Dit is het programma van Primoz Roglic voor 2021
foto: Cor Vos
vrijdag 22 januari 2021 om 13:23

Dit is het programma van Primoz Roglic voor 2021

Primož Roglič kent zijn volledige wegprogramma voor 2021. De Sloveense klassementsrenner begint zijn seizoen in Parijs-Nice en zal ook deelnemen aan de heuvelklassiekers Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik.

Roglič vertelde in december al dat hij in Parijs-Nice (7-14 maart) zijn eerste wedstrijdkilometers van 2021 zal afwerken. De tweevoudig winnaar van de Vuelta a España zal niet al te veel wedstrijden betwisten in het voorjaar, met verder ook nog de Ronde van het Baskenland en de eerder genoemde heuvelklassiekers.

Na Luik-Bastenaken-Luik richt de Sloveen zich volledig op de Tour de France. De 31-jarige renner zal in aanloop naar de Franse ronde niet het Critérium du Dauphiné of de Ronde van Zwitserland betwisten, zo meldt de ploeg. Na de Tour trekt Roglič naar Tokio voor de Olympische Spelen.

Geen Vuelta 
Een derde eindzege in de Vuelta a España zit er dit jaar niet in, aangezien hij kiest voor de Canadese klassiekers in Quebec en Montréal. Roglič zal zijn seizoen beëindigen na drie (Giro dell’Emilia, GP Bruno Beghelli en de Ronde van Lombardije) Italiaanse najaarsklassiekers.

“Na Parijs-Nice en de Ronde van het Baskenland volgen wat nieuwe uitdagingen met de heuvelklassiekers”, aldus Roglič. “Ik kijk ernaar uit om ze te rijden. Ik zal voor de Tour nog een grote hoogtestage inlassen en enkele verkenningen inplannen. Uiteindelijk draait het erom om zo goed mogelijk aan de Tourstart te verschijnen.”

Programma flag-si Primož Roglič voor 2021
flag-fr Parijs-Nice (7-14 maart)
flag-es Ronde van het Baskenland (5-10 april)
flag-nl Amstel Gold Race (18 april)
flag-be Waalse Pijl (21 april)
flag-be Luik-Bastenaken-Luik (25 april)
flag-fr Tour de France (26 juni-18 juli)
flag-jp Olympische Spelen (24 juli)
flag-ca GP Cycliste de Québec (10 september)
flag-ca GP Cycliste de Montréal (12 september)
flag-it Giro dell’Emilia (2 oktober)
flag-it GP Bruno Beghelli (3 oktober)
flag-it Ronde van Lombardije (9 oktober)

RIDE Magazine
23 Reacties
Sorteer op:
22 januari 2021 13:39
Ik mis alleen de Dauphine in zijn verder mooie programma.
22 januari 2021 13:39
Geen koers meer tussen LBL en de Tour, interessant. Toch bang om te vroeg te pieken?
22 januari 2021 13:40
Dauphine hoort daar nog tussen inderdaad
22 januari 2021 13:41
Zou hij echt geen wedstrijden meer rijden in de twee maanden tussen Luik en de Tour?
    22 januari 2021 16:25
    Blijkbaar wil hij de ritten van de Tour nog beter verkennen en wellicht veel op hoogtestage.
    22 januari 2021 18:12
    Ja inderdaad. Ik betwijfel of het verstandig is om helemaal niks meer te rijden in die twee maanden, maar aan de andere kant is het misschien wel gunstiger om zo (zoals anderen al zeggen) in derde week beter te zijn.
22 januari 2021 13:54
Lijkt me vooraf een slimme keuze om Zwitserland en Dauphiné over te slaan. Het is de moeite waard om eens te proberen wat frisser aan de start te staan om zo wellicht nog iets scherper te zijn in de 3e week. Daarnaast vindt hij het wellicht wel prettig om het risico op valpartijen vlak voor de tour wat te beperken. Je moet natuurlijk altijd zien hoe het loopt, maar zo voorafgaand aan het seizoen vind ik het een verstandige keuze.
22 januari 2021 13:59
Toch wel een opvallend programma. Een stuk rustiger voorjaar zonder veel rittenkoersen, geen Dauphine/Zwitserland en veel eendagskoersen.
Lijkt een gok te zijn zonder veel koersen naar de Tour.
22 januari 2021 14:35
Op zich kan je zien dat er over is nagedacht.
Enige wat ik minder snap is dat Romandie er niet aan is toegevoegd.
wat OL betreft, we gaan zien of dit doorgaat.
22 januari 2021 14:44
Eerst van Plugge en Lefevre een jank verhaal dat er te veel wedstrijden zijn en het publiek zich nu door de hoeveelheid koersen minder met de renners identificeert en vervolgens je beste renner twee maanden midden in het seizoen in de anonimiteit op hoogte sturen. Tja...
22 januari 2021 15:20
Bij Primoz zie je duidelijk de focus op de trainings/hoogtestages ipv meer wedstrijdkilometers. Mooi dat hij de heuvelklassiekers meepakt, zeker de Waalse Pijl zou hem perfect moeten liggen en Baskenland is ideaal om de explosiviteit te trainen in de koers. Verder verwacht ik veel aandacht voor de tijdritten op zijn P5 tijdens de trainingen.
22 januari 2021 16:34
Amper 44 koersdagen, dat is zelfs nog minder dan in het coronajaar 2020...
Vind dat toch maar een kwalijke evolutie in het wielrennen en snap de redenering erachter ook niet zo goed...
Het is bv niet dat hij de Tour verloren heeft door een gebrek aan frisheid ofzo.

Wat mij betreft ook onbegrijpelijk dat hij de Vuelta skipt, toch de ronde die hem het meest op het lijf geschreven is. Ik snap dat oudere renners na 10 jaar op rij wel eens afwisseling willen van programma, maar hij heeft amper 2 keer deelgenomen maar wel 2 eindzeges, 2 puntentruien en 5 etappewinsten. En om dat dan in te wisselen voor 5 eendagskoersen die met uitzondering van Lombardije mss een stuk minder hoog aangeschreven staan én waar je kans op succes een stuk lager ligt...

Zou hij meer rust willen op het einde van het seizoen zodat hij in 2022 weer kan mikken op de Giro?
    22 januari 2021 16:45
    Mijn inschatting is dat de ploeg en hijzelf weten wat het effect van de hoogtestages en trainingen op hem is. Hij gaat dan als de brandweer in de eerstvolgende koersen en afgelopen jaar was hij al zo goed in de L'Ain en Dauphine dat hij die vorm het liefst in de Tour heeft en de risico's van valpartijen wat wil vermijden. Verder gaat hij keihard werken aan de tijdrit wat zeker ook zal moeten en waar de ploeg hoopt te profiteren van de meerwaarde van de P5. En tenslotte vindt hij de heuvelklassiekers heerlijk en naast Lombardije zijn LBL als titelverdediger en de Waalse Pijl koersen waar hij zeker kan winnen.
    22 januari 2021 16:59
    Die hoogtestages voor de Tour snap ik nog enigszins, al vind ik 2 maanden er tussenuit wel erg lang, maar om dan na de OS nog eens ruim anderhalve maand niet te koersen ter voorbereiding van amper 5 koersdagen vind ik wel vrij extreem.

    Sowieso is hij in koersen van een week bijna onklopbaar, dus toch wel opvallend dat hij er daar maar 2 van heeft ingepland. In AGR, LBL, WP of RvL heeft hij weliswaar winstkansen, maar is hij toch allesbehalve bij de topfavorieten.
    22 januari 2021 17:03
    Volgens mij wordt er wat onderschat hoeveel impact het rijden voor geel heeft. Contador reed in zijn toptijd bijvoorbeeld de helft van zijn seizoenen helemaal niets meer na de Tour. Armstrong nog minder. Roglic is wat dat betreft zeker geen renner die weinig mee pakt op andere plekken.
    23 januari 2021 09:09
    Ik heb me altijd zo gestoord aan de “US Postal / Ineos” tacktiek. Alles op de Tour en voor de rest in geen noemenswaardige koersen acte de présence geven.
    In mijn optiek is dit nu wat gebeurt met Roglic. (Buiten de heuvelklaasiekers om dan).
    Vorig jaar wisten we dat hij goed was (hij reed immers het complete peloton aan gort).
    Benieuwd of deze aanpak werkt. Desalniettemin zal het een leuke Tour worden. Ineos in de A selectie, UAE die initiatief zullen nemen en nog het meesterblok van Jumbo-Visma. Interessant wielerjaar!
    23 januari 2021 09:22
    Tour, OS en Vuelta, allemaal om te winnen, lijkt me ook wel heel veel van het goede. Echter zie ik er huis nog wel iets bijkomen in de anderhalve maand na de Spelen tot einde seizoen, zodat het niet tot die 5 koersdagen beperkt blijft. Maar we gaan het zien! Ik vind de verklaring dat hij in 2022 richting Giro zou willen ook wel te billijken hoor.
    23 januari 2021 10:04
    Heijboer: ‘ We rijden nu minder voorbereidingskoersen op grote rondes en gaan vaker met een groep op trainingskamp. Dat is om als groep voor het grotere resultaat te gaan. We stellen het groepsbelang voorop en daarbij zijn de individuele belangen van de renners ondergeschikt. Al probeer je dat wel in balans te houden. We zijn in het peloton het WorldTour-team met de minst gereden aantal wedstrijden, maar sluiten wel als nummer één van de wereld het jaar 2020 af. Kwaliteit gaat bij ons dus boven kwantiteit.’
    23 januari 2021 10:22
    @Toiletduck: Goh, in 2020 verloor hij nipt de Tour, won tussendoor L-B-L als zware eendagskoers om nadien de Vuelta te winnen. Vooraf won hij ook nog Tour de l'ain en was hij zonder zijn valpartij ook op weg naar winst in de Dauphiné. Hij is toen pas beginnen koersen op 21 juni. Zouden 2 kleine rondjes en 3 klassiekers in de maanden vooraf het zoveel zwaarder maken om die combi te kunnen maken? Ik acht het niet onmogelijk, zeker niet bij TJV waar ze allemaal hun piek het hele seizoen lang blijken te kunnen doortrekken.

    @Kevink1986: Eigenlijk geeft de wielerwereld hiermee zichzelf de doodsteek om uit te groeien tot een grote, lucratieve sport. Met dergelijke gedachtengang geven ze in het peloton eigenlijk zelf het signaal naar (potentiële) sponsors dat er in het wielrennen maar 1 koers toe doet en alle andere koersen afgedaan worden in de marge. De Tour is heilig en al de rest moet daarvoor wijken. De waarde van alle andere wedstrijden is verwaarloosbaar, zelfs in die mate dat we die koersen niet eens hoeven rijden. Waarom zou je daar dan als sponsor geld in pompen?
22 januari 2021 18:48
Programma van Roglic voor 2020, zoals dat een jaar geleden het plan was: Parijs-Nice, Baskenland, Waalse Pijl, Luik, Tour en OS.

De verrassing van het niet rijden van de Dauphins was dus onnodig. Het is iets wat al jaren speelt in het hoofd van Zeeman, zo'n aanloop naar de Tour. Je kunt waarschijnlijk nog wel ergens quotes van hem vinden over de voorbereiding van Quintana, uit een tijd dat Gesink nog zijn speerpunt was voor de Tour (2015). Roglic lijkt bij uitstek geschikt voor zo'n aanpak.
22 januari 2021 18:54
Weing koersdagen voor de Tour, maar wel goed te begrijpen. Roglic staat er gewoonlijk direct, en zo vergroot je de kans dat hij ook nog redelijk fris is in de slotweek.
22 januari 2021 19:56
Precies. Roglic was de afgelopen jaren direct bij zijn eerste koersen in grote vorm. Was de beste in de rittenkoersen voorafgaand aan de Tour 2020 en de Giro 2019. Kon zich niet inhouden tijdens die korte rondes en was in die beide grote rondes in de eerste week in supervorm en in de laatste week minder. Ik kan me goed voorstellen dat ze nu de Tour proberen zonder voorafgaande (ritten)koers.

Reacties zijn gesloten.