Dombrowski pleit voor een werelduurrecord bergop
foto: Sirotti
donderdag 15 december 2016 om 17:54

Dombrowski pleit voor een werelduurrecord bergop

Joe Dombrowski heeft in gesprek met VeloNews een voorstel gedaan om voortaan ook een werelduurrecordpoging bergop te organiseren. Daarbij moet een renner zo veel mogelijk hoogtemeters maken in een uur tijd, op een klim naar keuze.

Kans voor niet-tijdrijders
Het 25-jarige klimtalent oppert het idee, omdat hij zelf geen al te beste tijdrijder is. “De rage van 2016 was het werelduurrecord, maar ik zou in aanmerking komen voor het traagste uurrecord. Daarom denk ik dat het cool is als we een werelduurrecord bergop creëren, in de buitenlucht. Met als basis hoeveel meter je in een uur kan klimmen.”

‘Berg en elementen belangrijk’
De tijdrijders kiezen vaak een bepaalde baan uit voor hun poging. “Dat maakt een uurrecord bergop interessanter, omdat het minder gecontroleerd is”, meent de Amerikaan. “Als een renner een berg kent die hem beter ligt, speelt dat die coureur in de kaart. Je moet de perfecte beklimming zien te vinden, waar de wind goed staat en het weer mee zit.”

Innovatie om een lange loopbaan uit te bouwen
Dombrowski zelf denkt aan een lange beklimming zoals de vulkaan Teide op Tenerife, of in ieder geval een klim met een hoogteverschil van 1850 tot 1900 meter tussen de voet van de klim en het punt waarop je naar een uur kunt zijn. Hij vraagt zich dan ook af of bijvoorbeeld de Stelvio wel lang genoeg is. “Ik wil een lange carrière als beroepsrenner. Een onderdeel daarvan is om het leuk te houden”, legt hij zijn plan uit.

Uitdaging voor merken om de lichtste fiets te maken
Ook ziet Dombrowski kansen voor fietsfabrikanten: omdat het uurrecord alleen maar omhoog gaat, kunnen de verschillende merken laten zien hoe licht ze hun fietsen kunnen maken. De jongeling pleit er dan ook voor, mocht zijn idee concrete vormen aannemen, om de 6,8 kilo-regel niet te laten gelden tijdens deze vorm van het werelduurrecord. De UCI hanteert deze regel tijdens koersen op de weg: een fiets mag niet lichter dan 6,8 kilo zijn.

RIDE Magazine
47 Reacties
Sorteer op:
15 december 2016 21:00
TOf idee en waarom niet. Ik ben voor, desnoods maak je er een halfuur record bergop van als dat het probleem is, niet dan? en variabelen van weer wind etc. Ach baanrecord is ook op verschillende banen(andere ondergrond, andere lengte van een ronde etc)
15 december 2016 21:03
DarioBirillo > denk dat het bij een WHR-poging minder storend is dan bij een reguliere bergrit in de grote ronde. Je ziet buiten de Giro en Tour eigenlijk al heel wat minder volk bij de aankomsten bovenop, ook al rijden de toppers mee en is het in de traditionele wielerlanden.

Dan heb je het bij een WHR-poging over een individuele deelnemer waarschijnlijk over de mindere goden, zoals Dombrowski. Dikke kans ook dat het een stuk minder populair is als je gedwongen wordt een lange klim te pakken in een gebergte in een minder traditioneel wielerland. De gemiddelde col uit de grote Europese wedstrijden lijken me niet zwaar en vooral lang genoeg. De beklimming moet al meer dan een uur duren en sowieso zwaar genoeg zijn dat er rek zit qua tijd.

Ik ben dan ook eerder voorstander om een vaste berg vanuit een vaste klimrichting aan te wijzen m.b.t. zo gelijk mogelijke omstandigheden. Het kan niet zo zijn dat iemand dat record pakt, omdat zijn berg qua stijgingspercentages minder zwaar is en dus minder hoeft in te spannen over dezelfde periode.

Het concept is potentieel erg interessant.
15 december 2016 21:14
Quote:
Viktrodriguez - 15 december 2016 om 21:03
Het kan niet zo zijn dat iemand dat record pakt, omdat zijn berg qua stijgingspercentages minder zwaar is en dus minder hoeft in te spannen over dezelfde periode.

Maar die legt dan in het uur dus ook minder hoogtemeters af. Ik kan een uur lang rijden op een berg met 0.5 % stijgingspercentage, maar qua hoogtemeters kan ik beter een uur lang rijden op de Zoncolan.
15 december 2016 21:17
Ik denk dat die vaste berg al snel gevonden gaat worden omdat men er na wat kloten en trainen wel achter is welke het beste is en de genoemde Teide dacht ik ook meteen aan. Gewoon erg tof om te zien hoe Dombrowski hier alle innovatoren en handymen die tegenwoordig rond het wielrennen cirkelen de pas afsnijdt > ik opper dan ook om het de 'the Dombrowski Stand' te noemen deze beproeving.

Vrijheid van bergkeuze moet er wel zijn mijns inziens, zoals hij zelf al stelt is het dan de creativiteit & kennis van de renner waarmee hij iedereen het nakijken kan geven.

Foliforov juicht het plan alvast toe !
15 december 2016 21:19
Leuk idee. Meer van dit svp. Bijvoorbeeld een kasseientijdrit. Details uitwerken of 1 berg uitkiezen, allemaal prima wat mij betreft.
15 december 2016 21:50
Geniaal. Leuk out-of-the-box denken. Metteen gewoon doen en een eerste on-officiële hoogte neerzetten!
15 december 2016 22:43
Heb me altijd al wel afgevraagd wat het gunstigste percentage is om de hoogste VAM te realiseren. Ik zou zelf zeggen rond de 6-7% maar dat is puur gevoelsmatig.
15 december 2016 22:46
@klootje kriekeljon Zelfs ik heb nog nooit een afdaling van een uur gereden. Laatst staan de profs. Waar vind je een afdaling vinden van dik zestig kilometer?
15 december 2016 23:09
Ik las de kop en had direct twijfels. Maar na de gehele tekst gelezen te hebben, ben ik om. Gaaf idee!!
15 december 2016 23:39
Geweldig idee! Eén kanttekening: maak er een wereldhalfuurrecord van. Zo krijg je geen problemen met de lengte van de klim, want als het enkel in Colorado zou lukken dan is het een project om te mislukken. Tien km aan 7% knallen lijkt me de beste manier om zo hoog mogelijk te raken.

Dombrowski zijnde zou ik dit gewoon doen en door één of andere federatie als record laten aanvaarden (en ook opsturen naar het Guinness book of records) en het zal hopelijk vanzelf in de picture komen.
15 december 2016 23:42
Slimbrowski want creatief en toch lowbrowski genoeg om het publiek mee te krijgen!
15 december 2016 23:44
@Lalsacien
Beginnen in Andorra, dan naar La Seu d’Urgell en dan de rivier El Segre volgen richting Lleida. Kom je zelfs uit op meer dan 60 km. Dalingspercentages worden wel steeds minder spectaculair uiteraard.
16 december 2016 07:18
De Teide heeft inderdaad genoeg hoogteverschil voor dit idee. Heb hem zelf nooit gereden, maar het lijkt me een mooie brede weg. Afgaande op het profiel lijkt me deze klim niet steil genoeg voor een optimaal resultaat. Het profiel wat ik gezien heb is steeds rond de 6%. De Roche La Muchachos op La Palma loopt naar 2.400m met gemiddeld tegen de 7,5%. Dat lijkt me gunstiger, al is de weg wat smaller en zitten er tamelijk veel bochten in. Maar die bochten maken het de tijdrijders weer moeilijker vanwege de ritme wisselingen. De echte klimmer die dat juist goed kan, vindt hier de klim op zijn maat. Wat mij betreft een top idee van Dombrowski
16 december 2016 07:45
ik weet niet of beginnen op zeeniveau het ideaalste is. Natuurlijk zit daar meer zuurstof in de lucht, maar de lucht is ook veel zwaarder. Dat mag je niet onderschatten.

Staat natuurlijk tegenover dat je als je niet op zeeniveau begint je misschien uitkomt op een hoogte waar de lucht weer té ijl wordt.. In Colombia ofzo zullen toch echt wel de juiste klimmen te vinden zijn ook, kan ik mee zo voorstellen van toen ik daar zelf rond reed (in mn auto). En daar zal publiek je omhoog schreeuwen. Vraag is dan wel weer wegdek, want ook zoiets speelt een rol voor zo'n record natuurlijk.
16 december 2016 09:23
Top idee!
Met wie kiest de ideale omstandigheden tussen wind, wegdek, stijgingspercentage, luchtdruk, fiets.
Waarmee mooie reclame voor de klimmers, de fiets en de meest ideale berg voor klimmers.
16 december 2016 09:29
Leuk idee, maar 95% van de cols vallen af (omdat de meeste cols die niet langer dan circa 40 minuten duren).
Een uur is dus te lang.
Hoe zonde is het als je na 58 minuten een afdaling start en de laatste 2 minuten niet kunt benutten?
16 december 2016 09:55
Je moet gewoon verder kijken dan de conventionele klimmen. Er zijn er er genoeg maar een hoop bekende cols zijn niet geschikt om een peloton overheen te sturen ivm de breedte van de weg. En dan zijn er ook nog een hoop doodlopende klimmen waar men nooit zal finishen in een koers omdat er geen finishdorp kan worden neergezet. Keuze zat. Het mooie is dan juist dat er nieuwe klimmen worden geopenbaard.
Om een hoog VAM te halen moet je overigens wel iets steilers hebben dan 7%. Je verspeelt te veel energie met het overbruggen van afstand ipv hoogte. 10% / 11% is een stuk effectiever.
16 december 2016 11:47
Veel lange beklimmingen zijn best ongelijkmatig, zelfs met hier en daar een korte afdaling, dus die vallen af. En het moet natuurlijk wel voldoende stijgen.

Paar kanshebbers:
* Roque de los Muchachos: 2045hm, gemiddeld 7,3%, heel gelijkmatig, finish om 2400m. Wegdek: geen idee.
* Blockhaus (NW): 1965hm, gemiddeld 7,1%, vrij gelijkmatig, finish op 2068m. Eerste 1,5 kilometer nogal vlak (lees: ~1%).

Stelvio vanaf Prato zou cool zijn, maar met 1837hm dus misschien te kort.

Haalde Contador toen op Col du Corbier niet 1800hm/h?
16 december 2016 15:23
Volgens mij is Col du Galibier vanaf Bourg een hele goede optie.

Of de Alto de Sierra Nevada in Spanje.

https://www.cyclingcols.com/stats/2/0
16 december 2016 15:49
@ scotty:
net alleen kijken naar traditionele wielercols, he? wellicht ligt DE col in de Andes, in China of weet ik veel, in Afrika.
17 december 2016 00:51
Sterker nog, mij lijken die traditionele cols in Europa veel te kort, mede omdat de Europese bergen bekend staan als relatief laag. Juist omdat je eigenlijk al snel een klim van 1,5 uur of meer moet hebben om marge te hebben voor je op de top komt, zodat dat verschil te overbruggen is voor een nieuwe poging.

Qua infrastructuur (geasfalteerde wegen e.d.) lijken me de Amerika's of Azië het meest voor de hand liggend. Je moet ze natuurlijk niet over zangweggetjes gaan sturen, als deze er al zijn.
17 december 2016 01:32
Echt wel een leuk idee maar een klimtijdrit op de Teide van circa een uur is praktisch hetzelfde en ook al top trouwens.

Reacties zijn gesloten.