WK 2018: Nederland met Dumoulin, Mollema, Poels, Kelderman, Kruijswijk en Oomen
foto: Sirotti (archief)
maandag 3 september 2018 om 18:55

WK 2018: Nederland met Dumoulin, Mollema, Poels, Kelderman, Kruijswijk en Oomen

De Nederlandse selectie voor de wegrit van het aankomende WK in Innsbruck is bekend. Onder meer Tom Dumoulin en Bauke Mollema behoren op het bergachtige parcours in Oostenrijk tot het achttal dat de KNWU stuurt.

Wout Poels behoort ook tot de selectie van bondscoach Thorwald Veneberg. Daarnaast maken Wilco Kelderman, Sam Oomen, Steven Kruijswijk, Antwan Tolhoek en Pieter Weening deel uit van de Nederlandse ploeg voor het wereldkampioenschap in de Oostenrijkse hoofdstad.

“Zowel met de elite-mannen, als de elite-vrouwen rijden we een uitstekend seizoen. Met drie wereldkampioenen is Nederland op meerdere vlakken de favoriet. Het selectieve parcours dat de WK-organisatie heeft uitgetekend past bij de selectie die afreist naar Oostenrijk. Wij gaan er alles aan doen om de wereldtitels in Nederland te houden”, licht Veneberg toe op de site van de KNWU.

Aan WielerFlits laat Veneberg weten nog geen kopmannen aangewezen te hebben. Dit zal hij in een later stadium doen, in overleg met de renners zelf.

flag-nl Selectie Nederland voor WK 2018 op de weg bij de mannen, Innsbruck
Zondag 30 september – 258,5 km

Tom Dumoulin (Sunweb)
Wilco Kelderman (Sunweb)
Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo)
Bauke Mollema (Trek-Segafredo)
Sam Oomen (Sunweb)
Wout Poels (Sky)
Antwan Tolhoek (LottoNL-Jumbo)
Pieter Weening (Roompot-Nederlandse Loterij)


Omdat Tom Dumoulin de regerend wereldkampioen tijdrijden is, heeft hij automatisch startrecht. Daardoor mag Nederland drie renners afvaardigen voor de chrono. Die andere plaatsen zijn toegewezen aan nationaal kampioen Dylan van Baarle en Wilco Kelderman.

flag-nl Selectie Nederland voor WK 2018 tijdrit bij de mannen, Innsbruck
Woensdag 26 september – 52,5 km

Dylan van Baarle (Sky)
Tom Dumoulin (Sunweb)
Wilco Kelderman (Sunweb)


RIDE Magazine
93 Reacties
Sorteer op:
3 september 2018 18:57
Bestaan er geen knechten meer?
    3 september 2018 18:59
    Welke Nederlandse wielrenners zou je dan als knecht mee willen sturen op zo'n parcours??
    3 september 2018 19:09
    @Rahim: Bouwman had gekund.
    3 september 2018 19:16
    Ik had ook voor Bouwman gekozen ipv Weening in principe zou dat dan in beide gevallen de sterkste knecht bergop zijn... zie ze beide niet meedoen om de overwinning wat ook wel geldt voor Tolhoek.
    3 september 2018 23:02
    Weening heeft In een paar hele zware berg etappes dit jaar heel sterk gereden: als hij zich wil op offeren dan mag hij wat mij betreft mee, die jonkies zijn goed Maar Weening heeft Ook nog ausdauer en het is naar Roompot ook een goed teken.
    (Al zou Ik wel graag nog een bevestiging van vorm zien in een italiaanse semi klassieker)
    4 september 2018 07:22
    Met wat we nu hebben niet. Dit is een sterrenteam. Zie een Twan Poels. Beresterke renner, Klasse en Waardevol. Toch ook een soort knecht van Sky. Hard nodig voor ons WK team.

    Wat willen we nog meer ?
    4 september 2018 08:52
    Twan Poels is inmiddels 55. Die gaat niet veel werk verzetten op dit parcours lijkt me ;)
3 september 2018 18:58
Mochten die allen goede vorm hebben, spreek je toch wel over een ijzersterke ploeg. Geen medaille zou al bijna een teleurstelling zijn.
Maar goed bij een wk weet je het nooit
3 september 2018 18:58
Logische en prachtige selectie.
3 september 2018 18:59
Tsja, hopelijk zijn ze op de dag van het WK ook 'ijzersterk'. Kijk maar naar Poels vorig jaar.
3 september 2018 18:59
Wat een weelde.
3 september 2018 19:04
Ik zou de rollen van Poels en Dumoulin omgedraaid hebben, vooral omdat Poels al eens een eendagsklassieker heeft gewonnen. Daarnaast denk ik dat ik liever Bouwman mee zou nemen dan Weening, maar snap ik ook wel dat niet iedereen dat zo ziet.
    3 september 2018 19:39
    Er zijn nog geen rollen toegewezen, dus hoezo zou je de rollen van dumoulin en poels willen omdraaien? Daarnaast heeft poels een keer een klassieker gewonnen, maar hij heeft ook slechts een keer top 10 gereden in een klassieker. Dat was zo'n grote uitschieter, dat het te betwijfelen valt of hij dat ooit weer zal herhalen.
    3 september 2018 20:06
    In het oorspronkelijke bericht stond dat Dumoulin en Mollema kopman zouden zijn en Poels een vrije rol zou krijgen. Ik zie dat dit inmiddels is verwijderd uit het artikel.
    3 september 2018 20:39
    Poels valt altijd door de mand op een WK of OS. Met zowel de Giro als Tour in de benen verwacht ik er dan ook niks van..
3 september 2018 19:04
In deze vorm snap ik niks van 'Mollema kopman'. Maar goed, zal wel liggen aan zijn redelijke eendagsresultaten.
    3 september 2018 19:13
    Je bedoelt dat Mollema niet sterk genoeg rijdt volgens jou?
    3 september 2018 19:17
    Correct
    3 september 2018 23:07
    2 x 2e In De vuelta en 2e in sansebastian? Er zijn er weinig die op dit moment beter kunnen bij nederland. (We hebben nu eenmaal geen Valverde)
3 september 2018 19:08
Jammer dat dit WK voor Poels op een onhandig tijdstip in het seizoen komt, anders was hij een grote kanshebber geweest. Verder ijzersterke ploeg in de breedte en er kunnen zomaar 3 man in de top 10 eindigen, maar de vraag is wie het moet gaan afmaken.
    3 september 2018 20:37
    Jammer dat Poels niet genoeg ernaar piekt bedoel je zeker? Wk datum is vrij voorspelbaar
    3 september 2018 20:55
    Poels zou dan toch ook een vreselijke wereldkampioen zijn? Geef hem maar de centjes, faam interesseerd hem geen ene reet
3 september 2018 19:09
Nederland moet met Weeing, Mollema, Kruijswijk, Poels, Dumoulin, Kelderman, Tolhoek en Oomen de koers zo hard mogelijk maken door voor de finale op elke beklimming zo hard mogelijk door te trekken en er daarnaast een lange finale van maken door vroege aanvallen van mannen als Kruijswijk, Tolhoek en Oomen. Nederland moet er een echte uitputtingsslag van maken want anders zullen Mollema en Dumoulin het zeker afleggen tegen mannen als Valverde en Alaphilippe.
    3 september 2018 19:19
    Het is inderdaad zaak om hard door te trekken en om aan te vallen. Het liefst al 1 sterke man vroeg mee sturen (Mollema of Kelderman het liefst samen met Weening?) want dan kun je altijd daar op leunen en andere landen het werk laten doen. Als het compact blijft moet er iets geforceerd worden want een sterk eindschot hebben ze niet echt, of je moet al alleen met Quintana naar de finish rijden. Vraagt wel een opoffering van alle renners voor maximaal 2 kopmannen denk ik.
    3 september 2018 20:41
    Zo'n opoffering is niet zo erg want door vroeg te gaan heeft kruijswijk juist zn enige kans. Één goede in vroege vlucht, een goede mee met groep die van 80-60k gaat en daarna nog rond 40-30k indien nuttig. De kopmannen voor de laatste 20k, Spanje polen frankrijk en misschien Australië hebben dan al hele dag zich op moeten rijden.
    3 september 2018 23:13
    Correct -
    1 een zware koers
    2 twee a drie man in de diepe finale zodat je om beurten weg kan rijden Terwijl De andere op Het wiel zitten. (Nederland heeft een ijzersterke ploeg maar niemand mag Met een topper (Valverde, Allaphilipe, kwiat, etc) naar de Streep rijden)
3 september 2018 19:10
Poels heeft al tijden niets van zijn topvorm laten zien. Dumoulin is de sterkste renner die we hebben en Mollema werd dit jaar nog 2e in San Sebastian. Lijkt me duidelijke verdeling.
    3 september 2018 22:13
    Precies. Sinds die stijle klim aan het eind van San Sebastian heeft Mollema 3x op het podium gestaan. Het WK parcours is redelijk vergelijkbaar. Hopen dat hij z'n vorm nog even door kan trekken.
3 september 2018 19:13
gaaf
3 september 2018 19:17
Weening vervanger van gesink, sterke ploeg!
3 september 2018 19:18
Op dit WK heb je geen kopman nodig, enkel beschermde renners en knechten. De knechten zijn Weening en Tolhoek, de overige zijn de beschermde renners. Tactiek is simpel op zo'n parcours als Insbruck. De knechten moeten om eten en drinken, de beschermde renners terugbrengen bij pech en zo lang mogelijk bij deze renners blijven. De beschermde renners moeten gewoon zo lang mogelijk blijven volgen en als ze kunnen mee de koers bepalen in de laatste ronde. Je ziet dan wel in het verloop van de koers wie er het langste blijft aanhangen.
    3 september 2018 20:43
    Als je graag van. Valverde verliest lijkt me dit een uitstekende tactiek. Je kunt natuurlijk hopen dag de koers vanzelf gaat zoals jij wilt. En dan gaat het 2/3de van de tijd niet zo en leg je je er bij neer. Of je probeert zelf wat...
3 september 2018 19:21
Ik zet in op 4 man in de top10, 0 op het podium :P
3 september 2018 19:22
En de vrouwen ploeg? Die is volgens mij sterker dan de heren. Volgens mij zijn 2 van de 3 wereldkampioenen toch echt vrouwen.
3 september 2018 19:25
Op een of andere manier heb ik het idee dat het dit jaar gaat gebeuren, 33 jaar na dato. Tom is een soort van goudhaantje, die als hij echt wil iets gewoon voor elkaar krijgt. Kan dit verder niet met argumenten onderbouwen trouwens.
3 september 2018 19:32
Kampioenschap? Mathieu van der Poel als eerste opschrijven

Maar dit is in de breedte wel een erg sterke selectie maar er mist wel een renner die het af kan maken. Mollema had ooit een redelijke eindversnelling maar die heb ik al een tijdje niet gezien. Maar met goede ploegtactiek zouden ze het de rest knap moeilijk kunnen maken!
    3 september 2018 20:44
    Mollema kan wel wat tactiek lessen gebruiken. Dumoulin kan wel eens leren verantwoordelijkheid te nemen.
3 september 2018 19:40
Een vrij logische selectie, hoewel Bouwman inderdaad ook gekund had. In de breedte gewoon een erg sterke ploeg op zo'n parkoers natuurlijk. Alleen mis je een echte afmaker. Ze zullen dus de koers hard moeten maken en een overtalsituatie moeten proberen te creëren.
3 september 2018 19:49
Had weening vervangen door van der poel, zou het alleen al zijn dat die jongen zich helemaal geeft. En dat straalt af op de rest. Mollema als kopman? Vreemde keuze een renner die bekend staat bij als zijn ploegen dat hij niet het kopmanschap (durft) op te eisen. Dat heb je als wk wel nodig. Poels of kruiswijk zou dan een betere keuze zijn. Kunnen dat wel en stralen dan ook uit dat ze de beste zijn.
Vrouwenkoers wordt prachtig
    3 september 2018 20:28
    vd Poel is benaderd door Veneberg, maar in onderling overleg is besloten dat hij niet meedoet.
    Ik verwacht nou niet echt een prachtige vrouwenkoers, of beter gezegd, geen spannende vrouwenkoers. Zou niet weten wie Van Vleuten bij gaat houden op dit parcours.
    3 september 2018 20:46
    Heb je kruijswijk ooit in een eendagskoers gezien? En Poels vaker dan 1x
    Mollema is de beste klassieke klimmer van de laatste jaren. Dumoulin doet af en toe mee vlak voor de echte finale.
    3 september 2018 21:59
    @bommie
    De vrouwen rijden een slap aftreksel van het mannen parcours met amper beklimmingen. Ze slaan de muur op het eind ook over.
    4 september 2018 00:58
    @ birdheart - op ieder ander parcours had Ik ja gezegd, maar op dit parcours Met deze lengte heeft hij nog wat te bewijzen. (Als we nu een te kort aan talenten hadden voor dit werk dan wel, maar alle geselecteerde renners hebben zich bewezen op dit niveau, mathieu nog niet)

    (We weten simpel weg niet of Mathieu Ook in Het hooggebergte mee kan, Het kan zijn dat hij zich beperkt tot Het niveau van een Gilbert, goede klimmer maar tot op zeker hoogte)
3 september 2018 19:49
Inderdaad Bouwman voor Weening. Lijkt een beetje op Roompot tevreden houden zo.
    3 september 2018 20:22
    Waarom zouden ze Roompot tevreden moeten houden? Ze mogen al blij zijn met eentje. Bouwman is geen licht de laatste maanden dus Weening logische keuze.
3 september 2018 20:03
Dit is een WK waar je denk ik niet moet proberen te winnen door middel van het voeren van de forcing als nederland zijnde. Je krijgt dan altijd wel een Valverde/Alaphilippe mee die ook kunnen overleven.

Ik zou met 8 man eens proberen voor een A-typische tactiek te gaan door proberen met zoveel mogelijk renners in de ontsnapping te zitten. Weening, Kruijswijk, Tolhoek, Mollema, Oomen gewoon alle vijf op die manier inzetten en zorgen dat de andere ploegen aan het werk moeten.

Vervolgens heb je dan nog minimaal Dumoulin, Poels en Kelderman over voor de finale mochten de andere ploegen het gat op de kopgroep gaan dichtrijden. Dat zou sowieso genoeg moeten zijn om in de finale mee te kunnen spelen.

En de keuze voor Weening is qua ervaring natuurlijk sowieso al logisch en ook qua prestaties is het dit jaar gewoon beter dan Bouwman. Won gewoon nog in Oostenrijk op de Grossglockner, reed goed op de Giau en was erg sterk in Kroatie op de St. Jure, vergelijkbare klimprestaties heb ik Bouwman nog niet zien leveren.
    3 september 2018 23:28
    Als je Kruijswijk ( of welke andere weening dan ook ) bijvoorbeeld een Alp d huez poging laat doen dan moeten ze er toch achteraan en kunnen de iets snellere mannen in Het wiel profiteren. Alleen Maar afwachten is met zo’n selectie ronduit zonde en bovendien zelfmoord: je moet De Valverdes van deze wereld moe maken.
3 september 2018 20:03
Sterke selectie, maar we ontberen een echte (eendaagse) winnaar.

Mollema moet het dan maar doen, als er nog wat energie in de tank zit na de Tour en de Vuelta. Misschien dat Wout nog eens kan verrassen (wat is zijn ambitie voor het WK?)

Als ik zou moeten kiezen zou ik toch m'n centjes op Alaphilippe zetten. Of toch Nibali, nee Valverde, Dan Martin, Uran, een Yates, Henao.... of heeft de UCI alleen nog maar truien in de maat van Sagan?

Volgens mij genoeg kandidaten voor winst en ook verspreid over een grote groep landen. Leuk.
    3 september 2018 23:35
    Inderdaad, Het wordt een fantastisch WK, heel veel landen hebben een topper die kan winnen, als blok steekt Nederland (en Colombia) er wel bovenuit, en dat punt moet de Nederlandse ploeg maximaal uit spelen om te kunnen winnen.
3 september 2018 20:11
Weening in plaats van Bouwman lijkt me toch niet zo moeilijk te begrijpen? Hij heeft zoveel meer ervaring, zowel over deze afstand, als in de rol die de achtste man van zo'n selectie zal moeten vervullen. Wanneer je start met een groep toprenners voor wie het parcours bijna niet beter had kunnen zijn, dan is het verkiezen van een ervaren knecht boven een hooguit gelijkwaardige jongere variant, geen aanleiding om andere dan sportieve motieven te vermoeden.
    3 september 2018 21:10
    Helemaal eens. Weening als koerskapitein, logische keuze.
3 september 2018 20:17
Waardeloze selectie ;-)
Mooie tijden voor het Nederlandse wielrennen. Weening...die zou nog best een jaartje kunnen knechten voor Dumoulin, om de eeuwige Sunweb-versterkingen discussie nog eens uit de kast te halen.
    3 september 2018 20:49
    Sunweb geeft hem te weinig vrijhid dus gaat niet gebeuren
3 september 2018 20:25
Wat een WK gaat dit worden - het kan alleen maar tegenvallen.
    3 september 2018 20:34
    Door een gebrek aan afmakers zou je hier zomaar gelijk in kunnen krijgen. Bij de mannen dan. Bij de vrouwen daarentegen...
    3 september 2018 23:39
    Klopt, Ik hoop dan ook vooral dat de mannen ploeg initiatief neemt: als Het dan niet lukt hebben we in iedergeval leuke koers gezien.
    (+1 Sonsbach - bij de vrouwen is het bijna kat In ‘t bakkie)

Reacties zijn gesloten.