Dumoulin in jubelstemming na titel: “Dit doet me heel veel”

woensdag 16 juni 2021 om 19:25
Dumoulin in jubelstemming na titel: “Dit doet me heel veel”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin moest zoeken naar woorden nadat hij voor de vierde keer het NK tijdrijden naar zijn hand had gezet. Op de renner van Jumbo-Visma, die eerder dit jaar nog aan zijn wielertoekomst twijfelde, maakte zijn zege duidelijk indruk.

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

“Dit is gewoon heel mooi. Winnen is winnen. Nu mag ik een jaar lang in een mooie trui rondrijden”, vertelde de 30-jarige renner in een eerste reactie. “Misschien had het me in 2017 of 2018 minder gedaan, maar nu doet het me heel veel. Echt heel mooi.”

Dat hij een lekker gevoel had, zei hij. “Gelukkig reflecteert de uitslag dat ook. Sinds begin mei ben ik weer serieus gaan trainen. Sindsdien is het alleen maar de goede kant op gegaan – ook wel wat mindere dagen en periodes hoor, maar voornamelijk beter. Zeker in Zwitserland ging het elke dag beter. Dat ik weer goed herstel, is misschien wel het mooiste van alles. Vorig jaar en begin dit jaar toen ik ermee ophield, was ik gewoon overtraind en herstelde ik gewoon ook niet meer.”

“Dat je je eigen lichaam niet meer kent, is een heel naar gevoel. Dat je lichaam niet meer reageert op een training, zoals je dat gewend bent. De rustperiode heeft me heel goed gedaan. Dat het nu al resultaat oplevert, is heel mooi. Daar ben ik heel blij mee”, aldus de kersverse kampioen.

foto: Cor Vos

Voor Dumoulin was het ook een opsteker in opbouw naar de Olympische Spelen van Tokio, waar hij zijn oog op de olympische tijdrit heeft laten vallen. “Ik wil bij deze ook heel erg de mensen om mij heen bedanken en ook de ploeg. Ze hebben mij de tijd gegeven in februari, maart en april, dat heeft me echt heel veel goed gedaan. Ik hoop dat ik een veel leukere renner ben geworden. En of dat nu wel of niet resultaten gaat opleveren de komende periode, is dan misschien nog niet eens het belangrijkste. Ik zit goed in mijn vel en… mooi.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

Soit 16 juni 2021 om 19:31

Hij gaat het hele jaar in deze mooie trui rondrijden. Dat is een fijn vooruitzicht.

El Matador 16 juni 2021 om 19:33

Exact. Ik was even bang dat hij, na de olympische tijdrit, zijn fiets voorgoed aan de haak zou hangen. Positief nieuws dus!

Arry1337 16 juni 2021 om 19:34

Nou, alleen tijdens de tijdritten die hij in het komende jaar betwist. Maar toch ;)

xistnc 16 juni 2021 om 20:01

En zelfs die niet allemaal, want ik neem aan dat hij tijdens de OS in het oranje rijdt?

Welleke 16 juni 2021 om 20:45

En na de OS rijdt hij natuurlijk ook weer in een andere trui ;-)

edit: uh nee, dat is geen trui. Dan koop je een helm, dat is waar ook.

Wheely 16 juni 2021 om 21:12

Ik neem aan dat het WK ook wel een doel van hem zal zijn.

Dus met een heel veel beetje mazzel een gouden helm en een regenboogtrui.

Westfalen 16 juni 2021 om 19:31

Interessante dingen die hij noemt in het interview. Dat hij overtraind is geweest, was nog niet aan de orde geweest in het nieuws.

VerstandOpNul 16 juni 2021 om 21:28

Ja dat viel mij ook op.. de motivatieproblemen lijken dan eerder een gevolg dan een oorzaak te zijn geweest..

Hans Boer 17 juni 2021 om 05:03

Ja, vreemd, nog nooit genoemd. Wat klopt er van?

DeGroteMolen 17 juni 2021 om 14:57

Het zal wel een combinatie zijn geweest van overtraining en een motivatiedip / burn out. Keihard trainen en geen resultaat. Wordt je niet vrolijk van.

popo 16 juni 2021 om 19:33

Vooral het plezier wat in zijn reactie naar voren komt, doet mij deugd.

Thombeg 16 juni 2021 om 19:36

Dit is gewoon prachtig voor een prachtmens. Heeft zichzelf verslagen vandaag

GroteSmurf 16 juni 2021 om 22:31

Mooie woorden … ook van Tom zelf.

josi 16 juni 2021 om 19:55

Prachtig dat hij zo blij is en weer goed in zijn vel zit.

nickdt 16 juni 2021 om 19:57

Dumo gaat het hele jaar in deze trui rondrijden. Vuelta wellicht een optie dan als knecht voor Kruijswijk en Kuss.

roeleur 16 juni 2021 om 20:44

Knecht voor Kruijswijk? Dan mag deze nog wel flink verbeteren anders wordt het eerder omgekeerd.

Derierre de la course 16 juni 2021 om 21:09

Of RvL en WK (tt en rr)?

DeGroteMolen 17 juni 2021 om 15:00

Voor het wk gaan, weg en tt. En Parijs Roubaix, waarom niet eens proberen. Hij heeft wel eens aangegeven dat te willen doen.

dantoet 16 juni 2021 om 20:07

Blij voor hem! Kon hier eigenlijk alleen maar verliezen ondanks dat hij pas weer terug is, dus hij is m.i. goed met de druk omgegaan.

fietsvriend 16 juni 2021 om 21:01

Met een brok in mijn keel gekeken, wat is ie van ver gekomen en wat verwoord ie het goed. Mooi dat ie terug is.

rennerske 16 juni 2021 om 21:15

Heerlijk! Winnen, blij zijn, jezelf als toprenner terug gevonden hebben, toekomstperspectief, je zou voor minder een brok in je keel krijgen.

Wheely 16 juni 2021 om 21:16

Ben blij voor hem, hopelijk verlengt Matje zijn titel op de VAM want dan rijden de beste Nederlandse renners in de driekleur.

Stoemper 16 juni 2021 om 22:11

Stemming kan op dit forum snel veranderen! Na de eerste tijdrit in Zwitserland door velen niet goed genoeg gevonden en nu de kampioen, het wordt een spannende tijdrit en hopelijk een gouden medaille.

$kedel 16 juni 2021 om 22:15

"het wordt een spannende tijdrit en hopelijk een gouden medaille."

Ik ben benieuwd hoe de stemming gaat zijn als hij naast het goud of zelfs het podium grijpt straks. En ja, ik acht het goud haast onmogelijk.

zwiggelbig 16 juni 2021 om 22:29

toch snap ik hem niet helemaal. Eerst wil die stoppen met fietsen of even helemaal niets. Helemaal prima. Dan wil die terug komen maar vervolgens geeft ie zich meteen het doel dat ie voor olympisch goud gaat, hiervoor wilde hij niet al eerder beginnen vol te trainen want toen wist ie nog niet dat ie weer wilde fietsen en nu die weer wil fietsen heeft ie meteen een mega hoog doel gezet met een kut korte voorbereiding wat alleen maar mis kan gaan..

DeGroteMolen 17 juni 2021 om 15:02

Tom is topsporter, jij niet. Het begint met ambitie.

Stoemper 16 juni 2021 om 22:51

Het zou ook bijzonder zijn dat hij een medaille pakt, maar TD is een klasbak dus wordt het spannend.

de adelaar 17 juni 2021 om 07:29

Ik zie hem niet meedoen om de medailles al gun ik hem het va harte

josemanuelfuente 17 juni 2021 om 09:16

Hij zal een goede wielrenner blijven maar de topper van een paar jaar geleden gaan we denk ik niet meer zien. Ik hoop dat ik ongelijk heb!

DeGroteMolen 17 juni 2021 om 15:04

Wellicht niet meer in de grote rondes. Wel in de klassiekers / kleinere rondes / tijdritten. Ik zie hem nog wel knallen, is pas 30.

Pascal De Kooning 17 juni 2021 om 11:36

Prima dat hij weer plezier in het fietsen terug gevonden heeft en kampioen van Nederland is geworden. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat hij voor het hoogste podium mee gaat doen op de OS. Top 5 zou al super zijn met zo’n korte opbouw naar de OS toe.

roeleur 17 juni 2021 om 13:53

Als een Rohan Dennis wereldkampioen kon worden in 2019 na een eetstoornis, afstappen in de TDF en beëindiging contract zie ik ook zeker kansen voor Tom.

Nillus 18 juni 2021 om 16:23

Tom kan zichzelf gewoon herpakmen en een heel peloton naar de gvd rijden.
Zoals Rohan Dennis of Ganna dat soms doen.
Als hij de focus echt weer terug kan krijgen kan hij zelfs nog een grote ronde winnen.
Ik begrojp eigenlijk niet waarom hij dat niet afdwingt bij Jumbo, met zijn power en palmares is hij toch wel meer dan een luxe knecht ?

Bontempi1962 19 juni 2021 om 16:04

Topgozer.