Dumoulin en Kelderman toch in actie op NK wielrennen

vrijdag 24 mei 2019 om 10:50

Tom Dumoulin - foto: Cor Vos

Tom Dumoulin en Wilco Kelderman weten wanneer ze hun rentree maken in het peloton. De twee Nederlanders doen op 30 juni namelijk mee aan het Nederlands kampioenschap wielrennen op de weg in Ede, heeft Team Sunweb laten weten aan de organisatie van het NK.


Team Sunweb zal alle beschikbare renners van start laten gaan tijdens de nationale titelstrijd. En daar horen dus ook Kelderman en Dumoulin bij, in tegenstelling tot eerdere berichten waarin werd gemeld dat de twee het wegkampioenschap op de Veluwe niet zouden rijden. Ook Sam Oomen werd eerder als afwezig gemeld, maar hij zal er dus eveneens, behoudens blessures, gewoon van start moeten gaan.

De twee 28-jarige toppers zijn nog niet bezig aan een al te gelukkig seizoen. Kelderman liep bij een val in de Volta a Catalunya een sleutelbeenbreuk en een gebroken nekwervel op. Pas onlangs mocht de voormalig Nederlands kampioen tijdrijden de training op de weg hervatten. Tom Dumoulin had deze weken gehoopt een gooi te kunnen doen naar de roze trui, maar hij moest al in de eerste week van de Giro d’Italia opgeven.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Wildebert 24 mei 2019 om 10:57

Als dat maar geen valpartijen gaat opleveren. Mooi dat ze erbij zijn. Kunnen zij hopelijk nog iets moois van het seizoen maken.

madeinstars 24 mei 2019 om 10:58

Dat betekent dat Oomen of in de eerste 20 km van het NK gaat afstappen, of niet de Tour gaat rijden. Lijkt me onwenselijk om een intense wedstrijd te rijden tussen de Giro en de Tour in.

leegloper 24 mei 2019 om 11:42

Intense wedstrijd van 1 dag is niets mis mee denk ik? Volgens mij gaat het voor de meeste renners erom dat ze dan liever nog ergens op een berg zitten.

Martijn Prinzen 24 mei 2019 om 12:14

Gaat Oomen alsnog de tour rijden dan? Lijkt me toch wat veel voor die gast.

josi 24 mei 2019 om 10:58
Quote:
Tom Dumoulin en Wilco Kelderman weten wanneer ze hun rentree maken in het peloton.

Dit suggereert alsof ze daarvoor geen wedstrijden zullen rijden, maar dat zal zeker voor Dumoulin niet kloppen, neem ik aan.

Bever 24 mei 2019 om 11:30

Kelderman rijdt TdS.

KnightBiker 24 mei 2019 om 11:00

Remember Keldermann in het NK een paar jaar terug. Dit soort renners heeft er weinig te winnen en veel te verliezen.

Jowinho 24 mei 2019 om 11:24

Dan ook maar niet meer trainen. Zie Bernal

west 24 mei 2019 om 11:08

Wie gaat Kelderman vervangen in de Tourploeg?
Ik denk Robert Power.

robert-jan 24 mei 2019 om 13:00

mi gaat kelderman gewoon naar de tour?

Edit: nevermind, ik snap je grap haha.

HoofdIsVrij 24 mei 2019 om 11:09

Oomen gaat niet de Tour rijden, plan was altijd één grote ronde.

Lekker knechten voor Bol en Tom die weer TT kampioen wordt?

havana 24 mei 2019 om 11:12

Kelderman naar verluidt met zijwieltjes, overigens volledig terecht.

leegloper 24 mei 2019 om 11:40

Ik snap dit soort opmerkingen nooit, want dan val je juist veel sneller.

Bever 24 mei 2019 om 11:38

Ik kan me voorstellen dat Kelderman graag wil starten in zijn thuis-regio maar ik vind het niet verstandig. Realistisch gezien hebben Kelderman/Dumoulin/Oomen ook niets te zoeken in een NK dat eindigt in een sprint en het zou waanzin zijn om ze te gebruiken als sprinttrein.

fietsvriend 24 mei 2019 om 11:53

Sprintje aantrekken zal Kelderman wel 2x over nadenken.

Verder staat ook nergens dat ze uitrijden toch? Uit respect starten en afstappen wanneer het hectisch wordt.

Mwielerfan 24 mei 2019 om 14:51

De tijdrit hebben ze wel wat te zoeken

girardengo 24 mei 2019 om 12:24

Het lijkt soms wel dat niet koersen beter is dan wel koersen. Van de periode waarin de toppers gewoon overal reden zijn we in de tegenovergestelde situatie beland. Wedstrijdritme is toch ook van belang?

josemanuelfuente 24 mei 2019 om 16:23

+1

hanjovdberg 24 mei 2019 om 14:03

Dat en rijden in het peloton zorgt er volgens mij juist voor dat je beter leert omgaan met de nervositeit. Het mijden ervan maakt je iig niet beter op dat vlak. Zou dus juist een aantal ‘wriemelkoersen’ rijden om die ervaring weer mee te pikken. Het kan juist wel eens een probleem zijn van te weinig koersen en veel ‘alleen’ trainen. Dan heb je de weg voor jezelf. Nu moet je leren delen. Niks mis mee om dat veel te oefenen.

josemanuelfuente 24 mei 2019 om 16:24

+1

montventoux 24 mei 2019 om 14:23

@Bever Verstandig = de hele dag op de bank teletekstpagina 601, beetje zwifzwafjes zwiften, helm op mocht je al een keukentrapje moeten beklimmen, levensverzekering afsluiten en dan in geïsoleerde eenzaamheid een hoogtestage op een pufberg (pas op in de afdaling).

Koersen zullen ze! Deze keuze siert hen beiden.

jacco4 24 mei 2019 om 17:54

Ik schrik echt van het niveau van Sunweb deze Giro. Ik dacht van te voren dat deze ploeg helemaal niet zo zwak is als van te voren beweert. Mocht Tom niet gevallen zijn dan had hij echt een flink probleem gehad met deze ploeg. Raymond Kerckhofs had toch gelijk een topfavoriet kun je niet met een dergelijke ploeg naar de Giro sturen. Hopelijk revanche voor Sunweb in de tour. Dan wel met een goede ploeg, dat hoop ik dan. Sam Oomen moet wel nog wel meer maturiteit krijgen als renner, voordat hij kopman kan worden. Goede schaduwkopman maar niet als de kopman. Verder trek ik steeds vaker mentale begeleiding bij Sunweb in twijfel. Niet goed wat ik zie.