‘Domenico Pozzovivo op weg naar Intermarché-Wanty-Gobert’

donderdag 27 januari 2022 om 07:58
‘Domenico Pozzovivo op weg naar Intermarché-Wanty-Gobert’

foto: Cor Vos

De kans is groot dat we Domenico Pozzovivo ook komend jaar in het peloton zien. De 39-jarige Italiaan, die zonder ploeg zit sinds het opheffen van Qhubeka-NextHash, staat op het punt zijn handtekening onder een contract met Intermarché-Wanty-Gobert te zetten. Dat meldt Tuttobiciweb. Het zou gaan om een eenjarige verbintenis, waarna Pozzovivo zijn carrière af zou sluiten.

Mocht Pozzovivo inderdaad tekenen bij de Belgische ploeg, dan komt hij terecht in een omgeving met veel landgenoten. Met Andrea Pasqualon, Simone Petilli en Lorenzo Rota rijden er reeds drie Italianen bij Intermarché-Wanty-Gobert, dat met Valerio Piva ook een Italiaanse ploegleider heeft. Bovendien komt met Vini Zabu een belangrijke sponsor uit Pozzovivo’s thuisland.

Wat het programma van Pozzovivo betreft, wordt er gesproken over de Giro en de Vuelta, maar hierover is nog niets zeker. In ieder geval lijkt deelname aan minstens één grote ronde zeer waarschijnlijk. In het verleden behaalde Pozzovivo namelijk zes top-tien plaatsen in een grote ronde. Daarnaast boekte hij in zijn carrière, die begon in 2005, dertien overwinningen.

Dit artikel delen:

33 Reacties

Japsie 27 januari 2022 om 08:04

Goed bezig Hilario!

Beer 27 januari 2022 om 08:10

Kan een goeie move zijn in de strijd om de punten.

Duh 27 januari 2022 om 09:09

Strijd? Er hoeft toch geen WT ploeg te degraderen op basis van punten? Zeker niet nu er door Israel een ploeg minder is op het hoogste niveau.

Beer 27 januari 2022 om 09:52

Voor zover ik begrepen heb, zijn oa Lotto, Wanty, Arkea en Cofidis in strijd voor de laatste WT-plaatsjes, ook al valt NTN weg. Israël is er normaal gezien nog gewoon bij.

Thoin 27 januari 2022 om 10:09

Ik denk dat Duh Qhubeka voorheeft, die gestopt zijn en niet Israël.

Heel dat puntensysteem is blijkbaar nog onzeker. De UCI weegt blijkbaar af of het wel eerlijk is. Het is logisch dat Ineos met een budget van 5x dat van bv Lotto of Wanty, betere renners kan betalen en dus logischerwijze meer punten heeft. (ik weet, in de voetbal is dit ook zo en toch spelen ze met stijgers en dalers). Ik denk eerder dat de UCI liever 23 licenties verkoopt dan 20. Komt toch allemaal hen ten goede.
Daarnaast hangt het ook af van wie, welke aanvraag doet. Neem nu dat Cofidis zegt, liever terug Pro-conti want door onze sponsoring rijden wij toch alle grote koersen of Alpecin doet geen aanvraag voor WT. Dan ligt eigenlijk uw systeem al op zijn rug.
En die aanvraag kan je blijkbaar tot redelijk laat in het jaar doen, dus dan moet iedereen in onzekerheid zitten wachten van waar rijden wij volgend jaar. Niet zo heel optimaal. Heb onlangs met een renner gepraat en blijkbaar zijn de renners ook geen fan van het puntensysteem, want enkel beste 10 tellen, dus minder kansen voor andere renners om uitslagen te rijden, want de punten van die 10 zijn belangrijker. Laat staan de enorme druk die dit nog eens met zich mee brengt om te MOETEN presteren.

Steven_E 27 januari 2022 om 10:10

Als Alpecin WT wil worden wel strijd, want op basis van punten zitten die er sowieso bij.

Thoin 27 januari 2022 om 10:15

Tussen de regels lees je dat Alpecin liever geen WT wordt. Zij kiezen zelf liever welke koersen ze rijden. Ze rijden ook graag nog kleine rondjes zoals Antalya om iedereen kansen te geven.

Ronellenfitsch 27 januari 2022 om 10:24

Dat hele punten verhaal is non nieuws, zeker in de huidige situatie. Alpecin is inderdaad liever PCT met startrecht. En de UCI heeft zoveel belang bij WT sponsoren dat ze desnoods de regels aanpassen als de situatie er om vraagt. Is al eerder gebeurd. Er gaat sowieso niemand ‘degraderen’.

Verweggistan 27 januari 2022 om 10:37

Vorige keer was het zo met de punten dat als een proteam top15 staat je zeker bent van een licentie (als je die wil) en als WT team moet je dan in ieder geval top20 staan om je licentie te behouden.
Dus stel Alpecin staat 5e, Arkea 16e en Wanty 20e. Dan wordt Alpecin wt, arkea niet en Wanty wel. En zijn er dus 19 WT teams.

Ronellenfitsch 27 januari 2022 om 08:17

Tof, verdient het om nog wat mooie koersen te rijden en Wanty kan hem daar goed gebruiken.

Ronellenfitsch 27 januari 2022 om 08:18

Eigenlijk heeft dit nieuws nog lang geduurd, Visbeek gaf in december al een hint.

lo squalo dello Stretto 27 januari 2022 om 08:18

Zou geweldig zijn!

Michelangelo 27 januari 2022 om 08:42

Denk dat veel liefhebbers dit mooi nieuws vinden. ik wel in ieder geval.

peter s 27 januari 2022 om 08:49

Precies!!!! Heel fijn nieuws

MIG 27 januari 2022 om 09:01

Edit redactie: dankje, is aangepast!

Dikke Man 27 januari 2022 om 09:04

Een Giro zonder Pozzovivo is toch niet helemaal compleet natuurlijk.

peter s 27 januari 2022 om 09:12

Nou inderdaad zeg! , al vanaf 2005 start deze trouwe strijder in de Giro

peter s 27 januari 2022 om 09:55

Waarbij hij alleen 2006 en 2009 miste

Limal 27 januari 2022 om 09:32

Mooi dat De Kromme dan toch de kans lijkt te krijgen om zijn carrière af te sluiten op WT niveau. Top-10 noteringen in Giro-ritten zitten er nog steeds in en wie weet kan hij vanuit een vlucht ergens een laatste keer winnen. (Alweer van 2017 geleden…) Daarvoor zit je goed bij aanvalsploeg IM-Wanty-Hilaire.

IlPirata 27 januari 2022 om 10:47

Goed nieuws!

Mystieke_Monnik 27 januari 2022 om 10:59

Uitstekende sprokkelaar van UCI punten voor deze kleine ploeg. En altijd leuk om de man van bescheiden lengte mee te zien zitten in de bergen in de Giro. :-)

vincenzo 27 januari 2022 om 11:28

Je bedoelt de pocketklimmer ;-)

Scott Sunderland 27 januari 2022 om 12:11

Leuk nieuws voor Pozzovivo. Praktische vraag : Wanty heeft al 31 renners vastliggen voor dit seizoen. Gaat er een andere renner weg ??

De Cabybara van de Conradkade 27 januari 2022 om 12:37

Pozzo neemt natuurlijk niet zoveel plek in, dat scheelt.

De haai van Messina 27 januari 2022 om 12:44

Hahah goeie maat!

Verweggistan 27 januari 2022 om 13:06

Wanty heeft maar 29 renners dit jaar. Dus Pozzo past nog. :)
Ze hebben bij pcs alvast de stagairs per 1 augustus meegeteld zie ik. Best onhandig dat ze dat al doen. Maar stagiairs tellen niet mee, die mogen nog eens bovenop die 31.

Dark Noise 27 januari 2022 om 13:52

Een WT team mag er trouwens 32 hebben.

rahimns 27 januari 2022 om 14:18

@Dark noise dat was vorig jaar, dit jaar 31 en vanaf volgend jaar weer het maximum van 30

Dark Noise 27 januari 2022 om 14:27

@rahimns terwijl ik het schreef, begon ik te twijfelen, je hebt gelijk.

Dark Noise 27 januari 2022 om 14:30

Met Pozzovivo erbij zitten ze op 30 contracten, ik heb een sterk vermoeden dat er nog een plaatsje voorzien is voor Laurens Sweeck.

Verweggistan 27 januari 2022 om 14:32

Laatste plaatsje is voor Lammertink mocht hij herstellen van zijn blessures.

Cyclejo Schwanen 27 januari 2022 om 15:59

Qua leeftijd een renner voor Israel, maar deze move vind ik leuker.

Dark Noise 27 januari 2022 om 17:08

Ik ben altijd fan geweest van Pozzovivo, maar een renner van 39 binnenhalen in een WorldTour ploeg voor zijn laatste jaar? Daar heb ik toch vragen bij?

Headlines

Materiaalzone

Populair