Dit is het parcours van het EK wielrennen 2019 in Alkmaar

donderdag 6 juni 2019 om 10:40

foto: Cor Vos (archief)

De organisatie van het EK wielrennen 2019 in Alkmaar heeft de parcoursen bekendgemaakt. Het gaat om de trajecten voor de tijdrit, het lokale parcours voor de wegritten en de grote lus die de mannen maken, vóór ze het lokale parcours opdraaien.


De start van de individuele tijdritten ligt bij het Waagplein in Alkmaar, direct bij het beroemde toneel van de kaasmarkt. De Kanaalkade in de kaasstad is aangewezen als finishlocatie voor de weg- en de tijdrit. Hier beginnen ook alle wegkoersen. Vanaf daar beginnen de renners met enkele kilometers door de binnenstad van Alkmaar.

Tijdrit ten oosten van Alkmaar
Het tijdritparcours is 23 kilometer lang en voert de deelnemers onder meer langs Stompetoren en de Museummolen, even ten oosten van de stad Alkmaar.

Wegwedstrijd door het centrum
De lokale ronde voor de wegwedstrijden is 11,5 kilometer lang. Deze is bijzonder technisch, omdat het binnen het centrum van Alkmaar blijft. Hiermee wil de organisatie dat bezoekers iedere twintig minuten het peloton voorbij zien komen. Ook de kasseienstrook van de Munnikenweg (1.100 meter lang) zit in het parcours, vlak voor de finish aan de Kanaalkade. De mannen rijden na de start nog een lus van veertig kilometer rond Alkmaar.

Vorig jaar werden Matteo Trentin, Marta Bastianelli (beiden op de weg), Victor Campenaerts en Ellen van Dijk (tijdrit) Europees kampioen bij de elites.

Het EK wielrennen kent dit jaar op 7 en 8 augustus de tijdritten en op 9, 10 en 11 augustus de wegwedstrijden. Bekijk via de link hieronder het programma.

EK wielrennen 2019 in Alkmaar: Programma


Parcours – Tijdrit (23 km)


Parcours – Lokale ronde wegrit (11,5 km)


Parcours – Grote ronde mannen wegrit (ca. 40 km)

Dit artikel delen:

25 Reacties

Jean Dumas 6 juni 2019 om 10:42

Waaiers?

Chrys 6 juni 2019 om 10:56

Op de lokale ronde zeer waarschijnlijk niet, is grotendeels beschut. Grote ronde gaat door de polder, dus daar zeker kans op waaiers als de wind goed staat.

SteelHorseCowboy 6 juni 2019 om 10:58

Waaiers misschien op de rechte weg door de Schermer, maar de kronkelige dijk langs de Eilandspolder is bochtig en verraderlijk smal. Als je daar met hoge snelheid rijdt is een waaier van meer dan 3 a 4 man nauwelijks mogelijk.
Hopelijk staat er flink wat wind die dag, dan kan het een mooie koers worden.
Wel jammer dat ze die grote ronde maar 1 keer rijden. Daarna is het toch meer een criterium. Een beetje sneu.

Duh 6 juni 2019 om 11:29

Maar 1x die grote ronde? Gemiste kans. Da’s dan gewoon even warmdraaien voor het stadscriterium van 200km rondjes om de kerk, geen waaiers dus.

Monsieur vdS 6 juni 2019 om 12:04

Ook het plaatselijke rondje is op sommige plaatsen erg smal. Dat wordt veel draaien en keren en het nodige duw en trekwerk denk ik.

SolitaryShell 6 juni 2019 om 12:24

Die grote ronde is pure onzin natuurlijk, dient geen enkel nut, zelfs niet om de omgeving te showen.

Voor de rest daarna niets meer dan een rondje om de kerk, absoluut onwaardig voor welke koers dan ook.

jooprioolpijp 6 juni 2019 om 12:48

Tja, ik snap waarom de VVV blij is met dit parcours, maar zo wordt het natuurlijk nooit wat met dat EK. De enige kans om hier in de buurt van Alkmaar iets heroïsch van te maken was via een waaier-parcours in de laatste 50 km, met een korte aankomst in de binnenstad om de VVV te plezieren.

Fast Freddy 6 juni 2019 om 13:22

Waaierkoersen zijn de mooiste die er zijn. Het valt en staat alleen met één aspect; uiteraard de wind en die hebben we niet in de hand. Voorspelde waaiers zijn er vaker niet dan wel en wat dan resteert is een slappe hap. Gesloten peloton naar de meet en sprinten.

Merlinappa 6 juni 2019 om 13:36

11,5 km is absoluut geen criterium of een rondje om de kerk. Sterker nog, met dit selectieve parcours is de kans op een massasprint vrij klein, en de kans op een vermakelijke wedstrijd vrij groot. Ik snap het gezeik in ieder geval niet, mooi parcours!

Duh 6 juni 2019 om 13:39

Massale valparij op de kasseien van de munnickenweg, 1km voor de streep in al het sprintvoorbereidend gehannes.

Merlinappa 6 juni 2019 om 14:41

Ik verwacht geen massasprint op dit parcours.

debarreman 6 juni 2019 om 13:55

Ik mag hopen dat de verkeersdrempels in de Nieuwlandersingel en de Baansingel worden verwijderd. Zijn er 3 a 4, toch elke keer 30 cm knal omhoog met 45 per uur.
Ook een fijne, hele krappe haakse bocht van de Vondelstraat de Baansingel in.

Misschien kan een WF-redacteur op zijn fiets een filmpje maken van het parcours in het centrum?

Koersmaniak 6 juni 2019 om 14:15

Europees Kampioenschap in Alkmaar en Europese Spelen in Minsk.
Wie kan nog volgen?
Er is toch maar 1 Europa?

Hoebele 7 juni 2019 om 10:29

Ik dacht inderdaad dat er afgesproken was geen EK’s te organiseren in het jaar van de Europese Spelen. Nu heb je twee Europese kampioenen.

Denk trouwens dat veel renners uit angst hun zwemvesten meenemen, aangezien de helft van het parcours onder zeeniveau wordt verreden.

Romāns Vainšteins 6 juni 2019 om 14:17

Het gezochte woord is plorp, een plorpparcours.

Baukema Tomoulin 6 juni 2019 om 14:52

Waarom niet naar Egmond en/of Bergen aan zee. In de duinen + open landschap is volgens mij meer te beleven dan rondjes Alkmaar centrum

Covadonga 6 juni 2019 om 20:53

Waar is ht profiel? Zitten er nog bergen in? Zo niet, dan is dat heel jammer. Weer een flut sprinterskoers.

De Moraalrenner 7 juni 2019 om 10:44

Hoogtemeters in Noord-Holland.. die heb je hier alleen als je een dijk of viaduct op fietst :)

Spurter 6 juni 2019 om 21:20

Europees kampioenschap criterium rijden?

Vincent Lacressonniere 6 juni 2019 om 22:06

Ik lees een heleboel meningen over dit parcours. Meningen van veelposters die graag overal wat over willen zeggen en dus in eerste instantie niet erg relevant lijken. Maar ook lees ik meningen over dit parcours van mensen die volgens mij in de buurt wonen. Zou het niet interessant zijn die mensen met een gopro het parcours te laten fietsen, zodat de mensen die de stad en de omgeving niet kennen een gedegen mening kunnen vormen? Kleine moeite toch? Zo’n plattegrondje zegt me net iets te weinig.

KennyKlimmen 6 juni 2019 om 23:49

leuk idee. Kwoon zelf niet in de burt, maar ik zie een lokale flitser het graag doen.

Monsieur vdS 7 juni 2019 om 11:12

Op google maps kan je ook het hele rondje perfect virtueel afleggen.

De Moraalrenner 7 juni 2019 om 10:42

Ik woon langs het parcours van de lokale ronde (11,5km) en vind het natuurlijk tof dat ze langs mijn deur rijden. Het is wel echt een technisch parcours- ben benieuwd of ze bijvoorbeeld iets gaan doen aan de nieuwlandersingel/baansingel. Dat is nu een klinkerstraat met om de 20 meter een verkeersdrempel: dat wordt nog iets met een op hol geslagen peloton.
Verder is de verbinding van de Langestraat naar de Laat m.i. niet te doen (2x bocht van 90 graden) dus daar ben ik ook wel echt benieuwd naar wat dat gaat opleveren.
De strook van 1,1km kasseien op de Munnikenweg is natuurlijk te mooi om niet mee te nemen in het parcours en ben blij dat die er in zit. Verwacht alleen geen Parijs-roubaix kasseien: hier liggen ze er gewoon netjes in :)
Misschien dat ik binnenkort de moeite neem om het rondje met de gopro te fietsen.

De Moraalrenner 7 juni 2019 om 11:03

Bedacht me net dat je helemaal niet over de Langestraat mag fietsen (winkelstraat) dus een rondje GoPro wordt misschien lastig hehe

Rikkert Fahrrad 7 juni 2019 om 20:05

Als mede alkmaarder kan ik aanvullen dat menig bewoner/bezoeker daar geen boodschap aan heeft.. maar misschien kun je dat stukje lopent doen en versneld afspelen :) ik ben vooral benieuwd naar de logistieke chaos rondom de kaasmarkt op de vrijdag.