Dokter Vanmol: “Ambitie van Jakobsen om vroeger dan over een jaar terug te zijn”

donderdag 26 november 2020 om 08:42
Dokter Vanmol: “Ambitie van Jakobsen om vroeger dan over een jaar terug te zijn”

foto: Fabio Jakobsen

Dokter Yvan Vanmol is bij Sporza verder ingegaan op de revalidatie van Fabio Jakobsen. Dinsdag kwam er een update van de Nederlandse sprinter, die een foto van zichzelf plaatste op sociale media. “Het esthetische was niet de grootste zorg”, aldus de ploegdokter van Deceuninck-Quick-Step. “De vraag of je ooit nog je beroep kan uitoefenen, heeft er veel sterker op ingehakt.”

“Er zijn verhalen verschenen over Fabio, dat elk bot in zijn gezicht gebroken was, dat zijn luchtpijp verbrijzeld was, dat hij 1.000 hechtingen had. De schade was groot, maar er is erg overdreven”, vertelt Vanmol, die met de ploeg ook psychologische hulp bood aan Jakobsen.

“De stappen om opnieuw te kunnen fietsen en te trainen gaan de goede kant op, maar het einddoel is om opnieuw in een wedstrijdsituatie durven te koersen”, zegt de dokter. “Jullie gaan er misschien vanuit dat hij daarvoor met angst zal kampen, maar ik niet per se. Het zou kunnen, maar onbetwistbaar is het niet. Fabio weet weinig van de val. Het trauma als dusdanig is niet geregistreerd.”

‘Op stage zal hij weten hoe hij zich voelt in een groep’
De vraag is wanneer Jakobsen weer koersfit gaat zijn, denkt Vanmol. “Wat voor hem psychologisch het moeilijkste zou kunnen worden, is de aanzienlijke fysieke achterstand die hij heeft opgelopen. We zullen zijn trainingsbelasting vooral moeten afstemmen op wat hij nog kan en niet op wat hij al wil. Ik denk dat het zijn ambitie is om vroeger dan over een jaar terug te zijn”, geeft hij aan.

In december gaat Jakobsen met Deceuninck-Quick-Step mee op trainingskamp, al is hij nu na bijna twee uur trainen al moe. “Woensdag vertelde hij me dat hij zich nu fysiek duidelijk beter voelt. Zijn vakantie heeft hem mentaal ook goed gedaan om het hoofd te resetten. Op stage zal Fabio meteen weten hoe hij zich voelt om in groep te fietsen. En eventueel zullen we hem daarin begeleiden”, zegt Vanmol.

Dit artikel delen:

33 Reacties

Chris Van Uden 26 november 2020 om 09:05

Zou mooi zijn hem in het voorjaar al weer in het peloton te zien!

Panache 26 november 2020 om 11:11

Zou mooi zijn, maar de arts tempert deze verwachting “Ik denk dat het zijn ambitie is om vroeger dan over een jaar terug te zijn”. Augustus/september 2021 wedstrijdfit lijkt het doel.

Turtlehead 26 november 2020 om 09:08

Goed verhaal, zo doe je dat: duidelijkheid scheppen over herstel na een blessure/ongeluk.
Een jaar herstellen en helemaal vanaf nul opbouwen is wel heftig voor een carrière, ik ben vooral benieuwd of hij de explosiviteit weer kan opbouwen.
Het afgelopen seizoen zijn er veel renners geweest die weinig gekoerst hebben, dus wat dat betreft is het misschien iets minder moeilijk om er weer tussen te komen.

jan jansen 26 november 2020 om 09:21

“Fabio weet weinig van de val. Het trauma als dusdanig is niet geregistreerd.”
Natuurlijk is het trauma wel geregistreerd. Volgens VanMol heeft hij niet per se te kampen met angsten om te durven koersen. Elke cel van zijn lichaam was bij het ongeluk en heeft het geregistreerd, dus er is wel degelijk een angst te overwinnen.

Panache 26 november 2020 om 11:16

Maar goed dat cellen geen zintuigen, gevoel en geheugen hebben.

Het lijkt zo te zijn dat je met je bewuste het onbewuste programmeert. Zodat je vervolgens taken op de automatische piloot uitvoert. Wat in lijn met jouw verhaal zou kunnen is dat Fabio zich op een nieuwe wijze programmeert waarbij hij in de remmen knijpt als er een gevaarlijke situatie dreigt. Dan wordt het lastig sprinten op het scherpst van de snede.

Sephiroth 26 november 2020 om 11:46

jan jansen.. ga eens op herhaling in je biologie lessen… Panache geeft volledig gelijk. Cellen hebben geen geheugen.

De vraag is inderdaad hoeveel in zn onbewuste is opgeslagen dat zou alsnog nagenoeg nul kunnen zijn.

zijn vingertopjes weten er echter niks van gelukkig

roeleur 26 november 2020 om 12:05

Als er streng en consequent gestraft blijft worden zullen de gevaarlijkste situaties steeds meer afnemen en zal Fabio het vertrouwen sneller terugvinden.

doorak 26 november 2020 om 14:40

Sprinters zien wanneer ze er vol voor gaan geen gevaar. Zijn come back kan spoediger verlopen als men nu mogelijk acht uiteraard. Echter dat is dan de fysieke come back. Wanneer hij ook weer helemaal “vrij” is om vol zich “erin te smijten” is een ander verhaal, hoewel hij is type echte sprinter.
De enige cellen die eea geregistreerd hebben zijn die van zijn grijze massa neem ik aan.

kkv81 26 november 2020 om 18:02

@roeleur. Ik heb er een hard hoofd in dat er streng en consequent gestraft blijft worden. Ben bang dat we gewoon weer op dezelfde weg verder gaan en de betrokken instanties geen verantwoordelijkheid nemen. Mede omdat ze niet met een duidelijk statement zijn gekomen om er iets aan te gaan doen. Of ik moet dat gemist hebben in de media.

Beer 26 november 2020 om 09:24

Mooi hoe DCQS Jakobsen begeleidt in dit verhaal. Het team geeft hem de best mogelijke ondersteuning om terug te komen zowel op psychologisch als fysiek vlak. Ook dat mag wel eens gezegd worden.

Melkzuur 26 november 2020 om 09:39

Ja maar, Lefevere…!

FDJ 26 november 2020 om 10:58

Daar heb ik mijn twijfels toch wel over als hij het heeft over het registreren van het trauma. Dat je het niet meer weet zegt niets over het trauma zelf.

Beer 26 november 2020 om 11:08

Vanmol zegt dan ook dat ze Jakobsen daar indien nodig in zullen begeleiden. Net zoals ze hem stapsgewijs gaan brengen met ritten in groep.

Panache 26 november 2020 om 11:20

Er is volgens mij weinig twijfel bij de volgers dat Lefevere goed voor zijn mensen zorgt. Het probleem ontstaat als er iets verteld wordt over wielrennen in het algemeen (belang van de gehele wielergroep in tegenstelling tot slechts zijn eigen team), of over een voorval waar een DQS medewerker bij betrokken is. Op dat moment botsen de uitspraken en intenties. signaleer je dat als volger dan heb je alle recht om dat aan te kaarten.

doorak 26 november 2020 om 14:36

Meestal is het zaak zo snel mogelijk weer in koers te zijn als het gaat om een mogelijke “angststoornis” tegen te gaan. Ook bij motorcoureurs is dit fenomeen bekend.
Eraf stuiteren, als het kan direct weer of volgende dag erop. Bij een langere tijd eruit liggen is er vaak meer tijd nodig om weer helemaal vrij vol gas te gaan. Hoewel enkelen erom bekend staan altijd weer vrijwel direct vol gas te gaan. Wilco Zeelenberg, Patrick vd Goorbergh en ook Michael vd Mark gaven dit al eens aan.

Verder geeft Panache hier op zeer nuchtere en feitelijke manier aan dat inderdaad PL voor zijn personeel instaat. Dat er een discrepantie kan ontstaan is vaak onderwerp van gesprek en volgens mij ook terecht. Alleen de termen die er dan vaak bij worden gehaald zijn nogal eens overtrokken hoewel ik de aanleiding dat vaak niet is.

boenk 26 november 2020 om 18:17

Het probleem is niet dat er kritiek komt op DQT/Lefevere. Het probleem is dat er:

1/altijd
2/uitsluitend
3/zwaar overdreven

kritiek komt op DQT/Lefevere, terwijl hetzelfde van andere teams/managers vaak wel aanvaard wordt.

Michelangelo 26 november 2020 om 22:03

Boenk,
Jij lijkt een van de mensen die op geen enkele manier kritiek kan of wil verdragen als het gaat om iemand van de blauwwitte brigade. Kopstoten van Bennett zijn onschuldige duwtjes, en lefevere lijkt in jouw ogen ook de perfecte ploegleider te zijn.

Hierboven al genoemd: Lefevere komt op voor zijn eigen renners, en dat doet hij met hart en ziel. Maar dat betekent niet dat hij daarmee ook meteen opkomt voor het wielrennen als geheel. En ik denk dat heel veel mensen daar heel genuanceerd over zijn (en soms ook wat minder genuanceerd, een beetje passend bij de manier van communiceren van Lefevere zelf).

Een beetje meer gezonde kritiek op blauw wit mag best, ook al ben je fan van die ploeg.

boenk 26 november 2020 om 22:20

Dan vergis je je daar danig. Ik ben ten eerste al geen fan van DQT op zich, en je mag eens gaan zoeken waar ik heb gezegd dat die kopstoten van Bennett ok waren. Laat ons afspreken dat je niet meer mag reageren op wielerflits tot je dat gevonden hebt.

:-)

Frank V 27 november 2020 om 00:17

Als volger zou je weten dat Lefevere zijn ploeg al knap 20 jaar op deze manier runt (en niet zonder succes). Het is een ploegmanager, geen politicus. Consequentie is niet het hoogste goed. Hij beseft zich terdege hoe hij overkomt. Laat het gaan. Het moge duidelijk zijn dat hij zich meer dan eens heeft ingezet voor het wielrennen in z'n algemeenheid en kijk, Plugge heeft 'm op z'n 65ste nog eens zo ver gekregen.

Beer 27 november 2020 om 08:33

Klopt Frank, geen ploegleider die zo vaak op de barricades heeft gestaan om zaken te verbeteren of veranderen dan Lefevre. Enkele jaren terug kondigde hij aan hiermee te stoppen, maar nu is hij weer terug om samen met Plugge de kar te trekken inzake veiligheid.

Japsie 26 november 2020 om 09:41

Ik vind het maar een raar verhaal. Alsof dat esthetische niet belangrijk is/was. Nu alles goed lijkt te zijn verlopen is het makkelijk oreren, had hij in oktober ook wel mogen aangeven, niet na alle operaties. Natuurlijk was dat, naast levensbehoud, wel de belangrijkste factor.

Chris Van Uden 26 november 2020 om 12:32

Het is niet duidelijk of dit in oktober al duidelijk was. Misschien kunnen ze dit pas achteraf zeggen.

Gerben 26 november 2020 om 09:55

Er zijn verhalen verschenen over Fabio, dat elk bot in zijn gezicht gebroken was, dat zijn luchtpijp verbrijzeld was, dat hij 1.000 hechtingen had. De schade was groot, maar er is erg overdreven”, vertelt Vanmol

Volgens mij was het de grote baas zelf die dit soort berichten de wereld inslingerde.

the student 26 november 2020 om 10:50

Waarom denk je dat het zo een stijve glimlach is. En heeft nog altijd geen tanden. Dat is echt wel een heftig aangezicht hoor. Hopelijk gaan ze nog wat kunsttukjes uithalen met de implantaten.

nickdt 26 november 2020 om 11:19

Nou, zes maanden van de schorsing van Groenewegen af dan maar.

Sephiroth 26 november 2020 om 11:47

the student: kunst gebitje kan ook hoor. zijn genoeg mensen die daar mee moeten leven omdat in hun jeugd ff alle tanden zijn getrokken. Vandaag de dag minder, maar toch.

KnightBiker 26 november 2020 om 11:07

Tot op heden gaat het goed, de toekomst ziet er vooralsnog goed uit en Fabio hoeft zich vooralsnog niet druk te maken over competitie. Hij is al terug mens, (ex gebit etc) nu langzaam weer atleet worden voordat hij weer in competitie terug gaat.

Sephiroth 26 november 2020 om 11:50

Fijn dat er een nuance komt vanuit de arts tov wat er in de media is rondgevlogen. Hij blijft ook mooi op de vlakte over wat er wel is gedaan om zijn client te beschermen.

Het is iig hoopgevend voor de toekomst voor Fabio als persoon. Voor hem als renner is het afwachten, maar dat is het bij zoveel renners na een crash.

Murcia 26 november 2020 om 12:44

Vanmol geeft een realistisch beeld van de huidige situatie, die termijn van een jaar geeft ook alle ruimte aan Fabio en de staf om alles niet onder druk te zetten. Ook netjes dat hij onjuistheden over letsel die in de media zijn verschenen in algemene zin (zonder de werkelijke schade te benoemen waar wij niets mee te maken hebben) als fabeltjes terzijde schuift. Onzin opschrijven voor de clicks is zeer naar.

theking 26 november 2020 om 13:09

Prima reactie van van mol. Wederom spreekt hij genuanceerder dan PL wat betreft dat overdrijven (neemt niet weg dat dit natuurlijk een verschrikkelijke blessure is.
Gaf ook al de nuance over de eerste hulp en zeer professioneel handelen van de poolse artsen. Waar PL destijds in een column aangaf dat het een zooitje was in Polen en er geen arts was die Engels sprak.

Ik hoop dat we snel weer kunnen genieten van het sprintgeweld van Fabio.

Ultimo 26 november 2020 om 16:28

Ik hoop dat én Groenewegen én Jakobsen allebei iets minder sprinter zullen zijn in 2021, maar klassieke renners die solo aankomen op de meet, dan wel in een selecte kopgroep.

Romāns Vainšteins 26 november 2020 om 22:15

Daar hebben ze veel te dikke poten en veel te weinig ausdauer voor, dit zijn massaspurters. Ik acht, jammer genoeg, dat ze deze klap nooit meer helemaal te boven komen vele malen groter. Die waas voor de ogen hebben ze allebei weer nodig om het beste er uit te halen.

debarreman 26 november 2020 om 19:48

Goed om te lezen. Hopelijk komt hij helemaal terug.

Vraag mij wel hoe dit bijdraagt aan de komende rechtszaken.

Headlines

Materiaalzone

Populair