Eindelijk weer een natte editie van Parijs-Roubaix? Regen voorspeld in Noord-Frankrijk

dinsdag 28 september 2021 om 09:47
Eindelijk weer een natte editie van Parijs-Roubaix? Regen voorspeld in Noord-Frankrijk

Museeuw tijdens de voorlopig laatste natte Parijs-Roubaix, 2002 - foto: Cor Vos

Het is de droom van veel wielerliefhebbers: een natte Parijs-Roubaix. De kans dat we komende zondag getrakteerd worden op een modderfestijn, is zeker niet uitgesloten. De 118e editie van de Helleklassieker lijkt zowaar een natte uitgave te worden, gezien de laatste weersvoorspellingen.

Volgens de belangrijkste meetstations zal het zondag gaan regenen in Roubaix en omgeving. In de ochtenduren blijft het droog, maar vanaf 9.00 uur neemt de kans op neerslag flink toe. Er zal zondag tussen de 15 en 20 millimeter regen vallen en met name in de middag lijken de hemelsluizen open te gaan. De temperatuur schommelt zo rond de zeventien graden Celsius, de wind komt met kracht 4 à 5 uit zuidoostelijke richting.

Voor de laatste natte editie van Parijs-Roubaix moeten we terug naar 2002. Toen maakte de wielerwereld kennis met een nog piepjonge Tom Boonen, die in zijn eerste Parijs-Roubaix voor profs meteen zijn toenmalige kopman George Hincapie wist te overvleugelen en als derde de wielerbaan van Roubaix wist te bereiken. De zege ging dat jaar naar een landgenoot van Boonen. Johan Museeuw won na een straffe solo voor de derde en laatste keer in Roubaix, na eerdere overwinningen in 1996 en 2000.

Ook de editie van 2001 staat nog op het netvlies van de wielerliefhebber. Exact twintig jaar geleden werden de renners ook ‘getrakteerd’ op een natte Parijs-Roubaix. Servais Knaven wist toen in helse omstandigheden de grootste overwinning uit zijn carrière te boeken. Knaven, besmeurd en getekend door de inspanningen, bleef na een solo Museeuw en de sterke Let en toenmalige wereldkampioen Romāns Vainšteins voor.

De vraag is wel of we zondag dergelijke taferelen te zien zullen krijgen. In het verleden werd er namelijk wel vaker een natte Parijs-Roubaix voorspeld, maar bleef het op de zondag zelf (relatief) droog. De vrouwen lijken zich overigens te mogen opmaken voor een droge Parijs-Roubaix. Volgens de laatste weersvoorspellingen blijft het komende zaterdag namelijk wel droog.

Dit artikel delen:

61 Reacties

Wheely 28 september 2021 om 10:01

Hands up to the sky
I’ll be your galaxy
I’m about to fly
Rain on me, tsunami

Koers 28 september 2021 om 10:06

Mijn broek begint te bollen, hier heb ik zin in!

Killco 28 september 2021 om 10:18

Hopelijk geen koersbroek aan

Dikke Vrouw 28 september 2021 om 10:27

Een beetje nat

Marik 28 september 2021 om 11:00

De bioscoopbroek?

Dikke Vrouw 28 september 2021 om 10:14

Dit wordt hartstikke gevaarlijk…

Arry1337 28 september 2021 om 10:16

Och jee….

Magician 28 september 2021 om 10:18

Eens, meteen afgelasten die handel obv extreme weather protocol!

Wheely 28 september 2021 om 10:18

Hamsteren en binnen blijven…

Barry Batsbak 28 september 2021 om 10:41

Nee toch! Gauw die kasseien eruit, rubberen stoeptegels erin. Een listige koers, dat moeten we niet willen.

Dikke Vrouw 28 september 2021 om 11:09

Op de bank met een kratje en een volle ikskast

Gr.R. 28 september 2021 om 11:14

@Barry Batsbak: Ik vermoed dat de meesten toch liever over de kasseien stuiteren dan over die rubber tegels rijden, want dat laatste rijdt echt voor geen meter!

Grobbel 28 september 2021 om 11:57

Eén voordeel: het is nu niet midden in het voorjaar maar in de staart van het seizoen, dus als iemand nu iets breekt dan zal die renner maar een paar koersen missen.

bswinkelss 28 september 2021 om 10:23

Mads pedersen voor the win

bswinkelss 28 september 2021 om 10:25

Dat wordt pedersen, kung of kristoff

Wheely 28 september 2021 om 10:33

Alleen rijdt Taco er nog voor.

Maillot à Pois 28 september 2021 om 10:39

De wolven zullen ook wel op de afspraak zijn.
Sénéchal houdt wel van wat regen en ook Stybar lijkt net op tijd in vorm

Alfons Haavers 28 september 2021 om 10:56

Met nog Asgreen en Lampaert erbij wordt dat wel het te kloppen blok ja.

Kristoff stelt me overigens altijd wat teleur in Roubaix, die verwacht ik niet echt.

Marik 28 september 2021 om 11:01

De veldrijders komen zo nog meer in het voordeel

Aart van Woud 28 september 2021 om 10:37

Een echte natte droom dus!

Merlinappa 28 september 2021 om 10:53

Dat wordt glibberen en glijden met die kasseien die ondertussen door mos bedekt zijn, en overgroeid zijn met gras. Jammer dat ik er waarschijnlijk weinig mee van ga krijgen

Westland95 28 september 2021 om 11:46

De stroken zijn onderhanden genomen, mos is weg.

Polleke 28 september 2021 om 11:09

Heb meer te doen met de dames, hopelijk zijn die ook voorzien van alle extra materiaal die de heren wèl aangereikt krijgen…

ThorHushovd 28 september 2021 om 11:12

Zou dit aanleiding zijn om toch Pidcock te overtuigen mee te doen…?

Rsw85 28 september 2021 om 11:21

De mooiste klassieker van het jaar. Rauwe, pure wielersport zonder alle kermis en vip rondjes. Uniek geworden door gewoon te blijven. Een natte editie wordt een compleet gekkenhuis.

Deze generatie heeft nog geen natte editie gereden en velen nemen hun wk benen nog mee naar Roubaix en sluiten daar het seizoen af, dat wordt smullen.

Covadonga 28 september 2021 om 11:39

De minst leuke klassieker van het jaar met ook zo een beetje het minste deelnemersveld. Gelukkig zit hij dit jaar aan het einde van het seizoen, dus de gevallenen verzieken niet hun hele seizoen. Eens kijken welke boffer dit jaar wint.

Alfons Haavers 28 september 2021 om 12:03

Ik vind het ook de mooiste. Nergens anders vind je een koers die zo lang spektakel biedt (even buiten het WK gerekend dit jaar) als Roubaix. Vanaf het Bos is het 1 groot feest.

Deelnemersveld is er eentje van de echte kerels, de camions die de aanslag op het lijf van kasseistrook na kasseistrook het beste verteren. Geen uitgemergelde rondekleppers met naam en faam hier, maar er staan toch echt wel een pak mooie namen aan de start. Het is maar wat je een goeie coureur noemt.

Pech is nooit leuk, maar nergens ziet het er zo mooi en heroïsch uit als op de Noord-Franse stenen.

Geen toetje na het WK dit jaar, maar nog eens een écht hoofdgerecht. Ik ben ook klaar om ervan te smullen.

Marik 28 september 2021 om 12:50

By far de mooiste wielerklassieker die er is. Ik vind het mooiste televisieshot uit het wielrennen altijd als het peloton op het Bos afraast. Dat donkere bos, die poort die ontstaat door de bomen aan weerszijden. Weergaloos!

Romāns Vainšteins 28 september 2021 om 11:22

Ik ga erheen.

Denk dat we op een overzichtspunt niet ver na het Bos gaan staan om na alle lijken voorbij te hebben zien komen afsnijden naar het scherm op de Carrefour en daarna op eenzelfde type punt plaatsnemen. Net na de stroken zien ze er het belabberdst uit lijkt me. Sta je ook niet tussen de vrolijk bezopen, kwijlende Lampaertfans.

Wheely 28 september 2021 om 11:27

Ik dacht dat jij juist tot die schare fans behoorde. ;-)

Veel plezier!

Wim Kruithof 28 september 2021 om 12:40

geniet ervan Romans, ik ga me plezieren met Westmalle en Karmeliet, denk ik. ;-)

Romāns Vainšteins 28 september 2021 om 13:52

De fans an sich zijn vurig en tof maar om de koers echt voorbij te zien komen sta ik liever ‘los’ op een lange weg met goed overzicht. Ik zal bij het scherm weggaan wanneer ze de Carrefour opdraaien en dan mijmeren wie als eerste langskomen. Vervolgens rap terug naar het scherm om de finish te zien.

Massimo Bataille 28 september 2021 om 14:30

Gohja, niets mis met wat Forza Lampaert =D

Limal 28 september 2021 om 15:58

Kan je in het groot ‘RV-WF’ op de weg schilderen zodat we je makkelijk herkennen? (eventueel ook een tonnetje olie over de weg kieperen zodat de camera er een tijdje blijft hangen)

Wheely 28 september 2021 om 19:34

Of met een kartonnen bord gaan staan met "Allez Limal & Wheely" erop? Liefst in gele regenjas…

Romāns Vainšteins 28 september 2021 om 19:54

Ik heb niet stilgezeten, mijn Borat-fit is zelfs iets soepeler geworden.

klootje kriekeljon 30 september 2021 om 02:50

Bos en daarna naar de wielerbaan is ook te doen.

de adelaar 28 september 2021 om 11:37

Als wraak voor de niet selectie mag ie lekker voor eigen rekening a la Hennie Kuijper vooraan rijden met een vol modder zittend aangezicht solo de wielerbaan van Roubaix oprijden… Taco gaat hier zijn gram halen op Koos. Al heb ik voor komende zondag Niels Polit ook in mijn rijtje staan

chasse patat 28 september 2021 om 11:52

Toch Lucinda maar laten starten dan?

Fast Freddy 28 september 2021 om 13:42

Zondag? Zaterdag is het droog

Voorgeborchte 28 september 2021 om 13:10

Met de regen heb ik niet zo’n probleem, maar het zou ook heel erg hard gaan waaien en daar maak ik me meer zorgen om… Liever een zonnige editie dan een natte zonder (helikopter)beelden…

Romāns Vainšteins 28 september 2021 om 14:31

Windkracht 4, dat is te doen.

De Cabybara van de Conradkade 28 september 2021 om 13:11

Regent het momenteel ook al daar?

Dan hebben de vrouwen een ideaal parcours. Geen regen en geen stof.

Mystieke_Monnik 28 september 2021 om 13:17

De temperatuur is elk geval nog vriendelijk. In april kan het nog waterkoud zijn.

FDJ 28 september 2021 om 13:25

Ben benieuwd. Zondag voor het eerst naar Parijs Roubaix en wil gaan staan op Camphin en Pevele. Al had ik liever gewoon een zonnetje en 20 graden gehad, maar ben dan ook een mooi weer mens per sang. Als Matje maar als eerste langskomt.

Massimo Bataille 28 september 2021 om 14:30

Voor mij is camphin en pevele zelfs een lastigere strook dan de Carrefour zelf.
Er is ook een bocht halverwege de kasseistrook, waar het wss ideaal kijken zal zijn (maar ik vermoed dat iedereen daar zal willen staan).
Probeer zelf wel wat mee te nemen om de koers te volgen (tablet/tv/radio) en wat eten/drinken want er zal daar wss niets voorhanden zijn.

Polleke 28 september 2021 om 15:00

Echte mannen trekken daar een suikerbiet uit de klei en spoelen die door met een Pelforth…

FDJ 28 september 2021 om 15:21

@Massimo bedankt voor de tips, ik ga er op tijd heen en hoop dan een mooi plaatsje te bemachtigen. Paar uur wachten is het zeker waard!

Romāns Vainšteins 28 september 2021 om 15:57

Ik denk dat wanneer Matje als eerste bij jou langs komt het nog wat ver is. Hoewel PR natuurlijk bij uitstek de koers is dat je er liever voor rijdt.

Limal 28 september 2021 om 16:16

Altijd de koers waar ik het meest naar uitkijk en zeker nu – eindelijk nog eens natte editie! Wel nog meer schrik dan normaal om favorieten te verliezen door valpartijen… Er is niemand die beter door de gladde bochten vliegt dan MvdP, maar ik hoop wel dat hij niet té veel risico’s gaat nemen. Zou er in recente tijden trouwens al ooit een debutant gewonnen hebben?

Nog vijf nachtjes slapen… Of vier, want de vrouwen wil ik ook eindelijk bezig zien in de Hel!

Anton van Valouwe 28 september 2021 om 17:37

Hopelijk blijft iedereen heel!

wimvl 28 september 2021 om 18:59

Hopelijk een mooie en spannende koers. Ik gok op een tweestrijd tussen Wout en Mathieu. En ik vermoed dat Wout deze keer Mathieu kan kloppen. Maar, de beste in koers mag winnen van mij. En hopelijk blijft iedereen gespaard van pech.

Romāns Vainšteins 28 september 2021 om 19:55

Euhm, als het regent en iedereen pech bespaard blijft zou ik gillend gek worden.

Verweggistan 28 september 2021 om 20:07

Dan herkennen we je niet tussen al die Lampaert fans

re-cycle 28 september 2021 om 20:24

Fijn
De legendarische douches in roubaix voorafgegaan door een andere hemelse douche.

re-cycle 28 september 2021 om 20:26

Regenbanden en pitcock strategie dan maar deze editie

De Siepel 28 september 2021 om 22:07

1994 met Johan Museeuw en winnaar Andre Tchmil was ook een natte P&R. Zoveel mooier dan al die droge edities van de laatste twintig jaar.

Galliakos 29 september 2021 om 00:03

In de regen wint Pidcock. Zonder enige twijfel.

Jean Dumas 29 september 2021 om 13:06

Sjenesjal ghaat winn’n.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair