Dombrowski pleit voor een werelduurrecord bergop
Joe Dombrowski heeft in gesprek met VeloNews een voorstel gedaan om voortaan ook een werelduurrecordpoging bergop te organiseren. Daarbij moet een renner zo veel mogelijk hoogtemeters maken in een uur tijd, op een klim naar keuze.
Het 25-jarige klimtalent oppert het idee, omdat hij zelf geen al te beste tijdrijder is. “De rage van 2016 was het werelduurrecord, maar ik zou in aanmerking komen voor het traagste uurrecord. Daarom denk ik dat het cool is als we een werelduurrecord bergop creëren, in de buitenlucht. Met als basis hoeveel meter je in een uur kan klimmen.”
‘Berg en elementen belangrijk’
De tijdrijders kiezen vaak een bepaalde baan uit voor hun poging. “Dat maakt een uurrecord bergop interessanter, omdat het minder gecontroleerd is”, meent de Amerikaan. “Als een renner een berg kent die hem beter ligt, speelt dat die coureur in de kaart. Je moet de perfecte beklimming zien te vinden, waar de wind goed staat en het weer mee zit.”
Innovatie om een lange loopbaan uit te bouwen
Dombrowski zelf denkt aan een lange beklimming zoals de vulkaan Teide op Tenerife, of in ieder geval een klim met een hoogteverschil van 1850 tot 1900 meter tussen de voet van de klim en het punt waarop je naar een uur kunt zijn. Hij vraagt zich dan ook af of bijvoorbeeld de Stelvio wel lang genoeg is. “Ik wil een lange carrière als beroepsrenner. Een onderdeel daarvan is om het leuk te houden”, legt hij zijn plan uit.
Uitdaging voor merken om de lichtste fiets te maken
Ook ziet Dombrowski kansen voor fietsfabrikanten: omdat het uurrecord alleen maar omhoog gaat, kunnen de verschillende merken laten zien hoe licht ze hun fietsen kunnen maken. De jongeling pleit er dan ook voor, mocht zijn idee concrete vormen aannemen, om de 6,8 kilo-regel niet te laten gelden tijdens deze vorm van het werelduurrecord. De UCI hanteert deze regel tijdens koersen op de weg: een fiets mag niet lichter dan 6,8 kilo zijn.
Dan heb je het bij een WHR-poging over een individuele deelnemer waarschijnlijk over de mindere goden, zoals Dombrowski. Dikke kans ook dat het een stuk minder populair is als je gedwongen wordt een lange klim te pakken in een gebergte in een minder traditioneel wielerland. De gemiddelde col uit de grote Europese wedstrijden lijken me niet zwaar en vooral lang genoeg. De beklimming moet al meer dan een uur duren en sowieso zwaar genoeg zijn dat er rek zit qua tijd.
Ik ben dan ook eerder voorstander om een vaste berg vanuit een vaste klimrichting aan te wijzen m.b.t. zo gelijk mogelijke omstandigheden. Het kan niet zo zijn dat iemand dat record pakt, omdat zijn berg qua stijgingspercentages minder zwaar is en dus minder hoeft in te spannen over dezelfde periode.
Het concept is potentieel erg interessant.
Viktrodriguez - 15 december 2016 om 21:03
Het kan niet zo zijn dat iemand dat record pakt, omdat zijn berg qua stijgingspercentages minder zwaar is en dus minder hoeft in te spannen over dezelfde periode.
Maar die legt dan in het uur dus ook minder hoogtemeters af. Ik kan een uur lang rijden op een berg met 0.5 % stijgingspercentage, maar qua hoogtemeters kan ik beter een uur lang rijden op de Zoncolan.
Vrijheid van bergkeuze moet er wel zijn mijns inziens, zoals hij zelf al stelt is het dan de creativiteit & kennis van de renner waarmee hij iedereen het nakijken kan geven.
Foliforov juicht het plan alvast toe !
Dombrowski zijnde zou ik dit gewoon doen en door één of andere federatie als record laten aanvaarden (en ook opsturen naar het Guinness book of records) en het zal hopelijk vanzelf in de picture komen.
Beginnen in Andorra, dan naar La Seu d’Urgell en dan de rivier El Segre volgen richting Lleida. Kom je zelfs uit op meer dan 60 km. Dalingspercentages worden wel steeds minder spectaculair uiteraard.
Staat natuurlijk tegenover dat je als je niet op zeeniveau begint je misschien uitkomt op een hoogte waar de lucht weer té ijl wordt.. In Colombia ofzo zullen toch echt wel de juiste klimmen te vinden zijn ook, kan ik mee zo voorstellen van toen ik daar zelf rond reed (in mn auto). En daar zal publiek je omhoog schreeuwen. Vraag is dan wel weer wegdek, want ook zoiets speelt een rol voor zo'n record natuurlijk.
Met wie kiest de ideale omstandigheden tussen wind, wegdek, stijgingspercentage, luchtdruk, fiets.
Waarmee mooie reclame voor de klimmers, de fiets en de meest ideale berg voor klimmers.
Een uur is dus te lang.
Hoe zonde is het als je na 58 minuten een afdaling start en de laatste 2 minuten niet kunt benutten?
Om een hoog VAM te halen moet je overigens wel iets steilers hebben dan 7%. Je verspeelt te veel energie met het overbruggen van afstand ipv hoogte. 10% / 11% is een stuk effectiever.
Paar kanshebbers:
* Roque de los Muchachos: 2045hm, gemiddeld 7,3%, heel gelijkmatig, finish om 2400m. Wegdek: geen idee.
* Blockhaus (NW): 1965hm, gemiddeld 7,1%, vrij gelijkmatig, finish op 2068m. Eerste 1,5 kilometer nogal vlak (lees: ~1%).
Stelvio vanaf Prato zou cool zijn, maar met 1837hm dus misschien te kort.
Haalde Contador toen op Col du Corbier niet 1800hm/h?
Of de Alto de Sierra Nevada in Spanje.
https://www.cyclingcols.com/stats/2/0
net alleen kijken naar traditionele wielercols, he? wellicht ligt DE col in de Andes, in China of weet ik veel, in Afrika.
Qua infrastructuur (geasfalteerde wegen e.d.) lijken me de Amerika's of Azië het meest voor de hand liggend. Je moet ze natuurlijk niet over zangweggetjes gaan sturen, als deze er al zijn.