Diskwalificatie Carapaz in Luik-Bastenaken-Luik na dalen op bovenbuis

zondag 25 april 2021 om 17:26
Diskwalificatie Carapaz in Luik-Bastenaken-Luik na dalen op bovenbuis

foto: screenshot

Richard Carapaz kleurde de finale van Luik-Bastenaken-Luik, maar we vinden hem niet terug in de uitslag van de heuvelklassieker. De klimmer van INEOS Grenadiers is namelijk gediskwalificeerd vanwege de zogenoemde supertuck, het dalen op de bovenbuis.

Carapaz trok in aanloop naar Roche-aux-Faucons solo ten aanval. Om die aanvalspoging in leven te houden, daalde de coureur uit Ecuador op 19 kilometer van de finish even op de bovenbuis. Hij hield nog enigszins contact met het zadel, maar de jury was – geheel in lijn met de nieuwste UCI-regels – onverbiddelijk en schrapte na afloop Carapaz uit de uitslag: DSQ.

De poging van Carapaz strandde op de Roche-aux-Faucons, waar een kopgroep van vijf renners wegreed. Van die vijf wist Tadej Pogačar de sprint te winnen.

Dit artikel delen:

30 Reacties

Xevar 25 april 2021 om 17:34

Ik ben heel benieuwd of ze dit ook hadden gedaan als hij voorop was gebleven en had gewonnen.

Koers 25 april 2021 om 18:25

Exact wat ik dacht. Men is toch bang voor de advocaten van INEOS, ws zat hij dan nog voldoende op het zadel ofzo.

VerstandOpNul 25 april 2021 om 20:55

Was ook mijn gedachte op dat moment. Temeer daar hij toen serieus leek uit te lopen..

Limal 25 april 2021 om 17:36

Hij hangt nog een stukje boven de buis, maar dit lijkt me volgens de wet van de regel toch de juiste beslissing. (onafhankelijk van wat je van die regel vindt) Spijtig voor de sympathieke Richard die de finale kleurde, maar beter nu als herinnering dan wanneer hij straks ergens een koers wint.

reusjen 25 april 2021 om 18:08

Dat nog net boven de buis hangen maakt het juist nog gevaarlijker dan de supertuck. Je hebt bij geen contact met je fiets meer.

skylimit 25 april 2021 om 17:36

Carapaz diskwalificeren, maar o.a. Alaphilippe met 2 armen in tijdrithouding dalen mag wel ?

Limal 25 april 2021 om 17:38

Niet opgemerkt, waar ergens is dat gebeurd?

fietsvriend 25 april 2021 om 17:39

Had gewoon handen aan het stuur toch?

Wim 25 april 2021 om 17:43

Wil je daarmee zeggen dat de jury met twee maten meet?

Merlinappa 25 april 2021 om 17:46

Hij had zijn handen gewoon op het stuur. Weliswaar in het midden, maar dat mag.

Romāns Vainšteins 25 april 2021 om 17:41

Hij deed het volgens mij puur intuïtief, bedacht zich half en ging toen maar door in een soort van hybride tussenvorm. Tsja, old habits..

Wheely 25 april 2021 om 17:51

Ja dit is pure intuïtie, in de rush van het wegrijden in de volle finale. Snap het wel

Panache 25 april 2021 om 17:55

Reed Pogacar na pech niet in het zog van de UAE-auto terug? Als ze toch van de strakke lijn zijn…

reusjen 25 april 2021 om 18:10

Nee in die van Lotto-Soudal

Cyclinglife 25 april 2021 om 18:17

Waarom hem dan niet direct uit de race halen zodra het gebeurd. Nu rijdt hij nog even door en heeft de achterop komende groep een mikpunt en een gezamenlijk belang. Hem terug halen.
Als hij meteen eruit gaat, verdwijnt het gezamenlijk belang en wordt er meer gelonkt en aangevallen met andere potentiele uitkomsten tot gevolg.

Romāns Vainšteins 25 april 2021 om 18:24

Je moet zo’n coureur natuurlijk wel op een verantwoorde en veilige manier er uit kunnen halen. Zo in een ontplofte finale is dat nog zo makkelijk niet en loop je kans alles in de soep te draaien met een of andere gare onderschep actie waarvan lang niet iedereen snapt wat er nou gebeurt.

Prima opgelost zo.

Al Phila 25 april 2021 om 18:36

Volgens mij hebben ze allemaal oortjes en zijn er veel motoren in koers. Uit de wedstrijd halen is heel goed mogelijk en kan zonder gevaar. Dan had Vinegaard waarschijnlijk ook anders gereden (en Ineos ook). Maar dat is speculeren.

Romāns Vainšteins 25 april 2021 om 18:47

Volgens mij is er met name nog geen protocol en dan is het goed dat ze niet ineens in volle finale iets verzinnen gaan. Ik ben het er wel mee eens dat het nu even lekker makkelijk uitkwam dat hij stilviel.

Wheely 25 april 2021 om 19:36

Kunnen ze hem niet tijdens de wedstrijd een pets voor de billen geven? Zo van: “foei niet doen!”

lampje 25 april 2021 om 18:48

Ja dit kan echt niet. Straks gaan casuals deze houding overnemen met alle gevolgen van dien.

Jean Dumas 25 april 2021 om 19:06

De motoren hebben weer lekker koers vervalst. Vooral het gat tussen vroege vluchters en pelotonnetjes na de Redoute was in een mum gedicht.

Lance4eva 25 april 2021 om 19:28

Deal with it.

Peet Gute 25 april 2021 om 19:38

zoek eens op de wiki naar zoomlens, trouwens wat motoren betreft was het vorige week veel keren erger en vanuit de lucht goed te zien

reusjen 25 april 2021 om 22:13

@Peet gutte
Als je de helikopterbeelden ziet dan is het vaak gewoon bar en boos. Ze zwermen met veel motoren om de renners en zitten er vaak dicht voor of achter. Daar heb je geen kennis van lenzen voor nodig. Het argument dat het op een ander moment erger was is niet valide, je snapt zelf denk ik wel waarom.

lo squalo dello Stretto 25 april 2021 om 20:07

Triestige maatregel zeg

La Primavera 25 april 2021 om 21:10

Heeft iemand uberhaupt ooit een val gezien van een renner die in de supertuck houding lag? Kan aan mij liggen maar kan mij geen enkele val herinneren.

lampje 25 april 2021 om 21:28

Daar gaat het niet om. Het gaat om de voorbeeldfunctie. Ik noem het betutteling en onnozel, maar dit zeggen de voorstanders.

reusjen 25 april 2021 om 22:10

Ik heb eigenlijk nooit voorstanders gesproken, jij?

Jacco van Stierop 25 april 2021 om 22:27

Ja, volgens mij een Franse renner uit een Proconti-ploeg in de Tour van 3 (?) jaar geleden. Hij zat in de vlucht van de dag, kon tijdens een afdaling een flauwe bocht naar links niet houden, reed rechtdoor de berm in rechts van de weg, en kwam daar ten val. Zonder veel erg geloof ik. Zag er knullig uit.

Edit: voilà, deze dus:
https://www.youtube.com/watch?v=SFb6fG3QT7E

lampje 26 april 2021 om 06:47

@reusjen: ja op wielercommunities wel. En hier waren vast ook een paar reaguurders. Ze zijn zwaar in de minderheid, maar vanwege de morele boodschap komen ze niet over alsof ze dat doorhebben.

Headlines

Materiaalzone

Populair