aan alle kanten wat aan, en dat is niet erg. Gelukkig is niet iedereen Sky. Maar als je dat wel naar de buitenwereld blijft verkondigen (en vooral het klootjesvolk drie-weken-tour-publiek) dan ga je de deksel vanzelf een keer hard op de neus krijgen.
Niet alleen het aantal goede klimknechten is minder dan wat een Girowinnaar verdient; Hoe sip is het dat je, met alle respect voor de neoprof Bol, met Cees Bol als kopman in Roubaix moet starten? De ondersteuning van Dumoulin is matig, maar die van Matthews is helemaal dramatisch. Net als de ondersteuning van Kelderman, wanneer hij kopman is, dan zijn gemiddeld nog net Vervaecke en één van die Aussie's beschikbaar. Dat kan toch ook niet zijn wat Kelderman ervan verwacht had?
Mbt de Giro zou ik zeggen "stick to the plan" en dan maar wat pionieren af en toe. Beter dan ook de Tour bij die puinhoop betrekken.
Wat betreft Oomen denk ik nog steeds dat het domste wat je kan doen is bij zo'n belangrijke pion een maand voor tijd nog even z'n hele schema overhoop gooien. Als ik Oomen was zou dat het moment zijn dat ik de open sollicitaties de deur uit deed. Ik vrees ervoor.. Ik denk dat Teunissen niet de laatste is die zich bedenkt bij het reclameplaatje van Speijkenbrink…

Bever 12 april 2019 om 09:40

+1 op het verhaspelen van de naam van Spekenbrink na ;).

Ultras100 12 april 2019 om 10:25

Helemaal eens met West, met name de eerste alinea. Ik denk dat bv een Jumbo/visma mbt talent ontwikkeling en voeding minimaal net zo ver is als Sunweb. Echter blazen
die op dat gebied minder hard van de toren.
Voor wat betreft Tom, mooi dat ie zegt dat het ook om de intrinsieke motivatie van Oomen gaat, dat getuigd wel van Tom z’n intelligentie!

Ik vind het wel mooi dat je niet per definitie succesvol kunt zijn door je te laten adviseren door een accountantskantoor (mbt welke ronde je moet rijden).
Vaak worden wedstrijden beslecht door hoe het in de praktijk loopt (het weer, blessures, uitvallende kanshebbers, pech, koersverloop, etc.) deze “parameters” wegen zwaarder dan hoe de wedstrijd er “op papier” uit ziet.
Het lijkt mij te kort dag om met Tom nog voor de Tour te gaan.
Ik ben benieuwd wat de wensen van Oomen zijn.