Drenthe maakt zich klaar voor WK wielrennen 2020

Door , zondag 23 augustus 2020 om 15:52
Drenthe maakt zich klaar voor WK wielrennen 2020

foto: Cor Vos

Wishfull thinking of realiteit? Mogelijk is het NK op de VAM-berg niet het enige kampioenschap op de geasfalteerde vuilnisbelt dit jaar. Op dit moment onderzoeken verschillende partijen of ze op de Col du VAM ook het WK kan organiseren, melden diverse bronnen aan WielerFlits.

Aanvankelijk wilden Drenthe en Groningen in 2020 het WK organiseren. Er werd in 2017 zelfs een bidbook ingeleverd en fors gelobbyd. De PVDA in de Staten van Groningen ging uiteindelijk voor het plan liggen en zodoende werd het hele project politiek afgeserveerd. Achter de schermen had de UCI het WK volgens insiders al toegewezen aan Groningen en Drenthe.

Uiteindelijk zou het WK dit jaar plaatsvinden in Zwitserland, in Aigle en Martigny. Het coronavirus strooide echter roet in het eten en nu is de UCI met spoed op zoek naar een alternatieve locatie. Italië ligt daarvoor op dit moment op pole position, maar de instanties liggen er niet op één lijn om het WK ook daadwerkelijk te organiseren. De UCI heeft de deadline op 1 september gezet.

Gegevens doorgeven
De organisatie verzamelt op dit moment alle documentatie, rapportages én beelden. Men zou inzetten eenzelfde opzet als dit NK, verspreid over drie dagen. De draaiboeken liggen klaar en er is zelfs al begonnen om ze te vertalen naar het Engels. Opvallend is dat Eric Kersten van de Organizing Connection zaterdag bij het NK aanwezig was en hij afgelopen woensdag nog op het hoofdkantoor van de UCI in Aigle was.

Het huidige NK-parcours is 7,3 kilometer en smal. Dat zou een probleem kunnen opleveren, maar achter de schermen is al een vraag neergelegd bij de provincie Drenthe om een aantal wegen – eventueel tijdelijk – opnieuw te asfalteren. Op die manier zou men bredere wegen kunnen realiseren en is die horde getackeld. Optie twee is om van het huidige parcours af te gaan en een extra lus te creëren.

Maar juist het korte en smalle parcours maakt het rondje op het VAM-terrein zo lastig. Wat nog meer in het voordeel spreekt: dit parcours is – zoals dit weekend – volledig hermetisch af te sluiten. Een WK op Col du VAM zou met andere woorden zonder publiek te garanderen én te realiseren zijn. De smalle wegen kunnen dus een probleem vormen, anderzijds kan dat tijdens Vlaamse wedstrijden ook.

Corona-cijfers spreken in het voordeel
Alle haken en ogen ten spijt, heeft Drenthe misschien wel het allerbelangrijkste punt mee: het is zo goed als coronavrij. Volgens de officiële cijfers van het RIVM zijn de laatste zestien weken slechts vier positief geteste Drenten opgenomen in het ziekenhuis. De laatste negen weken is er zelfs helemaal niemand in de provincie overleden. In de regio waar de VAM-berg ligt, is sinds de uitbraak zelfs nog niemand doodgegaan aan COVID-19.

Toen organisator Thijs Rondhuis met dit verhaal geconfronteerd werd, zei hij daarop het volgende: “Als de vraag komt of we het WK willen organiseren, dan kunnen we daar over nadenken. Technisch kunnen we dat en op een korte termijn realiseren.” Ook de Henk van Beusekom – manager Sport binnen de KNWU – is van de stille UCI-diplomatie op de hoogte gebracht.

Gedeputeerde van de provincie Drenthe Henk Brink wacht af wat de KNWU en de UCI willen. Afkeuren deed hij vooralsnog niet. Bij de mondiale wielerbond UCI zijn ze volgens onze bronnen niet op de hoogte van een mogelijk WK in Drenthe. Maar dat er duidelijk iets speelt op de achtergrond, is duidelijk.

Dit artikel delen:

71 Reacties

Onie 23 augustus 2020 om 16:00

Dan moet er flink wat asfalt bijkomen en een grotere lus. Vraag mij af hoe realistisch het is.

Cyclinglife 23 augustus 2020 om 16:01

Voor het wk lijkt het rondje net te klein. Er zou dan wel een lus bij moeten komen.

Corniels van der Meij 23 augustus 2020 om 16:03

Misschien wel wat ambitieus op dit rondje… maar wel super gaaf als het zou lukken!

Turtlehead 23 augustus 2020 om 16:03

Met hoeveel Rennes kun je daar rijden? Aantal starters terugbrengen misschien? Ik ben toch sceptisch. Al die mensen moeten ook naar NL reizen en verblijven…

t zou voor NL en me name VDP wel top zijn.

Niels22 23 augustus 2020 om 16:09

Zowel kansloos als lachwekkend

Emergo 23 augustus 2020 om 16:10

Dat krijg je als je in de ijle lucht op de top van de Col du VAM beginyt te mijmeren “wat als we nou eens……………………….”.

$kedel 23 augustus 2020 om 16:11

WK onwaardig parcours natuurlijk.

Romāns Vainšteins 23 augustus 2020 om 16:16

Help! Nee!

peervaneynthoven 24 augustus 2020 om 23:25

“Help en Nee” ‘schreeuwen’ kunnen we allemaal. Geef jij eens een (haalbare) andere suggestie of beperk je je ‘bijdrage’ tot slechts afkeur in 2 woorden. Wmbt is het in deze bijzondere tijd de moeite waard om de mogelijkheid te onderzoeken.Het NK heeft aangetoond dat het een slopend parcours kan zijn waarbij de uitdunning snel kan gaan.Renners bepalen de zwaarte van de koers. Een uitgedund peloton van 60 man hoeft geen onoverkomelijkheid te zijn op de smalle wegen.Maar goed je kan het ook in België organiseren op het circuit van Spa.ook leuk.Zoals het BK tijdrijden. Was dat op een startbaan van een vliegveld? Heel gezellig!

thorsen 23 augustus 2020 om 16:32

Met 200 renners over deze paadjes, dat lijkt me een beetje te veel van het goede.

Maillot à Pois 23 augustus 2020 om 16:32

Als ze de datum van eind september willen houden, moet het snel beslist worden om die extra infrastructuurwerken nog rond te krijgen

Kosmonaut 23 augustus 2020 om 16:38

Waanzin, veel te smal.

Lapjestrui 23 augustus 2020 om 16:41

Prima!
Ondertussen oreert Veneberg over een NK in Zwitserland!?

WernerFranke 23 augustus 2020 om 16:47

Ah nee toch. Komt het WK eens naar NL, is het op een vuilnisbelt met een afschuwelijke naam.

KnightBiker 23 augustus 2020 om 16:56

Tja, voor het eerst dat ik de Vamberg zie: ben blij verrast! Eens dat het voor een WK erg small is, het kan nu ook alleen maar doordat niet alle profs mee mogen doen.
Onder normale omstandigheden met een volwaardig peloton zou ik zeggen nee, te klein, maar nu, met een selectiever deelnemersveld onder deze deze corona tijd?
Ga ervoor, het levert dynamisch tv op en dat is commercieel natuurlijk erg belangrijk + alle voordelen van het makkelijk af te sluiten parcours.

(ik had het niet voor mogelijk gehouden, diegene die dit jaren geleden al voorstelde krijgen wat mij betreft nu toch (onder deze omstandigheden) gelijk)

En, ik heb een hekel aan de columnist Zonneveld, het ook is niet een berg, maar die heuvel is er.

ProfrondeZevenbergen 23 augustus 2020 om 17:34

+1

Ultras100 23 augustus 2020 om 16:59

Het aantal droeftoeters hier met negativiteit mbt het WK hier (in Corona tijd)
is werkelijk schokkend…

Turtlehead 23 augustus 2020 om 17:43

… want het is er geeneen?!
Veel te smal voor een peloton wereldtoppers.

Panache 23 augustus 2020 om 17:45

+1
Maximaliseren kan niet, 90-120 renners op dit parcours is doenbaar.

Marik 23 augustus 2020 om 17:08

Ik vind het leuk, de renners maken de koers zelf wel zwaar. Zou cool zijn!

KnightBiker 23 augustus 2020 om 17:18

Hier wel, maar een rondje ringvaart zou een hele andere koers opleveren.

Marik 23 augustus 2020 om 17:20

Vind ik ook goed, is bij mij om de hoek. Waar het mij om gaat is dat de regio pro actief acteert. Je kunt ook niks doen. Mooi dat men daar initiatief toont en typisch het WF forum om dan naar de onmogelijkheden te kijken en het plan lekker af te fakkelen.

hAl 23 augustus 2020 om 17:16

Gewoon alle landenteams maximaliseren op 5 of 6 man.
Dan past het prima op dit zelfde rondje.
30 rondjes is killing op dit parcours voor een uitgestrekt peleton dus ze komen met weinig aan de finish

$kedel 23 augustus 2020 om 17:24

Haast "alle landenteams" starten normaal gesproken al met minder dan 5 man.
Enkel grote teams als Nederland, Belgie, Italie en Spanje hebben normaal het recht om met 5 man te mogen starten en daarnaast zijn er een berg landen die met 2 of 3 renners rijden.

Duh 23 augustus 2020 om 21:44

Niet waar $kedel!
10 landen startten met 9 man
11 landen startten met 6 man

Je bent in de war met OS.
Max 5 renners lijkt me prima oplossing. Krijg je vanzelf een klein peloton en open koers. Daarnaast zullen veel C-landen niet kunnen starten ivm geen renners in Europa (kunnen krijgen).

KnightBiker 23 augustus 2020 om 22:14

+1 veel landen kunnen toch niet naar het WK komen (VS kan alleen renners sturen die hier al zijn bijvoorbeeld, sluit de kansloze B landen uit en hanteer IDD de OS regels voor aantallen, voeg een 100 km aanloop toe en maak het lusje nog een paar kilometer langer en klaar.
Voor deze Corona editie is het echt prima, ik zie het probleem niet.

Polleke 23 augustus 2020 om 17:28

Als de UCI steeds meer (weg)koersen over grindpaden toelaat kunnen ze dit voorstel op zijn minst overwegen….

Panache 23 augustus 2020 om 17:47

Grindpaden behoren tot de wieg van het wielrennen.

Polleke 23 augustus 2020 om 21:18

150 jaar geleden inmiddels…klopt…

Ultras100 23 augustus 2020 om 17:51

Start bij de VAM, over A28 naar Assen, 10 rondjes TT circuit, over A28 terug, dan deze lus aantal keer. Op de heenweg of op de terug weg kans op waaiers op de A28. Volledig Corona proof… Spectakel genoeg

jooprioolpijp 23 augustus 2020 om 17:54

Wat is de meerwaarde van dat 10 keer TT-rondje, anders dan dat het kilometers maakt? Dit NK laat zien dat er ook andere manieren zijn om selectief te zijn. Die waaiers op de snelweg ben ik wel helemaal voor.

Viktrodriguez 23 augustus 2020 om 18:09

De Vuelta heeft jarenlang laten zien dat snelwegen misschien wel nog duffer zijn dan racecircuits.

jooprioolpijp 23 augustus 2020 om 17:52

Voor de afwisseling helemaal niet gek, nog afgezien van de Corona-omstandigheden. Met een WK-waardige deelnemerslijst krijg je hier wellicht eerder een soort koersverloop als in de Canadese stadsparcoursen. Niet ieder z’n ding, maar is wel een deel van het moderne wielrennen.

koos1 23 augustus 2020 om 18:21

Leuk idee, maar gaat er never nooit van komen. Met een groot peloton over dit parcours is gewoon onmogelijk.

Oblomov 23 augustus 2020 om 18:53

Het enige onmogelijke, is een gesloten peloton dat de koers 250km lang controleert. Mooi zo, het mag wel wat korter en spectaculairder.

city17 23 augustus 2020 om 18:24

Zou natuurlijk leuk zijn, maar vanuit de provincie bekeken, wat heb je er aan op dit moment? Je verdient weinig omdat er bijna geen bezoekers komen, hebt extra kosten, en je haalt een boel potentiële verspreiders van corona uit de hele wereld naar Drenthe.

Wat levert het op? Een klein beetje bekendheid van de VAM berg, maar welke buitenlander gaat nou na het zien van dit bergje op vakantie naar Drenthe?

Lijkt me dus vooral veel werk en risico, maar geen echte positieve effecten voor de regio.

KnightBiker 23 augustus 2020 om 22:22

Voor in Nederland was dit al perfecte reclame: het stond altijd al op mij verlanglijstje maar totaal 300 km heen en terug was altijd wat ver om me te motiveren, nu ga ik er zeker naar toe.
Wat internationaal de toegevoegde waarde zou zijn? Mits en lange aanloop ronde kan je nog wat laten zien, daarnaast kan de organisatie nu ook voor een dubbeltje op de 1st rang zitten, aangezien er geen organisatie staat te springen hoef je waarschijnlijk niet veel af te dragen aan de UCI, en goodwill kweken. Ik denk dat er wel een mouw aan te passen is. Bovendien is het reclame voor Nederlandse bouwwerken, net zoals waterwerken hebben we expertise te koop.

Murcia 23 augustus 2020 om 18:30

Hoe krijg je 200 man veilig over dit parcours? Lijkt mij niet mogelijk. Jammer voor Herbert maar toch beter om het WK te houden op een iets breder parcours.

The Whaler 23 augustus 2020 om 18:48

Ik zou het niet eens zo’n gek idee vinden. Veel landen zullen toch al met minder mensen zijn door de overlap met de Giro en net na de Tour. Zet om de 100 meter een ander land met wat wielen voor de eventuele lekke banden, hoeven er ook geen auto’s op het parcours (dat vond ik nu al heel gek eigenlijk dat niet zo was).

Alle hoeken een vaste camera (scheelt ook al weer motoren en eventueel stayer problematiek), beetje zelfde als op een circuit. Parcours is er selectief genoeg voor, dat is wel bewezen.
Ik zou alleen indien mogelijk kiezen voor een rondje waarbij je de beklimmingen splitst. Dus 1x halverwege en dan andere lus richting de finish.
Als het dan toch met een langere lus ervoor moet kan dat denk ik ook nog best beetje cororna proof en dan meteen wat kazeiwegen meenemen in de aanloop.

Deel Koeper 23 augustus 2020 om 18:58

Grootste probleem gaat niet over auto’s, bevoorrading of camera’s. Het is gewoon véél te smal, denk niet dat er genoeg ruimte/tijd is om dat nog acceptabel te maken. In een serieus profpeloton is er gewoon geen ruimte om op te schuiven naar voor.

Zelfs in Vlaanderen ligt er vaak een brede baan tussen de smalle, selectieve stroken, hier worden de smalle stroken verbonden door een nog smallere strook.

The Whaler 23 augustus 2020 om 19:14

Die auto’s maken het zeker probleem want met 40 of zo auto’s ben je al minstens 2 km van de route kwijt. Dat het smal is klopt maar je kan nog steeds redelijk met 4 tot 5 naast elkaar. En trouwens er liggen ook best wat bredere wegen om een iets ander rondje te maken. Zeker, ik zou het niet doen als het volledig peloton zou worden maar nogmaals ik geloof nooit dat heel de wereld uberhaubt bij elkaar kan komen en dan nog al die andere wedstrijden mag je wellicht blij zijn met groep rond de 150 man, ik denk zelfs eerder richting de 120 meer realistisch is.

The Whaler 23 augustus 2020 om 19:18

Ik zou overigens wel voor andere tijdslimiet kiezen. Simpel als je gedubbeld wordt uit koers nemen. Dat geeft inderdaad 10 tot 11 minuten ruimte ipv 6.

SnellePelle 23 augustus 2020 om 20:25

@the whaler
De omlooptijd was 11’. Een max achterstand van 70% tov de rondetijd Is nodig om dubbeling te voorkomen.

Groningen 23 augustus 2020 om 18:48

Als het maar geen slecht weer wordt

Headlines

Materiaalzone

Populair