Tom Dumoulin aanstichter neutralisatie laatste rit Giro d’Italia
foto: Sirotti
vrijdag 1 juni 2018 om 10:53

Tom Dumoulin aanstichter neutralisatie laatste rit Giro d’Italia

Niet Chris Froome, maar Tom Dumoulin was degene die met het voorstel kwam om de laatste rit van de Giro d’Italia te neutraliseren. In beeld was goed te zien dat Froome overleg pleegde met de organisatie, maar het idee kwam niet bij de Brit vandaan. “Ik ben op een gegeven moment naar Froome gegaan om die neutralisatie voor te stellen”, tekende L1 op uit de mond van Dumoulin tijdens zijn bezoek aan café Rebelle van donderdagavond.

Dumoulin bevond zich in dit café om terug te blikken op de Giro d’Italia. “Ik vond het parcours van de laatste rit veel te gevaarlijk”, licht de Limburger zijn beslissing toe. Ondanks zijn achterstand op Froome en een laatste minimale kans op de eindzege, kwam de kopman van Sunweb dus met het idee om in de laatste rit geen tijdsverschillen toe te passen. “Ik had sowieso niet willen winnen door een valpartij”, verdedigt Dumoulin zijn keuze.

Deelname Tour de France
Ook zijn mogelijke deelname aan de Tour de France kwam donderdagavond ter sprake. “Eerst rij ik vrijdag het klimonderdeel van de Hammer Series in Vaals. Daarna heb ik twee dagen rust en dan hebben we maandag nieuws over de Tour de France”, kondigt de wereldkampioen tijdrijden aan.

RIDE Magazine
47 Reacties
Sorteer op:
1 juni 2018 13:08
Hahahaha hij heeft gelijk ook....
1 juni 2018 13:28
Wat maakt het nou uit. De strijd is gestreden in de bergen. Kruis maakte daar een rem-/stuurfout. Maar je gaat toch niet profiteren van een massaval door een put in de baan op een flutcriterium. Ik vind trouwes dat de Giro die afsluitende sprint op de Champs niet moet proberen te kopiëren. Doen ze zichzelf tekort mee.
1 juni 2018 13:34
Wat een watje!
1 juni 2018 13:50
Veel te vaak dat dit type parcours geneutraliseerd wordt, van mij mogen ze er sowieso mee kappen in de giro en vuelta dat afluiten met rondjes om maar de TdF na te kunnen apen. Douw er dan liever een type rit zoals de afsluiter in Nice in waar de heren favorieten nog iets kunnen pogen en je een mooie mix van klassieke mannen, aanvallers en AK-mannen krijgt.
1 juni 2018 14:03
Overigens vind ik dan zo'n iemand als Vino die van plan was het podium nog op te komen en na de neutralisatie zo witheet was dat hij zelf maar won in Parijs op dit gebied een stuk toffer dan een gedesillusioneerde handdoekgooier die de straatjes wat glad vindt en geen zin meer heeft. Het zijn kutetappes maar ze horen wel bij de af te leggen afstand, ook daar moet je recht blijven als winnaar.
1 juni 2018 14:11
Tom was moe, teleurgesteld en had geen zin meer in spektakel die laatste rit.
1 juni 2018 14:20
Triestig, als sky de boel niet neutraliseert zal sunweb het wel doen. Saloncoureurs zijn het geworden. De italianen en spanjaarden zijn tenminste nog coureurs de naam waardig.
Voor degene die zijn afvragen waar het echte probleem zit tss nibali en de anglosaksische kant van het wielrennen....hier dus.
1 juni 2018 14:26
Precies ja. Overigens zit de gemiddelde Hollander wel meer op de lijn 'ik wil niet winnen door een valpartij' waar de gemiddelde Belg eerder 'dat is koers' zou zeggen, gok ik.
1 juni 2018 14:33
Vind het ook niks, zo’n afsluitende parade-etappe.
Laatste etappe Parijs- Nice altijd mooi, inderdaad.
In Parijs is heel goed een selectieve finale uit te tekenen, met het nodige draaien en keren. Op Montmartre zijn er niet misselijk oplopende straatjes genoeg, al dan niet met pavés en dan afdalend richting Tuileries met het vals plat omhoog over de Champs- Élysees richting finish vlak voor Place de l’Étoiles.
Klassiekerfinale, soort mix van LBL en Paris- Tours.
1 juni 2018 14:44
"Ik wil niet winnen door een valpartij" en "ik wil mijn podium niet verliezen door een valpartij" waren natuurlijk twee even realistische scenario's, maar dat terzijde.
1 juni 2018 14:46
We hebben iets te snel geoordeeld (waaronder ik zelf) over Froome blijkt achteraf.
Neemt niet weg dat ik niet anders ben gaan denken over Froome en Sky.
En wat betreft het doorgaan van de laatste etappe maakt het geen verschil natuurlijk.
Het blijft een vreemde beslissing om op deze manier zo'n etappe nog te rijden. Van wie het initiatief komt maakt in deze niet uit.
1 juni 2018 14:47
Ik wil niet winnen door een neutralisatie.........
1 juni 2018 15:03
Had er weinig problemen mee. Een weg vol serieuze putten met 50-60kmh op je fiets is vragen om problemen. Als ze een putje niet afdekken of de seingever staat niet goed is iedereen des doods. Doen ze er een keer wat aan, is het weer niet goed.
1 juni 2018 15:16
De vraag is nu wel of dat als Froome met het voorstel was gekomen of er dan ook gehoor aan was gegeven door het peloton...
1 juni 2018 15:39
Ik heb het ook wel een beetje gehad met die waardeloze slotetappes. Leuk zo'n sprint, maar alles daarvoor is dodelijk saai. Liever Lemond-Fignon. Of gewoon eens een spectaculaire bergetappe als slot.
1 juni 2018 16:53
In het artikel van L1 zegt hij dat er maandag nieuws is over de Tour. Als hij vandaag goed doorkomt in de Hammer Series denk ik dat hij gaat.
1 juni 2018 16:59
Ik mag hopen dat hij niet gaat en voor de vuelta durft te gaan.
1 juni 2018 19:20
Laat de laatste rit een tijdrit zijn dan is er nog wat te beleven remember Fignon-Lemond
1 juni 2018 19:22
Ik begrijp echt niet waarom er niet standaard wordt afgesloten met een tijdrit. De laatste rit is altijd slaapverwekkend, tot de laatste 2 ronden. Staan daar 100.000-de mensen, zien een peloton voorbij razen a 60 km/u. Iedereen apart laten rijden is voor de toeschouwers en renners leuker. Iedereen wordt apart aangemoedigd. Dan kan het ook nog om seconden gaan( Dumoulin vorig jaar, LeMond 1989 en er zijn nog meer voorbeelden)
1 juni 2018 19:28
@Ambie Sow haha, wij zijn het al eens. We hebben bijna gelijktijdig gepost, had die van jou nog niet gelezen.
1 juni 2018 19:58
Heeft iemand een link naar het filmpje van dit interview, ik wil het graag eens helemaal bekijken, maar kan niets vinden...
1 juni 2018 21:01
Ik dacht ook misschien een tijdrit. Maar als het dan een tijdrit is van 25 á 30 km en het verschil tussen de nummer één en twee is meer dan twee minuten, is er ook niets aan.

Reacties zijn gesloten.