Dit is de rating van alle kasseistroken van Parijs-Roubaix 2021

zondag 3 oktober 2021 om 12:45
Dit is de rating van alle kasseistroken van Parijs-Roubaix 2021

foto: Cor Vos

Op basis van de laatste inspectie is de moeilijkheidsgraad toegekend aan alle kasseistroken die zaterdag en zondag worden aangedaan tijdens Parijs-Roubaix. De route telt drie sectoren met de maximale vijf sterren: het Bos van Wallers, Mons-en-Pévèle en de Carrefour de l’Arbre.

De inspectie van het parcours is uitgevoerd door koersleider Thierry Gouvenou en Franck Perque, wedstrijdleider van Parijs-Roubaix Femmes. De kasseistroken zijn beoordeeld op basis van hun lengte, de onregelmatigheid van de kasseien, de algemene conditie van de sector en de locatie. De mannen rijden alle dertig stroken, de vrouwen alleen de laatste zeventien (vanaf de sector van Hornaing naar Wandignies).

De kans dat we komende zondag getrakteerd worden op een modderfestijn, is niet uitgesloten. De 118e editie van de klassieker lijkt namelijk een natte uitgave te worden, gezien de laatste weersvoorspellingen.

Alle kasseistroken van Parijs-Roubaix 2021

Pont Gibus, vernoemd naar de Franse wielerheld Gilbert Duclos-Lasalle – foto: Cor Vos

30. Troisvilles à Inchy (nog 161,4 km) 2.200m – ***
29. Viesly à Quiévy (nog 154,9 km) 1.800m – ***
28. Quiévy à Saint-Python (nog 152,3 km) 3.700m – ****
27. Saint-Python (nog 147,6 km) 1.500m – **
26. Haussy à Saint-Martin-sur-Écaillon (nog 141,1 km) 800m – **
25. Saint-Martin-sur-Écaillon à Vertain (nog 136,8 km) 2.300m – ***
24. Capelle à Ruesnes (nog 130,4 km) 1.700m – ***
23. Artres à Quérénaing (nog 121,4 km) 1.300m – **
22. Quérénaing à Maing (nog 119,6 km) 2.500m – ***
21. Maing à Monchaux-sur-Écaillon (nog 116,5 km) 1.600m – ***

20. Haveluy à Wallers (nog 103,5 km) 2.500m – ****
19. Trouée d’Arenberg (nog 95,3 km) 2.300m – *****
18. Wallers à Hélesmes (nog 89,3 km) 1.600m – ***
17. Hornaing à Wandignies (nog 82,5 km) 3.700m – ****
16. Warlaing à Brillon (nog 75 km) 2.400m – ***
15. Tilloy à Sars-et-Rosières (nog 71,5 km) 2.400m – ****
14. Beuvry à Orchies (nog 65,2 km) 1.400m – ***
13. Orchies (nog 60,2 km) 1.700m – ***
12. Auchy à Bersée (nog 54,1 km) 2.700m – ****
11. Mons-en-Pévèle (nog 48,6 km) 3.000m – *****

10. Mérignies à Avelin (nog 42,6 km) 700m – **
9. Pont-Thibault à Ennevelin (nog 39,2 km) 1.400m – ***
8. Templeuve (L’Épinette) (nog 33,8 km) 200m – *
8. Templeuve (Moulin-de-Vertain) (nog 33,3 km) 500m – **
7. Cysoing à Bourghelles (nog 26,9 km) 1.300m – ***
6. Bourghelles à Wannehain (nog 24,4 km) 1.100m – ***
5. Camphin-en-Pévèle (nog 19,9 km) 1.800m – ****
4. Carrefour de l’Arbre (nog 17,2 km) 2.100m – *****
3. Gruson (nog 14,9 km) 1.100m – **
2. Willems à Hem (nog 8,2 km) 1.400m – ***
1. Roubaix (Espace Charles Crupelandt) (nog 1,4 km) 300m – *

Dit artikel delen:

25 Reacties

Koers 28 september 2021 om 20:27

Ik moest vandaag nog denken aan het beeld van een oude man die met een hark in het net over de kasseien bedekte asfalt zat te wroeten. Van de kasseitjes blijf je af. Man wat hou ik van deze koers.

Voor de liefhebber de documentaire van Holland Sport: https://youtu.be/0JvcsRLderk

Wim Kruithof 29 september 2021 om 20:13

oh die docu pak ik zeker weer mee, thx! Milaan – San Remo was ook extra mooi daardoor.

Benieuwd naar de voorbeschouwing hier op Wielerflits. Samen met LBL, de Ronde en Strade Bianche een van de mooiste huzarenstukjes van afgelopen jaren…

Dikke Vrouw 28 september 2021 om 20:38

Lekker nat ik heb er zoveel zin in!

Romāns Vainšteins 28 september 2021 om 20:57

Het zou nog best wel eens een harde schok kunnen zijn hoe geoptimaliseerde racefietsen anno nu, 20 jaar na dato, op natte keien doorklieven reageren. De fabrikanten zullen er met bibbers naar uitkijken.

Wheely 28 september 2021 om 21:13

De meeste grote merken hebben tegenwoordig een hip gravel model in hun assortiment wat ze maar al te graag zullen showen, wellicht zijn die wat beter bestand tegen het geweld, mag je wel hopen toch. Ik weet nog dat sommige renners op hun crossfiets stapten op de zware stroken.

Romāns Vainšteins 28 september 2021 om 21:50

Die hippe gravelmodellen ken ik wel maar die zijn waarschijnlijk niet de snelste varianten waarop het peloton aankomende zondag vertrekt.

Koers 28 september 2021 om 21:51

Rijdt men ook met schijfremmen? Dat is gezien de grote kans op lek, en de trage hulp op de stroken ook wel een dingetje.

Turtlehead 28 september 2021 om 23:48

@Koers: maar wel lekker met remmen als het nat en modderig is?

Wheely 29 september 2021 om 08:42

Schijfremmen lijken me een zekerheidje maar wel een dingetje bij lek idd.

monsieur soixante pourcent 29 september 2021 om 08:47

Net lekker-der met remmen. Echt de snelheid eruit halen hoef je hier niet te doen. Geklooi met aanlopende schijven wil je écht niet. Velgremmen ftw.

Uiteindelijk hangt het vooral van de renner af. Op de kasseien rijden is en blijft een kunst. Voor mij heeft het vooral met gewichtsverdeling en core stability te maken.

Fast Freddy 29 september 2021 om 09:04

Remmen voor kasseien is voor watjes. Winnaars rijden hier met velgremmen.

Wheely 29 september 2021 om 09:17

Als er een pakket opgestapelde renners voor je ligt toch maar even in de remmen knijpen.

Romāns Vainšteins 29 september 2021 om 21:14

Het is wel erg kleiig daar, ik denk dat alle remmen wat minder gaan remmen.

De vrouwenkoers zal driftig bestudeerd worden.

Merlinappa 30 september 2021 om 07:50

-Aanlopende schijven is puur geluid, het remt je niet af. Kijk maar naar de cross.
-De huidige carbon frames en onderdelen zijn veelal geoptimaliseerd om in verschillende omstandigheden goed te zijn, dit zal echt geen probleem zijn.
-Gravelbikes, goede grap. Wellicht komt er nog een verdwaalde crosser langs zoals vroeger, dat kan wel. Al hebben tegenwoordig alle frames ook genoeg clearance voor minimaal 28mm banden, dus ik verwacht geen crossers of andere gekke dingen.
-Steeds meer renners stappen over op tubeless, perfect voor op de kasseien IMO. Je ziet het bv al bij Wanty en Ineos. Voordeel is dat je geen snakebite-lek meer kan hebben want geen binnenband. Kleine gaatjes dichten snel zonder dat je het door hebt. Ik verwacht veel renners tubeless.
-Winnaar heeft hier schijfremmen.

Barry Batsbak 30 september 2021 om 08:18

Merlinappa; rijden de pro’s uberhaubt met binnenbandjes dan? Die rijden toch allemaal met gelijmde tubes?

monsieur soixante pourcent 30 september 2021 om 09:34

Naar schijfremmen toe, wrijving is verlies. Al is het 2 watt, dat is 0,6%.

Tubeless? Waarom in hemelsnaam? Dat zijn mi. Echt verkoopspraatjes.

Tubes zijn inderdaad duur en arbeidsintensief. Dat is uiteraard geen probleem voor profs. Flikker er wat stan’s in en je hebt ineens ook het voordeel van tubeless mee. Maar dan blijven tubes het voordeel hebben dat de velgen heerlijk ‘plat’ zijn.

Neen, elke purist rijdt Roubaix met tubes…

Merlinappa 30 september 2021 om 09:55

Tubes hebben ook binnenbanden. Een binnenband levert op kasseien een grote kans op een stootlek, en een stootlek is doorgaans te groot om gesealed te worden door latex.
Tubeless is de kans op een stootlek veel kleiner. Sowieso is 95% van de lekke banden in PR een stootlek.

En je mag van mij best een purist zijn hoor, maar tubeless is feitelijk gezien de betere optie. Het enige nadeel is dat je niet (zo goed) door kan rijden als ie plat is.

monsieur soixante pourcent 30 september 2021 om 16:07

Stootlekken met tubes zijn écht wel de uitzondering, Met tubeless heb je dan weer het ‘burpen’. Bovendien zijn tube wielen door hun opbouw sterker. Wat ook weer een voordeel levert.

De velg (het velgbed) leent zich gewoon veel beter. De ‘opstanden’ die je met een tubeless velg hebt zijn mi. niet bevorderlijk. Daardoor is het stuurgedrag van een tube-velg in combinatie met de demping mijns inziens het best op kasseien.

(Maar tubes zijn marketinggewijs niet interessant want je krijgt ze niet gesleten aan het grote publiek)

Merlinappa 30 september 2021 om 17:46

Klopt, mbt de velg heb je gelijk. En stootlek is zeldzaam met tubes, maar op die kasseien is 95% van de lekke banden wel stootlek natuurlijk. Lage druk + harde stenen levert ook op tubevelgen stootlek op helaas. Het burpen met tubeless is ook erg zeldzaam en met een goede band/velg combinatie ook bijna uit te sluiten.
Denk overigens dat het stuurgedrag weinig uitmaakt; dat is mijn ervaring althans en ik heb op elk soort banden gekoerst. Persoonlijk rij ik het liefst tubeless nu, al helemaal als ik over kasseien zou moeten. :)

Mwielerfan 30 september 2021 om 20:23

Mouray op z’n oude dag, dat is echt niet lang geleden. Naast alle crossers die de weg er tegenwoordig bij doen

monsieur soixante pourcent 30 september 2021 om 20:26

Je hebt gelijk hoor :-).

Alleen ben ik zo’n romanticus die het een deel van de mythe vindt om met ongemerkte Dugast tubes op badass gespaakte ‘Reine du Nord’ wielen te verschijnen.

Iig puur genieten deze koers!

Polleke 29 september 2021 om 08:36

Strook 20 is mijn favoriete… daar achterin komen kost je een pak energie om de daaropvolgende, Bois de Wallers, goed door te komen… ligt er ook al jaaaren barslecht bij en heeft in het midden een haakse rechtse waar je quasi stilstaat, totaal open terrein ook, 4,5 sterren zou hiervoor uitgevonden moeten worden…

Monsieur vdS 29 september 2021 om 11:57

Ik ben benieuwd waar Van Aert en Van der Poel aan gaan vallen. Mij lijkt strook 30 wel mooi, 2.2 kilometer en 3 sterren!

Limal 30 september 2021 om 08:35

Met deze wind en regen zal het nog meer dan anders een verhaal van “190 kleine wielrennertjes” en een achterdeur die de hele koers lang openstaat. De “aanval” zal waarschijnlijk een minieme versnelling na een gladde bocht zijn waardoor ook de laatste vijf aanklampers moeten lossen en enkel de twee, drie sterksten overblijven. (Van Aert, Van der Poel en Sénéchal?)

Limal 30 september 2021 om 08:43

OT: mooie Vive le Vélo gezien gisterenavond. Dirk De Wolf en Adrie van der Poel waren in vorm en Keisse en Evenepoel deden rustig mee. Ook een heel mooi stukje door Sammy Neirinck, met Marianne Vos aan de piste in Roubaix. (Ruben VG zoals steeds ongemakkelijk als host)

Headlines

Materiaalzone

Populair