‘Dopingmiddel Aicar in poedervorm terug in het peloton’

maandag 15 juli 2019 om 10:03
‘Dopingmiddel Aicar in poedervorm terug in het peloton’

foto: Cor Vos

Het dopingmiddel Aicar zou in poedervorm terug zijn in het peloton. Verhalen over het gebruik ervan worden steeds luider, sommige renners zouden het middel tijdens wedstrijden zelfs in hun bidon toegediend krijgen en het onderzoek ernaar wordt geïntensiveerd, meldt De Telegraaf.


Het middel werd zo’n tien jaar geleden voor het eerst in verband gebracht met het peloton en het spierversterkende middel werd toen al gezien als het nieuwe EPO. Het zou ook het ontraceerbaar zijn omdat het een lichaamseigen stof betreft. Een paar jaar was het stil rond Aicar, maar nu zou het middel terug zijn in poedervorm. Enkele vooraanstaande personen informeerden De Telegraaf hierover de afgelopen tijd en zij zijn ervan overtuigd dat Aicar ook in de Tour wordt gebruikt.

De sterker wordende geruchten hebben ook de anti-dopinglaboratoria op scherp gezet. Het onderzoek naar het middel stond op een laag pitje, maar de inspanningen om Aicar op te sporen worden geïntensiveerd. Het vrij dure ‘medicijn’ zit nog altijd in de experimentele fase, waardoor er veel risico’s bij het gebruik zijn. Volgens de bronnen van de Nederlandse krant zou één team hun renners zelfs Aicar geven in hun bidon zonder dat zij daar zelf van op de hoogte zijn.

Dit artikel delen:

78 Reacties

Voorgeborchte 15 juli 2019 om 10:06

Oei, De Telegraaf vergat dat de rustdag verzet is naar dinsdag…

MDKIDW 15 juli 2019 om 10:48

haha nou inderdaad dit is nou weer eens een typische rust dag artikel

vanSpringel 15 juli 2019 om 18:39

Waar kan ik dat spul kopen ?

McMulenga 15 juli 2019 om 10:07

“Volgens de bronnen van de Nederlandse krant zou één team hun renners zelfs Aicar geven in hun bidon zonder dat zij daar zelf van op de hoogte zijn.”

Dat verklaart de prestaties van Jumbo!

Jeff 15 juli 2019 om 11:09

Dat verklaart de prestaties van Corendon!

Lapjestrui 15 juli 2019 om 12:08

Staat dat er? In de bidons van Jumbo?

Rudie Marien 15 juli 2019 om 12:48

Fake news

Buffalo 15 juli 2019 om 13:56

Mooie stemmingsmakerij. Jumbo kan het nooit goed doen bij grote delen van het Nederlands/Belgisch publiek.

Ben Geerts 15 juli 2019 om 14:19

Jongens….het komt van de Telegraaf……en van Kerckhofs…..laten we de zaak voor de rustdag maar weer eens flink opnaaien….

jessevdalen 15 juli 2019 om 10:08

De krant is er wel van op de hoogte, maar de renners zelf niet. Dat is erg zat. Hoe dan ook, als dit waar is moet hier goed onderzoek naar gedaan worden. Aicar in deze vorm wordt voor geen tot weinig andere doeleinden gebruikt, dus het effect en de bijwerkingen ervan zijn nog steeds niet helemaal duidelijk. Hangen hoge risico’s aan.

S. Morgenstern 15 juli 2019 om 10:08

Die laatste zin is schokkend! Mocht dat waar zijn, dan hoop ik dat daar heel snel iemand wordt gepakt. Mag ook hopen dat die bronnen ook langs de renners van betreffende ploeg zijn geweest.

koos verrek 15 juli 2019 om 10:21

Gepakt? Op wat is legaal en lichaameigen

Random wielerliefhebber. 15 juli 2019 om 10:22

Lijkt me een goede reden om niet bij Quick Step te tekenen.

S. Morgenstern 15 juli 2019 om 10:29

Verkeerde topic koos. Dit gaat over doping.

Fast Freddy 15 juli 2019 om 11:31

Dan hoeven de renners ook niet te liegen…

Barry Batsbak 15 juli 2019 om 10:11

Namen en rugnummers. En anders je beschuldigingen en rookgordijnen voor je houden. Ik heb de schurft aan dopinggebruik, maar dat schimmige wijzen met vingertjes en ergens “van overtuigd zijn” zonder man en paard te noemen of met bewijzen te komen is zeker zo storend.

Groningen 15 juli 2019 om 10:48

+1

Olly 15 juli 2019 om 10:19

Telegraaf hahaha.
Annemiek v Vleuten schijnt een Alien te zijn volgens de telegraaf. Bron: sommige dames in het peloton. Ze heeft alleen een mensenpakje aangetrokken. Het verhaal is verder niet uitgezocht door de telegraaf ;-)

Grobbel 15 juli 2019 om 12:43

Werken er eigenlijk mensen met enige integriteit bij De Telegraaf? Dit soort sensatiedrek zonder fatsoenlijke bronnen is geen enkel journalistieke aandacht waardig.

Rudie Marien 15 juli 2019 om 12:50

Zou wel eens waar kunnen zijn….. :-)

Ben Geerts 15 juli 2019 om 14:20

@grobbel….helemaal mee eens

Emergo 15 juli 2019 om 10:20

Normaal is het komkommertijd in de vakantie voor een krant, dus hup, de Telegraaf gooit er een snufje Aicar tegenaan. Gelukkig is het een heeeeeeeeel betrouwbare krant.

Veloburto 15 juli 2019 om 10:21

Astana?

Wheely 15 juli 2019 om 10:23

Jumbo? Bora?

Wheely 15 juli 2019 om 10:24

Corendon?

Pubsted 15 juli 2019 om 10:25

Nee Jumbo en DCQ..
Heeft wat mij betreft weinig zin om te speculeren over wie, we kunnen allemaal ploegen uit schimmige landen noemen maar we weten het niet. En de renners zelf schijnbaar ook niet

leegloper 15 juli 2019 om 10:30

Arkea?

john 15 juli 2019 om 11:39

Dus dan is Team Ineos al weer snel uit het peloton verdwenen,als die rijke gek uit Monaco zich aan zijn belofte houd

greeny 15 juli 2019 om 11:39

een ploeg kunnen we uitsluiten leegloper…

Wheely 15 juli 2019 om 10:23

Niks aan de hand, misverstand. Waarschijnlijk verwarren ze het met Açai besjes.

danseuse 16 juli 2019 om 14:23

Atkins dieet, alleen vetten en eiwitten em binnen paar dagen ketonidch met heel veel energie en ongezond

LutsenkoFan 15 juli 2019 om 10:36

Gisteren viel het mij toevallig op dat iemand in de kopgroep denk ik om bevoorrading vroeg, kan natuurlijk ook andere assistentie zijn geweest. Maar omdat Rui Costa er nog tussenreed mochten de wagens niet komen en de desbetreffende renner weigerde toen ook een bidon te nemen van de motard die rondrijdt met bidons.

Random wielerliefhebber. 15 juli 2019 om 10:39

Dat is wel heel vergezocht, misschien wou hij een gelletje of een bidon zonder water

kaas 15 juli 2019 om 10:47

Dit was geloof ik op een steil stuk bergop, kan me voorstellen dat de renner (Soler in dit geval volgens mij) het gewicht van die bidon op dat moment er niet bij wou hebben

trickstuff 15 juli 2019 om 11:17

Soler wilde een plakbidon, en die krijg je niet van een motard. Precies op hetzelfde moment was Rui Costa aan het gebaren of de camera op kon rotten, omdat hij de laatste 20 seconden niet zonder hulp van de wagen kon dichten. Grappig vond ik het.

Sebas 15 juli 2019 om 14:48

Soler staat sws wel wat dikjes ;) Kan nog wel een kuurtje gebruiken.

Blaudzun 15 juli 2019 om 10:58

Is dit de reden waarom Dumoulin naar Jumbo wil?

josemanuelfuente 15 juli 2019 om 11:02

Stef Clement journalist geworden?

Merlinappa 15 juli 2019 om 11:04

Pulp artikel van de krant zonder bronnen of zelfs voorbeelden. Onnodige stemmingmakerij.

Wielerfan1987 15 juli 2019 om 11:09

Ik ga geen ploegen of renners beschuldigen.

Maar als dit inderdaad aan renners wordt ‘gevoerd’ zonder dat zij ervan op de hoogte zijn dan is dat zeer verwerpelijk en ik neem aan zelfs strafbaar aangezien de renners in kwestie niet met eigen instemming meedoen aan dit experimenteel medicijn onderzoek

rennerske 15 juli 2019 om 11:18

Of ik nu wil of niet maar ga toch weer anders naar bepaalde ploegen en prestaties kijken. Ben bang dat ik vanmiddag ook het geven van bidons met enige scepsis ga bezien.

Maillot à Pois 15 juli 2019 om 11:27

Dit weekend enige speculatie over waarom Alaphilippe zelf een bidon ging ophalen in de finale van rit 8.

Lance Armstrong suggereert in zijn podcast dat ie een bus met ketonen erin ging ophalen.
https://www.wielerkrant.be/nieuws/2019-07-15/lance-armstrong-heeft-zo-zijn-eigen-theorie-waarom-julian-alaphilippe-in-8e-rit-zelf-zijn-drinkbus-ging-halen

Romāns Vainšteins 15 juli 2019 om 11:29

Gelukkig weet ik dat het er allemaal bij hoort en kan ik zonder voorbehoud coureurs toejuichen of afbranden.

Wheely 15 juli 2019 om 12:41

Ja maar jij bent dan ook zo cool, uniek en eigenwijs he, nooit te betrappen op populair meejuichen en altijd het rafelige randje van de sport omarmen.

Hup Astana! Gedurfd hoor. ;)

Samlambeej 15 juli 2019 om 14:26

@Romans Vainsteins
Vind niet dat we het zo moeten accepteren. Ik kan van de sport en haar helden genieten maar zal nooit zo betrokken raken want stel dat … Die constante sluimering van het volgende schandaal is nefast voor de ontwikkeling van de sport. Niemand geeft geld uit aan valsspelers.

ivo001 15 juli 2019 om 11:32

Is dat dan die Special Bidon die toen voor een specifieke renner vanuit de volgwagen werd aangeboden?

evos01 15 juli 2019 om 11:34

Dat doe ik al ,als een renner een bidon aangereikt krijgt.En dan die kleine flesjes.
Als het waar is dat renners een bidon krijgen met het middel,dat renners niet op de hoogte zijn.STRAFBAAR!!!OPSLUITEN!!!

Verweggistan 15 juli 2019 om 11:38

Volgens mij is dit, net als epo een middel dat op de langere termijn helpt om sneller te herstellen. Dus niet een wondermiddel dat nog tijdens de koers van nut zou zijn.

dikkechaap 15 juli 2019 om 15:11

Er kunnen natuurlijk meer reden zijn om het tijdens de koers te nemen dan een direct effect.

peterwinnen 15 juli 2019 om 12:00

Mijn favoriete sport is nog steeds soms misselijkmakend

peterwinnen 15 juli 2019 om 12:01

En mensen hier maar de telegraaf als schuldige aanwijzen. Lachwekkend gewoon.

Bertvd 15 juli 2019 om 12:15

Haha. We leven immers in de tijd van het nieuwe wielrennen!

(en rijden harder een berg op dan in de tijd van EPO)

Jean Dumas 16 juli 2019 om 14:15

Precies, goed werk van Ray en consorten.

Lapjestrui 15 juli 2019 om 12:14

Kan me niet voorstellen dat er in de wielersport doping wordt gebruikt. Het is een schande dat De Telegraaf hier over bericht. Ze willen denk ik meer kranten verkopen, denk je ook niet?

EricV 15 juli 2019 om 12:15

Ik vond het al zo raar dat Alaphilippe laatst zelf zn bidon ging halen

vanSpringel 15 juli 2019 om 18:41

Volgens mij stak ie er wel een stuk of 8 in en onder zijn trui (vlak voor een afdaling).

Spinergy 15 juli 2019 om 12:15

Dit kwam in het Aderlass verhaal toch ook al naar boven? ‘Hb-boost’ in poedervorm?

  • 1
  • 2