De UCI gaat in juni een nieuwe regel lanceren.WorldTour-ploegen moeten vanaf dan een vergoeding betalen van 2000 euro als ze een neoprof overhalen naar hun team. Het geld zal dan via de nationale federatie van de renner naar de opleidingsploeg in kwestie gaan.
“Wanneer een nieuwe profrenner, volgens artikel 7 van de gezamenlijke overeenkomst, zich voor het eerst aansluit bij een UCI WorldTeam, is een opleidingsvergoeding verschuldigd aan alle ploegen die betrokken zijn bij de opleiding van de renner vanaf het jaar van zijn vijftiende verjaardag en gedurende maximaal acht jaar”, staat er te lezen. De nieuwe regel zal van kracht zijn vanaf 1 juni 2023.
Vervolgens is het aan de nationale federatie van de renner, die het geld ontvangt van het WorldTeam in kwestie. “De nationale federatie zal dan het gehele bedrag pro-rata temporis herverdelen onder de ploeg(en) en/of de UCI Continental ploeg(en) waarbij de renner was ingeschreven.” Indien de nationale federatie geen contact opneemt met de WorldTour-ploeg na drie maanden, vervalt het te betalen bedrag.
New UCI rule coming in June, any mens' World Tour team that signs a neo-pro will pay a €2000 "training compensation fee" for every year the rider was a member of a club or UCI conti team, can be up 8 years. Full rule that explains more: pic.twitter.com/eAjzuRCARm
— the Inner Ring (@inrng) March 17, 2023
11 Reacties
Toen ik de titel las, dacht ik: ‘goede zaak’. Dan blijkt het om 2000 euro te gaan. Tja…
2000 Euro per jaar!
Dus officieel aangesloten bij een U17 voor twee jaar – 4000 Euro voor dat team
Officieel aangesloten bij een U19 voor twee jaar – 4000 Euro voor dat team
3 – jaar bij een UCI Devo of Conti team – 6000 Euro voor dat team
(Puur hypothetisch) – dat wordt wel een zooitje als bijvoorbeeld de Nationale Federatie van Eritrea eerst 14.000 Euro dient te collecteren bij Ineos om deze dan te verdelen over de drie teams !
Voor 99% ben ik er zeker van dat de UCI niet gecheckt heeft of dit conform EU regels is. Een drempel opwerpen om contractloze medewerkers in dienst te mogen nemen wordt normaliter niet getolereerd.
Mooi argument. Kost gemiddeld 8000 maximaal 16 000 euro dat in verhouding tot loonkost is te laag voor een drempel. De constructie om via een derde partij dus die nationale federatie uit te betalen is er om conform te zijn met nationale wetgeving en europese regels.
Ietwat vreemde constructie, met die nationale federaties.
Dus, ik zeg maar wat, als Lefevere volgend seizoen Archie Ryan binnenhaalt, dan moet de Ierse bond binnen de 3 maanden bij PatLef aankloppen om het geld dan aan Jumbo door te storten…
DSM gaat binnenlopen
Inderdaad, dat zal ze jaarlijks toch weer 28k opleveren.
Dus als de nieuwe Pogacar een jaar in je jeugdopleiding heeft gereden krijg je zo maar even 250 euro? Kunnen ze hun renners toch maar mooi weer van een paar nieuwe bidons voorzien!
Het is wel 2000 per jaar, niet 2000 voor 8 jaar, zo erg is het nu ook weer niet :-)
Blijkbaar kost het opleiden van een renner niet al te veel.
“Indien de nationale federatie geen contact opneemt met de WorldTour-ploeg na drie maanden, vervalt het te betalen bedrag.”
Dus als de nationale federatie, die zelf geen belang hierin heeft, nalaat het geld op te vragen, zijn de opleidingsploegen de dupe. Vreemde opzet. Of de opleidingsploegen moeten de nationale bonden aansprakelijk kunnen stellen.