Droom komt uit voor wereldkampioen Remco Evenepoel: “Zo’n seizoen ga ik niet meer hebben”

zondag 25 september 2022 om 09:04
Droom komt uit voor wereldkampioen Remco Evenepoel: “Zo’n seizoen ga ik niet meer hebben”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel mag zich het komende jaar wereldkampioen wielrennen noemen. In Wollongong stond er geen maat op de 22-jarige Belg, die meeschoof in een grote kopgroep en de laatste 25 kilometer in zijn eentje afwerkte. “Dit is ongelooflijk”, jubelt Evenepoel na afloop. “Dit is een droom.”

“Ik kan dit niet vergelijken met mijn wereldtitel bij de junioren. Dit is drie uur langer en de koers was veel zwaarder. De wedstrijd was lang en het was ook een super lang seizoen. Het is geweldig dat zo af te sluiten. Ik ben blij dat ik de benen had vandaag”, blikt hij terug.

In de finale wist hij Alexey Lutsenko te lossen op de voorlaatste beklimming van Mount Pleasant. “We waren met twee man vooruit en ik voelde dat ik sterker was dan Lutsenko. Maar ik wilde alleen verder. Op dit parcours was er geen tijd te verspillen. In de slotronde merkt ik dat Mount Pleasant super zwaar was, daar voelde ik mijn benen echt explodeerden. Maar ik wist dat het bijna klaar was, want na de afdaling was het nog maar vijf kilometer tot finish”, aldus Evenepoel.

“Mijn voorsprong werd ook alleen maar groter. Ik bleef maar gaan, want het is toch het WK. Je wil dan geen risico nemen en gewoon die trui winnen.”

‘We hebben dit verdiend’
De Belgische ploeg koerste erg attent en dat pakte in Australië goed uit voor Evenepoel. “We hebben echt als een team gekoerst. Vooraf zeiden we al: het maakt niet uit hoe, maar we wilden dit WK winnen als ploeg. Het was Wout van Aert of ik. Ik moest vroeg aangaan, en hij zou volgen en wachten op zijn sprint. En dit keer heeft de vroege aanval het gered. We hebben dit verdiend”, geeft Evenepoel aan.

“Dit is een droom. Het is ongelooflijk. Het is jammer dat het WK volgend jaar al in augustus is, dus het zal een van de kortste jaren als wereldkampioen zijn. Maar ik heb hier al heel lang over gedroomd. En nu win ik na een monument, een klassieker en eengrote ronde ook het WK. Een seizoen als dit zal ik niet vaak meer hebben. We gaan zit zeker heel groot vieren. Ik ga mijn bed niet zien, denk ik.”

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

44 Reacties

vevie 25 september 2022 om 09:18

Ja, die heeft iedereen flink de mond gesnoerd. Inclusief, mijzelf. Ik was ook sceptisch over Evenepoel en was ook een van de aanhangers van de ‘hij doet het nooit tegen grote tegenstand of in belangrijke koersen’ school. Maar, als je vervolgens LBL, San Sebastián, de Vuelta en het WK wint… Tja, dan bewijst hij op niet mis te verstane wijze het tegendeel en kun je niet anders dan er bewondering voor hebben. Dingen zeggen als in de Tour/Giro moet hij het nog maar laten zien, hoeven dus helemaal niet meer als je dit al gepresteerd hebt. Evenepoel bewijst gewoon dat hij overal waar hij start nu een grote meneer is. Dit gaat ook in Tour etc voor de podium/winst rijden.

12
fietsvriend 25 september 2022 om 09:47

Voor mij versterkte ook zijn karakter dit allemaal (en dat werd vandaag weer bevestigd met het vingertje). Maar ik ben wel om. Een topper met eigen arsenaal aan wapens. Gewoon tof dat hij erbij is. Wat een nummer vandaag.

4
Cochise 25 september 2022 om 14:55

Mooie reactie!

0
Explorer 25 september 2022 om 15:19

Wat wordt de toekomst fantastisch in de wielersport , lekker aanvallend koersen met Evenepoel, pogi, Bernal(ja toch?) En de jongen van de vis afslag Vergeet de alles kunner van Aert niet en onze diamant vd Poel. Dat wordt smullen!

Laat ze allemaal maar starten in de tour. Wat een rijkdom.

2
11 na 11 26 september 2022 om 04:10

Fietsvriend, ik hoop dat je beseft dat dat vingertje net bedoeld is voor mensen, zoals je er hier op WF een hoop van vindt, die de afgelopen jaren graag lacherig deden over zijn resultaten en maar al te vaak op de man speelden. Wat hij op 19 en 20 jarige leeftijd toonde, en een jaar later na een zware revalidatie, het was nooit genoeg. Voor sommigen had hij op zijn 19 al de Tour moeten winnen om niet op gehoon onthaald te worden. Lees de topics van de Giro er nog eens op na, wat hij daar op die leeftijd toonde en dan nog in zijn comeback race was eigenlijk een geweldig succes, maar toch vond een groot deel van de posters hier het nodig meer te lachen met het missen van de roze trui of toen hij op het gravel problemen kende.
Vevie mag het hier dan op een beschaafde manier dezelfde boodschap overbrengen, maar velen hier en op andere media, deden dat iets minder beschaafd en met een compleet gebrek aan respect.

1
fietsvriend 26 september 2022 om 13:24

@11 na 11 ben jij Evenepoel? Of zijn vader? Je kunt nu lekker ontspannen en genieten, jongen, de boomerang is al enige tijd in vevie, mij en alle andere haters gezicht terechtgekomen.

-1
Wheely 25 september 2022 om 09:32

Bijzonder om getuige te zijn van dit fenomeen.

6
de adelaar 25 september 2022 om 09:39

Hebben ze in Schepdael net alles helemaal rood geverfd! Dat moet dan maar dienen als ondergrond voor de regenboogkleuren. Dat wordt een feestelijke boel

5
Deel Koeper 25 september 2022 om 18:49

Zouden er nog steeds mensen zijn die denken dat Vingegaard de Velo d’Or gaat winnen?

4
Quincy Adams (aka voorwiel) 25 september 2022 om 20:24

Ik mag toch hopen dat die naar annemiek gaat…!!

-3
jan jansen 25 september 2022 om 09:12

Het is niet de nieuwe Merckx, Merckx had dit in deze tijd niet kunnen doen.
Het is gewoon Remco Evenepoel

3
Silent Hill 25 september 2022 om 09:38

Mooi gezegd.

1
Dikke Vrouw 25 september 2022 om 10:49

Gewoon de kampioen van de wereld

2
F4L 25 september 2022 om 09:39

Gezien zijn leeftijd en zijn progressie van dit seizoen kan ik mij haast niet voorstellen dat hij niet vaker zo’n seizoen als dit kan/zal hebben. Hij lijkt echt zoveel sterker dan de rest.

2
Alfons Haavers 25 september 2022 om 09:40

Zeiden we vorig jaar van Pogacar ook.

0
Gebruikersnaam 25 september 2022 om 11:14

Moet nu zijn kansen grijpen, straks breekt Cian door en is het tijdperk Evenepoel ook alweer afgelopen.

1
Tuubke 25 september 2022 om 14:18

Troost voor de anderen: het kan met Evenepoel dus alleen maar minder worden.

0
wimvl 25 september 2022 om 10:51

Wat we al lag wisten is uitgekomen. Wat een kampioen. Wat een top jaar.

2
achilles 25 september 2022 om 11:47

Je mag hem gewoon nooit nooit 30 meter geven. Kan rijden en blijven rijden 30 km desnoods 50 km. In Duitsland tour als 19 jarige reed hij, dacht ik, ook zo is 100 km lang voor het peloton en hadden ze alle moeite om hem terug te halen.

Dat is zijn kracht, er is niemand die dit beter kan. Maar als de absolute top zoals Wout of Pogacar of Colbrelli op het EK in het wiel zitten, denk ik niet dat dit lukt. Al de rest begeeft onder zijn gebeuk. Maarja als je als concurrent zijnde je koers helemaal afstemt op Evenepoel rijdt er iemand anders weg en win je ook niet.

Doet me beetje denken aan Cancellara in de Vlaamse klassiekers, als hij los kwam, was er geen houden meer aan. Die konden ze ook enkel verslaan door te anticiperen of in het wiel te hangen (en dan ging er een derde hond met de zege vandoor).

2
user26942 25 september 2022 om 10:22

Remco wordt ‘en direct’ overgevlogen naar Amsterdam. Vanavond potje voetbal. Krijgt vrije rol. Verdediger, middenvelder en spits. Als het op penalties aankomt vervangt hij Courtois.

1
Alfons Haavers 25 september 2022 om 12:51

“Een seizoen als dit zal ik niet vaak meer hebben.”

Dat denk ik ook wel eerlijk gezegd. Na zo’n fenomenaal jaar met de regenboogtrui als het absolute orgelpunt, moet er natuurlijk alleen maar plaats zijn voor de grote vreugde. Maar als iemand die hier vaak genoeg in discussie is gegaan met de in mijn ogen té kritische naysayers, zou ik toch ook waken voor te overdreven euforie bij de supporters.

Volgend seizoen zal hij in de trui van wereldkampioen nog meer een bull’s eye op zijn rug hebben. Reken daarbij dat er heel wat grote kleppers dit seizoen zonder grote prijs hebben afgesloten, en volgend jaar dus alles op alles gaan zetten om hun plaats aan de top weer in te nemen. Denk aan Pogacar, Roglic, Bernal als die terug op niveau komt, Alaphilippe… Ook voor Wout & Mathieu en een coming man als Pidcock was dit uiteindelijk geen grand-cru seizoen.

Ik was en blijf ervan overtuigd dat Evenepoel met zijn fysieke capaciteiten en de mindset van een kampioen zijn palmares nog aardig gaat aanspekken, maar een seizoen als dit zou ook voor hem wel eens once in a lifetime kunnen zijn. Net zoals er in mijn ogen veel te pessimistisch werd gedaan na zijn terugkeer na De Val, moeten we ook nu niet doorslaan en denken dat hij volgend jaar weer zomaar de ene grote prijs na de andere gaat pakken.

Inderdaad goed vieren en wat mij betreft in december ook de Vélo d’or gaan ophalen.

1
tramontana 25 september 2022 om 12:57

…ik denk… dat we het allemaal niet weten. Giro kan hij verliezen en Tour kan hij winnen. Leuk als hij naar de Tour zou gaan, winnen hoeft niet.

0
plattenband 25 september 2022 om 14:39

Iedereen weet goed genoeg dat een monument winnen of een WK winnen er weinigen gegeven zijn.
Alleen die met een buitengewone fysieke gave kunnen meerdere WK’s winnen of meerdere monumenten winnen.

Zijn grote kracht is zijn motor. En zolang die op dat niveau meegaat kan er veel. Maar zelf als REV-fan vrees ik het Sagan-scenario. Vlug aan de top. 10 jaar mee en dan plots gedaan.

1
Cochise 25 september 2022 om 15:01

Ze hadden het hier eerst niet juist vertaald, hij zelfs “niet” en niet “niet vaak”.
Een monument, klassieker, grote ronde en WK winnen in één seizoen, dat doet hij niet meer na.
Dat wordt dan ook hét belangrijkste punt de komende jaren. Voeten o de grond houden, realistische doelen blijven stellen en omgaan met nederlagen/teleurstellingen zoals hij het dit jaar deed en niet zoals hij het de jaren daarvoor deed. Als hij volgend jaar een patat krijgt in de Tirreno zoals dit jaar zal er zo mogelijk nóg meer over geschreven worden.

0
Gebruikersnaam 25 september 2022 om 09:22

Zou hij weten dat hij er nog een wereldtitel, een grote ronde en 2 monumenten van kan maken? Er is er binnen 2 weken nog eentje waar hij een rekening heeft open staan.

0
Sean Kelly 25 september 2022 om 09:24

Als hij zich daar nog voor kan opladen. Zou me helemaal kunnen voorstellen dat ie Lombardije overslaat.

1
Gebruikersnaam 25 september 2022 om 09:34

@Sean Kelly

Uiteraard, maar ik zou het wel grappig vinden indien Evenepoel (na Pogacar) ook tussendoor even 2 monumenten wint en de theoretische “strive for fivers” Thieu, Wout en Flip vlotjes voorbij gaat.

1
F4L 25 september 2022 om 09:46

@Gebruikersnaam, samen met Pogacar zie ik Remco nu wel als de grootste kanshebber om die vijf monumenten te pakken. Alleen blijven M-S en P-R wel koersen die heel lastig zijn om te weten en waar je ook geluk moet hebben.

0
plattenband 25 september 2022 om 14:29

Volgens wat ik hoorde vertrekt hij over enkele dagen op reis met z’n vriendin.

Maw boeken toe, ’t is goed geweest!

RVL is voor Juju

0
Marcel de Gendt 25 september 2022 om 20:47

Terechte winnaar. Knapste vind ik eigenlijk dat iedereen zijn procede kent, maar hij iedere keer opnieuw erin slaagt om dit zo uit te voeren. De klasse van Remco…maar wat mij betreft ook het tactische onvermoegen bij de andere ploegen. Of in dit geval bij de andere renners, die zonder oortjes een stelletje tactische sukkels op een fiets lijken. Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar ik kon aan de samenstelling van de groep gewoon zien dat Evenepoel precies in de positie kwam die past bij zijn procede.

Ik twijfel er niet aan dat hij zijn kampioenentrui gaat laten zien. Maar ik hoop vooral dat hij met deze trui aan eens stopt met het moeten bewijzen van het ongelijk van anderen, en gewoon gaat koersen voor zijn eigen erelijst. Zonder die voetbalgebaartjes als het vingertje voor de mond als je een keer een doelpunt maakt. Hij heeft dit jaar volgens Lefevere reuzensprongen gezet op de fiets. Wat mij betreft mag hij dat ook gaan doen naast de fiets (al stemde zijn gedrag bij de Vuelta mij op dat vlak ook wel hoopvol).

0
Wieler-Joke 25 september 2022 om 12:14

Dikke proficiat zeer knap maar zo verwonderlijk was dit toch niet als je het koersverloop ziet, ze hebben hem laten vertrekken met een groep van secondantjes in het eendagswerk en heeft ze nadien naar verwachting de keel toegeknepen. In het peloton heeft Van Aert de boel lam gelegd omdat hij niks mocht doen en voor de rest zaten er geen initiatiefnemers ala vdp meer alleen Pogacar die toch vrij zwak was vandaag.

Ik vond zijn zege in LBL dan toch iets groter dan dit hier, iedereen wist op 50 km van de meet toch al wat de uitkomst ging zijn alleen de Evenepoel lovers vonden dit een leuke koers in realiteit was het een flauwe bedoeling.

-7
Arry1338 25 september 2022 om 12:22

Ik vond er ook geen flikker aan om naar te kijken :/

-8
Man met de hamer 25 september 2022 om 12:24

BedoeNing. Omdat je het twee keer zo schrijft geef ik maar een tip.

1
Chippen 25 september 2022 om 12:35

en de vuelta was ook al de saaiste, meest nietszeggende grote ronde in jaren. wat hebben we toch een vreselijk wielerjaar achter de rug. zou eigenlijk eens moeten teruglezen of lbl ook de flauwste lbl in tijden was, die reacties kan ik me niet goed meer herinneren.

raar dat de raid van pogacar in de strade, waarbij de winnaar ook op tientallen kilometers van de finish duidelijk was bij gebrek aan initiatief in de niet zo sterk bezette achtervolging, wel een epische koers was die in het collectief geheugen zou blijven hangen.

8
tramontana 25 september 2022 om 12:40

verwacht kan worden dat we in de komende jaren nog héél veel saaie koersen gaan zien. De neutrale wielerliefhebber heeft hier wel van genoten denk ik want er werd al heel vroeg gekoerst. Als je liever kijkt naar WK’s waar alles in de laatste ronde beslist werd, maar er uren niéts te beleven viel, be my guest, maar ik zie liever dit soort wedstrijden.

9
Tuubke 25 september 2022 om 14:20

Dat ben ik toch niet met je eens. Ik heb alleen de laatste anderhalf uur gezien en die waren (met alle respect voor de winnaar) nogal saai. Dan juist liever de dameskoers, waar het tot de laatste kilometer spannend was.

-3
Gunther Leonhardt 25 september 2022 om 15:01

@Tuubke: De spanning bij de vrouwen zou ook wel eens kunnen verdwijnen als Zoë Backstedt, de vrouwelijke versie van de junior Evenepoel, toetreedt tot de profs.

3
Quincy Adams (aka voorwiel) 25 september 2022 om 20:27

Ik vond het ook oersaai. Ik ben benieuwd hoe de concurrentie gaat reageren op het rijden van evenepoel. Hij rijdt ze nu droog uit zijn wiel. Dat lijkt een beetje zijn tactiek te zijn. Maar dat zal men toch niet zo laten gebeuren, de komende 10 jaar…?

-1
EricV 25 september 2022 om 14:20

Nu nog 3 grote rondes in een jaar winnen je kan je meten met van vleuten

-9
plattenband 25 september 2022 om 14:33

mmm, moeilijk te vergelijken

Ik zei al eerder in feite niks te kennen van vrouwenkoers, maar als je als 39-jarige dat kan presteren dan ben je volgens mij fysiek te sterk voor het vrouwencircuit dat eigenlijk pas de laatste jaren in volle ontwikkeling is.

Als ik juist hoorde mogen vrouwenkoersen ook maar een bepaalde afstand hebben of zo. Ik denk dat VVL gewoon fysiek méér aankan en dus bij wijze van spreken deze prestatie kan neerzetten.

Ik zie geen enkele man in staat ooit hetzelfde te doen en de mannen mogen ook maar een bepaald aantal koersdagen hebben dacht ik. Dus dan is dat praktisch al helemaal onmogelijk.

1
Gebruikersnaam 25 september 2022 om 14:41

Amper 37 koersdagen en toch 3 grote rondes gewonnen, dat doet geen man haar na.

0
djerkson 25 september 2022 om 14:45

1 grote ronde bij de mannen is qua duur langer dan de 3 rondes bij de vrouwen. Los van het fysieke (doe het maar he!), zijn beide categorieën gewoon niet te vergelijken.

1
Posterix 25 september 2022 om 15:08

Nee, totaal niet te vergelijken. De allerbeste vrouw (op het moment, want qua diversiteit en palmares is Vos straatlengtes voor) draagt volgend jaar de regenboogtrui. Een van de betere mannen doet dat volgend jaar ook. Datzelfde had gegolden voor Van Aert, Pogacar, Van der Poel, Alaphilipe, dat waren allemaal waardige wereldkampioenen geweest.

1
EricV 25 september 2022 om 19:28